De eerste keer

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

De eerste keer

Bericht door Rene »

Wij hebben in het voorjaar weer een camper gekocht ( een 308 op gas met een hebo opbouw) nadat we de grote fout hadden gemaakt om een sleurhut te kopen. Wij kochten hem in april en waren er erg blij mee. Kochten hem bij een garage waar die al twee jaar stil stond. Bij nader onderzoek moest er toch wel wat aan gebeuren. Wat roest aan de voorkant ( gewoon een hele nieuwe neus moest erop ) en aan het elektra moest ook nog wat gebeuren. Ik had nog nooit zoveel verschillende kleuren draad in een camper gezien ( 18 kleuren wat inhield dat alles er bijna uitmoest ) Maar eindelijk de vakantie kwam eraan, camper gevuld, vrouw en kinderen erin en gaan. Via België naar Luxemburg, in Duitsland hoorde we een tikje en de bus begon wat te trillen. Het was mooi weer dus wie maakt zich druk. Via frankrijk, Zwitserland, Italië daar werd het trillen wat meer. Maar ook daar was het mooi weer dus ook daar maakte ik me niet druk. Had wel al eens onder de bus gekeken maar kon geen grote afwijkingen vinden. Istrie dat was de bestemming, dus door Slovenië en daar werd het trillen toch wel om je zorgen te maken. We kregen een helling van 17% en toen dacht ik “gaat nie goe” halverwege aan de kant gezet en er zat behoorlijk speling in de aandrijfas. Rustig naar boven gereden en kalm aan naar de bestemming “Medulin”. Wij hadden al in 2005 daar een mobilhome gehuurd voor 2006 waar we niet meer vanaf konden. De camper achter de mobilhome gezet en de zee in. Na twee dagen had ik zoiets van moet ik niet eens naar een garage? Nou probeer dat niet, ik heb 8 garages in de buurt gehad en niemand wilde er aan beginnen, ik moest naar de Mercedes garage. Die zat maar 55 kilometer verder. Ik daar heen (nadat ik vrouw en kinders achter gelaten had op het strand ) Auto mocht gelijk naar binnen en deur dicht. Ik moest even wachten de chef kwam zo. Ik vraag naar de kantine voor een bakkie, loop maar mee zei de aardige man. Dwars door het gebouw heen een deur door en ik stond weer buiten. De aardige man wees naar het tankstation in de verte daar kon ik wel koffie krijgen!!!! Nou ja. Na een half uur was de monteur er, om kort te gaan er moesten onderdelen besteld worden. Ik vraag kan ik er wel mee rijden, het antwoord was”kan wel maar wel heel voorzichtig”. De man zei verder dat de onderdelen er over 4 dagen zouden zijn. Kwam goed uit ik zou 2 dagen later weer terug gaan. Na 4 dagen maar eens bellen, de onderdelen kwamen morgen. De volgende dag weer bellen ”de onderdelen waren niet meer leverbaar”. Ik gaf aan dat de bedoeling was om de volgende dag weer terug te gaan naar Nederland. Ik moest maar gelijk komen ze maakten het zelf wel. Ik weer daar naartoe, bus weer naar binnen, en ik weer naar het tankstation. Na 1 ½ uur kwam de camper weer naar buiten. Ik vraag wat ze hadden gedaan, het antwoordt “NIETS” . Maar ik kon nu wel gewoon naar Nederland rijden en dan daar laten vervangen “niets aan de hand”. Ik kende de franse slag al maar deze sloeg alles. Maar als de garage zegt dat het kan wie ben ik dan. Alles ingeladen voor de terug reis. We hadden besloten om via oostenrijk te gaan daar zijn minder hellingen. Alles goed wij op stap. Cruise control op 85 muziekje aan koffie erbij en een hoop trillingen. Die werden steeds meer cruise control op 90 en dan was het weer minder. Na loop van tijd begon hij weer meer te trillen ( oostenrijk ) cruise control op 95. In Duitsland heb je van die heeleeee lange hellingen waar je dan met 50 / 60 km/pu bovenkomt. Dat vond die niet fijn en ik al helemaal niet cruise control op 100. Camper is 25 jaar oud en dan vind ik 100 als erg hard, maar hij werd weer rustiger. Frankfurt cruise control op 110. Venlo plank gas. We zijn uiteindelijk thuis gekomen, het was nu niet een relaxt ritje. Na de vakantie de camper op de brug. Bij de versnellingsbak zou hij volgens de garage trillen. Maar na controle van de aandrijf lijn bleek het achterste kruislager bijna geheel verdwenen te zijn. We hebben de as er onder uit gehaald en kon zo het achterste kruislager uit elkaar halen. Blijkt dat het vaker voorkomt als de auto lange tijd stilstaat, er komt dan roest op de bovenkant van het lager en dat komt tussen de naaldlagers en daar kan hij niet tegen. Nu er weer een nieuwe as onderzit denk ik nog wel eens “wat zou er gebeurd zijn als die as uit elkaar gelazerd was” Verder leuke vakantie. Leuk als je met een Mercedes rijd andere Mercedes rijders zoeken je op en je zit zo weer aan de koffie. Later las ik op de site dat er in Medulin ook een lid van dubbellucht woont. Ik hoop dat het de volgende keer de vakantie iets anders verloopt.
Groet Rene.
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten