Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Eindelijk weer eens genoten van de Hanomag en er IN gezeten, in plaats van eronder.
En verrek, bijna 1000km verder, ER IS NIKS KAPOT GEGAAN! Of, zoals Leo al eens schreef, it's amaaaaaziing! ;)

Slechts 2 kleine technische details waren de smet op het blazoen. De eerste is makkelijk op te lossen, de tellerkabel loopt volgens mij droog want de teller ziet er uit alsof ie wat zwaar loopt. Het tweede was lastiger, maar ook gemakkelijk.
Ik vond namelijk dat het ding nog geen worst van tafel trok -dat deed ie eerder wel. Zelfs voor de wind maar nauwelijks 80 halen, heuvelop in de Ardennen amper trekken en constant terugschakelen enzo, dat werk.
Toch nog ff snuffelen, wat bleek nou, die handige vader had de stop-knop, die een heveltje op de brandstofpomp bedient waarmee je de brandstoftoevoer sluit ofzoiets zo afgsteld dat dit niet helemaal terugviel en de brandstoftoevoer dus enigzins geknepen werd.
Ik had onderweg al een vermoeden, maar omdat het tripje een verjaardagscadeautje voor m'n vriendin was wilde ik niet gaan sleutelen op de camping en onderweg en hij deed het verder prima, thuis eerst maar gekeken... Had ik dat nou toch maar ff eerder gedaan ;)

-------------------
Het reisje zelf was helemaal leuk, 's morgens om 6 uur vertrokken (soms beneid ik mensen in Limburg die een uurtje van de Ardennen af wonen...) en rond de middag waren we er, beetje niks gedaan...:
Afbeelding
(gemene vriendin, beetje foto's maken als ik lig te ZZZZen) ;)

Onze bloemen vonden het allemaal wel gezellig...
Afbeelding

Daarna pannekoeken gebakken en de stroop vergeten... ook niet te krijgen in het dorp en de mini-campingwinkel. De uitbater van de camping had echter bij de Mariniers gezeten en een zootje van die gevechtsrantsoenen achterover gedrukt (houdbaar tot 2050 denk ik?) en daar zat ook stroop in en was ons maaltje gered. Hoefden er niks voor te betalen ook, trouwens, dus in ruil maar wat gratis reclame...: http://www.campinglaplage.be/ We zouden om 19:00 nog ff een rondje om het meer van Robertville lopen, volgens de buren was dat anderhalf uur ofzo. Aangezien de buurman nogal fors van postuur was dachten wij dat we het wel in wat minder konden, ware het niet dat we op een route langs de rivier de Warche uitgekomen waren en wij dachte dat die rond liep, zoals allle routes daar, maar deze net niet. Na 13km door heuvels en bergen kwamen we om 21:30 in Bütchenbach aan... dat is niet in Duitsland, maar wel via de weg zo'n 20km van Robertville, en uiteraard reed er geen bus. In restaurant Brül hebben ze een taxi gebeld, het blijft een rare gewaarwording, alles Duits, op Belgisch grondgebied.

Die taxi liet uiteindelijk anderhalf uur op zich wachten, dus maar gezellig met de bar-jonge(?)dames zitten kletsen (in het Duits...) onder het genot van Stella Artois, wie kent haar niet. Na een ritje dat het circuit van Francorchamps waardig was (120 binnen de bebouwde kom over een slingerweg met muurtjes, ravijntjes en blinde bochten) en 20 euro lichter waren we weer op de camping rond middernacht.
Dat wandelingtje was trouwens wel heeeeeeel erg mooi, zo mooi zelfs, dat we overwegen eind augustus niet naar Duitsland (Berlijn), maar naar de Ardennen/Vogezen te gaan. Zo mooi dus:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
We beginnen onze camera en het fotograferen ook steeds meer te snappen, waardoor de kiekjes ook steeds leuker worden om te maken :)

Na lekker uitslapen en ontbijtje met stokbrood 's middag alsnog maar het rondje om het (stuw)meer proberen te lopen, uiteraard hadden wij weer de 'extended' editie en na een uur of 2 kwamen we bij stuwdam van Robertville uit, waar we heen overheen gestuiterd waren met de Hanomag.
Afbeelding

Vandaar zagen we een bord Kasteel Reinhardstein 800m en na een lollig kronkelpaadje kwamen we uiteindelijk hier uit:
Afbeelding
Dit kasteel heeft een heel verhaal, het is gedeeltelijk gesloopt en daarna weer opgebouwd door één of andere professor. Hebben daar nog ff een rondleiding gedaan tussen jengelende kinderen, vloekende grootouders en dat soort volk, dat was dan wel weer jammer.

Ter afsluiting de stuwmeer-route nog even verkeerd gelopen dus na nog een uur of 2 waren we weer bij de camping, daar waren ze patat en hamburgers aan het bakken en het begon net (weer) een beetje te regenen en gelokt door die geur en de niet aanwezig zin zelf te koken of nog maar 1 stap te verzetten daar maar gegeten, onder het genot van een Diekirch
Afbeelding
Die gingen er wel in!

Zondagmorgen lekker uitgeslapen, op de toevallig aanwezige lokale rommelmarkt nog een foeilelijke jaren 70 klok voor in de camper gekocht voor 2 euro en rond de middag weer naar huis gegaan waar we om een uur of half 6 aankwamen.

Moeten we vaker doen! :)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Bericht door Frank.fjph »

Daar is zo'n ding ook voor,....... :lol: :lol:

Zwarte handen is voor de lange winteravonden.... :idea: :idea: :wink:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Bericht door Leo »

Zowwww, Jeroen schrijft óók een verslagje.. :shock:

Als iedere vakantieganger zo'n uitgebreid verhaal schrijft komt dit forum de koude winterdagen wel door. :mrgreen:



M.a.g.o.e.s: Leuke story Jeroen. En al helemaal omdat het orgel zonder behulp van sleutels, schroevendraaiers en vloeken de rit volbracht heeft. :D

Na dit succes is het vervangen van de Hanomag toch zeker wel helemaal uit de hersenpan verdwenen he? 8)


Nog vele probleemloze kilometers gewenst,


Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Leo schreef: Na dit succes is het vervangen van de Hanomag toch zeker wel helemaal uit de hersenpan verdwenen he? 8)
Pffffff het feit dat ik hier nu midden in mijn vakantie post zegt denk ik wel genoeg over de status van de Hanomag als je weet dat ik nooit laptops enzo op vakantie meeneem... :mrgreen:. In plaats van op mijn luie reet in het zonnetje (of mist en regen) in de Ardennen te zitten zit ik nu met m'n luie reet op de bank, thuis.

Ik ben wel met vriendin in de Ardennen geweest, maar dan op de motor. We zijn 4 dagen in een pension/hotel geweest waar we geen moer hoefden uit te voeren, behalve lekker rondjes rijden op de motor en leuke dingen doen.
Die BMW moest trouwens de avond van te voren ook nog ff gefixt worden, want hij laadde niet meer bij. Na lang zoeken en meten (het wordt nog wel eens wat, Jeroen en multimeters) en wat telefonische helpdesk van m'n vader het probleem gevonden, het laadstroomlampje deed het niet omdat de het stekkertje enigzins wit uitgeslagen was...
Dat was vorige week woensdagavond, donderdagochtend zijn we vertrokken en gisteravond weer thuisgekomen.

Vorige week maandag zouden we de Hanomag ophalen. Dus naar stallingsplek gereden, eerst ff naar m'n ouders want die hadden de papieren nog, en ik zou wegrijden en $@#$ begint die bak toch een partij tandjes te poetsen niet normaal. Terwijl hij het 5 minuten eerder (dankzij m'n vader, die de week ervoor nog 2 avonden bezig is geweest!) nog perfect deed. Dus maar weer teruggebracht. Had knappe kleren aan en toen ook m'n ratel nog de geest gaf de handdoek in de ring gegooid. Maar ff uitwaaien door lopend 5km naar de auto te banjeren. Toen was de lucht wel weer ff geklaard.

's Avonds belde m'n vader nog op, dus maar weer heen en nog de hele avond bezig geweest met afstellen van het schakelstangenstelsel en nalopen tot een proefrondje van 30km genoeg vertrouwen gaf dat het nu goed zat. Dus ff biertje op genomen (foei!) en 's avonds laat naar huis, perfect licht schakelen en elke keer netjes vrij gekomen.
Tot ik 10km verderop in Medemblik wilde optrekken. Zet hem in z'n 1, wil naar 2, AUWWWW #$#%# zit m'n vinger klem tussen pook en dashboard, geen 2e meer dus. Dan maar stoppen en de 3 zat nu wel heel ver naar voren...? Dus parkeerplekkie opgereden, de andere versnellingen waren toch nog wel goed. Dus nog maar wat aanpassingen (zoals het wat losser zetten van zelfborgende moeren omdat dat ding altijd zo zwaar schakelde, die zaten echt muurvast) ongedaan gemaakt zonder resultaat. Dus met 'héé, we hebben en 2 en soms een 3' of omgekeerd naar de stallingsplek gesukkeld en op de motor maar weer naar huis. Die onderweg stopte met bijladen van de accu.........

Het lijkt erop dat er een schakelvork in de bak los zit ofzo? Ik heb nu vakantie en in principe alle tijd, maar kan me er gewoon ff niet toe zitten voor de zoveelste keer onder dat ding te kruipen. Helemaal omdat we volgende week een trouwerij hebben van een vriend (precies lekker midden in de week...) en zelfs al zou het fixen lukken kunnen we daardoor nog niet echt lekker ver weg. Het enigste voordeel is wel, we weten nu wel waar we moeten zoeken naar de boosdoener.

Al met al wel al het schrikbarende aantal van 1335km gereden dit jaar, waarvan +/- 200 door mijn ouders voor vakantie, wijzelf +/- 800 voor vakantie en de rest testrondjes na reparaties. :mrgreen:

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Bericht door Leo »

Hoogovens? :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Bericht door DVIII »

pas nog een ritje gemaakt met de 808 , drieduizend km en geen probleempje gehad , op een stom veertje na dan wat het gaspedaal terug trekt , met een touwtje de rit afgemaakt en de oude veer een nieuw oor aangebogen en hup weer een leven erbij voor de vertrouwde mercedes. D.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Haha, zou wel lekker opruimen ja, maar wat moet ik dan met al die vrije tijd?! :shock:
-------------

Kon het toch niet laten.... vandaag nog ff gekeken, gesnuffeld en gemeten... voorlopige conclusie: de koppeling is naar de gallemiezen waardoor je (al dan niet ongemerkt, zit nogal een lange hefboom aan!) nogal aan die bak moet rukken.
Als hij koud is werkt 't perfect (behalve nu dan 2 en 3, zijn echt stuk) maar na een kilometer of 20 is het zaakje dusdanig op temperatuur dat het met geen mogelijkheid meer schakelt, vooral niet in de ongesynchroniseerde versnellingen.

Gelukkig nog een koppeling+drukgroep liggen, maaaarrrr.... het druklager is stuk en de plaat aardig glad. Morgen ff naar Alkmaar voor de plaat te laten oplappen/bekijken en bij de Brezan was het druklager nog gewoon te bestellen!

Handige link voor als je ZF/Sachs (Sucks?) troep in je wagen hebt zitten:

http://webcat.zf-trading.com/index.asp?SPR=4

Kun je gelijk ziet, wat wel en niet meer leverbaar is en met de Sachs nummers kan de gemiddelde autoboer ook al aardig wat.

Morgen ga ik ff op pad, en dan nog een weekje in de caravan van schoonouders zitten. Ja, je leest het goed, CARAVAN! Heiligschennis, nou ik smeer hem gauw!
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Bericht door Leo »

Durf het bijna niet te vragen Jeroen, maarrueeeh... :oops:

Doet ie het al??


Groetjes, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Nee hij doettut nog niet

Dat komt omdat de heren leveranciers het via Brezan bestelde druklager bij op de verkeerde stapel hadden gelegd waardoor er nu ergens een Brezan is met een Hanomag F66 druklager die waarschijnlijk geen idee heeft wat ie met dat ding moet!
Laat dat nu net de enige in Nederland voorradige zijn... dus moest er één uit Duitsland komen en dat duurde ff.

Intussen de koppelingsplaat laten bekleden bij Leeuwekamp in Alkmaar en de drukgroep nog ff laten testen, die was nog OK.
Wil nu alle ouwe zooi die er nu in zit (dus druklager, drukgroep en plaat) vervangen en de gefixte bak die er onder vandaan kwam straks terugplaatsen.

Helaas hadden ze ook voor het kapotte baklager een verkeerde besteld (6308LH-C3): Meneer, LH doen wij nix mee dus dat hebben we maar weggelaten. Laat dat nu net de code zijn voor een groef waar een borgveer in komt en ik dus een normaal 6308-C3 lager mee kreeg. Waar je dus pas thuis achter komt...

En toen kwam de tijd dat het om half 9 's avonds al donker is en aangezien het primaire doel van een boerderij niet het stallen van wrakkige Hanomags is, maar een rendabele bedrijfsvoering door het oogsten van bieten, uien en piepers moest het ding daar dus weg. Maar krakenden en piepend de stalling in gereden, van de winter het hele setje klaar maken, zodat we komende voorjaar misschien in 1 dag klaar zijn: bak+koppeling+koppelingshuis eraf, nieuw/opgeknapte set erachter en vlammen maar! Dat is de theorie, althans.

Wel nog een paar daagjes op de motor weg geweest en in de caravan van schoonouders alleen maar regen gehad, maar desondanks toch wel leuk. Beiden misten we de camper toch wel enorm...!

Hier nog ff wat foto's van de motorvakantie:

Hunebed wat nog ff een paar jaartjes ouder is als motor en Hanomag:
Afbeelding
Eigenlijk moet je dit soort foto's van jezelf niet online zetten :oops:
Afbeelding
Dit gaat er best in, na een lange warme dag op de motor:
Afbeelding
Rondje om het pensionnetje gedaan, zelfs voor de Ardennen was het uitzonderlijk mooi weer!
Afbeelding
Afbeelding
Pensionnetje:
Afbeelding

Evengoed wel lekker weg geweest en een aantal weekjes weer aan 't werk, helaas is het zo f*****g druk dat ik nergens meer aan toe lijk te komen?!

Waait wel weer over, denk :mrgreen:

We zouden op donderdag vertrekken en uiteraard laadde de BMW niet meer bij tijdens het allerlaatste proefritje op woensdag avond... tot 12 uur 's nachts aan 't zoeken geweest en bleek uiteindelijk een stekker achter het dashboard te zijn die slecht contact maakte, waardoor het laadstroomlampje niet meer bekrachtigd werd. Andrea is die avond het huis maar ff ontvlucht.... :twisted: Tijdens de vakantie bijna 2000km gereden zonder enkel probleem. Het kan dus wel! ;)
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Bericht door DVIII »

Hmmm, ik wil me er niet mee bemoeien maar is die hunebed echt ouder :lol:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Lang weekendje Ardennen. (zonder zwarte handen!)

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hanomag: 1971 na Christus
Hunebed: 1971 voor Christus?

't is maar net waar je in gelooft en begint met tellen! :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten