Dag allen

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Dag allen

Bericht door Willem »

Hierbij zal ik mij even voorstellen,

:bye:
Mijn naam is Willem en m'n wagen :D is een oude Hymer 660 uit 81 op een mercedes onderstel, type 602 D 35. Er zat een Om 616 trekstarter in met 65 pk maar deze heb ik, helaas, moeten vervangen en wel voor de 72 pk sterke Om 616 met elektrische starter, welke omgebouwd is tot trekstarter. Er is al van alles aan gebeurd maar zoals 't bij oldtimers gaat, blijft er een hoop te doen. :) :wink:
Ik heb me al wat ingelezen maar ik zal me nog even verder verdiepen in de interessante materie die hier te vinden is, Alle dank hiervoor :up:


Gegroet!


Willem


P.s. Zal zodra ik wat verder ben met m'n huidige werkzaamheden zal ik wat foto's posten
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Dag allen

Bericht door winand »

Welkom!
..interessante materie inderdaad :up: ..
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Dag allen

Bericht door dereiziger »

Welkom hier ;)
Afbeelding
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Dag allen

Bericht door Willem »

Thanks for the warm welcome :D

Kan iemand mij misschien helpen aan een online garage/werkplaats handboek? Heb het overal zitten zoeken maar kom of oude links tegen, die niet langer werken, of andere sites waar ik ervoor moet betalen.
Bij voorbaat dank :up:
Paul
Berichten: 65
Lid geworden op: 08 mei 2011, 22:36

Re: Dag allen

Bericht door Paul »

Misschien bij de documentatie op de Dubellucht-website?

Gr,

Paul
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Dag allen

Bericht door Willem »

Thanks voor de tip, ik kan er alleen niks vinden :(
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Dag allen

Bericht door Arno Z »

Kijk in het menu (blauwe balk) onder Techniek -> Downloaden -> Motor OM616. (NB: Dit is alleen toegankelijk voor leden, en je moet dan ook nog eerst inloggen)
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Dag allen

Bericht door Leo »

Geld geld geld... Waarom kan dat downloaden nou niet voor niks? Wij zijn toch ook gratis?
Ik krijg wel eens mailtjes dat ik zo anti DbbL ben. Ben ik niet, maar van dit soort dingen zou ik het wel worden.

Dus kom op DbbL, doe eens wat gratis "voor het behoud van Mercedesbussen" of zout op uit dit forum. Ga dan alsjeblieft ergens anders reclame maken voor je club.


Jep, ik begin DubbelBetalenBetalenLucht een beetje zat te raken. 8)


Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: Dag allen

Bericht door jooph »

Helemaal mee eens :up:

Misschien binnenkort een dbbl-club betaalsite :twisted:

Joop
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Dag allen

Bericht door De Rooie Reus »

Ik koop de documentatie meestal via ebay.de.
Het is niet mijn bedoeling om daar een fortuin in te steken.
Zo heb ik onder meer het MB-serviceboek "Transporter und Omnibusse Neuerungen 1982/83" met de wijzigingen aan de diesels OM616 en 617 en aan de benzine M102.
Tevens de wijzigingen aan de koppeling, versnellingsbak en automaat etc.

Op de manier waarop ddl er aan gekomen is, kunnen we dat in dit forum natuurlijk ook: inscannen op een stormachtige avond in de herfst en ter beschikking stellen.
Detlev weet vast wel hoe je dat op moet lossen.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Dag allen

Bericht door Arno Z »

Tjah,

Ik weet niet zo heel veel van de regelgeving van Dubbellucht, ik gebruik die site (als lid) met veel plezier. Ik kan me zo voorstellen dat al die handleidingen/documenten (van Mercedes) die daar aan leden worden aangeboden onder een copyright vallen (van Mercedes neem ik aan dan) en dat Dubbellucht daarover afspraken heeft gemaakt. Niet wetend of dat -al dan niet- zo is ben ik niet geneigd om daar en document te downloaden en het hier te publiceren.

Mocht het wel zo zijn dat die handboeken vrij te distribueren zijn lijkt het me geen enorme opgave om hier op campertechniek.eu een hoekje in te richten waar gebruikers dit soort spul kunnen delen (al lijkt me dat sterk).

En natuurlijk, behalve het weer en de zon is niets gratis op deze wereld. Zeker een camper niet. Persoonlijk ben ik van mening dat voor die 25 eu per jaar DubbelLucht een leuke club is, met een mooi kwartaalblaadje. Daarnaast verdien je dat met de onderdelenservice en ledenkorting (oa Brezan) ook zo weer terug, maar daarover iedereen zijn eigen mening natuurlijk.

Verder, ik ben niet degene die in deze thread DubbelLucht ter sprake bracht ;-) ik wilde alleen even behulpzaam zijn om aan te wijze waar op die site de technische documentatie te vinden :)
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Dag allen

Bericht door Admin »

Ik heb genoemde club gedurende geruime tijd (5 jaar) nogal intensief van binnenuit meegemaakt (18/24 h; 7/7 dg).
Laat ik je verzekeren dat er nooit voor auteursrechten is betaald.
Het was onze eigen Jeroen Hanomaf (Beraten, Bauen, Betreuen, Bezahlen, Berauen) die heel veel tijd en energie heeft gestoken in het lokaliseren, lospraten, vervoeren, opslaan, kopiëren en digitaliseren van al die handboeken. Ik heb het niet over drie instructieboekjes, maar over minstens 10 m blauwe ringbanden.

Overigens kun je, als je goed zoekt, en als je Duits begrijpt, bijna alles op verrschillende sites ook als PDF vinden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Dag allen

Bericht door Detlev »

Er is een Russische site waar alles geregeld op staat, googlen dus!
Over de rest, Tsja, het is natuurlijk aan een club om te bepalen wat door wie bereikbaar is.
Ik woon ook graag op paleis soestdijk, maar of ze me daar graag zien aankomen...... :mrgreen:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Dag allen

Bericht door Leo »

Tjah Detlev, dan is het natuurlijk aan Campertechniek.eu om te bepalen dat er hier voortaan geen (verborgen) reclame meer wordt gemaakt voor die club. Het kan niet altijd van 1 kant komen.
Je hebt als admin van de DbbL-site jaren de tijd gehad om het veranderen, maar blijkbaar is een beetje stokoude info gratis weggeven al een onmogelijke opgave voor een club die pretendeert dat ze hét platform voor behoud van oudere Mercedesbussen is.


Campertechniek.EU blijft zijn kennis gratis delen met anderen, zonder onderscheids des persoons.
Echter, degene die vanaf nu op dit forum nog zieltjes tracht te winnen voor DbbL mag dat elders gaan proberen. Op een paysite ofzo.
Of in de tuin van Soestdijk...
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dag allen

Bericht door Frank.fjph »

Het moet toch niet zo moeilik zijn om de info die de diverse gebruikers van dit forum al hebben verworven (al dan niet tegen betaling aan DL of wie dan ook) te verzamelen en te bundelen????
Ik bied mijn info belangeloos aan, moet er wel iemand zijn die het gaat ordenen denk ik (eentje die veel handiger is dan ik.. :lol: )

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Dag allen

Bericht door Leo »

Jij komt altijd met ideeën om een ander aan het werk te zetten en je mist het hele punt weer eens Frank... Afbeelding :mrgreen:


Dat opzoeken & bundelen is allang gebeurd. Ik heb hier een paar Gig aan documentatie liggen wat de meeste oudere MankeEzelBusjes wel dekt. Waar dat allemaal vandaan komt weet ik niet eens meer. Kan me niet zo boeien ook.
Ik heb alleen geen zin om een postorderbedrijf te beginnen. En ergens op een server zetten heb ik gelukkig geen verstand van. Veulste moeilijk voor mij + dat mijn internetverbinding er een week over doet om het te versturen.

Dat krijg je als je in the middle of nowhere woont:

Hier gaat internet nog met rookseinen Afbeelding
en de post per oerdegelijk stalen ros...Afbeelding

:bye:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dag allen

Bericht door Frank.fjph »

Zo te lezen zijn we het op een punt wel eens......
Verder denk ik het punt wel te snappen hoor... :wink:
En het zal je niet verbazen dat ik het (voorgewende???) gebrek aan internetkennis wel prettig vind ........als excuus :lol: :lol:

Frank
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Dag allen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ondanks
Afbeelding
toch ook een een reactie van mijn kant. Ik heb me inderdaad jarenlang bezig gehouden met de Dubbellucht-documentatie. In eerste instantie is de (m.i. legitieme) reden geweest om de gemaakte kosten terug te verdienen door een kleine opslag op de kopieerkosten te doen. Gemaakte kosten? Yep, niet iedereen is sinterklaas, en sommige boeken zijn dermate zeldzaam (maar interessant voor leden!) dat er ook financieel gezien geïnvesteerd moest worden. Na enige tijd verkopen was dit m.i. al aardig terugverdiend. Het digitaliseren, 10 meter boeken scan je niet even op een regenachtige middag met je flatbedscanner, was ook niet geheel gratis. Ik heb 80% op mijn toenmalige werk kunnen scannen, maar de overige 20% is betaald door een bedrijf uitgevoerd. Een penningmeester kan de winst/verliesbalans met een paar drukken op de knop zien gok ik zo, maar ik vermoed zomaar dat de clubkas er inmiddels na al die jaren wel bij vaart?

Ik heb indertijd bij de toenmalige voorzitter voorgesteld na de terugverdienperiode de boel gewoon lekker gratis voor iedereen te maken. Hierop nooit meer iets vernomen... gemiste kans m.i. want inderdaad, wat met wat googlen op rapidshare of iets wat eindigt op .RU kun je exact dezelfde boeken vinden.

Mijn 2 centjes :)

Jeroen (geen lid meer, overigens)
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 23 jul 2012, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Dag allen

Bericht door Admin »

Jeroen (geen lid meer, overigens)

Maar gelukkig wel een graag geziene wandelaar op ons forum!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Dag allen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

:)

Overigens, over het copyright, een deel van de boeken kwam rechtstreeks bij de importeur zelf vandaan, en ik heb duidelijk aangegeven wat we ermee van plan waren. De reactie was er 1 in de strekking van dat er toch geen hond meer met die ouwe busjes bij de merkdealer kwam en alles inmiddels ook via EPC en dat nieuwe online werkplaatsboekensysteem te raadplegen was.
Ze zullen wel gedacht hebben, onderdelen komen ze toch wel halen! (behalve die enkele zot met zijn aftandse Hanomag dan)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Dag allen

Bericht door Arno Z »

@Willem

Voor ik het vergeet, welkom hier, en geloof me, er worden niet altijd zulke stevige discussie gevoerd ;-) Ik denk dat ieder het met me eens is dat we graag de foto's van je nieuwe aanwinst zien.

Over die andere discussie:
Er is niet echt een noodzaak meer (heden ten dage dan) om een server op te tuigen om documenten (pdf's) te delen (dit is nu net weer iets waar ik wel een beetje verstand van heb). Onder andere Google Drive en DropBox bieden goede mogelijkheden aan om bestanden te delen. In het geval van Google Drive kan dat worden gedaan door de beveiliging zo te regelen dat iedereen er in mag, op voorwaarde dat ze over de juiste link beschikken.
Die link kan dan weer hier ergens in een sticky (wellicht alleen voor accounthouders) worden aangeboden. Het hele verhaal hangt dan achter een gMail account, het uploaden is een kwestie van Google Drive installeren en aanwijzen welke folder (vanaf je eigen harddisk) er moet worden geüpload, daarna gaat het vanzelf.

Arno
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Dag allen

Bericht door Willem »

Wat een mooie verhalen allemaal :D

Ik ken mijn plek, als nieuweling en dummie, en zwijg dan ook netjes onderwijl ik de boel bestudeer en gaande weg weer wat leer :P :wink: En ja, ik blijf hopen dat ik ergens deze dagen toch de juiste documentatie weet te scoren. Ik heb al uren zitten googlen en wat niet maar toch niet kunnen vinden wat ik graag zou hebben. Al heb ik op deze site toch al een boel, gratis, info gevonden waar ik erg mee geholpen ben. (with special thanks to LEO :D) Zal de .ru maar is gaan proberen zo.

Dan nu maar wat foto's van het bussie,
Eerst hoe ik 'm gekocht heb (in Berlijn) en dan hoe die er nu uit ziet =D
IMG_2134.jpg
297740_10150400315164018_749594017_10471050_1931002_a.jpg
capert 1.jpg

Heb de laatste dagen, voor een dummie, een hoop gedaan 8)
Motor: Verstuivers vervangen, stangenwerk en regulateur afgesteld, oliebad filter gereinigd, luchtslang vervangen en zo nog wat meer.
Binnen: Argo fed diode brug geinstalleerd voor 3 accu's, elektra aangelegd met dikke zuiver sinus omvormer, lekkere muziek installatie en wat niet meer. En dan heb ik op het dak nog een zonnepaneel geplakt, 215 WP die toch aardig wat doet.
En dan natuurlijk nog de bus dicht gekit en geschilderd. Ach ja, ik ben toch een beetje trots op mezelf :D :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Willem
Berichten: 55
Lid geworden op: 18 jul 2012, 19:13

Re: Dag allen

Bericht door Willem »

Omdat ie zo mooi is, deel ik deze 2 foto's ook nog even... :mrgreen:
Campert2.jpg
campert 3.jpg

Het is op de foto's niet zo goed te zien maar hij zag er echt niet meer uit, en hij lekte als een gieter.
Binnen heb ik 'm overigens ook helemaal geschilderd :wink:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

Re: Dag allen

Bericht door Saskia »

Leuke bus Willem, voor mij is zo eentje heel wat anders dan die witte koelkasten.
Veel plezier ermee!
Ben benieuwd naar plaatjes van de binnenkant.
Afbeelding

groetjes van Saskia
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Dag allen

Bericht door melvin »

he leuk, me broer heeft jarenlang hetzelfde type gehad.
ik ben ook wel benieuwd naar fotos aan boord :up:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten