Ff voorstellen en vraagjes overdrive 406

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
Serge
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2011, 16:50

Ff voorstellen en vraagjes overdrive 406

Bericht door Serge »

Hoi, ik ben Serge en heb onlangs met m'n gezin een Mercedes 406D camper gekocht. Voorheen trokken we altijd rond in m'n Citroën CX ambulance, maar met de komst van onze zoon icm 2 honden werd dat toch wel een beetje krap en voor die kleine te spartaans. Na een klein onderzoek op de www, wat rondgebabbel en inleeswerk en een aantal bezichtigingen en proefritten, besloot ik uiteindelijk dat het een oude mb bus moest worden. In samenspraak met moeder de vrouw van de afdeling indeling en interieur is het tot slot deze 406 geworden van 6m lang. Chassis, motor, aandrijflijn en remmen zijn in tiptop staat, de besturing is een tikkie zweverig naar mijn smaak, wat mogelijk op een beetje speling op de stuurkogels duidt en het plaatwerk is voor een bus uit '73 -afgezien van de achterdeur- bijzonder goed onderhouden. Het beessie heeft 185 dkm gelopen en kan dat met gemak nog 5x doen als ie zo goed verzorgd wordt als tot nu toe is gedaan.

Nu kom ik zelf meer uit de oude Citroën/Land Rover/Landcruiser wereld en moet nog een beetje m'n weg vinden in de wereld van de oude mb bussen, mbt onderdelen, tips&trucs en documentatie etc. Dit forum ziet er in ieder geval al zeer informatief uit en ik heb ook de site van Dubbellucht al ontdekt, samen met nog wat duitse sites. Wat ik echter nog niet echt heb kunnen vinden zijn een paar goede plekken in NL e.o. waar je nieuwe en gebruikte onderdelen kunt halen en bovenal waar je werkplaatshandboeken kunt kopen. Nu weet ik dat Dubbellucht documentatie op de site heeft staan en een onderdelenmagazijn heeft waar je toegang tot kunt krijgen als lid, wat ik spoedig ga regelen, maar ik neem aan dat er ook nog andere kanalen zijn om aan bovenstaande te komen. Wellicht zijn er hier mensen die daar iets over kunnen zeggen.

Tot slot heb ik nog een vraag waarvan het me verbaast dat die hier nog niet gesteld is (ik heb met de zoekfuntie althans niks kunnen vinden), namelijk of er een overdrive beschikbaar is voor dit model bus, of zo niet, of er 5-bakken bestaan die zonder al te veel aanpassingen op een om615 geplaatst kunnen worden. Persoonlijk heb ik geen moeite met het feit dat de bus niet bijzonder snel is, noch hard rijdt; dat hoort nu eenmaal bij een oude bus, echter denk ik wel dat het de bus goed zou doen om met kruissnelheid 80 een paar 100 toeren minder te draaien. Ik ben ongetwijfeld niet de enige die hieraan gedacht heeft, dus ik ben benieuwd of er al oplossingen bestaan.

Ik kijk uit naar jullie reacties en ik hoop hier nog vaak te komen!!

ps een foto van de bus komt snel!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Ff voorstellen en vraagjes

Bericht door dereiziger »

welkom hier Serge .. ;)..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Ff voorstellen en vraagjes

Bericht door Leo »

Welkom Serge.

Tjah, een overdrive op een 406.. :roll:
Even aannemende dat je een Dusseldorfer hebt (zo'n grote dus) en een OM615 motor, was het eerste wat mij te binnen schoot: "Duidelijk een vraag van iemand die nog amper in die bus heeft gereden."
Dat moet je niet negatief opvatten, want we zijn allemaal ooit begonnen.
Maar als je een keer met 55km/uur in z'n 3 op de Afsluitdijk hebt gereden omdat je slechts windkracht 6 tegen had, of een paar keer met het zweet in je handen aan het einde van een invoegstrook zit terwijl je nog geen 50 rijdt, een bergje van niks al kreunend omhoog gaat in zijn 2 terwijl 50-tonners op volle snelheid voorbij denderen, of zelfs op de vlakke Nederlandse snelweg niet boven de 70 komt vanwege een zuchtje tegenwind en wat viaducten, dán peins je niet meer over een overdrive.
Dan prijs je jezelf al gelukkig als je in zijn 4 kan rijden.

Mijn advies is dan ook; ga er eerst een keer mee op vakantie.
De ervaringen die je dan opdoet gaan je heel wat nutteloos werk schelen.


Wbt documentatie kun je Anton een pb'tje sturen. (zie onze ledenlijst)
Voor een luttel tientje krijg je dan alle bekende oude-orgeltjes documentatie thuisgestuurd.


De rest van je vragen is voor iemand anders. Ik ben namelijk een soortement op vakantie momenteel.:)


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Serge
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2011, 16:50

Re: Ff voorstellen en vraagjes

Bericht door Serge »

Bedankt voor je reactie Leo. Je tip is echter vast goed bedoeld, maar in mijn geval niet echt van toepassing. Ik ga wel even contact opnemen met Anton voor de docu!
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Ff voorstellen en vraagjes

Bericht door Anton »

Hoi,

Dat mag, maar ik ga morgen weg en ben er pas over een week of 4 weer, ijs en weder dienende.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Ff voorstellen en vraagjes

Bericht door Detlev »

In dat geval zijn ze bij Dubbellucht in ieder geval te krijgen als je haast hebt..... :up:
Mercedes 406 uit 1969
Serge
Berichten: 3
Lid geworden op: 14 aug 2011, 16:50

Re: Ff voorstellen en vraagjes

Bericht door Serge »

Tja helaas wordt m dat dan niet Anton. Heb me net aangemeld bij dubbellucht, dus dan haal ik het daar wel.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten