Dag allemaal

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Plaats reactie
Joris
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:44

Dag allemaal

Bericht door Joris »

Ik ben een aantal jaren in het bezit van een 608. Het is een oude brandweerbus uit de buurt van Tiel. De bus heb ik omgebouwd tot camper en heeft me vele kilometers door Europa gebracht. Heerlijk is het gevoel dat je krijgt als je achter dat enorme raam zit en de wereld aan je voorbij trekt. Afgelopen december naar portugal gereden om even wat zon op te zoeken. Op de terugweg 12 km voor huis loopt mijn rechter voorwiel vast. Grrrr. Heb ondertussen de bus in de loods staan en de rem opengehaald. De boosdoener was de buitenste kogellager, de lagerschaal hiervan is gaan draaien in de remtrommel. De kogellagers en keerring heb ik al besteld. De remtrommel echter is een ander probleem. Dealers van mercedes kunnen deze niet meer bestellen. Wie o wie heeft er een idee hoe ik aan een nieuwe remtrommel kan komen, imitatie of origineel maakt me niet zoveel uit .

Alvast bedankt voor de reacties

Groeten Joris
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Dag allemaal

Bericht door GerardH »

dubbellucht.nl
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Dag allemaal

Bericht door Admin »

Of je belt eens een paar slopers (in de Gouden Gids "autodemontagebedrijf").
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Danny
Berichten: 84
Lid geworden op: 22 jan 2010, 11:57
Locatie: Marknesse

Re: Dag allemaal

Bericht door Danny »

Gebruikersavatar
a.de.boer
Berichten: 105
Lid geworden op: 08 nov 2009, 12:38
Locatie: Zwervende

Re: Dag allemaal

Bericht door a.de.boer »

Groetn,
Appie uut ..........

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985:
Facebook
Blog
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Dag allemaal

Bericht door Detlev »

Ha, onze bedrijvenlijst....Niet te letterlijk nemen, ding is al jaren niet meer bijgewerkt!
(en wordt binnenkort verwijderd)
Best kans dat Jan wat heeft liggen, onderdelen dbbl waarschijnlijk ook wel.
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Dag allemaal

Bericht door Maxer »

Mocht het helemaal niet gaan lukken met een andere trommel kun je misschien met de trommel en de nieuwe lagerschaal naar een machinefabriek of draaierij gaan en de passing laten uitdraaien (mits er voldoende "vlees" zit), een nieuwe bus in laten persen waar de lagerschaal weer in past. Informeren bij diverse bedrijven kan geen kwaad denk ik en echt duur zal zoiets niet zijn.
Vreemd dat je de herrie van het lager niet hebt gehoord want dat gaat echt behoorlijk te keer alvorens hij vastloopt. Ik hoorde vorig jaar in Portugal het linker voorwiellager gaan gonzen in bochten maar ben er wel mee naar huis gereden omdat hij rechtdoor stil was. Die lagerschaal was er ook slecht aan toe maar is wel in de passing blijven zitten. Ik zou de andere kant ook even demonteren om te zien hoe die er aan toe is en nieuw vet er in als ie goed is.

Afbeelding
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Dag allemaal

Bericht door De Rooie Reus »

Welkom Joris,

Groeten van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Dag allemaal

Bericht door Leo »

In aanvulling op Maxer: Dan wel eerst even kijken of er geen kegellager met grotere buitenschaal bestaat.
Scheelt weer een pasbus draaien/persen.

http://www.neita.nl/winkel/lagerskeg.html
http://www.atd.nl/lagertechniek-kegellagers-c-8_19.html
http://www.neita.nl/jslagers/6.htm
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Joris
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:44

Re: Dag allemaal

Bericht door Joris »

Heren,

Thanx voor alle antwoorden ik zal eens gaan vissen op het net. Hopelijk heeft er een sloperij of garage nog iets liggen. Aan het laten uitdraaien had ik niet gedacht goeie tip klasse.

greetz

Joris
Joris
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 feb 2013, 13:44

Re: Dag allemaal

Bericht door Joris »

Remtrommel probleem opgelost!!

Mede dankzij de tips van Maxer en Leo is mijn trommel weer als nieuw. De remtrommel is de afgelopen week uitgedraaid, bus erin geperst en nieuwe lagers erin en klaar. Het uitdraaien was toch aanzienlijk goedkoper dan de trommel te vervangen. Bizar dat zelfs een tweedehands trommel nog 150 euries moet kosten in NL. Zal wel veel vraag naar zijn, denk ik.

Nogmaals thanks voor de tips

groeten Joris
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten