Ik ben weer terug van de vliegshow/vakantie (+foto's)

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Ik ben weer terug van de vliegshow/vakantie (+foto's)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

...en dan bedoel ik ook ECHT oud: het oudste toestel komt uit 1911. De topsnelheid van dit monster is nog lager als die van onze bussen... :mrgreen:

Het leuke van deze show (met de toepasselijke naam 'Le temps des Helices') is dat je niet persé vliegtuiggek hoeft te zijn, als je historische techniek leuk vindt kun je hier je hart ophalen. Uniek (voor zover ik weet) is dat ze de vliegtuigen pal voor je neus slepen en daar nalopen en starten, zo'n propellor geeft nog een hoop wind! En een praktisch ongedempte 2000pk vliegtuigmotor een hoop herrie...

Ook mag je de restauratiewerkplaats in, ook altijd interessant voor de liefhebbers.

Op http://www.ajbs.com vind je op het FRANSE deel van de site het voorlopige programma en meer informatie hoe je er kunt komen etc. Het is trouwens elk jaar in het pinksterweekend, dit jaar 3-4 juni in Cerny-La Ferté Alais, ongeveer 50km onder Parijs. Ik heb een slechte camping gevonden in Cerny, maar wel op loopafstand zodat je drukte niet in hoeft. :)

Ik weet niet hoeveel liefhebberij hiervoor is, maar voor mij is het altijd een leuk weekje uit met de Hanomag. :)

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik ben er weer, heb het originele draadje met de aankondiging maar ge-edit omdat dit toch al geweest is nu.

Heb het erg naar mijn zin gehad, ondanks dat ik alleen ging omdat mijn nieuwe vriendin werken moest aan de gezondheid van anderen.

Op de vliegshow afgesproken met mijn broer en een vriend, gezamelijk op de camping vlak bij de show gestaan en gezellig weekend gehad, incl. vals zingende Franse karaoke/discoshow... :roll:

Afbeelding
Het was niet altijd mooi weer... de kliffen van Normandië in de buurt van Calais. Voor het de weersverwachting van een half uur later hoef je geen Erwin Kroll te heten!

Afbeelding
Het werd wel wat beter, het uitzicht bij het ontbijt na een koude nacht bij het opendoen van de gordijnen maakte veel goed! (parkeerplaats bij Cap Blanc Nez)

Afbeelding
Yport, gezien vanaf de kliffen na een behoorlijk steile klim! :twisted:

Afbeelding
Onderweg tussen Le Havre en Rambouillet... zomaar een foto maar ik vond hem wel zomers.

Afbeelding
Tot slot nog 2 plaatjes van de vliegshow, dit is een Lockheed Twelve uit de jaren '30. Zaterdag was het echt topweer, dat hebben we goed getroffen! Helaas wel helemaal verbrand maar je moet er wat voor over hebben.

Afbeelding
En een Fokker Dr.I driedekker... een replica, maar precies zo gemaakt als 80 jaar terug. Mag nergens vliegen omdat hij als nieuwbouw gezien wordt (bouwjaar 2004) en niet meer aan de eisen voldoet van dat jaar. Radio? Remmen...? Die arme Duitser die hem gemaakt heeft als levenswerk kon hem alleen in Frankrijk registeren.

In totaal 1700km gereden en een week was al weer te kort. Heb de kliffen bij Etretat nog niet gezien, daar ga ik met de vriendin nog eens heen. Goeie reden om nog eens terug te gaan... In elk geval nu al meer gereden als vorig jaar met die schamele 800km.

Groetjes
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Leuk verslag Jeroen, mooie foto's óók..
Ik heb die kliffen genoeg gezien, alleen dan vanaf de zeekant. :?

De foto's inspireren me om daar ook eens vanaf het land te gaan kijken.
Is precies een leuk ritje om het torretje eens goed schoon te draaien..
Moet er voor die afstanden alleen nog ff een cruisecontrol op zetten, anders krijg ik zo'n lam poot.. 8)

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Hi


hier wil ik nog altijd een keer naar toe, alleen dan zonder bus.
Maar zeker interresant om ook een keer naar toe te gaan.

cole palens Rhinebeck Airodrome
http://www.oldrhinebeck.org/

daar word dagelijks met wereldoorlog 1 vliegtuigen gevlogen,

Bart
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Leo
Was ook zeker super! Mijn torretje is zo schoon, hij rookt niet eens meer! En dat met een Belgische afstelling van de brandstofpomp. (rook = goed - veel rook = beter)

Als je van wandelen houdt is dat ook zeker een aanrader, je ziet dan nog veel meer, o.a. de restanten van de verdedingswerken van ome Dolf om Engeland in de gaten te houden. En omdat alles zo steil loopt, kom je geen mens tegen, ook wel eens lekker. Alleen schijtende zeemeeuwen, maar als zeeman ben je daar wel aan gewend denk ik? ;)

@Bart, zou ik zeker doen! Met de Hanomag is het vanaf de kop van Noord-Holland ~650km, ik doe daar relaxed 75-80 rijdend en regelmatig stoppend-voor-een-koppie ongeveer 8 uur over. Mocht je daar willen kamperen, de camping daar heet Camping Municipal 'Le Sabliere'.

Ben officieel fan van de Memorial Flight, zij hebben naast originele vliegtuigen ook compleet volgens oude specificaties gebouwde replica's, incl originele motoren, instrumenten etc. En dus ook geen remmen en radio's!

Als deze Albatros D.III OEFFAG vliegt ga ik zeker weer heen, het is de enige met een originele werkende Austro Daimler motor.
http://memorial.flight.free.fr/Albatros.html
Het hoofdadres van hun site is http://memorial.flight.free.fr

Kunnen we geen pinkstertreffen bij La Ferté Alais organiseren volgend jaar? :mrgreen: ;)

Old Rhinebeck lijkt me ook gaaf, alleen jammer dat het zover weg is! :(

Groeten
Jeroen

EDIT ze zijn ook bezig met een Fokker D.VII met orignele BMW motor, kijk eens bij de foto's hoe mooi zo'n uitlaat en radiator gemaakt zijn!
Afbeelding
Afbeelding
Misschien kunnen ze ook zo'n pijpje voor mijn Hanomag maken? Die lekt wat ;)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

He mijn post lag een beetje door elkaar, :-)
Ik ga zeker nog een keer naar rhinebeck maar dan zonder bus.

En Amicale Jean-Baptiste Salis Aérodrome wordt zeker met bus een keer gedaan, ik wist niet dat er ook zo iets was in europa. Ik vind de het begin van het luchtvaart tijdperk heel mooi.

Maar eerst moet mijn busje nog geimporteerd worden, ben ik nu bezig.

Bart
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

AJBS / Memorial Flight is zeker een aanrader! Ook veel tweede wereldoorlog toestellen, ook zeer zeldzame zoals Morane-Saulnier 406 en Curtiss Hawk 75 :)

Maar mijn interesse ligt toch in de beginperiode. Zeker heen gaan, alleen de formatievlucht van de SPAD XIII en SE5a is al de moeite waard. En het schoonbranden van de rotatiemotoren, etc etc.

Het leukste van deze show vind ik nog steeds rechts aan het vliegveld staan en alle toestellen die voor je neus geduwd worden of taxiën en daar gestart worden -de propellerwind, oliegeur en ronddwarreld gras. Uniek sfeertje!
En... ga op zaterdag! Tot nu toe was weer het altijd vrijdag slecht, zaterdag schitterend zonnig en zondag weer bagger!

Als je gaat, geef een seintje, misschien treffen we elkaar daar -succes met importeren, het is te doen, mijn Belg rijd inmiddels ook vrolijk rond met NL kenteken. Is ie nog even door het voormalige thuisland geweest ;)

Groeten
Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten