Janneman stelt zich voor

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Janneman stelt zich voor

Bericht door Janneman »

Hallo mensen,

Tja, een Mercedes? Het is er toch eens van gekomen!
Voor het meer normale vervoer ben ik vooral Volvo liefhebber, ik heb er 2 waarvan 1 oldtimer (144 uit '73). Maar Volvo maakt geen kleine bedrijfsauto's. Dus toen we een aantal jaren terug een camper zochten werd het (per toeval) een VW lt camper. In niet zo beste staat helaas dus daar ben ik toch wel een paar jaar mee zoet geweest. Het was dan op zich wel een échte camper met fabrieksopbouw en alles-er-op-en-eraan.

Dat was tevens het nadeel, met de gammele VW diesel was dat ding veel te traag. Bovendien te groot (m'n vrouw durfde er niet mee te rijden) en een belabberde wegligging. Die heb ik dus verkocht, ik wens er de nieuwe eigenaar veel plezier mee.

Na wat zoeken is dan uiteindelijk de keuze gevallen op een 207 D. Geen echte camper maar een aangepaste bus, dus lichter en handzamer en dan hoef ik niet alle kilometers alleen te maken en kan m'n wederhelft er ook een stukje mee sturen. Ook hieraan best wat werk maar ach, dat houdt me van de straat.

Wat me bij het zoeken op internet wel verbaasd is dat er weinig site's zijn over zulke campers. Er rijden er toch genoeg! Daarom maar eens aangemeld op dit forum. Maar als eerste indruk merk ik toch meteen op dat er weinig technisch inhoudelijk te vinden is. Hoe zit zo'n bus nu technisch in elkaar (bv electrisch schema), hoe vaak moet ie een beurt hebben (onderhoudsschema)? Tja, zal wel een kwestie zijn van beter en/of langer zoeken.

Groetjes,
Jan
joy

Bericht door joy »

welkom

prima keuze!

(ik heb de mijne 2 weken geleden gekocht bevalt erg goed - op wat rook na :wink: )

gr

joy
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Janneman, welkom op dit forum.

Je schrijft:" Maar als eerste indruk merk ik toch meteen op dat er weinig technisch inhoudelijk te vinden is."

:shock: :shock: :shock: Say whááát??? :shock: :shock: :shock:

Specifiek over een 207 klopt dat misschien wel een beetje, want tot nu toe zijn het voornamelijk de grotere modellen die hier besproken zijn.
Maar bv je motor (OM616) is hier tot aan het laatste ringetje ontleed, evenals de versnellingsbak etc.


Ga dus eerst maar een lekker grasduinen hier, en als je vragen overhoudt: Stel ze dan gerust, want ook op het gebied van de kleinere soorten is hier genoeg expertise aanwezig. :)


Veel leesplezier gewenst,

Mvg, Leo.:D
Moderator.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
MB209D
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 okt 2007, 20:30
Locatie: Tienhoven UT
Contacteer:

Bericht door MB209D »

Welkom!

Ben zelf net een week lid van dit forum.
Wij hebben een MB 209D uit 1985 en die valt net als die van jou onder de MB T1/TN type.
Na wat uurtjes rondgeneusd te hebben hier heb ik aardig wat info opgedaan!
Het is inderdaad jammer dat er voor de rest weinig info op het net is.
Veel veilige kilometers

Mvg Richard
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Welkom alhier.
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Leo schreef::shock: Say whááát??? :shock:
Haha, inderdaad Leo, ben ook een beetje geshockeerd..

Een beter en technischer forum zul je voor je mercedes campertje niet vinden denk ik Janneman. Ga er maar eens lekker voor zitten (voor het forum dan) en lees je helemaal het apezuur, dan kom je vanzelf tegen wat je zoekt, zo niet, vragen staat vrij.
Welkom Janneman :D

Ben zelf ook een Volvo liefhebber. Momenteel staat mijn Volvo 165 (helaas) te koop op internet, interesse? :wink:
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Bericht door Janneman »

winand schreef:Ben zelf ook een Volvo liefhebber. Momenteel staat mijn Volvo 165 (helaas) te koop op internet, interesse? :wink:
Nog een Volvo kopen? Neuh, heb net een ouwe camper gekocht :roll:

Ik heb inmiddels al aardig zitten 'neuzen' op het forum en inderdaad er staat heel wat op. Het is helaas inherent aan de gekozen forumvorm (software) dat het een brij is van gegevens met weinig structuur. Dus het wordt nog een hele kluif om er mijn informatie uit te gaan krijgen.

Maar ja, je moet toch wat voor je campertje overhebben :)

Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Janneman schreef: Dus het wordt nog een hele kluif om er mijn informatie uit te gaan krijgen.Jan
Gewoon boven op het knoppie 'zoeken' klikken, dan vindt je de informatie waarnaar je op zoek bent relatief snel.
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Bericht door janvds »

janneman

Welkom bij de club!! het is een Jan Boel hier
jan vds
Hobby 600 1986
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Janneman stelt zich voor

Bericht door Janneman »

Helaas zit de vakantie erop. Twee geweldige weken Frankrijk (Normandië en Bretagne) en nog een klein weekje Zeeland erachteraan.

De 207 heeft zich fantastisch gedragen. Ik heb zelf 1 keer slechte(re) diesel getankt en dan kom je plots vermogen te kort om nog lekker de heuvels over te knorren. Was ik voor de verandering eens een keertje blij dat de tank leeg was :mrgreen: Het verbruik is overrigens keurig rond de 1:10. Geen gewalm maar het olieverbruik is met een liter op de 1500 km wel een beetje fors.

Voor de vakantie (hebben jullie misschien wel gelezen) nog een hoop laswerk aan de bus gedaan. Niet alles is af maar het ziet er toch wel weer fatsoenlijk uit. Ook maar wat 'striping' aangebracht, Ging ie overigens niet harder van.

Afbeelding
Afbeelding

Die bak achterop heb ik vorig jaar gemaakt. Reuze handig voor de stoelen, tafel en nog een hoop andere zaken.

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Janneman stelt zich voor

Bericht door Janneman »

Dit jaar heeft het campertje ons twee keer op en neer naar Frankrijk gebracht, in totaal rond de 6500 km.

Twee keer een geweldige vakantie gehad. Probleempjes? De eerste keer lekte hij een ietsje diesel bij de tank, dat bleek te zijn bij een T-stuk waaraan nog een pompje zat voor een standverwarming (die helaas zelf ontbreekt). Uiteindelijk een slangenklemmetje wat vaster gedraaid, maar voor komend voorjaar staat brandstoffiltertjes vervangen op het todo-lijstje en als ik dan toch moet gaan ontluchten haal ik er dat T-stuk even onder vandaan.

De tweede vakantie werkte de richtingaanwijzer naar links niet meer. Dat bleek in de hendel aan het stuur te zitten. Die eraf gehaald en een weinig contactspray deed wonderen en het werkt weer prima.

Kortom, wat een kanjer is onze camper :P
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Janneman stelt zich voor

Bericht door Janneman »

Na een paar geweldige vakanties zit het 2011 kampeerjaar er weer op.

Buiten dat wij het erg naar onze zin hebben gehad, hoe ging het met onze 207D?

Nou de start was matig. Beter gezegd ik moest hem de eerste keer in de stalling achterlaten. De accu was toch niet zo best uit de winter gekomen. Een nieuwe erin en met slechts een beetje protest draaide hij weer.

Een paar dagen na het halen uit de winterstalling en een paar dagen voor we voor het eerst weg gingen heb ik de bus maar eens nagekeken. Bij de koppelingscilinder op de bak zag ik een soort scheurtje leek het wel. De vrouw er bijgeroepen want onder de bus liggend kun je zelf de koppeling niet zo goed bedienen. En inderdaad helaas was de aansluiting defect/uitgescheurd. het lasapparaat gepakt en er een rupsje op gelegd. Verder die vakantie geen problemen mee gehad maar daarna toch maar laten vervangen.

De andere reisjes en reizen gingen prima tot de laatste vakantie. We reden in de Eifel al kilometers licht bergop en inmiddels moest ik p^ssen als ik weet niet wat, mijn tanden deden er zeer van. Eindelijk een parkeerplaats dus snel erop, motor uit en aaaaaaahhh wat luchtte dat op. Meteen daarop kotste de bus een plas koelvloeistof uit dus dat was schrikken. Motto, laat de motor altijd even nadraaien als hij hard heeft moeten werken. En zelf wat minder water drinken tijdens het rijden...

Nu nog een paar klusjes, apk erop en hij kan weer de winterstalling in.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Janneman stelt zich voor

Bericht door Maxer »

Zet de accu dan onder een druppellader anders kun je in het voorjaar weer een nieuwe kopen . . :up: :mrgreen:
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Janneman stelt zich voor

Bericht door scorpion »

of haal de accu eruit, en plaats ze ergens droog en niet te koud, of een zonnepaneel erop.
zelf leg ik de moter niet rap stil.
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Janneman stelt zich voor

Bericht door Janneman »

De eerste trip van 2012 zit er al weer op. Een week Normandië. Een beetje fris maar wel volop zon dus we zijn alvast een beetje bijgekleurd.

De camper heeft zich weer prima gedragen. Maar meer als een voorproefje was het niet want in mei willen we ermee naar Kroatië en dat worden dan heel wat meer kilometers. Maar de techniek lijkt in orde dus meer dan een check hoef ik daaraan niet te doen.

Tot die tijd toch nog wel een to-do lijstje;
- koelkast op gas maken, dus een gasleiding leggen maar ik moet ook 12 Volt hebben terwijl de installatie 24 Volt is.
- omschakelen koelkast van 230 V "aan de paal" versus via een omvormer tijdens het rijden automatisch maken, dat onderin een kastje een stekker omzetten ben ik nu wel beu.
- roest, vooral links tussen achterwiel en bumper, aanpakken. Zal wel weer een laskarweitje worden.
- het is een zelfbouwinterieur dus elk jaar is er wel weer een beugeltje stuk, een schrefje of wat los en dat soort dingen, dus ook maar even nalopen.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Janneman stelt zich voor

Bericht door Anton »

Hpoi,

- koelkast op gas maken, dus een gasleiding leggen maar ik moet ook 12 Volt hebben terwijl de installatie 24 Volt is.

Monteer een 24 volt elemenbtje in je koelkast


- omschakelen koelkast van 230 V "aan de paal" versus via een omvormer tijdens het rijden
automatisch maken, dat onderin een kastje een stekker omzetten ben ik nu wel beu.

Dit kun je met een relais doen aan gestuurd via D+ (dynamo laadlampje)

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Janneman stelt zich voor

Bericht door Janneman »

Nu ook 2013 alweer ten einde loopt maar weer eens een update hoe het met onze camper gaat/is gegaan.

In april zijn we een weekje door Friesland getrokken. Om die tijd was het meer frisland, brrr. De 1 na laatste dag ging het ook nog plenzen en zijn we maar weer richting thuis gegaan. Om de terugweg kwam er allerlei wazig gerammel uit het vooronder. Onder het motto "als je gaat kijken durf je misschien niet verder" naar huis gereden. Daar bleek dat de 2e dynamo (24 volt voor het camperdeel) deels los zat. Vastzetten was een klein klusje, maar toen ik toch aan de gang was beide dynamo's gedemonteerd. De 'normale' dynamo laten reviseren en de 2e dynamo voorzien van nieuwe koolborstels. Daar zijn we normaal gezien weer voor langere tijd vanaf.

In Juni zijn we 3 weken door Frankrijk getrokken. Erg genoeg was het nog steeds aan de frisse kant maar toch een heerlijke vakantie gehad. Toen we zo'n beetje op de terugweg waren kwam er op een tussenstop een plasje diesel onder de bus te staan. Dat werd steeds erger. 's Middags op de camping bleek er een retourslang naar de tank te lekken en poreus te zijn. De leiding strak omwonden met duck-tape en verder geen probleem gehad. Heerlijk toch die duck-tape. :angel:

In het najaar dan nog een weekje zeeland gedaan. Nu wel lekker weer (eindelijk). Op zich maar een kort stukje rijden en met de camper geen enkel probleem.
Daarna de camper een beurtje gegeven en laten keuren. Alles bleek in orde en inmiddels staan hij weer in de winterstalling.

In september is onze camper 27 jaar geworden en daarmee belastingvrij. Het ziet er naar uit dat dat van korte duur zal zijn, dus uit voorzorg de camper maar weer gaan schorsen denk ik.
Hopelijk volgens jaar verder met nieuwe leuke vakanties met ons geweldig busje.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten