Vaarwel Nederlandse chauffeur?

Heeft u een leuke site gezien die andere bezoekers ook zeker moeten zien? Of een boeiend artikel gelezen in een blad? Post hier in dit topic!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Vaarwel Nederlandse chauffeur?

Bericht door Admin »

Dennis, slechte ontwikkelingen in je branche! Uit de Wereldkrant.

Vaarwel Nederlandse chauffeur?

Het lijkt er op dat de Neder landse vrachtwagenchauffeur in de toekomst een zeldzaamheid wordt. Het antwoord op kamervragen van de PvdA zal daarover een hoop duidelijk maken.

Door: Bart van Riel

Zowel de SP als de PvdA stelden recent vragen over het groeiend aantal Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs die nationaal en internationaal voor Nederlandse transportondernemers rijden. Zij doen dat ver onder de prijs van de Nederlandse CAO; een Pool verdient per uur soms maar 3 euro, tegen 13 euro voor een Nederlandse collega. Dit verschil is mogelijk doordat de Nederlandse transporteur niet meer dan een ‘postbusfirma’ in - bijvoorbeeld - Polen hoeft op te zetten, om de werknemer uit te betalen volgens de veel goedkopere Poolse CAO.

Voordelen
De voordelen voor de transportondernemers lijken duidelijk, aangezien de loonkosten via deze constructie drastisch worden teruggedrongen. Volgens voorzitter Alexander Sakkers van Transport en Logistiek Nederland (TLN) is er dan ook sprake van een normale economische ontwikkeling, die gestuurd wordt door vraag en aanbod en het vrije verkeer van arbeid en goederen binnen de Europese Unie. Volgens TLN handelen alle aangesloten transporteurs binnen de wet.

Concurrentie
De vakbonden en de linkse oppositie signaleren echter dat de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs op steeds grotere schaal worden uitgevlagd, om plaats te maken voor onderbetaalde Oost-Europeanen. In recente vragen van de PvdA- kamerleden Spekman en Van Dekken aan de minister van Sociale Zaken en Werkgele- genheid wordt zelfs gespro- ken over ‘nepbedrijven’, die opgezet worden om goedkope krachten in dienst te nemen en de Nederlandse wet- en regelgeving te omzeilen. Als voorbeeld wordt vaak de cabo- tagerichtlijn genoemd; het maximaal toegestane aantal ritten per week in een ander land dan dat van herkomst. De pakkans op overtreding van die richtlijn door een Oost-Europeaan is klein, waardoor zij vrij makkelijk kunnen concurreren op de Nederlandse, binnenlandse markt.

Politiek
De grote vraag is of er inderdaad sprake is van illegale praktijken door het opzetten van postbusfirma’s, of dat de marktwerking onverbiddelijk is. Het beginnen van een zusterbedrijf in een land met lage loonkosten is van alle tijden en volledig legaal. Maar het effect op de Nederlandse arbeidsmarkt is enorm, en de ommezwaai gaat razendsnel. Hoe zich dit verder gaat ontwikkelen zal afhangen van de loonontwikkelingen in Oost-Europa zelf, het verantwoordelijkheidsgevoel van transporteurs en de houding van de politiek. Het antwoord op de kamervragen zal veel vertellen over de toekomst van de Nederlandse vrachtwagenchauffeur.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
jervig
Berichten: 349
Lid geworden op: 13 jan 2008, 20:17
Locatie: Rudzica Polen

Re: Vaarwel Nederlandse chauffeur?

Bericht door jervig »

Meneer Bart van Riel heeft zeker 20 jaar zitten slapen................

Verder is er al jaren een tekort aan NL-chauffers en melden er zich weinig nieuwkomers op de markt. Kortom een normale economische ontwikkeling.

Als je goed oplet zie je dat de nieuwelingen al niet meer uit Polen komen maar uit landen waar de economie nog ver achterloopt op die in Polen. Roemenie en Bulgarije, maar inmiddels ook vaak uit Moldavie, Oekraine, Rusland en Wit Rusland.

Groetjes,

Jeroen
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten