WOONBUS NUMMER 2

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
bambam1962
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:59

WOONBUS NUMMER 2

Bericht door bambam1962 »

Hoi,

omdat ik een nieuwe, voor ons tweede bus heb aangeschaft en die wederom wil ombouwen,wilde ik dit deze keer anders doen, beter!
Wat ik nu geleerd heb na 80 duizend kilometer plezier, moet beter. Vocht, indeling, materiaal enzovoort.

Vandaar deze aanmelding. Bus een, een Ducato, kort verhoogd 2.8 JTD, nieuwe, wederom dezelfde wagen, alleen dan een meubelkbak of bakwagen met lengte van 4,2 meter!

Deze omdat ik 4 knotsen van honden heb, en de ruimte nodig heb voor vier kooien!

Dus vandaar dat ik hier kennis wil vergaren voor de perfecte WOONBUS, ja woonbus want we gaan emigreren en een eigen woning bouwen, en dan dient de bus ook nog eens als tijdelijk woonplek. Waar... in zweden, dus isolatie moet op en top zijn.

Ik hoop op deze wijze een hoop te leren en mijn ervaring weer te delen.

Ik dank je voor je aandacht. En heb je vragen, ik lees ze wel.

groet

Dick :D
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door Admin »

Hoi Dick,

Welkom op dit forum!

Met je ervaringen van de vorige bus heb je al een geweldig voordeel in huis.

Mijn eerste vraag is: denk je aan 4.2 m genoeg te hebben voor een voorlopig vast verblijf? Daarmee samenhangend: heb je een rijbewijs C of moet je onder de 3.5 t blijven?
Die eerste vraag kun je pas beantwoorden als je een aantal zaken voor jezelf op een rijtje hebt: hoeveel personen (+ de honden), veel reizen (en dan: hoe?) of in één ruk naar de bouwplaats en daar blijven, heb je daar stroom, heb je daar water, heb je daar riolering...??? Enne... vier "knotsen van honden" heb je van 30 kg per stuk en van 90 kg per stuk. Dat maakt ook nogal verschil.

Er zijn hier volop bezoekers die willen (en kunnen) meedenken. Maar de uitgangspunten kan niemand anders voor je vaststellen!

We horen van je.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
bambam1962
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:59

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door bambam1962 »

Dank je,

aller eerst, de honden zijn alle vier tussen de 50 en 60 kilo. De grote bepaald de kooi, in ons geval 120 x 80 x 100 cm!
En dat doen we twee aan iedere zijde van de bus, op de kooien worden de bedden gecreëerd, ongezellig twee aparte dus.
Rest van de ruimte, pakweg 180 cm x 200 cm wordt leef ruimte keuken trein zit met tafeltje. Zoiets hebben we in ins hoofd!

Enne daar waar we gaan bouwen (hoog in zweden) hebben we geen water, geen elektra, geen riolering.
Elektra gaan we via zonne panelen doen, water komt uit een put ( in 1859 gegraven!), en riolering is een compost toilet.
Omdat we voor de winter maar kort hebben om te bouwen, leven we hooguit een halfjaar in de bus, ter plaatsen staat al een kleine caravan, die is daar vorige zomer neergezet. Het wordt behelpen.

Onze vakanties zijn meestal hoog in het noorden, en het liefst als het winter is, we hebben twee jaar geleden de fout gemaakt om boven de 1200 meter te zitten, en onze webasto deed het daar niet, het was toen -35! Klinkt misschien gek, maar dat vinden we geweldig. De wolfjes trekken zich daar niet zoveel van aan trouwens.

C rijbewijs is een natte droom zeg maar, maar die komt er wel een keer. Dus beperken we ons tot deze naar mijn idee heerlijke bakwagen.

Omdat we beide outdoor freaks zijn is de bus niet anders dan een schuilplaats voor de nacht, en wordt hier alleen dan ook gemaft, we stellen geen hoge eisen en geloof me, dit is al een enorme verbetering met de bus die ons fijn 80.000 km heeft rond gebracht. Trouwens dit is onze nieuwe bus. Na verbouwing moet hij een stempel krijgen dat hij verder door het leven mag als ware camper.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Even resumeren: twee volwassenen en vier wolfshonden.

groet

Dick
Laatst gewijzigd door bambam1962 op 15 feb 2012, 10:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door Admin »

Ieren? Dan is je busje inderdaad al gauw vol ;-)

Eerste stap lijkt me te bepalen hoe je de doorgang gaat maken. M.a.w. hoe zijn cabine en koffer gemonteerd op het chassis, verend of star?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
bambam1962
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:59

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door bambam1962 »

Nee geen Ieren!

Wolf honden! Kruising wolf, herder!

Koffer is star gemonteerd. Cabine geveerd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door Admin »

Je schreef wolshonden. Ik heb geleerd wolfhonden. Wat zijn het, Saarloos, Tsjechische, Amerikaanse?

De Reiziger, ook actief op dit forum, heeft een schat van een Saarloos. Maar ik durf te wedden dat die de 50 kg niet haalt (is een teef). Niet, Ton?

Je zult je doorgang beweeglijk moeten maken, b.v. met een strook Bisonyl. Anders knalt alles binnen de kortste keren uit elkaar. gelukkig heb je geen kantelcabine, anders moest de beweeglijke doorgang ook nog deelbaar zijn...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
bambam1962
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:59

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door bambam1962 »

Klopt, ik heb Amerikanen (Spencer), die zijn een stukje groter dan hun neefjes de Saarloos of Tsjech.

Omdat we naar Zweden gaan en de bus daar ook moeten laten keuren als camper, heb ik informatie, middels Hollanders die we kennen die daar al wonen en de taal machtig zijn, wat de eisen zijn en wat wel en niet mag. Nu ontstond daar een discussie waar niemand antwoord op wist, en omdat ik wil voorkomen dat we problemen krijgen, hebben we besloten om geen doorgang te maken, wat het RDW ook niet eist! Dus dat scheelt qua technische oplossingen!

Wel moet dat ding geïsoleerd, waar ik nog niet precies van weet hoe ik dat ga doen, heb op deze forum een interessant stukje gelezen over schuim wat met pur tegen de buiten wand werd gelijmd, daar denk ik over na... Kortom, heb een hoop ideeën en die moet ik nog structureren!

groet

Dick
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door Admin »

Heb je dan onderweg je honden in de cabine?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
bambam1962
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:59

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door bambam1962 »

Nee, in kooien in de bak!

In de cabine zit een groot raam achterin!

EN via dat raam en een raam die ik ga maken in de bak en een soort babyfoon wil ik de roedel in de gaten houden.

misschien nog een camera en beeldscherm...

ben ik nog niet over uit.


Dick
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door scorpion »

lijkt mij een zeer mooi project, maar heb mijn bedenkingen bij de 3.5ton,
hoeveel laadvermogen heb je nu nog over?
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door dereiziger »

Wow .. klinkt geweldig zeg .. @ Ernst idd een teefje die weegt zo'n kleine 40 kg .heb je ook foto's van je honden ;)

heb op mijn werk info liggen waarmee je de isolatie erg gemakkelijk tegen je wanden kunt plakken . als ik eraan denk neem ik dat straks wel even mee en post het hier ..

. De Eisen in Zweden zijn geloof ik niet zo verschiullend als hier toch ??

Grt Ton
Afbeelding
bambam1962
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:59

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door bambam1962 »

Afbeelding

Dit is onze eerst woonbus, klein maar voldoende, als je niet teveel eisen stelt.
Luxe bestaat uit een stapel bed waar ik net aan in kan, ben helaas wat uit de kluiten, bijna 115 kilo.
Ik klom in mijn bed en met wat lenigheid kreeg ik mijn slaapzak rits dicht.
En voor de warmte, en die gebruiken alleen als het erg koude is, een Webasto airtop 5000, een super ding, in no time de bus lekker warm.

Qua gewicht ben ik niet zo bang, onze nieuwe bus weegt, 2500 kilo leeg, dus kan nog een hoop aan doen voordat ik 3500 kilo heb.

Trouwens op de foto maar drie van de vier wolfshonden.

groet

Dick
bambam1962
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:59

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door bambam1962 »

@ Dereiziger, klopt de eisen in Zweden verschillen niet zoveel als hier!
hier is een koelkast volgens mij niet verplicht.

In Zweden weer wel, en dat mag dan alleen een koelkast zijn die een deur heeft en geen deksel!

En wat de doorsteek van de cabine naar de bak betreft weten ze het niet zeker of het mag... ja binnen het zgn Bilprovningen, zoals de organisatie heet die hier de RDW is, wist men het niet zeker!
Dus vandaar dat ik NIET een opening maak van de cabine naar achteren, wat in nederland ook toegestaan is.

tot zover

groet

Dick
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: WOONBUS NUMMER 2

Bericht door dereiziger »

Mooie honden ;).. En wat de isolatielijm betreft .. http://www.ikopro.com/?pid=1083
werkt erg mooi
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten