onze eerste trip

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Plaats reactie
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

onze eerste trip

Bericht door mfellman »

Eergisteren zijn we feitelijk terug gekomen van 2 weken vakantie maar hebben daar vanwege een kraam visite nog een dagje Nederland aan vast geplakt.

Resultaat: bijna 2500 km, X liter diesel (niet bijgehouden maar leuk voor de volgende keer) en 8 liter 20W50 (en nog een restje 15W40).

De route begon via mijn ouders naar Dülmen, Winterberg (+R), Rosenberg(+R), Wildflecken-OberWildflecken, TitiSee (+R), ? (nog even kwijt), Kirkel, Beaufort (+R), Staverlot (+R) waarna we weer thuis kwamen.

Hickup's: Koelkast heeft het begeven en de overloop van de vuilwatertank was in actie (m.a.w. afvoer van de vuilwatertank is verstopt). En we hadden nog een storing op de GSM-TomTom navigatie waardoor we spontaan een ander navigatie systeem hebben aangeschaft.

Verbazingen: Olieverbruik is geen constante! De ene dag moest er bijna 2 liter in na 200 km en de andere dag was er geen verschil merkbaar na 300 km met de dag ervoor. Het lijkt maar deels met de gereden weggetjes te maken te hebben want veel dagen waren stijgingen en dalingen aan de orde van de dag en eigenlijk alles binnendoor.

Geleerd: Ik ga nooit meer op vakantie zonder navigatie systeem! Mijn ervaring is dat je de meest spannende enigzins verharde weggetjes tegen komt door de juiste instellingen van je navigatiesysteem. Weggetjes waar je anders het bestaan niet van wist. In Zuid-Duitsland meanderen langs een riviertje (een paar meter lager direct langs de weg en een rotswand aan de andere kant, twee richtingsverkeer overigens en net iets breder als de camper). Trouwens een klein nadeel kan soms zijn dat al dat binnendoor rijden ervoor zorgt dat je minder snel een winkel tegen komt of een tankstation (of een redelijke parkeerplaats als onze zoon van 4 maanden gevoed moest worden).

Het motortje (de OM314) heeft dan wel redelijk wat olie verbruikt maar ik hoop dat ik nog geen record houder in huis heb gehaald. De hellingen (in ieder geval ook 18% hellingen) konden vrijwel zonder uitzonderingen in de 2 genomen worden of hoger (omhoog dan). Omlaag heb ik toch af en toe gekozen om "gewoon" in z'n 1 naar beneden te tuffen. Als ik vaker dan 1 keer in een minuut moest bijremmen vond ik dat ik een versnelling lager moest. (maar heb ook in z'n 1 wel eens vaker moeten bijremmen maar gelukkig waren dat geen grote afstanden). De betrouwbaarheid lijkt duidelijk aanwezig te zijn (daarom hadden we ook voor dit type camperbus gekozen). En de motor heeft meer dan eens slaapverwekkend zijn werk gedaan (voor de kinderen dan en vermoedelijk ook voor de hond).

Wat willen (of moeten) we anders het komende jaar?
- Er zal een (slaap-)bank met gordels moeten komen die ook nog eens makkelijker om te zetten is.
- Werkende koelkast (misschien een "inbouw" 220 gebruiken via een omvormer)
- Werkende (en betrouwbare) gas-kachel
- Meer (veel meer hopelijk) opbergruimte
- Minder meenemen (dat is het goedkoopste uit dit lijstje ;-) )
- LPG tank vast onder de bus
- en nog diverse kleine dingetjes (vooral ook afwerking)

Enfin het smaakt naar meer en we gaan dan ook spoedig weer een weekje weg en het najaarsweekend is nu ook eigenlijk wel zeker!

Marc
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
KWF-704
Berichten: 193
Lid geworden op: 07 dec 2004, 16:57
Locatie: Antwerpen

Bericht door KWF-704 »

Marc
proficiat

Wij hebben bijna 7OOO km gedaan en ongeveer 15 liter olie
wat deels te wijten is aan een olielek die dringend om aandacht schreeuwt
Het oliepeil is bij ons ook niet te volgen op stukken waar we lange tijd op hoge snelheid reden leek de meeste olie te verbruiken je legt dan natuurlijk meer km's af dan bij het echte klimwerk
Groeten "Van ons gedrietjes SE"
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

+R

Bericht door GerardM »

:?: +R ? :?:
mfellman
Berichten: 223
Lid geworden op: 31 okt 2006, 11:39
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Bericht door mfellman »

Sorry +R(ustdag)
F46Ka (met de OM314) vanaf 07-05-2007
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Bericht door Berthil »

Ik ben ook net terug.
5000 km en 11 liter olie verbruikt.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand »

Leuk om je verslagje te lezen Marc!
Wat betreft olieverbruik; Ik heb het nooit echt gemeten hoeveel liter op hoeveel km de bus verbruikt (wat ik wel met de diesel doe), maar ik heb sterk de indruk dat de meeste olie er doorheen gaat bij rijden in de bergen / volgas de helling op.
De snelwegen doe ik nooit volgas (80km/h), wellicht dat ik daar ook wat olie mee spaar(?)
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
dinand
Berichten: 179
Lid geworden op: 10 okt 2005, 14:18

Bericht door dinand »

wat ik zelf gemerkt heb mbt tot oliepeil is dat de stand van de bus weldegelijk invloed op het aangegeven peil heeft. 5 cm naar rechts hellen scheelt bij mij in het peil zeker wel een halve cm.

overigens deze vakantie zelf 5500 kms gereden met 5 liter olie & verbruik van 1:8,2 diesel (zeeeer boven mijn verwachting overigens)
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Opvallend verschijnsel bij dubbelluchters (zeker de 314motorbezitters) is dat ze het vaak over olieverbruik hebben.... :lol: :lol:
Just for the record: 5200 km met ca 8 liter olie, dat is al weer een stuk beter dan de prestaties van mijn vorige motor na een vastloper, dat was 1 liter op 250 km. En nu gaat de olie er via de achterste keerring uit.... :cry:

frank
Gebruikersavatar
Stille Willy
Berichten: 32
Lid geworden op: 06 jan 2005, 16:19
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door Stille Willy »

Wij hebben deze vacantie 4500 km weg. Dieselverbruik 1 op 9 gemiddeld
motorolie 1 liter. Km op de teller 450000 gereviseerd bij 400000.
topsnelheid op de vlakke weg 92 km
In de Alpen bergop 35 a 40 km.
Ben zeer tevreden had ook niet anders verwacht van ons Dusseldorfer
http://tramp.web-log.nl/stillewilly
Leef en laat leven dus geniet en laat genieten
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten