Slovenie

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Slovenie

Bericht door Roger 1100 »

Afgelopen jaar besloten Joyce en ik om eindelijk eens het geboortedorp van mijn overgrootvader op te gaan zoeken. Deze beste man besloot ooit om zijn pittoreske dorpje in de Sloveense heuvels te verlaten. Met paard en wagen trok hij door europa om uiteindelijk in het Nederlandse Limburg in de mijnindustrie te gaan werken. Alhier leerde hij een beeldschone vrouw kennen met wie hij uiteindelijk trouwde en zich hier aldus vestigde.

Dit familieverhaal heeft altijd tot mijn verbeelding gesproken en ooit wilde ik zijn afgelegde route treugvolgen om met mijn eigen voeten op zijn geboorteplek te staan.

We hebben afgelopen zomer Dinky aldus 'vakantieklaar' gemaakt (nieuwe watertank, grote beurt, 6 nieuwe banden en allerlei kleine praktische aanpassingen) en zijn (met een flinke lijst stelplatze) de grens over gereden naar Duitsland. Duitsland is echt het camperwalhalla! Haast elke plaats heeft wel een plek waar je kunt neerstrijken voor de nacht, vaak nog gratis ook. In Zuid Duitsland hebben we een gedeelte van de zogenaamde 'romantische strasse' gereden. Het plaatsje Rotenburg ob der Tober is een absolute aanrader voor wie van middeleeuwse plaatsen houdt. Verder naar het zuiden overnacht aan de Chiemsee met in de verte de Alpen in zicht: wat, oh wat gaat Dinky doen in de bergen?

Wat een heerlijke bus heb ik! hellingen van 24% waren geen enkel probleem. We kropen deze welliswaar met een slakkengangetje op, maar Dinky had er verder geen enkele moeite mee. Alleen het afremmen op de motor bergafwaarts viel me wel tegen. Door het gewicht van de bus moest ik toch redelijk wat bijremmen. Maar, de Alpenproef heeft hij ruimschoots doorstaan.

Slovenie zelf veliep ook zonder problemen, op een kleine lekkage na tijdens een flinke hoosbui. Maar gelukkig had ik een of andere superkit van de Gamma meegenomen waarmee je zelfs onder water lekkages kunt afkitten. In de stromende regen ben ik aldus op het dak geklommen en heb elk mogelijk lekkageveroorzakend onderdeel afgekit, wat prima werkte. Voor de rest van de gehele reis hebben we geen enkel mankement gehad.

In Slovenie zelf was het iets lastiger om 'stellplatze' te vinden. Van Duitsland en Oostenrijk hadden we een aardige lijst aan plekken, maar van Slovenie was haast niets te vinden. Uiteindelijk hebben we aldaar ook genoeg plekken gevonden, maar het was iets meer zoeken.

Het dorpje waar mijn overgrootvader vandaan kwam was haast te pittoresk om waar te zijn. Slovenie zelf is tamelijk Westers, maar bij dit dorpje kreeg ik het gevoel alsof ik een eeuw terug ging in de tijd. Dinky paste maar net door het nauwe, half geasfalteerde straatje (het dorpje bestond uit 2 straatjes). Verbaasde blikken van dorpsbewoners volgden ons terwijl we het dorpje doortuften. Het was een heel apart gevoel om daadwerkelijk door het geboortedorp van mijn overgrootvader heen te tuffen en rond te lopen.

Slovenie is een enorm natuurrijk land en voor natuurliefhebbers een absolute aanrader. De wegen zijn grotendeels overeenkomstig met de Europese wegen en heel goed begaanbaar met een Dusseldorfer. Het viel op dat ze heel veel wegen snel aan het 'moderniseren' zijn. De grotten en de kust zijn overigens ook een absolute must voor eenieder die Slovenie doorkruist.
Carpe Noctem.
Ben

0p reis

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 20 aug 2007, 20:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Hoi Ben,

Dank je. Ik zal proberen om toch weer eens met enige regelmaat langs te komen op dit forum. het blijft een gezellige en interessante plek met toffe lui. En het stimuleert natuurlijk ook om mijn handen weer eens wat meer uit de mouwen te steken bij het opknappen en onderhouden van mijn 508. Het afgelopen jaar heb ik hem hoofdzakelijk toevertrouwd aan een goede monteur bij wie hij in goede handen is, maar je mist daardoor wel het plezier van het zelf sleutelen.

Groeten, Roger
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Hoi Roger,

Goed te horen dat het goed met je gaat en met Dinky, het is inderdaad een tijd geleden dat we wat van je gehoord hebben.
Maar fijn dat je weer terug bent op dit bere gezellige forum.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hi Roger,

Goed te horen dat het je goed gaat! Maar jammer dat al dat werk zoveel beslag legt op je vrije tijd. (Ik "werk" niet meer, maar heb nog steeds geen vrije tijd. Eigen schuld, dikke bult: vrijwilligerswerk is ook werk.)

Vrijwel alle leden zijn met jouw naam geconfronteerd, omdat ik nog steeds dankbaar gebruik maak van de door jou uitgetikte instructie voor registratie op het forum :-)

Waar in Slovenië liggen je roots? Wij vonden het in 2004 een uiterst prettig vakantieland, twee maal doorheen getrokken (was er sinds 1989 niet meer geweest). Precies de goede mix van ontwikkeld toerisme en pre-Euro prijzen. Het vinden van overnachtingsplaatsen was niet zo'n probleem. We hebben ook twee keer op een camping gestaan, in Ptuj (vanwege het Kur-zwembad) en in Kanal om water in te nemen . Het meest indrukwekkend vonden wij het hospitaal "Franja". Zijn jullie daar ook geweest? Ook leuk vonden wij het motorfietsenmuseum (privé-collectie) in Vransko en het hele stadje Škofja Loka (Zie http://www.sittig.nl/prive.htm onder "reis 2004"). We gaan een van onze volgende reizen zeker weer naar Slovenië.

Ik hoop dat het je lukt naast het schilderen af en toe weer het forum te bezoeken. Leve de 24-uurs economie. Carpe noctem, nietwaar!

Hoie he,
Ernst
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Hoi Ernst,

Ik voel me vereerd :oops: maar van mij hoef je mijn naam niet bij die instructie te zetten hoor.

Ondanks de druk van de 24-uurs economie toch nog steeds Carpe Noctum hoor. Ik geniet met volle teugen van mijn werk.

Mijn roots liggen in Smihel pri Zuzemberku, een klein dorpje vlak bij Zuzemberk (voormalig Oostenrijks: Soesenberg). Ik moet eerlijk zeggen dat ik het wel mee vondt vallen met die pre-Euro prijzen hoor. Het is allemaal welliswaar ietwat goedkoper, maar Slovenie is in een razend tempo aan het 'ver-Europesen' (vooral tolwegen konden gewoon met Euro's betaald worden). Mijn 508 was dan ook zo'n beetje de oudste wagen die je daar op de wegen zag.

Het Oosten van Slovenie hebben we doorkruist op weg naar mijn grootvaders geboortedorpje. Hierbij hebben we op twee kleine 'autoparkjes' gestaan (een krusing tussen een stellplatz en een kleine camping) tussen de bossen. Vanuit het dorpje zijn we globaal richting de kust gereden. Eigenlijk zijn we vanaf Postonja pas toeristische plekken gaan bekijken. De druipsteengrotten van Postonja zijn surrealistisch mooi. Je wordt eerst met een mijntreintje de grot ingereden (ca. 10 min.) en binnenin de grot krijg je een rondleiding van ca. een uur. Werkelijk een zeer indrukwekkende wereld daar beneden.

Na het zien van de grot van Postonja denk je wel de mooiste grot gezien te hebben die je je kunt voorstellen. Maar de grotten van Skockjanske Jame hebben werkelijk een onuitwisbare indruk op mijn netvlies achter gelaten. Het heeft geen zin om te proberen te beschrijven wat je daar ziet, want woorden schieten hierbij te kort. Toch een kleine poging: een rivier die 20 meter beneden je kronkelend door de grot kolkt, opstijgende nevel hiervan, theatrale verlichting door zwakke bouwlampen, lange schimmige schaduwen op de rotsen van bezoekers die overal langs de rotswanden lopen. Kortom een onvergetelijk bizarre sfeer. Alsof je een voettocht naar de hel maakt (Dante blijkt door deze grot geinspireerd te zijn voor zijn 'Divina Comedia'). Ben je in Slovenie, bezoek dan eerst de grotten van Postonja en daarna die van Skockjanske Jame.

De camping boven op de berg waarin de grotten van Postonja zich bevinden is overigens ook zeer aan te raden: je staat daar midden in een sparrenbos op kleine plateaus met enig hoogtverschil. Geen rechte vakken maar kriskras door elkaar.

Vanuit de grotten zijn we doorgereden naar de kustplaats Piran, ook wel klein Venetie genoemd: een sfeervol klein stadje met Venetiaanse steegjes. Een heerlijk ontspannen sfeer heerste daar zonder de drukte van Venetie. Campings en autoparken stonden overigens wel flink vol lang de kust.

Het is heerlijk om zo onderweg te zijn met je camper. Je ziet enorm veel, komt op enorm veel plaatsen, geen vaste plek en geen gedoe met elke keer je tent opzetten en weer afbreken. En, een beetje sarcastisch, maar het is best lekker als je tijdens een stortbui een lekkere warme bak koffie zet, terwijl je overburen langzaam wegdrijven in hun iglotentje :wink: .
Carpe Noctem.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi

Ja ik ben ook verkocht aan Slovenie, en er zijn twee dingen die mij daar zo bevallen. De schone natuur en de gastvrijheid daar.
V.b. van gastvrijeid ik lloop om 8 uur s'morgens, naar het dorp Bovec ( zie een mooi wasbeertje door het gras rennen ), en een sloveen stop naast mij en vraagt in het engels of ik een lift wil, had nog maar 500 meter gelopen. natuurlijk dorp was nog 1,5 km lopen ( wou alleen wat brood halen ). Brood gehaald en op de weg terug weer een lift van een sloveen naar de camping.
Dit kan geen toeval zijn.

Men kan op de Soca ook heel mooi kanoen. maar een heel mooi wandel gebied is bij Bled omhoog naar Ukanc.

Kijk zelf maar : Soca
http://www.bartkeser.nl/
Meer bij Ukanc
http://www.bartkeser.nl/?action=display ... %20015.jpg
Hier gaat het meer direct over in een vrij grote rivier
http://www.bartkeser.nl/?action=display ... %20016.jpg

Moet zeggen dat ik in Ljubljana zo uitgekeken was ?

Bart Keser,
Gebruikersavatar
Stille Willy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 jan 2005, 16:19
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Stille Willy »

Hoi Roger,

Je heb weer genoten heb ik begrepen
O ja Afremmen op de motor met onze orgels doe je in dezelfde of een lagere versneling dan waar je mee bergop gegaan ben werkt perfekt je zet hem bijna stil Mijn remschoenen slijten alleen maar bij de verstoplichten
He sucses
http://tramp.web-log.nl/stillewilly
Leef en laat leven dus geniet en laat genieten
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

He Stille Willy,

Op de motor afremmen in de versnelling waarin je de helling bent opgereden of een versnelling lager heb ik voortdurend toegepast, maar dan nog begon hij steeds harder te rollen. Althans bij 12% en stijler. Het bijremmen viel gelukkig wel mee. Het was gelukkig niet zo dat ik met rokende remmen onder aan de berg arriveerde.

Bart, fraaie foto's. Dat is inderdaad het fraaie Slovenie. Novo Mesto was overigens ook niet wat je noemt een wereldstad. Wat dat betreft zijn de steden in Slovenie wat in Nederland grote dorpen zijn.

Groeten, Roger
Carpe Noctem.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten