I.v.m. het voortdurende bombardement met spook-registraties is het zelf registreren uitgeschakeld. Stuur een mailtje naar admin (at) naam van dit forum om te registreren.

New members, please send an e-mail to admin (at) name of this forum to register.

Voorstellen + klein restauratie-topicje

Hier is er de mogelijkheid om jezelf voor te stellen en je bus dmv een plaatje te laten zien aan de andere bezoekers
Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 20 mar 2014, 08:12

Zo! Het is tijd voor weer een update. Ik heb de afgelopen tijd niet stilgezeten en de 407 is bijna klaar voor de lak.

De gehele bodemplaat (aan de binnenzijde) is gelast en staat nu in de loodmenie.

Afbeelding


De buitenzijde is op één paneel na helemaal gelast, geplamuurd en geschuurd. Alle naden zijn gekit en afgewerkt.
Nu ga ik de gehele camper schuren met fijner schuurpapier om de schuurkrassen weg te werken. De binnenzijde van de cabine is helemaal verfklaar.
Het imperiaal heb ik al geschuurd en in hoogglans zwarte hammerite gezet.

Ik kon het niet laten om al een deel in de kleur te zetten en ik ben heel blij met het resultaat!

Afbeelding

Nu nog wat pietluttigheden: richten motorkapje en bumper. Schuren en schilderen van de deursponningen en instapbak en dan komt vandaag of morgen de rest van de verf. Zodra het een dag of 2, 3 zonnig is gaat ie helemaal in kleur.

Gebruikersavatar
paul snip
Berichten: 209
Lid geworden op: 28 apr 2007, 19:25
Locatie: Nieuw Roden
Contacteer:

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door paul snip » 20 mar 2014, 10:32

Volgens mij komt dat best goed! Ben benieuwd naar het eindresultaat.

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 21 mar 2014, 13:22

Ik ook!

Haha! :lol:


Heb inmiddels de complete cabine in de lak staan. M'n verf is nu op, maar er is nog 11 liter onderweg. Valt me dik mee hoe strak je het krijgt met een roller! Goede verf! Vloeit gewoon strak! Als je t aanbrengt is t niet om aan te zien, maar na een paar minuten trekt het helemaal strak. Wel klote dat je nu alle putjes en deukjes gaat zien die je op de matte ondergrond niet zag :lol:

Heb inmiddels ook het materiaal voor mn motordrager gehaald. Heb ook een nieuw lasapparaat gekocht voor op 220v, van Duitse makelij. Hier zitten condensatoren in voor een vlakkere sinus. Last me een partij fijn!! Nu snap ik waarom ik met dat vorige apparaat maar wat aan het bakken was :lol: Met dit apparaat leg ik superstrakke lasjes. Het stelt allemaal geen bal voor, dat kan m'n moeder nog wel.

Heb ondertussen een een nieuw motortje gekocht, dus de portemonnee is weer van uienleer gemaakt; als ik erin kijk springen de tranen in m'n ogen :lol:
Ben ook veel tijd kwijt met het ombouwen voor aanvraag kenteken. T miezert hier, dus prima weer om de nieuwe fiets eens in te rijden in het bos. Kannie zondag meteen aan het starthek staan! Ff de plaat en verlichting van mn 510 erop en knallen maar. Vervelend weer!

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 14 apr 2014, 20:11

Hier weer een update. Inmiddels de gehele camper in de eerste laag gezet. Het was nog niet helemaal zoals ik het wilde, maar een overstap op andere rollers en techniek zorgt hopelijk voor een superstrak resultaat. De bedoeling is (volgens een schilder) om het met zgn "anza elite" rollertjes op te zetten en de laatste streek, horizontaal te doen met de spons-achtige roller.

De cabine ziet er in ieder geval strak uit.

Afbeelding


Inmiddels ook het laatste stuk erin gezet. Ziet er goed uit al zeg ik het zelf. Inmiddels al geplamuurd en geschuurd.

Afbeelding

Ook het laatste stuk in de deur zit erin.

Afbeelding


Vorige week heb ik me bezig gehouden met de grille, de bumper en de wielen. De wielen heb ik kaal geslepen met een staalborstel op een slijptol en vervolgens heb ik ze in de hoogglans zwarte "hammerite" gezet, althans ik noem het hammerrite, maar het is verf met roestomzetter van de dumphandel. Kostte 4,- de liter en het heeft zich al eens bewezen als goed spul.

Afbeelding

De grille + delen van en onder de motorkap heb ik geschuurd en ook in de "hammerrite" gezet. De cabine is hier alweer geschuurd met 400.

Afbeelding

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 21 mei 2014, 07:30

Na lang wachten dan eindelijk 2 mooie dagen achter elkaar. Een mooie kans om het campertje in de lak te zetten. Ik heb de carrosserie gerold en het resultaat mag er wezen. Hij heeft een beetje een sinaasappelhuidje en je zit een paar aanzetten van de roller, maar dat polijst ik er nog makkelijk uit. Eerst maar eens een maandje uit laten harden.

Afbeelding


Ik ben ondertussen ook al aan de binnenkant begonnen. De accu heb ik verplaatst naar de kast en heb er een accu bij gezet. Nu zit alles op deze 2 accu's, maar ik wil nog een startaccu plaatsen puur om de wagen mee te starten. Contactgeschakeld relaistje ertussen zodat de dynamo m wel bijlaadt, maar hij niet wordt leeggetrokken door t interieur.

Ik ben ook bezig geweest met de douche. Het wordt een opklapbare douchebak met een douchegordijn dat helemaal rond loopt. Dit is de simpelste constructie die ik kon bedenken en hij neemt opgeklapt amper ruimte in. Zodra het erin zit zal ik wat foto's maken.

Alles ramen zijn aan de binnenzijde afgewerkt met een speciale strip en de achterruit heeft mijn Pa netjes afgetimmerd.

Afgelopen vrijdag de nieuwe vloer en wandbekleding (voor bij de douche) uitgezocht. Het houtmotief komt op de vloer, de tegels tegen de wand en in de cabine komt een donkerbruine kokosmat.

Afbeelding

Inmiddels is ook de watertank geplaatst en volgende week komt de LPGtank eronder.

Het dashboard en interieur heb ik weer terug gebouwd en de cabine is zo goed als klaar.

Het begint er zowaar op te lijken!

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2753
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Anton » 21 mei 2014, 07:48

Hoi,

Dat gaat niet goedkomen: Contactgeschakeld relaistje ertussen zodat de dynamo m wel bijlaadt zo gauw ie op contact staat levert de hh-accu ie ook stroom om te starten, het relais zal of heel zwaar moeten zijn of overleeft het niet.

Beter en gangbaar ie het plaatsen van Cyrex of een door D+ aangestuurd speciaal scheidings relais.
Deze relais hebben een ander wikkeling ivm het aansturen door een lichte stroom.
Ook zijn ze voorzien van een blus en sperdiode.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 21 mei 2014, 08:22

Hoe ik t ga maken of wat er op de markt is heb ik nog niet naar gekeken, maar ook dat komt goed. De startstroom door n simpel relais jagen gaat m in ieder geval niet worden. Mn maatje heeft daar een vrij simpele constructie voor bedacht. Tzt maar eens even kijken hoe ie dat gemaakt heeft. Thanks voor de tip :up:

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2753
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Anton » 21 mei 2014, 08:34

Hoi,

Dus het wiel gaat opnieuw uitgevonden worden :angel:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 21 mei 2014, 09:31

Haha! Ik hoop t niet. Kijk gewoon even wat de simpelste, meest functionele en meest budgetvriendelijke oplossing is. Vooralsnog zet ik er even een handbediende schakelaar tussen. Dit weekend heb ik wedstrijd in Rockanje en dan mag ie mee. Dus even zorgen dat ik kan slapen int beestje en dan gaan we volgende week weer verder. Vanmiddag hoop ik de cabinemat erin te maken en nog wat dingetjes af te werken en dan issie klaar voor t weekend. Moet ook morgen nog even een stuk schuim laten snijden voor in de alkoof.

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2753
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Anton » 21 mei 2014, 09:52

Hoi,

Heb je wel enig idee wat voor stromen daar kunnen lopen?
Die schakelaar moet minimaal de capaciteit van de dynamo kunnen schakelen, liefst iets meer

Het door mij omschreven relais heb ik bij de Wit in Schijndel gekocht:

http://www.dewitschijndel.nl/catalogsea ... ingsrelais

Kost € 14.00 deze kan 70 ampère continu aan. Let op is allemaal 12 volt, ze zijn er ook voor 24 volt.
Ik heb er 2 gekocht een reserve, altijd handig.
De schuif stekers zitten er ook bij.

Er zullen meer bedrijven zijn die een dergelijk relais verkopen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 21 mei 2014, 10:42

Nou, voor 14,- ga ik niet moeilijk doen :) thanks voor de tip :up:
De stroom door een geblokkeerde startmotor kan makkelijk oplopen tot 300A, genoeg om de kabels licht te laten geven in ieder geval :)

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 22 mei 2014, 12:13

Gisteren bezig geweest om een schuifsysteem te maken voor de bijrijdersstoel. Zo heb ik een wat grotere doorgang de camper in. Vanmiddag de voorbumper monteren en wat zaken afwerken en dan is hij klaar om dit weekend mee te gaan naar de wedstrijd. Volgende week verder met het interieur; douche erin, wand en vloer bekleden en natuurlijk mn motordrager eraan maken.

Afbeelding

Thekapitein
Berichten: 124
Lid geworden op: 03 jun 2012, 15:44

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Thekapitein » 24 okt 2014, 20:06

Hoe gaat het nu met het kleine restauratie project?

Ben benieuwd hoe het met de laklaag gaat?

Marco.

Gebruikersavatar
Zombus
Berichten: 29
Lid geworden op: 16 sep 2014, 14:29
Locatie: Milnsom, Earthquake Valley
Contacteer:

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Zombus » 18 nov 2014, 10:49

Maar... Zie ik 'm nu op Marktplaats te koop staan?

Je zegt: "met pijn in 't hart, maar staat niet op m'n tenen". Heb je, na alle bloed, zweet en tranen die in de restauratie zijn gaan zitten, niet de behoefte om er toch iets meer dan een enkel seizoennetje plezier van te beleven?
If it doesn't fit, force it. And if it breaks, it needed replacing anyway.

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 30 jun 2015, 11:11

Na lange tijd weer eens een reactie. Inmiddels is er veel veranderd in mijn privésituatie; ik ben een eigen bedrijf gestart (niet in de restauratiebranche :D) en daar gaat behoorlijk wat tijd in zitten. Ik heb de 407 inderdaad op marktplaats te koop gezet. Hij is echter nog niet verkocht. De reden dat ik hem te koop heb gezet is dat ik geblesseerd ben geraakt en daardoor geen motor meer kon rijden voorlopig. Bovendien heb ik na de start van mn bedrijf geen tijd meer om hem af te bouwen of te gebruiken voor vakantie en stilstand is achteruitgang, zeker bij een oud voertuig. Omdat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ik weer rustig motor kan gaan rijden en ik voor een habbekrats een prachtige 608 kon kopen rij ik toch weer een mooie oude mercedes. Eentje die perfect is voor mij en voor de motorsport. Dus ik blijf lekker in de oude mercedessen rijden :) De 407 gebruik ik nu sporadisch voor de zaak, alhoewel ik hem toch weer te koop aan ga bieden. Kom op de divers verkoopsites hele mooie dudo's tegen voor weinig en dan ga ik toch liever voor eentje met een grote camperopbouw. Ik zit nu in de festivalcatering en dan is zo'n grote opbouw ideaal.
Ben de 608 nu aan het klaarmaken nieuwe fuseelagers, bandjes en wat kleine dingen, maar de basis is goed en hij is supercompleet; alles zit erop en eraan en die heerlijke om314 is toch echt wel een verademing na een jaar met de 616 rond gereden te hebben, om van de stuurbekrachtiging nog maar te zwijgen...
Laatst gewijzigd door Paulus407 op 30 jun 2015, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 30 jun 2015, 11:24

Misschien een kleine toevoeging is dat ik nooit meer een dergelijk restauratie project aan ga. Ik heb er heel veel van geleerd en één van de dingen is dat je zo'n grote bus of helemaal moet doen of niet. In mijn geval blijft het toch een beetje pappen en nat houden... Het heeft zn charme, maar ik ben er achter dat mijn hobby meer het motorrijden is dan het sleutelen aan de camper :D Ik ben erg gecharmeerd van de dudo's en dus is het in mijn geval beter om een hele nette en goede te kopen die ik ook gewoon maar hoef te pakken dan eentje waar je toch altijd mee aan het hobbyen blijft. Daar moet je de charme van inzien en ik ben er achter dat ik die niet zie. Heb ook lang getwijfeld om gewoon een recentere bus te kopen aangezien we nu voor onze oldtimers ook gewoon belasting moeten betalen en ik een betrouwbare camper voor de zaak nodig heb, maar ik ben eigenlijk toch wel verliefd geworden op het karakter van deze oude bussen. Nu dus blij met mn 608. Hopelijk dient er zich op korte termijn een koper aan voor de 407, dan heb ik voor de zaak nog een hele mooie 608 met een gigantische camperopbouw op het oog.

Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 902
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door De Rooie Reus » 30 jun 2015, 20:56

Succes met je nieuwe toekomst Paul,

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 01 jul 2015, 08:43

Dank je Martin :up:

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 03 jul 2015, 10:38

Nieuwe aanwinst iis een feit!! En blij dat ik ermee ben!!
Eigenaar moest er vanaf, heb hem praktisch gestolen :)
Is in 2007 nieuw opgebouwd en heeft slechts 54000 gelopen. Er moet alleen een nieuw interieur in, daar begin ik zsm aan, zodat hij over een paar weken mee kan. Hij was wel helemaal groen, maar na een stevige wasbeurt kwam er dit onderuit:


Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2753
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Anton » 03 jul 2015, 10:55

Hoi,

Ziet er niet slecht uit!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4341
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Großenkneten (Niedersachsen)
Contacteer:

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Admin » 03 jul 2015, 11:05

Het lijkt erop dat je de ruimte hebt! Succes, Paul!
Af en toe een foto'tje wordt op prijs gesteld.
Groeten,

Ernst/ Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 06 jul 2015, 12:13

Dat klopt Ernst. Ik huur een gedeelte in een loods voor mn bedrijfje en de eigenaar is een hele toffe peer. Die vind t prima als ik mijn wagenpark (want daar begint t een beetje op te lijken) achter de loods parkeer. Ben nog aan het overwegen om daar een joekel van een carport te bouwen om de 2 campers (de blauwe wil ik verkopen) droog te kunnen stallen. Binnen stallen zou beter zijn, maar de andere (dan op de foto) 608 is zo hoog dat hij niet binnen past. Het is het model met hoge cabine en daar komt dan nog een joekel van een alkoof bij... Dus dan maar een carport.

Dit weekend eens een stuk gereden met de 608. Hij loopt super! Met die grote alkoof erop en helemaal vol geladen met materiaal loopt ie nog vlot tegen de 100. Enige dat hij doet is dat het stuur slingert tussen de 80 en de 90km/uur. Deze week maar eens een keer naar kijken. Hopelijk mist er een wiel wat balanslood of zoiets dergelijks. Verder moeten alle naden eens afgekit worden en begon het lampje te branden (flikkeren) dat het remsausniveau aan de lage kant is... Hij trekt ook heel iets tijdens het remmen, dus vermoedelijk lekt er een remcilindertje. Allemaal niet zo spannend. Heb vandaag de revisiesets voor de fusee's binnen voor mn andere 608. Blij dat ik die nog heb kunnen vinden... Specialisten zeiden me dat ik dat kon vergeten... De dikke massieve pen waar het fusee op draait is 26mm een niet veel voorkomende maat (is mij vertelt). Het zag erna uit dat ik alles zelf zou moeten maken (Assen + bussen), maar gelukkig nog 2 sets gevonden. liggen er overigens nog 2, dus wie interesse heeft moet dat maar even laten weten, dan breng ik je in contact. Moet nog even zien wanneer ik die monteer. Woensdag en donderdag is het een stuk koeler, een mooie gelegenheid; het moet wel leuk blijven :)

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 09 jul 2015, 17:21

Vandaag begonnen met de revisie van de fusee's van deze heer:

Afbeelding

Tijdens het remmen schudde de wagen behoorlijk. Tijdens het uitbouwen van de trommels merkte ik een aanzienlijke speling op op de scharnierpunten van de fusee's, aan beide kanten. Dus, maar eens begonnen met een zijde loshalen om de onderdelen eens te bekijken. De bronzen bussen waar het fussee op draait waren erg ingelopen, evenals de taats die erin zit.

Afbeelding

Dan op zoek naar onderdelen. Helaas zijn de bronzen bussen en de taats niet meer leverbaar via MB. De taats is bij mijn 608 26mm dik en de meest voorkomende en nog leverbare maat is 26,3mm. Zelfs de specialisten zeiden me dat ik dit kon vergeten. Dus, dan maar zelf maken.... Per toeval kwam ik in Friesland terecht waar ze nog 4 complete revisiesetjes op het schap hadden liggen. Dus, 2 besteld en aan de slag.

Na demontage van de remtrommel en ankerplaat heb ik de stift die de taats (die in de bronzen bussen draait) eruit getikt. Deze zat gruwelijk vast en ik moest hem flink op z'n donder geven. De doppen die boven en onder in het fussee zitten en er normaal makkelijk uit gaan zaten zo gruwelijk vast dat ik ze doormidden moest kappen met een beitel.... Dan heb je het kopje goed nat kan ik je vertellen :GRIN: Nu weet ik dat een van mijn voorgangers deze zelf heeft gemaakt van 4mm dit metaal.... :roll: (je kunt maar ergens op besparen)

Nadat ik alles uit elkaar heb gehaald heb ik het ontvet in de ontvetbak. Daarbij ontdekte ik dat één van de twee ringen die tussen het "draaglager" liggen compleet kapot gedraaid was:

Afbeelding

Vervolgens oude bussen eruit persen en de nieuwe erin. Moest het fusee goed heet stoken want de bussen paste eigenlijk net niet.... Binnenmaat is wel goed overigens.
Afbeelding

Vervolgens het hele zwikkie weer terug monteren. Lagertjes mooi in het vet en nieuwe keerinkjes erin en nu ist weer een goeie :up:
Wilde even een proefritje maken.... accu dood :cry:
Morgen even terug met een paar goede startkabels en dan gaan we eens een poging waren. Ik heb in ieder geval de dag weer goed besteed :up:

DVIII
Berichten: 2790
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door DVIII » 10 jul 2015, 09:33

nou je pakt het groots aan , geen half werk . Maar wat ik niet begrijp , je hebt de bussen niet moeten ruimen en je hebt de vuist warm gestookt , als je het mij vraagt is het uit den boze om de vuist warm te stoken en als de bus erin zit is hij altijd te klein , dan moet je met een binnenruimer de boring aanpassen aan je fuseepen . maar de smeernippels op de as waren steeds overgeslagen door de vorige eigenaren , als je taatslager in stukken uit de demontage komt heeft dat niet veel vet gezien. heb je nog opgevuld met sims , want anders is het afkeur punt snel dichtbij. ik moet toegeven dat het niet leuk klinkt als er na zo'n zwaar karwij deze kritiek komt maar het is ook flauw om iemand dingen te laten doen die niet ideaal zijn . ik heb zelf ook geen probleem met onderdelen voor de as te vinden , dealers hebben vaak geen zin te zoeken , ik vraag het vaak aan de avondmagazijnman , die heeft alle tijd vaak om iets te zoeken.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !

Paulus407
Berichten: 78
Lid geworden op: 13 jan 2014, 12:42

Re: Voorstellen + klein restauratie-topicje

Bericht door Paulus407 » 10 jul 2015, 21:27

Tja, mijn motto is wel: je moet t goed doen of niet. En speling is in dit geval gewoon vervangen, dus dan maar aan de slag.
Wat betreft de bronzen bussen. Toen ik deze erin wilde persen hoorde ik dat ze niet soepel in het fusee wilde. Toen heb ik hem verhit met de verfstripper en toen wilde hij er een stuk liever in :D De binnenzijde heb ik idd niet hoeven ruimen, de taats ging er soepeltjes in. Ik heb hem uitgeshimd op het "druklager". Alles draait soepel en is helemaal spelingsvrij. Kom maar op met die apk :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten