Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouwing

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouwing

Bericht door Rogier »

Even voorstellen: wij (45 en 41 jaar) zijn beginnende camperaars uit Amsterdam. We hebben een redelijk oude maar best goede BEKA camper op basis van IVECO gekocht, waarmee we binnenkort een hele poos door Europa willen gaan trekken. Ik ben al een tijd bezig en heb bijzonder veel aan dit forum gehad, aangezien ik verder geen camper bouw ervaring heb. Dank dus iedereen daarvoor. Met terugwerkende kracht zal ik eea hier plaatsen.

Afbeelding

Aan de braaksporen aan de binnenkant van de voorste stijlen te zien, heeft de vorige eigenaar een of meerdere keren pech gehad. Hij heeft dit op onkonventionele wijze aangepakt door een soort tralies te monteren voor alle ramen, zelfs het dakluik is verrijkt met betonijzer. De cabine deuren en voordeur zijn versterkt en hebben pensloten en dievenklauwen. Niet echt mooi maar functioneel is het wel....

Hoewel het onderstel (altijd in stalling gestaan) erg goed is en de opbouw (polyester) ook de moeite waard is, is het interieur erg oud en nogal 'verbouwd'. We willen vooral moderne voorzieningen en een ruime douche/toiletruimte en daarvoor moet het nodige gebeuren. Het hoeft (voorlopig) van binnen niet mooi te worden, we willen namelijk zo snel mogelijk rijden.
Wensen:
1. Grote aparte douche
2. Nieuw toilet
3. Nieuwe Truma Combi (ring)verwarming/boiler (ipv geiser en wandkachel)
4. 220V lader-omvormer installatie met 220V grote koelkast magnetron oven en nespresso :-)
5. LPG tank onder de auto
6. Veel Zonnepanelen op dak voor autonomie

Foto van de 'bad'-kamer zoals aangeschaft:
Veel haakjes en hangertjes...
Afbeelding
Alles behoorlijk vergeeld en plastic vloerbak gescheurd. Let op tralies :)
Afbeelding

Dit is wat het moet worden:
Afbeelding



gr Rogier

P.S. excuses voor de grote foto's, ik weet niet hoe ik ze kleiner moet krijgen, normaal werkt UBB img=breedtexhoogte maar kennelijk niet hier....
Laatst gewijzigd door Rogier op 18 mar 2012, 23:48, 17 keer totaal gewijzigd.
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Project Badkamer

Bericht door Rogier »

Verbouwing badkamer:
Nieuwe verhoogde vloer, badkamer wordt stuk groter 185x70:
Afbeelding
Douchebakje van Reimo 83x67cm zelfde breedte als Thetford toilet C402:
Afbeelding
Vloertje 18mm watervast multiplex, veel tijd gekost om recht te krijgen, ondervloer loopt bol :(:
Afbeelding
Nieuw toilet C402L:
Afbeelding
Nieuwe wand, mee gewacht want werkt makkelijker zonder:
Afbeelding
Bekleden wanden met vinyl mozaiekmotief. Moest zonodig uit 1 stuk = ENORM geklooi....
Afbeelding
Zeil erin, lijkt net echt:
Afbeelding
Wordt sjiek weeceetje:
Afbeelding
Douche geen naden in hoeken door gebruik 1 stuk vinyl:
Afbeelding
Tussenschot en nieuw dakluik:
Afbeelding
Spiegelkastje enigzins geamputeerd en wasmeubeltje Praxis:
Afbeelding
Toilet op zijn plek:
Afbeelding
Verwarmd handdoeken rek (natuurlijk ook vloerverwarming):
Afbeelding
Zeepbakje houdt tussenwand recht:
Afbeelding

De badkamer is nu bijna klaar. Ik wacht met definitief kitten van douchebak en WC tot ik zeker weet dat er geen bedrading meer onder de badkamer moet worden doorgetrokken. De vloer tussen WC en douche is uitneembaar, maar zolang douchebak en WC nog los zitten is draden trekken een stuk makkelijker. Verder volgt nog verlichting en wat afwerkingszaakjes. Voor de geïnteresseerden: het wasbakje met meubel is van Praxis, het spiegelkastje met schuifdeurtje is van Gamma, ik heb daar vanwege de schuine kant in onze achterwand wel de zaag ingezet :)

Cheers, Rogier
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Project Electra

Bericht door Rogier »

De oorspronkelijke bedrading was een rommeltje:
Afbeelding

nalv het de nodige research met name op dit forum hebben we gekozen om alle bedrading er uit te slopen, een nieuwe plek voor de accu te vinden en de volgende opzet te kiezen:
Afbeelding
Nieuwe plek voor de eveneens nieuwe accu waar eerst een generator heeft gezeten:
Afbeelding
Ontwerp accubak:
Afbeelding
Accu stevig vast, streaks dubbele bodem dus bedrading veilig verstopt:
Afbeelding
Spullen:
Afbeelding

De meeste zaken zijn nu aangelegd, door lang wachten op een bestelling moet ik nog flink wat omgooien. Ik zal niet gauw nog eens een nieuwe bedrading aanleggen want het is heel veel werk en kost ook enorm veel geld want je hebt toch altijd meer nodig dan je dacht. Ik denk minstens 300 euro aan koper uit te hebben gegeven :(
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Project Verwarming

Bericht door Rogier »

De oorspronkelijke wandkachel zag er slecht uit en de geiser lekte water. Reden te meer om over te gaan op een nieuw systeem. We vonden een Truma C3402 op marktplaats, keurig met alles er bij.
Maar het aanleggen van een compleet nieuw ringsysteem is geen klein klusje en heeft veel langer geduurd dan gehoopt. Een belangrijke keuze was de nieuwe plaats voor de verwarminsunit, niet in de kast maar op de plek van de oude koelkast. We hebben besloten om de koelkast te vervangen door een 220V exemplaar van een paar maatjes groter.

Nieuwe verwarmingsunit naast oude:
Afbeelding

Ontwerp ringverwarming:
Afbeelding
Afbeelding

Spelen met lego is fijn:
Afbeelding

De gebruikelijke koof:
Afbeelding

Ring naar voorste bank en cabine:
Afbeelding

Het inbouwen van de C3402 in de koelkastruimte was een crime, hele kleine ruimte maar wel heel veel aansluiten zoals vorstklep, ontluchtslang en terugslagklep. De uitlaat/inlaatslang zit praktisch op de plek waar de uitlaat van de koelkast zat, de slang was niet langer om hem verder naar achteren te krijgen (zodat ie niet onder het keukenraam zit).
De verwarming werkt inmiddels goed, het testen van de boiler had nog wat voeten in aarde. Ik had tijdens het op druk brengen van het water niet door dat de vorst beveiligingsklep al het water op straat loosde en dacht daardoor dat de boiler lek was. Onnodig paniek dus. Dankzij google weet ik nu ook dat de klep ALTIJD stroom moet hebben en niet parallel aan de verwarmingsunit moet zitten (deze schakel je natuurlijk met het paneel uit bij verlaten van de camper).

Cheers Rogier
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Project Gas

Bericht door Rogier »

Omdat we ten gunste van de badkamer de gasfles kast hebben opgeofferd is het plan opgevat om een LPG onderbouw tank te monteren. We hebben dit in Belgie laten doen, gas is iets waar ik liever geen risico mee neem. Het was ons eerste langere ritje met de camper, voor de overnachting hebben we nog wel een hotelletje genomen gezien de verdere staat van de verbouwing :)

Het is een 70 liter tank geworden, omdat we een 220V koelkast hebben denk ik wel een tijdje met een tank te kunnen doen. Alles is het kader van autonomie :)

De nieuwe tank:
Afbeelding

Genoeg bodemvrijheid:
Afbeelding

cheers Rogier
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986)

Bericht door beatrix18 »

Welkom Rogier!
Je bent goed bezig en neemt geen halve maatregelen.
Maar even vooraf Googelen en/of de gebruiksaanwijzing lezen kan een hoop tijd/ellende schelen :wink: .
Veel succes en plezier!

Peter
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Project Zonnepanelen

Bericht door Rogier »

Er zaten bij aanschaf drie zonnepanelen op het dak maar volgens berekeningen moest de capaciteit toch zeker wel verdubbeld worden. Om teleurstellingen te voorkomen met de 220v koelkast gaan we voor overcapaciteit, te weten 4x 90W. Dit is een kleine uitdaging, omdat deze 4 panelen samen net zo breed zijn als het dak en er dus geen conventionele bevestiging kan worden gebruikt. De oude panelen verplaatsen we naar een andere plek. De laadregelaar is een MPPT controller, vergeleken met de oude controller goed voor 30-40% meer opbrengst. Ik was aanvankelijk van plan om alleen de nieuwe panelen op de MPPT lader aan te sluiten maar bij demontage van de oude panelen blijkt dat de specs erg vergelijkbaar zijn (17.5V vs 17.4V rated spanning). De gecombineerde opbrengst met alle panelen op de MPPT lader is veel hoger dan als de oude panelen op de goedkopere lader zitten, we houden het dus overzichtelijk en sluiten alles op de MPPT.

Oude panelen losmaken om ruimte te maken voor de nieuwe:
Afbeelding

Panelen aan elkaar gemaakt en bedrading gesoldeerd. Nu nog omkeren :):
Afbeelding

Geimproviseerde dakbevestiging:
Afbeelding

Een dak vol:
Afbeelding

Op de weliswaar zonnige namiddag in maart goed voor 15A, dat is hoopvol....

cheers Rogier
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Admin »

Welkom Rogier! Wat je aan het doen bent, spreekt mij in hoge mate aan. Maar ja, ik ben ook een beetje een autonomie-freak :oops:

Eén ding, voor het geval je de douchebak nog niet in de kit hebt gezet: heb je er ooit over nagedacht waarom in die bak twee putjes zijn voorbereid? Juist ja, voor als je niet volkomen waterpas staat (of vind jij knalgele bananen goed bij je autonome concept passen?) Twee putjes, aan de onderkant met een T-stuk bij elkaar komend, maken het leven alweer wat eenvoudiger.

En ik weet niet of je erg verslaafd aan koffie bent, maar die Nespresso trekt ruim 125 A uit je 12 V accu. Onnodig te zeggen dat je dat niet te lang/te vaak voet doen.
NB Ik neem aan dat je weet dat je voor de levensduur van je huishuidaccu beter niet veel dieper dan 50 % kunt ontladen. Ook al heeft de marketringafdeling er een sticker "deep cycle" opgeplakt. Dus voor je berekeningen houd je netto 100 Ah aan voor een 200 Ah accu.

En nog een vraag: heb je al enig idee van je uiteindelijke MTM?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Rogier »

Hi Ernst! dank voor de tip. Dat van die twee putjes is idd een goed idee, dat geëmmer met waterpas staan hoeft ook niet vanwege het gebrek aan absorptie koelkast, maar hier had ik nog niet aan gedacht.

Wat stroom betreft had ik gerekend met 100A 'werkruimte' (de accu is 220Ah/20 en 200Ah/10). Betekent dus korte Nespresso sessies maar ook max 15min oven etc. Maar ik moet zeggen dat grotere hoeveelheden stroom prima gaat mits kort gebruikt. Tijdens het klussen heb ik de haakse slijper, de cirkelzaag en de bouwstofzuiger allemaal op het boordnet gebruikt, geen centje pijn. Ik heb een paar dagen op de parkeerplaats van een bouwmarkt gestaan omdat dat handig is als je weer net iets kleins mist, en mensen kwamen een aantal keren vragen hoe ik die walaansluiting geregeld had ;-) Tot nog toe geeft de accu monitor steeds max 15% ontlading aan na een dag flink klussen. Maar het blijft spannend hoe het straks in de praktijk gaat, zeker omdat de koelkast natuurlijk dag in dag uit doorgaat. Als back-up heb ik trouwens een heel zuinige compressor koelbox om zaken in over te gooien en de omvormer snachts en evt onderweg uit te zetten.

MTM is 3500kg, leeggewicht op kenteken is 2700. Maar ik zit nu tegen de 3500 aan met twee personen en een hoop gereedschap toen ik laatst naar de vuilstort ging (met weegbrug). Ik weet van de vorige eigenaar dat de achteras een 4.5t exemplaar is, dat stelt een beetje gerust. Maar het blijft een punt van zorg...

gr Rogier
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door scorpion »

mooie verbouwing :!:
wel vraag ik mij af waarom een 220 ijskast en niet op 12/24volt?
behalve de prijs dan, die camperspullen zijn echt niet goedkoop.
ikzelf heb mijn douchebak en keukenspoelbak gaan halen bij de bekende "schroefuwmeubelszelfinelkaargiant".
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Admin »

Scorpion,

Jouw koelwagen hoeft niet onder de 3500 kg te blijven. Dan heb je wat meer keuze in je materialen...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door scorpion »

dat klopt ernst, heb nog 6000kg "plaats",
maar gaat een standaard ijskast niet rap kapot in een camper?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Admin »

Nee hoor. Wat is het verschil tussen een compressor op 12/24 en een compressor op 230? Juist, de voedingsspanning.
Wat wel kan schelen zijn de randjes aan de legborden, zodat niet alles eruit rolt als je de deur opendoet. Maar daarbij is de creativiteit van de constructeur van belang...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Rogier »

De meningen over 220V koelkasten tijdens het rijden mbt smering van de compressor verschillen. De een zegt dat ie gelijk stuk gaat, de ander heeft het over misschien iets kortere levensduur. Voor een zesde van de prijs van een 12v exemplaar neem ik de proef op de som. Misschien dat ik tijdens korte bumpige ritten de omvormer uit laat. Het is een A+ en met 155L is ie in ieder geval groot. Cheers Rogier
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Gino »

Deze camper komt me bekend voor. Had de vorige eigenaar niet met een artikel in een of ander blad gestaan vanwege alle beveiligingsvoorzieningen? Als dat zo is heb ik ook ooit voor deze camper gebeld, maar uiteindelijk heb ik toen afgehaakt.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Rogier »

yes, ik heb het gevonden in de documentatie die er bij zat. Jaartje of tien geleden? Cheers Rogier

Afbeelding
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Gino »

Die man was nogal lovend over zijn camper en lang van stof. Er zou niets aan mankeren. Ook zou de inbraakpreventie duizenden euro's gekost hebben. Ik heb toen wel gezien dat de camper lang op marktplaats heeft gestaan. Wellicht heb je hem uiteindelijk voor een leuk prijsje mee kunnen nemen.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Rogier
Berichten: 21
Lid geworden op: 30 jan 2012, 22:02

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Rogier »

Ja ik heb nog een oude advertentie gezien, de vraagprijs was idd bijzonder hoog. Ik heb bij de papieren een factuur waar de man de camper in 1991 tweede hands voor heeft gekocht. Kan me voorstellen dat hij samen met de verbeteringen een hoop geld kwijt is geweest.
Het afwerkingsniveau van die 'verbeteringen' zijn het woord niveau alleen niet waard, gelukkig is zoals gezegd de basis wel prima voor zo'n oude bak:

in hoogte verstelbare wasdroog ventilator met bijbehorende zelfgemaakte snelheidsregeling, tralies voor de ramen (waar alleen een kind doorheen zou hebben gekund) en veel, heel veel haakjes en hangertjes....
Afbeelding

De man en zijn vrouw zijn allebei overleden, ik heb de auto gekocht via een handelaar van de familie. gr Rogier
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door beatrix18 »

En dat heb jij er allemaal zomaar uitgesloopt....? :shock: :wink:

Peter
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door scorpion »

@ mods

via de zoekfunctie vind ik niks terug over de ijskasten op 12/24/220volt
spitsen??
wat ik gevonden heb met wat zoeken, de beko tse 1423 zou het minst verbruiken, heeft geen vriesvak, inhoud van 135liter.
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Gino »

Vervelend om te horen dat de mensen zijn overleden. In ieder geval maak je er iets moois van, zodat je er weer jaren mee vooruit kan.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Leo »

Ook van mijn kant een hartelijk welkom Rogier.


En omdat ik hier niet zit om vrienden te maken maar om een forum te runnen, meteen ff de eerste vraag: Zou je de volgende foto's maximaal 800 pix breed willen maken?
Met mijn kolengestookte ADSL zit ik een paar minuten op die gigantjes te laden, en daar word ik niet vrolijk van. :(


Mvg, Leo.
moderator.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door winand »

Welkom Rogier!
Meteen een mooi fotoverslag, hulde!
Dat vinyl tegen de wand van de doucheruimte ziet er best netjes uit! Dat ga ik ook zo doen denk ik :idea:
En dank aan Ernst, over de opmerking over de 2 doucheputjes.. zelf ook niet aan gedacht..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
bambam1962
Berichten: 71
Lid geworden op: 01 feb 2012, 22:59

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door bambam1962 »

Helemaal goed....


Ziet er schitterend uit. Heel strak opgeknapt!

Vraagje, wat voor lijm heb je gebruikt voor het vinyl?


groet

Dick
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Voorstellen (Iveco BEKA bj 1986) + fotoreportage verbouw

Bericht door Maxer »

Hoe iemand er bij komt te stellen dat een 230 volt koelkast stuk gaat in een camper weet ik niet maar de mijne zit er al 4 jaar in en doet het prima. Misschien dat bij iemand de koelkast is stukgegaan maar die was dan waarschijnlijk in huis ook stuk gegaan. Zo komen de indianenverhalen in omloop.
Ik vindt het een mooi project maar ik heb wel een paar opmerkingen. Eén accu van 200 ah is erg weinig. Vergeet niet dat gedurende een deel van de avond, de hele nacht + de halve ochtend niets wordt geladen maar de Victron (2 A in rust) en de koelkast gaan wel gewoon door. En wat te doen bij een bewolkte dag? Dan wordt er ook nagenoeg niets geladen. Je hebt dus met 1 accu echt te weinig buffer.
De Victron vindt ik aan de lichte kant. Ik heb zelf ook een 1600 gehad maar deze verkocht en een 3000 gekocht. In jouw geval was de 2000 beter geweest. Stel, de koelkast slaat aan en jij wilt koffie maken. Dat koffieapparaat alleen zal al 1300 watt zijn. Je zult zien hoe vaak het "overload" lampje gaat branden. Dat kan op zich geen kwaad maar ideaal is het niet.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten