eindelijk eerste tocht met me bus gemaakt !

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Plaats reactie
Unknown User

eindelijk eerste tocht met me bus gemaakt !

Bericht door Unknown User »

hallo, donderdag voor het eerst met me bus richting le mans gereden :)
zalig in het wild gestaan en vanaf frankrijk lekker beboemeld over de route national.
Wat een luxe een koelkast , koffie en een bed mee onderweg :)
Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wat me wel een beetje tegen viel was het verbruik..
Gereden afstand Amsterdam – Le Mans – Amsterdam 175436 – 173718 = 1718 km

Verbruik

175335 – 173876 = 1459 km

L: 201.62

1459 / 201.62 = 7.2!!!
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Maxim

Dat mag je rustig zeggen wij waren het weekeinde ook onderweg en zonder koelkast was dat niets geweest met de 30 graden die wij hadden in veendam, en jullie natuurlijk net zo onderweg en de nachten waren ja ook niet echt koel,

Maar als je Camper & Bus het goed gedaan heeft is het ja goed, en natuurlijk met de huidige diesel prijzen is het eigenlijk niet leuk meer.

Wij mogen graag eeen weekeinde weg met de Camper, maar zoeken het nu toch wat dichter bij , in Nederland zijn ook goede overnachtingsplaatsen.
En bij ons aan de grens met Duitsland ook wel

Nog veel plezier met jullie Bus

Ps, maak je Foto,s eerst een beetje kleiner vooral voor de mensen die geen ADSL hebben het laden duurt dan zo lang

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

Hoi Maxim,

Gefeliciteerd met je eerste bus-reis-ervaringen! Prachtige foto's! (Hoe vond je de Klep?)

Je verbruik is geen probleem. Het echte probleem zit in de brandstofprijzen :?

Groeten,
Ernst
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Reizen

Bericht door De Rooie Reus »

Als ik die foto's zie krijg ik gewoon weer heimwee naar onderweg.

Groeten van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Unknown User

jeetje wat een snelle reacties :)

Bericht door Unknown User »

gelukkig , dus 1 op 7 is normaal, dan toch maar bij de intermarche wat extra slaolie meenemen, ik heb een bosch pomp , dus volgens mij kan ik
tot 75% bij mengen :D

foto's zijn inderdaad belachelijk groot, zal kijken hoe ik ze kleiner kan maken.
Had al de grootste moeite om de link te verwijzen van het plaatje naar waar ik mijn foto's heb staan.

ps op de laatste foto zie je dat het olie lucht filter er eeen hoop olie uit gooit, is dit normaal?

Verder verbruikte ik ongeveer een liter olie per 40 liter tank op de snelweg en via de route national haast niks.
Wat me ook opviel was hoe enorm stabiel de temperatuur blijft, 85 graden, berg op , berg af, 37 graden buiten, file, hij bleef 85 graden..geweldig!


o ja, ik had een paar afdalingen van 8% en 10 % daqt vond ik toch wel heftig hoor, afremmen voor de afdaling , naar ze 3 , maar ik moest toch op een gegeven moment bij remmen, wat ik liever niet wilde, en naar ze 2 leek me geen optie.
Ik vroeg me ook af (al naar beneden zoefend) of ik nu moest pompend remmen of juist niet.......

enige tips? :)
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

hoi

Bericht door Saskia »

Hoi Maxim, ook ik krijg zin om op weg te gaan van jouw foto's. Ik kan je geen tips geven over pompend remmen etc, want ik heb alleen nog maar op een parkeerterein gereden, en op een stille landweg.
Ik ben niet zo'n held. Maar ja, als Zeerover het kan, en Sanne en Dafne en Maja in een grote vrachtwagen, dan moet ik het toch ook kunnen leren....
Jij hebt ook zo'n fijne schuifdeur aan de bestuurderskant. Wat is dat toch voor een type ? Roger (waar ben je?)heeft hem ook.
Daag, veel geluk met je bus!!!!

Groetjes van Saskia

p.s. wij tankten laatst 20 lt diesel en 12 lt slaolie. Gaat erg goed, alleen ruikt het naar frietboer.
Unknown User

Re: hoi

Bericht door Unknown User »

Saskia en Herman schreef:Ik ben niet zo'n held. Maar ja, als Zeerover het kan, ....
Nou ja zeg!
Hahaha! :~)
Als zeerover het kan, dan kan iedereen het....
Leuk hoor....

(wie zegt trouwens dat ik dat kan, heb met m'n 508 alleen nog maar van A'dam naar Groningen gereden en da's vrij plat. :~) Wel met Toyota Hi-ace door o.a. Pyreneën gereden. Leuk!)
Unknown User

Bericht door Unknown User »

De regel is trouwens dat je in dezelfde versnelling naar beneden gaat, als dat je omhoog zou gaan.

In de Pyreneën en in Italië reed ik regelmatig in de twee als het vrij steil is. Gaat langzaam, maar dan heb je wel controle.
De hellingspercentages die bij de twee hoorden (voor een Hi-ace) weet ik niet meer.

Ik vind het trouwens erg leuk om in de bergen te rijden. In het begin is het altijd even spannend, maar na een tijd erg leuk.
Weet nog goed dat ik het maar erg saai vond na drie weken vakantie in Frankrijk/Spanje om geen bergen en haarspeldbochten meer te hebben.
:~)

Sandra

P.S.
Mooie foto van die schaduw in de berm!
Unknown User

Bericht door Unknown User »

zeerover schreef:Ik vind het trouwens erg leuk om in de bergen te rijden. In het begin is het altijd even spannend, maar na een tijd erg leuk.
Bijrijder zijn in de steile bergen, vind ik trouwens maar niks. (eng, dan zie je de afgronden veel beter)
Dus dat is altijd ruzie :~) (ik wil dan niet meer achter het stuur weg)
Unknown User

post bus

Bericht door Unknown User »

het was een oude duitse gele post bus (vandaar de schuifdeuren denk ik, die de hele reis open hebben gestaan) die later door wat motor crossers in de achterhoek is omgebouwd tot soort spartaanse camper met grote winter banden en een nieuwere mb100 motor erin.
Verder is het een Mercedes 407 d uit 1981, dus dit was het laatste jaar dat ik 511,- euro moest betalen aan wegenbelasting.



heeft iemand hier nog een reactie over?

ps op de laatste foto zie je dat het olie lucht filter er een hoop olie uit gooit, is dit normaal?

Verder verbruikte ik ongeveer 1 liter olie per 40 liter tank diesel op de snelweg en via de route national haast niks. hebben jullie dat ook?
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Re: eerste .....

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo Maxim en andere lezers,

Ik wel in deze reaktie allen even ingaan op de technische vragen.

Allereerst denk ik dat je om een goed en snel antwoord te krijgen de technische vragen beter los van andere belevenissen in de desbetreffende rubrieken kunt stellen.

Als eerste het (af)remmen op steile afdalingen;
De theorie is al genoemd, in de zelfde versnelling er af, als er tegenop, maar dat is sterk afhankelijk van de lengte van de helling.
Het is in elk geval van belang dat je remmen niet bloedheet worden, het is daarom verstandiger om kort en krachtiger en wat meer snelheid weg te remmen dan op dat moment nodig is, dat stelt het steeds opnieuw remmen, omdat het toerental te hoog oploopt wat langer uit.

EXTRA TIP: Zorg er voor dat je remvloeistof niet langer dan 2 jaar geleden is vervangen !! want in de bergen worden de remmen toch behoorlijk heet, waardoor het vocht (aangetrokken door de de remvloeistof zelf) gaat koken en dan heb je pas echt een REM probleem en vergeet dan ook de koppelingsvloeistof niet te verversen.

Dan de olie in het luchfilter:
Het onderste randje van de filterpan is min. en de bovenkant van het schuine randje is max. zit er bij jou (veel )te veel olie in ? Het hoort er beslist niet uit te komen.

Het motorolieverbuik op bij een verbruik van 40 l diesel komt dus neer op 1 liter olie op iets minder dan 300 km en dat heet zeer fors, maar mijn 508 doet dat ook en al ruim 13 jaar en ruim 100.000 km.

Ik weet dat ECHTE monteurs er anders over denken, maar.......
Ik kom uit het Noorden en daar leven/werken Boeren en die hebben Trekkers en daarvan zeggen die boeren.....
Zolang het loopt mien jong dan moei d'r niet ankommen !
En zo doe ik dat dus ook.
Wel zeer regelmatig olie peilen natuurlijk !!
Veel pleizier met je bus en groeten.

Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

niks

Bericht door Saskia »

Nou Sandra, ik bedoelde er niks mee hoor. Alleen zou ik willen dat ik wat stoerder was...
:oops: Saskia
Unknown User

Re: niks

Bericht door Unknown User »

Saskia en Herman schreef:Nou Sandra, ik bedoelde er niks mee hoor. Alleen zou ik willen dat ik wat stoerder was...
:oops: Saskia
Ik ook hoor..
Daarom noem ik mezelf ook zeerover, ga ik het misschien zelf geloven en heel dapper worden. :~)

Afbeelding

Staat een mooi verhaal in De Uitlaatklep van Maja en haar groot rijbewijs. Haar motto is "niet bang zijn".
Zullen we dat maar overnemen? :~)
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Bussen rijden

Bericht door De Rooie Reus »

Hallo Saskia, je moet het gewoon doen en het tempo is zo dat je rustig de tijd hebt om na te denken. En anders moet je die tijd er voor proberen te nemen. Waarom zouden alleen mannen 508'en kunnen rijden?



Succes met het rijden
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

dapper

Bericht door Saskia »

Een mooi verhaal is het, hoe Maja d'r groot rijbewijs haalde. Inderdaad een goed motto: niet bang zijn!!! :P
Ik ga deze vakantie ook zeker stukjes rijden. Een paar dingen moet ik nog overheen stappen. Dat je alleen op je zijspiegels achterruit kan kijken, dat de pook soms lastig schakelt, dat anderen je te langzaam vinden. Verder valt het denk ik wel mee. Inderdaad rustig aan doen en me niet op laten jagen.
Groetjes Saskia
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Hee Maxim,

Gaaf man, herrinert me aan m'n eerste vakantie met mijn F 45 toen ik 19 was! Zal ik nooit vergeten, de radiator was niet best meer bus met 30 graden buiten de kachel en blower vol aan om de motor koel te houden...!

Groeten & nog vele goeie kilometers!

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten