Je kunt de Admin bereiken via: admin(at)naam-van-dit-forum

The Admin can be reached as: admin(at)name-of-this-board

Hanomag LKW treffen in Böckenem, Ortsteil Störy

Tips voor leuke uitjes met de kampeerauto? Een te gek reisverhaal geschreven?
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1633
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Hanomag LKW treffen in Böckenem, Ortsteil Störy

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Afgelopen weekend zijn wij dus een lang weekendje naar Böckenem, Ortsteil Störy, zoals men dat in Duitserland blijkbaar zo schrijft, geweest. Hier vond vanuit de Hanomag Interessengemeinschaft (IG) het 1. Hanomag LKW Treffen plaats.

In Störy is het museum in wording van de Hanomag IG gevestigd en het weiland hiervoor was de locatie van dit treffen. Verreweg de meeste leden van de Hanomag IG, grotendeels Duitsers, houden zich bezig met de Hanomag trekkers, bouwmachines en auto's. Deze auto's zijn vooroorlogs en door hun zeldzaamheid is dit een speerpunt van de organisatie -wat niet wil zeggen dat de rest vergeten wordt, want ook de tractoren, in de vorm van onder andere een schitterende AR38 en Z50 rupstrekker, komen aan bod. Hiernaast staan er nog enkele L28s, een Markant-in-opbouw/restauratie, en het enig bekende exemplaar van de HL met ondervloer motor. In dit geval een aangepast en gekantelde in-/onder het chassis gebouwde D52 viercilinder. Hiervan zijn er door het ongewone concept in de jaren '30 slechts 98 gebouwd, waarvan deze, zonder opbouw of cabine, de enig bekende overgebleven is. Er wordt hard gewerkt aan de cabine en laadbak, een mooi staaltje vakmanschap in houtbewerken!
Ook is men bezig met de reproductie van de Hanomag Rekord diesel recordwagen, een van een gestroomlijnde aluminium carrosserie voorziene Hanomag Rekord Diesel personenwagen waarmee een o.a. een snelheidsrecord van 165km/u gevestigd werd in 1939. In de oorlog is het origineel vernietigd. Na lang overleggen heeft de IG besloten een zeldzame Rekord dieselauto, die zoals geschreven bij het origineel ook de basis leverde, (hiervan zijn er weinig gebouwd, laat staan overgebleven) te verbouwen volgens de fabriekstekeningen tot deze recordwagen, en helemaal compleet, maar zonder stroomlijnhuid, stond deze te pronken. Wederom een schitterend stukje vakmanschap!

Voor de LKW-meet waren er zo'n 10 aanmeldingen, niet echt veel (wij waren er al met 2 Hanomag F45s), maar het was er niet minder gezellig en goed geregeld om. Mijn vader en ik zijn na het vullen van gas, diesel en watertanks en het inladen van de benodigde proviand -niet echt veel, want het meeste werd geregeld, op donderdagavond eerst naar Nordhorn vertrokken, waar we rond half 10 aankwamen en eerst maar even lekker buiten een koud biertje gedaan hebben, na eerst alle 5 en 10 centmuntjes bij elkaar geschraapt te hebben om die 5 euro overnachtingsgeld te voldoen... De camperplaats zelf is eigenlijk niks te beleven, ondanks de nog best aangename temperatuur zat iedereen met de schotel omhoog TV te kijken... Wij zijn nog even naar de nabijgelegen Vechtesee gelopen. We hadden de volgende morgen rond 10 uur met Henny afgesproken, hij zou vanaf zijn schoonouders vertrekken nabij Enschede, en dan vanaf Nordhorn gezamelijk alles binnendoor tot aan Story. Het was inmiddels vrijdag, en na de ervaringen tot op heden van een Hanomag met weinig PKs, hellingen op de Autobahn, en veel vrachtverkeer met inhaalverboden hadden we voordien al snel besloten dat we daar geen zin in hadden. Bovendien vind ik die Autobahn altijd zo verschrikkelijk slaapverwekkend... Henny was echter een beetje verdwaald en kwam wat later, waardoor we pas tegen elven vertrokken. Ondanks dat het vrijdag de 13e was, is de reis prima verlopen. Dit deel van Duitsland had ik nog niet gezien "binnendoor" en het viel ons op dat het eigenlijk een schitterend stukje rijden is, veel mooie vakwerkhuisjes, mooie smalle weggetjes (wel met vaak een bedenkelijke kwaliteit asfalt) en mooie plekjes om onderweg even te stoppen en een broodje te eten. Doordat Henny's F45 nog een vrachtwagentje is, en onbeladen, met originele stoelen, had hij op sommige stukken weinig plezier met dat gestuiter en gerammel -onze beladen F45 ging dan wel niet zo vlot heuvelop en van zijn plek, maar veert een stuk beter, en de Renault stoelen zitten ook een stuk beter als die originele springverendingen met paardenhaar! ;-)
Rond 17:30 kwamen we aan, als eersten, en na een rondje voorstellen en wat koffie met kuchen werd rond 19:00 de bbq aangestoken en hebben we gezellig gegeten en gedronken. Een iets later aangekomen deelnemer uit de omgeving van Bremen had een F65 met een enorm houten vat uit een stokerij, omgebouwd tot biertap. Daarnaast had hij tafels en zitbanken, en partytenten mee, een soort mobiele Biergarten. Hij bood "Freibier" aan, en bleek een bierhandelaar met verstand van zaken, dus goed spul! Zijn eerste wagen was zo'n F65, die had hij nog, maar waar hij nu mee was was in betere staat, al was hij ook nog van plan zijn eigen originele auto met 1,4 miljoen km te restaureren, al leek het met die kilometerstand meer op nieuwbouw, omdat werkelijk alles ruim en versleten was. Inmiddels was er dan ook een donorauto aangekocht, maar dat terzijde. Terloops waren er inmiddels nog een Kurier II, F45, F76, een tweetal prachtige L28s, en een schitterende Matador (overnomen van Tempo) gearriveerd.
Hierna lekker te bed, helaas bleek Henny nogal te snurken; na het nodige gepor en gemopper was ook dat over en hebben we lekker geslapen. Henny maakt het overigens nog goed. :mrgreen: De volgende dag stond een toertochtje en bezoek aan Technorama in Hildesheim op het programma, alsmede een bezoek aan een klein prive Hanomag-museum in de buurt. De camper hebben we laten staan, dus met zijn 3-en in de F45 van Henny. Na een goed verzorgd (neem je eigen spul mee en deel) ontbijt ging het helaas in de regen van start, maar de inmiddels tot 12 auto's gegroeide groep en de route maakten veel goed. Technorama was ook leuk, net als het museum. Voor het avondeten was gezorgd, aardappels uit de oven, rode kool en heerlijke stukken vlees van een slachthuis uit de buurt. Er was genoeg... na nog een avondje Freibier en gezellig keuvelen met de overgebleven deelnemers weer lekker geslapen, zonder gesnurk dit keer :mrgreen: :mrgreen: :twisted:

Zondag was er wederom een lekker ontbijt, dit keer waren er lekkere bolletjes van de buurtbakker geregeld en hoefde je enkel beleg mee te nemen. Na nog wat geholpen te hebben met opruimen heeft Rainer, van de organisatie, nog de geheel originele ongerestaureerde F45 van Henny binnenstebuiten gekeerd en voor het nageslacht gedocumenteerd, incl. alle stikkertjes en klemmetjes die normaliter bij gebruik verdwenen zijn. Hierna nog de bijdrage voor het eten voldaan, en nog wat extra in de Spendendose voor de prachtige HL gestopt, afscheid genomen, en achter de Bier-F65 met Eriba erachter naar de snelweg gekropen en tot aan Gehrden gezamelijk op gereden, waarna wij richting Osnabruck terug reden. Over de grens bij Oldenzaal zaten we bijna te slapen van saaiheid en zijn we resoluut de snelweg verlaten en is Henny terug naar zijn woonplaats gereden, en zijn wij binnendoor via Ommen en Zwolle weer naar Enkhuizen retour gereden, waar we rond 18:30 met een voldaan en tevreden gevoel arriveerden.
Al met al ongeveer 800km gereden, probleemloos (shhhhh!), en met een gemiddeld gebruik van 1:7,7 ben ik ook niet ontevreden. Al met al, om het met mijn vader te zeggen: " leuk dat ding nu eens voor ons aan het werk is, in plaats van andersom!"

Groeten Jeroen

Ps op het internet is het Hanomag museum te vinden onder http://www.hanomag-museum.de
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast