Voorstellen + klein restauratie-topicje

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407

Bericht door Paulus407 »

Vandaag een lekker dagje gehad, veel kunnen doen.

De linker instap helemaal afgemaakt en ook de bodem is van binnenuit (op een paar kleine gaatjes na) dicht. Beetje plamuren en dan oogt ie weer helemaal strak. De plaat die je nog los ziet liggen schroef ik zodat ik altijd de binnenzijde van het spatbord kan bekijken/behandelen.

Afbeelding

Vanuit de wielkast heb ik de instap afgemaakt en ik heb een plaatje in het spatbord gezet waardoor ik dadelijk de gaten in het spatbord dicht kan plamuren. Tzt komt er ook een nieuw spatbordje in.

Afbeelding


De stoel terug op zijn plaats gezet met de nodige aanpassingen. Kon het frame nu mooi in positie zetten zoals ik er lekker in zit en dat heb ik dus meteen gedaan.
Toen de ruiten: De bedoeling was om de lassen waar het ruitrubber overheen zou vallen af te dichten met plamuur, echter sprak ik een man die me vertelde dat ik daar gewoon de ruitenkit voor moest gebruiken: "gewoon iets dikker in die nekjes leggen" :lol: Ik heb hier 3M kit voor gebruikt, speciaal voor het afdichten van ruiten in rubbers (die wordt niet hard). Een ruit in rubber beweegt altijd en kit die hard wordt zal dan scheuren ;)
De vorige eigenaar had kennelijk geen zin om af te plakken en heeft over het ruitrubber geschilderd.... Gepoogd er dat met afbijt af te halen, maar dat wil niet. Misschien heeft de temperatuur daar iets mee te maken want de ideale verwerkingstemperatuur is tussen de 15 en 20 graden. Dan het rubber zo maar terug, plak ik tot halverwege het rubber netjes af en schilder ik er ook gewoon overheen. Het rubber is redelijk hard aan het worden dus binnen een jaar of 2/3 moeten er toch nieuwe in...
De ruit met een flinke dot vaseline in het rubber gezet en de sponning in de kit gezet. Toen een touwtje erin, ruit tegen de carrosserie aandrukken en met het touwtje het rubber over de opstaande randen heen trekken. Stelt niks voor zolang je maar niet een te dun touwtje neemt, daar snij je mee in het rubber :?:

Het begint waarempel ergens op te lijken. Ik ben in ieder geval blij dat hij nu van binnen droog blijft (althans, dat hoop ik). De rest kan ik mooi op mn gemakje doen.
Volgende punt: het gootje: verlengen aan de voor- en achterzijde :up:
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Paulus407

Bericht door paul snip »

Alhoewel er mensen zijn die denken dat ik maar wat lul, en zelf nog nooit iets gelast heb.... toch nog een tipje:

Die voetenbakken en bodem moet je goed in de menie/grondverf/primer zetten. Als het dan goed droog is zou ik alle naden afwerken met strijkkit: http://verf24.nl/carrosseriekit-c-102_1 ... -1kg-p-591 Niet te dikke laag erop doen, dan droogt het zelfs bij deze temperaturen goed. Belangrijkste is dat het dicht is. Anders roest het zo weer!

Wat die plamuur betreft: Plamuur is eigenlijk altijd slecht. Maar het slechtste van het slechtste is die gewone standaard 2 komponenten plamuur. Dat valt er zo weer af omdat het eronder direkt weer gaat roesten. Dát bedoelde ik te zeggen. De ervaring is dat polyester (van die harde rommel, weet ook niet precies hoe ik het moet omschrijven, pak het bij mijn leverancier zo uit de stelling) langer blijft zitten.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Paulus407 + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Paul: je hebt het in je eerste zin toch niet over mij hè, want dat idee geven is wel t laatste dat ik wil! Tips zijn altijd welkom! Goed of slecht bepaald ieder voor zich. Tot op heden blijkt het allemaal toch geen exacte wetenschap te zijn. :lol:

Wat betreft je tip, dat is precies hoe ik het doe: alles wordt gestraald, daarna behandeld met roestomzetter, vervolgens worden alle naden en lassen afgekit met strijkkit en als laatste gaat er een dikke laag bitak overheen. Daar heb ik zo'n pistool voor en die kwakt er vlot een laag van >5mm tegenaan :lol:

Wat de plamuur betreft is het simpel; als je een roestproces niet "stopt", valt alles dat je er overheen smeert, spuit of kwast er uiteindelijk af... Het proces gaat immers gewoon verder. Bij een oude auto zoals die van mij is er vrijwel altijd roest aanwezig, je moet dan eigenlijk ook altijd behandelen.

PS: heb de topictitel maar even aangepast... echt voorstellen is dit ook niet meer :)
Misschien dat een modje dit even in een andere afdeling kan zetten.... :up:
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door paul snip »

Ik had het idee dat je dacht dat ik mijn kennis alleen maar van horen zeggen heb... Dat is niet waar! Maar als een vakman mij een tip geeft (bijvoorbeeld zoals van die "poreuze" plamuur)dan neem ik dat graag aan.

Wat was mijn 407 toch een ongelooflijk harde en gave bus als ik deze foto's zo zie. Daar was echt totaal geen roest aan te vinden.

Ga zo door, en dit komt ook wel weer goed.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Potverdorie: compleet antwoord getypt, druk ik 'm weg :crazy:

Maar hier kwam het op neer: :lol:
Paul, mijn opmerking was absoluut niet op de man bedoeld, maar echt in het algemeen. Lees nu terug en kan me voorstellen dat je dit zo interpreteert, maar zo ist echt niet bedoeld. Blijf spuwen die ervaringen, tips en "van horen zeggen's"!

Wat de roest betreft viel hij mij ook enorm tegen. Natuurlijk wist ik dat hij wat plekjes had, maar dat dit er onderuit zou komen had ik ook niet gedacht... Ik heb hem gelukkig niet te duur gekocht en ik behandel hem helemaal, dus straks is hij ook in orde.

Vandaag ga ik de gootjes verlengen, zometeen maar eens op u-profieltjes jacht :up:

Verder heb ik ook al nagedacht over de kleur: het wordt iets in deze trend: http://www.ralkleuren.com/ral-kleur.php ... uw&id=5001 In combi met hoogglans zwarte wielen en imperiaal ga ik voor de klassieke look!

Voor de rechttoe opbouw heb ik een leuk idee; die wil ik gaan wrappen en dan met een motief in deze tend: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... BT1IIyBEjZ

of zoiets als dit dek:
http://www.lavidaocean.com/images/100-y ... achts1.JPG

Als laatste komen er dan wat oldschool motocross-stickers op, beetje in deze stijl: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/imag ... Jx1qZMzjWA
http://teamburienmx.com/media/catalog/p ... _stp_1.jpg

http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... UhemFQ.jpg

en
http://thumbs3.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... ZLNyMg.jpg
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door paul snip »

Helemaal duidelijk :up:

Wat betreft die Alkoof/opbouw... Ik had gelijk zoiets van wat lelijk! Maar het levert wel veel extra ruimte op natuurlijk. Ik ben benieuwd hoe het uiteindelijk wordt.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Ja, dat had ik ook.... mooi is anders. Wist ook dat ik er iets mee zou moeten doen, wil het er een beetje normaal uitzien.... Denk dat ik dat met de sticker heel gaaf word!

De ruimte is inderdaad ideaal! Kan er heel riant met 2 personen liggen. Ga je in de lengte liggen en schuw je een beetje mannelijk contact niet dan pas je er makkelijk met z'n 3-en. Dat houd in dat je het gehele vloeroppervlak vanaf de cabine als leefruimte kunt gebruiken, je hoeft dus nooit iets om te bouwen. M'n transit heeft dat ook en dat is echt top!
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Arno Z »

Ik zie dat je buiten werkt.... Wel even flink doorbuffelen want de winter komt er aan!
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Ja, zou 't? Ik moet 't nog zien :lol:
Maar ik heb ook de gelegenheid om binnen te werken, maar dat is een km of 8 hier vandaan en d'r gaat toch niks boven dichtbij huis werken...

Vandaag maar eens begonnen met de goot. Vanmorgen al vroeg op pad naar een handelsonderneming een dorp verderop waar ze in drie grote hallen, echt tonnen metaal hebben liggen, zowel nieuw als gebruikt en in alle soorten en maten. Altijd geinig om eens doorheen te lopen en tegen een paar gootjes aangelopen. Ter plekke op maat geslepen en in de auto geschoven. Maar niet remmen zo :WTF:

Afbeelding

Terwijl m'n vader de gootjes voor t verlengen aan de voorzijde op maat slijpt, ben ik begonnen met het schoonmaken van de goot. Op sommige plekken kwam er al wat roest onder de lak door. De goot hadden ze bovendien helemaal vol gekit, tot strak onder de rand :lol:
De goot was behoorlijk roestig, heb alle verdachte plekjes kaal geslepen en in de menie gezet. Met dit kunstwerk als gevolg :lol:

Afbeelding



Heb hele smeuïge carrosseriekit gekocht, daarmee dicht ik de goot en alle gaatjes morgen af. Dan nog een paar plekjes blank maken en behandelen en dan kan er geplamuurd worden! :up:
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Gisteren een rustdagje gehad, maar vandaag er weer vol tegenaan!
De dakgoot aan één zijde helemaal afgekit en aan de andere zijde nog een laagje loodmenie erop gezet.

Verder, begonnen met plamuren :up: Het begint er zowaar op te lijken!

Nu heb ik nog een vraag, heb de zoekfunctie al gebruikt, maar kan zo geen antwoord vinden. Wel veel goede tips voor t aanbrengen van de lak btw, maar hoeveel liter lak heb je nodig voor zo'n camper excl. dak? Zijn er mensen die daar ervaring mee hebben?
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Weer een half dagje aan de camper kunnen besteden. Vandaag de linker goot af kunnen kitten. Is echt geweldig spul btw (zal ff een foto maken morgen), is goed te smeren en vormt een epoxy-achtige laag. Het wordt ook behoorlijk hard.
Ook weer verder gegaan met het strak maken van de carrosserie; plamuren en schuren maar :crazy:

Afbeelding

Afbeelding


Niet heel erg spannend allemaal. Het begint er langzaamaan steeds meer op te lijken. Ga de bus eerst in de kleur zetten en dan stukje bij beetje de carrosserie voorzien van nieuw plaatwerk, dat ik er netjes in ga lassen. Niet dat hij rot is, maar ze hebben er stukken in gezet en daarbij t plaatwerk gewoon over het origineel heen gezet... Wil ook de achterkant weer netjes origineel maken, nu is die voorzien van een plaat met een golfprofiel en een paar lelijke reflectoren :down:

Afbeelding

Alles wordt straks weer netjes origineel :up:
Maar dat wordt een stukje bij beetje klus: stuk kaal maken, nieuw erin en dan weer schilderen, blijft ie toch netjes ogen.
Ben ook rustig rond aant kijken of ik niet een paar goede deuren met rubbers tegenkom. Die van mij zijn slecht, maar de rubbers en t nieuwe plaatwerk zijn niet zo heel duur; heb ik ze allebei voor <170,- weer als nieuw, dus als ik voor 150,- twee nette deurtjes met rubbers op de kip kan tokken.... maar d'r zijn mensen die gewoon 175,- voor een deurtje (durven :x ) vragen :crazy:


Ohja: zie ook mijn vorige post: kan iemand mij vertellen hoeveel liter verf ik ongeveer nodig heb voor 2 lagen camper excl. dak? Moet ik dan aan 2L of aan 20L denken?
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door GerardM »

Ik heb mijn bus groen gemaakt, 2 lagen, met kwast en roller, met vijf liter verf van Owatrol. Het heet nu Rustol Deco en is er in verschillende kleuren. Maar je kan natuurlijk ook gerust andere verf gebruiken, zoveel meningen zoveel soorten verf.

Afbeelding

Overigens staat toch op elke pot verf hoeveel m2 je met een liter kunt doen ? Even rekenen dus.
En het is wel een beetje koud om buiten te verven nu, of kun je ergens binnen staan ?

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Gerard, thanks voor je reactie! Er staat op de pot inderdaad hoeveel m2 je ermee kunt doen, maar toch fijn om iemands ervaring te horen. Kom je tekort, heb je kans op kleurverschil en heb je veel teveel, is het zonde van het geld. Ik had zelf zo'n 40m2 ruim geschat/gemeten...

Ik heb gelukkig de mogelijkheid om binnen te staan, dus dat ga ik ook doen als ik begin met schilderen. Vooralsnog doe ik het voorbewerken lekker thuis. Moet ook nog wat slijpen en lassen en m'n chauffeursstoel monteren, kan dus nog wel even vooruit.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Het begint er zowaar op te lijken. Inmiddels is 3/4e van de camper geplamuurd en geschuurd. Heb nog een foto gemaakt van de geschuurde voorzijde, inmiddels dus alleen de rechterkant nog voor de helft.

Wil ook zo langzamerhand aan de binnenzijde beginnen. Daarover heb ik meteen een vraag aan jullie:

Waarmee hebben jullie de vloer van de cabine bekleed? Ik zat te denken aan kokosmat en die mooi tussen de wielkasten in snijden....
Hoe hebben jullie dat opgelost?



Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door paulv »

In mijn vorige camper had ik vinyl geplakt en nu neem ik parket (isoleert ook nog een beetje).
Vloerbedekking kun je ook nemen maar dat moet je stofzuigen.
Harde vloerbedekking is elke morgen even vegen en klaar. Je neemt wat zand mee naar binnen :OO: .
De slaapkamer krijgt vaste vloerbedekking, maar dan los :?: .

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door paulv op 09 feb 2014, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door paul snip »

Ik zou er iets van isolatie onder leggen en dan tapijt erop. Maar net wat je zelf mooi vindt. Misschien eerst nog bitumen tegen het lawaai (als dat er al niet op zit).

Ik heb in mijn campers tot nu toe gewoon tapijt van de Kwantum etc gelegd. Als het tapijt is wat rafelt dan ga je er even aan langs met een tube transparante bisonkit.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Admin »

Wij (d.w.z. de medewerkers van Mercedes Benz) hadden de cabine bekleed met dikke bitumen/viltmatten met daarop precies passende rubbermatten.
Alle gaten voor de verschillende inrichtingen waren in die rubbermat voorgestanst, dus je hoefde alleen maar de gewenste gaten te openen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Goede tips weer. :up:
Bitumen worden het sowieso Paul, scheelt veel in geluid op zo'n groot (vloer)oppervlak.

@Ernst: waar haal ik zo'n precies passende rubbermat? Als die niet te prijzig zijn vind ik dat ook wel wat

Aan isolatie/ ondervloer heb ik ook zitten denken.... Maar wat kun je daar het beste voor gebruiken? Je hebt iets nodig dat de profilering van zo'n 5mm die in de bodem zit op moet kan heffen. De vorige eigenaar heeft daar van die groene ondervloerplaten voor laminaat voor gebruikt, maar dat is natuurlijk helemaal ruk :lol:
Zal iets schuim-/ rubberachtigs moeten worden denk ik? Maar wat?


Om de spirit erin te houden maar even een foto van de reden waar ik dit werk allemaal voor doe :lol:
Kan ik dadelijk weer fijn met deze jongens naar het circuit!

Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Admin »

Ik weet niet waar in den lande je zit. Maar ik heb bij Mestebeld in Lemelerveld een heleboel Düdo's zien staan.
Je hebt er maar één nodig die met weinig levenservaring total loss gereden werd...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door paul snip »

Dunne blauwe ondervloer voor laminaat werkt prima. Dat zijn platen van 50x50cm en ca 4 mm dik.
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Voor de vlakke vloer wel, maar met de bolling van de wielkuipen wordt dat lastig... Daarbij meen ik mijzelf te herinneren dat die ondervloer oneffenheden tot 3mm opheft, maar de profilering in de vloer van de cabine is zeker een mm of 5 diep. Denk niet dat dat mooi wordt (was t ook niet trouwens). De wielkuipen zijn niet meer de mooiste dus die wilde ik ook bedekken. Maar misschien zet ik ze wel strak met wat plamuur.

@Ernst: thanks voor de tip: ga ze meteen eens even bellen.

Vandaag de gootjes verlengt. Komen tot voorbij de alkoof, bedoeling was om ze af te slijpen, maar nu valt water wel mooi voor de camper...

Afbeelding

Verder nog n stukje plaatwerk vervangen bij het scharnier van de rechter deur. Weer een dagje van weinig meters, maar t moest er n keer van komen :)

Afbeelding


Morgen maar eens wat plaatwerk bestellen voor deuren en onderzijde rondom. Wellicht dat ik er die toch nog in las voordat ik 'm ga schilderen. Is t werk niet in principe en waarschijnlijk heb ik er weinig zin meer in zodra de lak erop zit. Wordt uiteraard gewoon een uni kleur, dus bijwerken en schilderen zie je niks van.

De volgende ronde is weer schuren en plamuren :up:
Gebruikersavatar
pluk1973
Berichten: 44
Lid geworden op: 26 nov 2009, 21:03
Locatie: Vlissingen

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door pluk1973 »

Hallo,
Ik heb afgelopen zomer wat laswerk aan de binnenkant van mijn cabine gehad en moest de binnenkant daarna opnieuw bekleden. Ik heb de bodem eerst beplakt easydemp http://www.geluidsisolatie-auto.nl/easy ... uning.html. Vervolgens heb ik een papieren mal gemaakt van de bodem en een vloermat gesneden van easymass http://www.geluidsisolatie-boot.nl/easy ... ermat.html . Voor de wielkasten had ik nog de rubbermatten die precies de contouren van de bolling volgde.
k heb voor deze leverancier gekozen omdat dat de enige was die de vloermat van de rol verkocht. Zodoende kon ik de vloermat uit één stuk maken. Daarnaast was hij iets goedkoper dan een andere bekende aanbieder.

Groeten,
Arno
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Thanks Arno! Top tip!
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door melvin »

Hé een Husky liefhebber, nice! Mijn liefde voor busjes komt dus ook door de motorcross, ik had een KTM 625 supermoto en we wouden dus een busje om de bikes in te vervoeren. 3 Busjes verder zijn de supermoto's allemaal de deur uit en doe ik al tijden niks meer mee. Kan wel stellen dat ik me hobby voor motorfietsen ingeruild heb voor een hobby met busjes. Verder lekker bezig :up:
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 »

Yep een husqy liefhebber! Wel alleen de echte en niet die slechte ktm/husaberg aftreksels die ze dit jaar op de markt hebben gebracht.
Moet je eerlijk bekennen dat ik niet hoop dat mijn passie voor de motorsport ook plaats maakt voor een passie voor busjes ;) Hoop vooralsnog nog even plezier te hebben van de sport...

Inmiddels heb ik wat plaatwerk bestelt. Dat hoop ik morgen binnen te krijgen, dan start ik meteen met het slijpen en lassen! Ik ben benieuwd!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten