Paul Snip stelt zich voor.

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

clean enough to be healthy,

dirty enough to be happy!
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Schoonloopmat in de instap:

Afbeelding

Ook voor de instap bekleed:

Afbeelding

En de kachel aan de praat gemaakt. Hij rookte en knalde in 't begin wel heel erg. Maar na een 15 min brandde hij mooi schoon en was het koelwater reeds zo warm dat ik de bus kon starten zonder gloeien:

Afbeelding
.
Afbeelding
CeesHM de Bruin

Bericht door CeesHM de Bruin »

paul snip schreef:En ik maak een bordje bij de deur "Schoenen uit AUB :wink: "
Hoi Paul,
misschien heb dan je meer aan een geurvretertje dan aan een kruimeldief die sowoeso geen vuil opneemt. Je maakt er wel wat moois van. Compliment. Groetend, Cees
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door KOERT »

En muziek heb je ook al aan boord zie ik. Lekkere speakers, is dat nodig om het motorgeluid te overstemmen? :wink:

Ik voel me al helemaal thuis...
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Dat heb je erg mooi gedaan! Ligt het tapijt nog los of is het gemakkelijk eruit te halen zodat je het kan schoonmaken?
Slim idee ook, die mal maken.

Helaas zal tapijt bij ons niet echt handig zijn met de hond, vandaar dat we 'koud' zeil hebben..
Zou een bordje bij de deur voor de hond wel werken?:
"Modder, haren en andere vuiligheid buiten laten!"
Haha, eens proberen :roll:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Bericht door paul snip »

Het tapijt ligt vast met tapijtlijm, anders bobbelt het en krijg je 't niet strak. Tapijtlijm is eventueel wel weer te verwijderen. Zodat ik aan de hand van het oude tapijt altijd nieuwe kan maken.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Gouden handjes

Bericht door Peter MERCAMPO »

Tjonge jonge dat ziet er allemaal erg gelikt uit! complimenten hiervoor, Hoelang ben je er, al met al, mee bezig (inbouwen) geweest? Het lijkt net of je het in een paar weekjes gedaan hebt. Ik ben ook benieuwd wat voor soort standkachel er bij jouw inzit, de toegang hiertoe zit onder de bestuurdersstoel nietwaar? Nogmaals: complimenten, ik krijg meteen weer zin om met mijn meerjaren project door te gaan, bij mij gaat het meeste tijd in uitdenken en zoeken zitten.

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Paul Snip stelt zich voor.

Bericht door paul snip »

ff een update van de THW bus:

De bus bevalt nog steeds goed! Het enige probleem wat we tot nu toe gehad hebben is, volgens mij, te wijten aan het tanken van biodiesel in Duitsland. Sindsdien loopt de motor niet echt lekker meer. Ik vermoed dat er rotzooi of water in die biodiesel heeft gezeten waardoor de brandstofpomp beschadigd is. De ene dag loopt hij beter dan de andere.

Om dit probleem op te lossen heb ik eerst de verstuivers vernieuwd, Zonder resultaat overigens. Na het een en ander gecontroleerd en gesteld te hebben nog steeds geen verbetering.

Nou was de wens van een krachtiger motor er al langer.

Een om314 uit een 508 was niet echt een optie, omdat je dan je hele aandrijflijn aan moet passen. Een 5 cilinder uit een 300 d personenauto geeft weer problemen met de inbouwruimte...
Gelukkig kwam een collega met een oplossing! Hij had nog een 95er mb100 staan met een goeie motor. Dit zijn de laatste om616 motoren met maar liefst 75pk.
Het carter, het oliefilter en het kleppendeksel van de oude motor moet overgezet worden. Verder past alles gewoon!
Ik kan een ieder met een 406 of 407 deze ombouw aanraden. MB100's zijn er zat. Vaak voor bedragen onder de 1000 euro. Veel km's hebben deze motoren vaak niet gedraaid. Vanwege de voorwielaandrijving begeeft de versnellingsbak het vaak eerder dan de motor. Verder roest zo'n MB100 onder je kont vandaan. Donoren te over dus!
Je zou zeggen, wat is nou 10pk? Nou in dit geval een wereld van verschil. De bus loopt nu 105 op de tachograaf (geijkt). Voorheen was 90 echt de max...als hij dat al haalde. Het vervelende was dat je vrachtwagens gewoon in de weg reed.
Het verbruik is afgenomen en bedraagt nu 1 op 8 ofzo. De ouwe motor deed 1 op 6 a 1 op 7.
Een comfortabele kruissnelheid van 90 km per uur is echt goed te doen. Je hebt dan nog een beetje gas over om een keer een vrachtwagen in te kunnen halen.
De nieuwe motor start super (10 sec gloeien, snelgloeiers!), verbruikt geen olie en lijkt stiller dan de ouwe motor.
Het verschil zit hem in een andere brandstofpomp (mechanisch ipv vacuum geregeld), een geoptimaliseerde cilinderkop en een visco-koelfan (scheelt ook weer een stukje vermogen en lawaai).

We hebben met de oude motor ca 25.000km gereden. Veel weekendjes in Nederland, Duitsland en Belgie. Verder nog naar Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Italie, Polen en Tjechie geweest. Al met al een goede aankoop geweest deze 407! En dat terwijl ik eigenlijk naar een 508 op zoek was.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Paul Snip stelt zich voor.

Bericht door paul snip »

De 407 is inmiddels verkocht. Hopelijk heeft de nieuwe eigenaar er net zoveel plezier van als wij :!:
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Paul Snip stelt zich voor.

Bericht door paul snip »

Inmiddels een ander busje aangeschaft, ff geknipt en geplakt van het camperforum:

Echt zelfbouw is het niet. Omdat de gekozen Euroline versie al een Westfalia ombouw is. Maar er moest nog wel zoveel aan veranderd worden dat ik hem hier wel durf te plaatsen.

Ik had al eens een Mercedes 407 omgebouwd tot camper. Hiermee zijn wij een jaar of 7 met veel plezier heel Europa doorgetrokken. Maar soms is het gewoon eens tijd voor wat anders. Wat vooral een probleem met de 407 was, was de lage snelheid, veel lawaai en een hoog verbruik. Vooral bij langere snelwegetappes begon dit te vervelen. Als je dan wat verder weg wilt kan dat een probleem worden. De 407 had ook veel voordelen, onder andere zijn onverwoestbaarheid en het hoge "leuk" gehalte. Al met al geen spijt van gehad. Mede door de veranderende belastingregels voor oldtimers besloten toch maar afscheid van de 407 genomen. Ik had de bus destijds voor 3000 Euro gekocht, en daarvoor ook weer verkocht. (Waarschijnlijk te goedkoop gezien de vele reacties). Maar ach, we hebben 7 jaar vakantie gevierd voor de prijs van de inrichting en het onderhoud aan de bus). De 407 zou in het kwarttarief nog 800 Euro per jaar gaan kosten. Dat werd mij een beetje te veel. Omdat wij er naast de vakanties niet in rijden.

Al met al werd het plan opgevat om voor een klein busje te gaan kijken. Dat als dagelijks vervoer (naast de personenauto van mijn vriendin) en als campertje zou kunnen dienen. Dus de Alfa GT ook verkocht. En op zoek naar een Multivan, of Vito Westfalia... Echter die prijzen! Ook in Duitsland. De VW's lijken wel van goud! En de Vito's in mijn prijsklasse waren aardig rot... En om nou te zeggen dat er met die VW busjes nooit wat is... Ze zijn goed hoor! Maar overgewaardeerd vind ik persoonlijk. Zeker in de Multivan of Westfalia uitvoering.

Persoonlijk heb ik helemaal niks met het merk Ford. Toevallig een keer zo'n busje gehuurd om met collega's weg te gaan. En dat reed eigenlijk super. 160 km per uur op de Duitse Autobahn zonder dat je het doorhebt. Dus qua rijeigenschappen zeker niet slechter dan een VW of Mercedes. Hmmm... er moest wel even een knop om... Het feit dat ik in mijn dagelijks werk als Wegenwacht ook weinig grote problemen met deze Transits tegenkom maakte de beslissing wat makkelijker.

Dus, zoeken op de Duitse autoverkoopsites. Naar een Transit personenbusje. En wat bleek? Ford levert een speciale Euroline uitvoering. 7 persoons bus met slaapbank, gordijntjes huishoudaccu, privacy glass achter etc. Prijzen vanaf 4500 Euro. Een mooie met weinig km's is te vinden vanaf 7000 Euro. Een aantal uitgeprint en op pad!

Het is uiteindelijk een smetteloze 2.0Tddi uit 2001 geworden. Met Airco voor en achter. Complete onderhoudshistorie en slechts 130.000 km. Zower en winterbanden erbij. Helemaal compleet dus. De prijs was 7999 Euro, en daar ging geen cent meer af. Wat mijns inziens ook wel gerechtvaardigd is. Alleen een tijdelijk kenteken om de bus terug te kunnen rijden naar Nederland heb ik er nog bij uit kunnen bedingen.

Afbeelding

Zo stond ie bij de handelaar.

Nu verder met het verslag van de ombouw:

Voor de Nederlandse wet moet er een hefdak in. Atrion in Steggerda levert ook zwarte en zilvergrijze dakjes. Dat staat een stuk mooier. Het dak wordt later nog gecamoufleerd met dakrails.

Afbeelding

Afbeelding

Keukenblokje geleend van Atrion, er zit inmiddels een mooiere oplossing in, en wel zo dat de 7 zitplaatsen gebruikt kunnen worden zonder dat het keukentje eruit hoeft.

Afbeelding

De verbeterde versie:

Afbeelding

Tijdens de vakantie gaan de 2 extra stoelen eruit en komt er een opvouwkast voor 1 van de stoelen weer in de plaats. Dit past allemaal in de rails die er standaard in zitten. Het bed is 140 x 200 cm, heerlijk ruim dus! Geen vast bed uiteraard. Maar het omklappen van de bank gaat eigenlijk heel makkelijk. De voorstoelen zijn standaard draaibaar bij een Euroline uitvoering.

Afbeelding
Op deze foto kijk je tegen de middelste zitrij aan. Die is uitneembaar. Voor het bed is dan ca 60 cm ruimte over. Nu lijkt het heel krap, maar dat valt in werkelijkheod mee.
Laatst gewijzigd door paul snip op 21 jun 2013, 15:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Paul Snip stelt zich voor.

Bericht door paul snip »

Inmiddels is de bus voorzien van een Zonneklep (Verstralershop) en van een Bullbar en Side-bars (Best carstyling in Lelystad, aanrader!). De dakrails komen ook van Best carstyling en camoufleren het hefdak mooi!

Afbeelding

De lichtmetalen velgen met zomerbanden zitten er inmiddels ook op!
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Paul Snip stelt zich voor.

Bericht door paul snip »

Het entertainment in de auto is inmiddels een verhaal appart:

Via E-bay in Duitsland een radio met klapscherm besteld:
http://www.ebay.de/itm/18cm-7-HD-Touchs ... 4d0ae7cc6a

Digitale TV middels 2 actieve raamantennes:

Afbeelding
Ontvangst zeer goed, en zelfs onder het rijden is TV kijken en digitale radio luisteren mogelijk (Alleen Free to Air kanalen). In Nederland is dat de publieke omroep + de regionale zenders.

Voor Navigatie gebruik ik IGO Primo. Ik was altijd een Garmin fan, maar moet zeggen dat IGO zeker net zo goed werkt. Ook met het vooraf uitzetten van routes etc. Routes op het toestel maken is ook ideaal. Gewoon in de kaart klikken om routepunten toe te voegen, of een POI of adres kiezen. Ik heb inmiddels alle campings en camperplaatsen erin staan. Daarnaast heeft IGO zelf ook erg veel campings als POI erin staan (Nog meer dan Archies+ACSI+ANWB).

Afbeelding

Afbeelding
De "bolletjes" zijn campings en camperplaatsen! (Moet nog ff een pictogram erin zetten...)

Afbeelding

Afbeelding

Extra scherm achterin voor TV kijken vanuit bed, of vanaf de achterbank:

Afbeelding

Voor radio en muziek luisteren kan het scherm gewoon ingeklapt blijven:

Afbeelding

Klein subwoofertje onder de bank:

Afbeelding

Ford logo als "wallpaper"

Afbeelding

Kleine kanttekening bij deze radio:
De FM-ontvangst met een passieve antenne is slecht. Een versterkertje biedt uitkomst, maar de originele Ford Radio was beter.
Ook zou ik indien de ruimte er is, kiezen voor een dubbeldin radio zonder klapscherm. Dat is degelijker. Helaas gebruikt Ford anderhalf-din...
Voor een Ducato hebben ze zelfs pasklare radio's, nog mooier!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Paul Snip stelt zich voor.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ondanks dat ik het aan de buitenkant altijd maar een lelijk model vond/vind, vind ik de binnenkant wel leuk -grappig dat ze deze uitvoering zo af-fabriek leverden! Keukenkastje ziet er ook leuk uit met die afgeronde deurtjes.
Succes :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Paul Snip stelt zich voor.

Bericht door paul snip »

Ik vond het model juist wél mooi. Lekker vierkant en weinig fratsen... maar smaken verschillen he...

Voordeel van dit busje is dat het veel makkelijker en goedkoper rijdt dan de 407. Doordat het busje zo handzaam is rijd je overal heel gemakkelijk naar toe. Met een grote camper ben je sneller geneigd de camper ergens te parkeren en dan per fiets/brommer/motor/openbaar vervoer de stad in te gaan. Dit busje past in de meeste parkeergarages zelfs. (203 cm, meeste garages is 2,05 of 2,10 meter). We gaan in augustus september 3 weken met het busje op pad richting Hongarije en Roemenie. We nemen expres geen fietsen of quad mee, puur om te kijken hoe het bevalt gewoon alles met het campertje te doen. Eigenlijk is dat ook de basis van het camperen toch? Met de 407 gingen we meestal ergens op een camping staan en gingen dan met de quad de omgeving verkennen.

Oh ja, 160 op de autobahn en met elkaar kunnen praten is toch ook wel lekker. Als het warm is aircootje aan...
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Paul Snip stelt zich voor.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Er zit natuurlijk ook wel een aantal jaren ontwikkelingsverschil tussen beide busjes :)
Smaken verschillen inderdaad, en vergeleken bij die nieuwe Renault Masters of Fiat Ducato's is de Transit dan weer een net uitziende bus. :) Zelf ben ik qua "modern", als ik dan toch zou moeten kiezen, meer van de VW LT type II. Lijkt toch een beetje op een Hanomag met die staande koplampen. :) Al is die dan inmiddels ook een beetje quasi-modern, inmiddels. Ook is dat dan toch weer meer een "bus" als wat je nu hebt. Rijden doet het zonder meer goed, zo'n Transit!

Jeroen (met bank uit een Transit taxibus in de Hanomag...)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 8 gasten