even voorstellen

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
hymerofiel
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:09

even voorstellen

Bericht door hymerofiel »

Laat ik mij even voorstellen, ik ben Gerard kamstra en woon in Sneek. al vier jaar rijden wij met een hymer s660.

deze is gebasseerd op een mercedes 307, en heeft een om 616 motor met trekstart aan boord

wat een voortreffelijke camper is dit, ware het niet dat er toch wel een beetje weinig kracht inzit.
vorig jaar zomer door zwitserland geweest, en ik weet het is vakantie, maar volgas in de twee de berg op, is wel een hele uitdaging.

alles aan deze camper is ontzettend degelijk, en we gaan er altijd met plezier mee op pad.

en wat een mooi forum is dit, ga zo door..

vriendelijke groet,

Gerard Kamstra.
camper.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: even voorstellen

Bericht door dereiziger »

Hallo Gerard Welkom hier .. :up: mooie Camper ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: even voorstellen

Bericht door winand »

Welkom Gerard, mooie introductie en dito fotootje!
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Quintus
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 aug 2011, 23:04
Locatie: Randstad

Re: even voorstellen

Bericht door Quintus »

Welkom gerard!
Mooie camper, heb ik deze toevallig laatst in Amsterdam geparkeerd zien staan in de buurt van Duivendrecht?
hymerofiel
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:09

Re: even voorstellen

Bericht door hymerofiel »

Hallo Quintus,

nu, dat lijkt me een beetje onmogelijk, omdat de camper het op dit moment niet meer doet door een "vastgelopen" motor :cry: (olielampje sprong aan, en aangezien ik op een heel gevaarlijk punt stond, de camper weer gestart en een paar honder meter nog willlen rijden, in die tijd is de motor afgeslagen en wilde daarna niet meer starten er zat nog voldoende olie in het blok,dat was wel vreemd vond ik)
ben nu dus op zoek naar een andere motor die in de camper past.
zit nu eigenlij, te denken aan een mercedes 212, en daarvan de motor in de camper te zetten. hier zit een turbo op en geeft 122 pk.
dat zal altijd beter voelen dan de 70 die er in zat.
maar de vraag is natuurlijk of dat blok er zo in past, het is wel een versie zonder cdi, volgens mij zou het moeten passen,zeker weten doe ik dat natuurlijk niet.

mischien weet iemand dit op het forum hoe dat zit?
ik zag op het forum dat "desnor" dit ook heeft gedaan met een om 602 van een 310., dit is ook een om 602 maar dan met een turbo..

alvast bedankt.
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: even voorstellen

Bericht door scorpion »

"vastgelopen" motor

ben je hiervan zeker?
ik ben geen mb moter kenner, maar meer info zal hier wel verschijnen.
hymerofiel
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:09

Re: even voorstellen

Bericht door hymerofiel »

Ja, in zoverre dat de motor nog wel ronddraait, maar ontzettend piept, ik denk of een krukaslager eruit of een kapotte zuiger..
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: even voorstellen

Bericht door scorpion »

zoals gezegd, ik ken dit type moter niet,
andere zullen je moeten helpen.
succes!!
hymerofiel
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:09

Re: even voorstellen

Bericht door hymerofiel »

Ik heb inmiddels de oude motor uit de camper gehaald, en een mercedes 410 gevonden om te demonteren, een 602.940 motor zit daarin.
De complete motor met versnellingbak uitgebouwd en in de hymer gezet.

er moet voor de versnellingspook wel een stukje metaal verwijderd worden met de flex, maar dan nog past
de versnellingspook er nog maar net in

waar ik nu tegen aan loop is dat de versnellingsbak steun niet past, deze moet aangepast worden, omdat bij een 410 deze onder de balken gemonteerd is en bij mijn 307 aan de zijkanten van de balken.

waar ik ook tegen aan loop is de bedrading,.
de bedrading heb ik zoveel mogelijk op de 410 motor laten zitten, heb ook het gloeikastje en het startslot meegenomen, maar er zit heel veel bedrading op die ik niet goed kan thuisbrengen.
zo heeft mijn oude statslot maat viet draden en de niuwe heeft er wel zeven of acht.
zijn deze echt allemaal nodig. of hoef je alleen de darden te gebruiken om het gloeirelais aan te sturen, of doe ik er verstandig aan om de complete bedrading maar over te zetten?


maar de motor zit erin. nu alleen afbouwen en bedrading aansluiten.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: even voorstellen

Bericht door Frank.fjph »

Als je het MB instructieboekje van beiden nog hebt kun je een heel eind komen met de elektra, achterin zit het elek. schema en met een avondje puzzelen daarmee ben jke al een stuk verder.
Vaak kun je de draadkleuren ook nog aflezen

Frank
hymerofiel
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 mar 2012, 21:09

Re: even voorstellen

Bericht door hymerofiel »

de motor zit er onderhand in en draait geweldig. ik heb zoveel mogelijk bedrading uit de sloper 410 gehaald zodat ik alles toch weer op de goede kleur kon aansluiten.
ondertussen bij van lente nog een achteras gehaald met een overbrenging van 4.1 en deze er ook onder gezet.
de bus loopt nu ongeveer 110km/uur (teller klopt nu niet meer)

de bus vandaag laten keuren bij rdw ivm aantal cilinders op kenteken, moest wel een roetmeting ondergaan en de bus werd gewogen, was hij 100 kilo zwaarder? (alles had ik er van tevoren uitgehaald)
hier kwam hij zonder probleem doorheen.

de man van rdw wenste mij een goede vakantie.
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: even voorstellen

Bericht door melvin »

Zo dat heb je dan toch even klaargespeeld in twee maanden! Netjes!
Heb je geen foto van de verbouwing? Daar zijn ze hier gek op :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten