2 Weekjes Luxemburg

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

2 Weekjes Luxemburg

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Na dit en ook nog dit was ik een krap weekje voordat we zouden vertrekken klaar voor vakantie. Allereerst moesten onze goudvissen nog even uit logeren bij de ouders, dus daar eerst op een donderdagavond naar toe gereden en vervolgens daar lekker als een stel echte zwervers voor de deur te overnachten in onze aluminium-doos. De volgende ochtend ontbeten en om de eventuele files rond Hoorn, Purmerend en Amsterdam te mijden rond een uur of 9 vertrokken. Nog nauwelijks bij Hoorn, een kilometer of 20 van ons vertrekpunt, realiseren we ons dat we ons meest gebruikte vakantie-instrument vergeten zijn... nee niet de doppendoos, maar onze camera! Gelukkig had Andrea nog haar compact-cameraatje mee dus ik vond het nutteloos om om te keren om dat ding weer op te halen, zeker gezien de snelheid die Hanomag met enige tegenwind ontwikkelt... Om Andrea toch een beetje gelijk te geven, die wilde namelijk wel terug, besloot de dondergod de hemelsluizen te openen even voorbij Hoorn waarbij het zicht zo'n 50 meter was en de snelheid dientengevolge nog langzamer kwam te liggen als normaal... Stug doorreutelend, waarbij bij Eindhoven nog zo'n moessonbui getrotseerd werd, die zelfs zo erg was, dat de navigatie op een gegeven moment z'n parachuten niet meer kon vinden, iets wat we met deze navi nog nooit meegemaakt hebben. Gelukkig bestaat er ook nog zoiets als "dat stuk heb ik vaker gereden" dus eigenlijk hadden dat ding toch al niet nodig -je hebt er bij Eindhoven toch niks aan met kaarten uit 2009 :mrgreen:

Eenmaal op de E42 in België aangekomen koerste het richting Luxemburg. Dat haddieduslekkergedacht: kom je bij afslag voor de N62 naar Luxemburg, staat daar dat je via de N68 en Verviers moest. Om de verdwaasde reiziger van dienst te zijn had men een mooi fel oranje pijlbord met de onmisbare tekst "Luxemburg" geplaatst, dit bord werd zowaar nog een paar keer herhaald, om vervolgens te verdwijnen en onder de rook van Luxemburg plotseling weer op te duiken. Nu liggen er daar niet zo gek veel wegen, dus veel kans om mis te rijden heb je niet, dus ook geen kans om de pijlen te missen. De pijlen misten ons gewoon... Het regende af en toe eens en was wat winderig, maar kon slechter.

Het eerst reisdoel was Vianden. Andrea wilde daar naar het kasteel, waar ze een jaar of 12 geleden eens geweest was en wat toen in de steigers stond. Nu iets minder, maar toch niet helemaal af. De eerste dag wat gewandeld. Vervolgens bleek bij de receptie van de camping aldaar een briefje te hangen dat je de waterkrachtcentrale kon bezichtigen met rondleiding. Ik vroeg me al af hoe dat zat met die stuwdam voor Vianden... bleek dat dat bergje waar we gisteren overheen zwoegden zo goed als geheel uitgehold en een waterkrachtcentrale te bevatten. Dus. Die rondleiding was leuk en interessant, met als hoogtepunt de turbinehal, wat een lawaai, en dan draaiden ze nog maar op halve kracht!
Afbeelding
Daarna mochten we met een andere Hollander meerijden, wij waren namelijk met de bus gekomen, naar het bovenbekken.
Afbeelding
Deze centrale is namelijk een pompcentrale, waarbij water van het onderbekken herbruikt wordt door het weer omhoog te pompen -het verschil tussen de stroom die dat kost en wat het geheel opwekt is de winst. Overigens is het meer in 4 uur leeg als alle 10 turbines draaien! Het volpompen duurt darintegen 8 uur, en deze centrale wordt vooral gebruikt om pieken in de afname op te vangen. Indrukwekkend is het geheel in zo'n uitgeholde berg in elk geval wel.

De dag erna het kasteel bezocht, wel grappig, ook, je kunt er leuke foto's maken. Ze zijn er nog druk mee bezig om het geheel af te maken, dus het staat net als 12 jaar geleden nog steeds in de steigers!
Afbeelding

Omdat we het in Vianden wel een beetje gezien hadden zijn we doorgereden naar toeristenstad Echternach. Niet voor de stad, maar meer voor de natuur -lekker wandelen in Klein Zwitserland! Omdat veel wandelroutes in Echternach beginnen, toch maar de stad ingesukkeld, waar we eigenlijk al vermoeid waren van het klimmen over en ontwijken van rollators, rolstoelen, krukken en overige hulpmiddelen die niet nodig zijn om luid kakelend op het terras te zitten, maar wel overal en nergens midden in het pad gestald werden... Eénmaal bij het busstation bleek de oorzaak van deze invasies ook al ras bekend, het hele terrein stond vol met Nederlandse touringcars...
Echternach zelf is dus ons inziens totaal niet boeiend, maar de natuur eromheen des te meer. Het enige geinige van Echternach is dat je er van een afstand een geinige foto van kunt maken...
Afbeelding
Wel geinig, als je van ouwe zut houdt zoals wij, zijn de restanten van een enorme Romeinse Villa bij Echternach:
Afbeelding
Die (nieuwe) pilaartjes stonden overigens om het inpandige en verwarmde(!) zwembad heen.

Vervolgens ook deze camping weer uitgerookt -had ik al gezegd dat de accu aardig verrot aan het raken is en het ding daardoor niet zo best meer start? - en doorgereden naar Luxemburg stad. Daarvan heb ik alleen deze foto:
Afbeelding
De kazematten op de berg van Bock.
En oh ja, ook nog deze foto:
Afbeelding
Het wel bijzonder leuke Natuurhistorisch Museum in het stadsdeel Grund. Verder vonden we de stad eigenlijk niks aan; tenzij BMW M3s, Porsche 911s en Audi RS auto's kijken je hobby is. Als je incognito wilt reizen in die stad, koop dan één van eerder genoemde voitures!

Afbeelding
Het weer was inmiddels wel steeds beter geworden, wat resulteerde in een kloeke 30° waarbij zelfs het opentrekken van een biertje eigenlijk al te veel Arbeit was. Toen we weer vertrokken na een dag of 2 moest er nog wel even een litertje olie in het blokkie gegooid worden, want dat was net zo dorstig als zijn baasje op dat moment... minder dorstig springt het ding om met de daar iets goedkopere diesel: gemiddeld 1:7,7 vind ik toch niet helemaal erg slecht?

Omdat het wandelen in Klein Zwitserland ons wel erg goed bevallen was zijn we de laatste dagen nog even naar Larochette (Fiels) geweest, en ook daar hebben ze een kasteeltje, waar je langs komt met één van de wandelroutes. Daar was toevallig een kunsttentoonstelling:
Afbeelding
De volgende dag nog een wandeling van een kilometer of 25 gemaakt....
Afbeelding
...waarna het de dag erna weer huiswaarts ging -in de regen!

Deze vakantie werd mede mogelijk gemaakt door een van te voren lege portemonnee, veel zwarte handjes en onze dieseldominee Leo! ;)

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 2 Weekjes Luxemburg

Bericht door Admin »

Hi Jeroen,

Mooie foto's! Voor mij ook nostalgie: ik kampeerde voor het eerst in Vianden (Op dem deich) toen ik zes maanden oud was.
In het Interbellum gingen mijn grootouders met hun dochters (waaronder mijn moeder) al naar Vianden, in een pension ("bij Bertha").
Toen ik er voor het eerst kwam kon je zomaar de Our overwaden. Dat was hoogst illegaal, want dan overschreed je een landsgrens!
Van het Château standen alleen een paar muren overeind. Grap was ook dat hetzelfde Château op een Nederlands bankbiljet (ik geloof ƒ 25) stond omdat het Château iets met de familie Nassau te maken had.

Zo'n pomp lijkt me wel wat voor een vermaaltoilet!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 2 Weekjes Luxemburg

Bericht door Leo »

Jeroen_Hanomaf schreef:Deze vakantie werd mede mogelijk gemaakt door een van te voren lege portemonnee, veel zwarte handjes en onze dieseldominee Leo! ;)
Aha, is dáár mijn bankpasje gebleven.. :shock:




Blij dat hij het weer goed doet Jeroen. Dan is al dat gefrunnik niet voor niets geweest.
Alleen wel een beetje ongewoon verslag, want er komt niet eens een héél klein beetje technische rampspoed in voor. :(
Da's wel afkicken hoor..


:mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: 2 Weekjes Luxemburg

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

@Ernst: Leuk dat te horen, wat dat betreft is er wel veel veranderd, alleen al dat je nu gewoon tijdens een wandelroute de Our oversteekt en er alleen een bordje met een Duitse adelaar bij die brug staat ten teken dat je de grens over bent. Het kasteel is inderdaad ook leuk, er hangt inderdaad zo'n grote stamboom waar ook alle links tussen de huizen Oranje, Nassau en Vianden staan. Wij stonden trouwens ook Op dem Deich. Voor die turbines heb je trouwens wel wat ruimte nodig, we hebben de foto bewust zo gemaakt dat die fietsjes er nog net bij konden om de grootte aan te geven. :)

@Leo: Ah, dat was ik vergeten te schrijven! Dat we bij de eerder genoemde 30° met de kachel vol open moesten rijden bij heuveltjes omhoog, omdat anders de temperatuur te hoog oploopt! :mrgreen:
En dat we bij elke camping na een dag of 3 staan de hele boel aan 't uitroken waren omdat het kreng maar net an aanslaat, terwijl als hij maar 1 nacht staat het snel en bijna rookloos doet omdat dat accu een beetje dood aan 't gaan is... Ah... maar ja, echte malheur is dat natuurlijk niet meer :mrgreen:
Volgend jaar maar es een andere radiateur in klappen, nieuwe accu, snelgloeiers en een 9V anker voor de startmotor staan ook op verlanglijst.

Vandaag het hok naar de stalling gebracht; de avonden worden nu zo kort en de vrije zaterdagen zijn ook niet echt meer een veel voorkomend goed de komende weken...

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 2 Weekjes Luxemburg

Bericht door Leo »

Kleinigheden hou je tóch. 8)

Maar hoezo volgend jaar repareren?
Dan heb je toch allang een fraaie Magirus of MAN? :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: 2 Weekjes Luxemburg

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Leo schreef:Magirus of MAN?
Heb inmiddels wel wat voelsprieten uit staan her en der voor een klusruimte waar zo'n apparaat evt in zou kunnen... :-S
Blijven dromen schiet ook niet op... :mrgreen:

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 2 Weekjes Luxemburg

Bericht door Admin »

Andrea... wat krijg ik voor m'n Sinterklaas?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: 2 Weekjes Luxemburg

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Offehhh....
Afbeelding
Moet ik wel een grotere maat schoenen kopen :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten