I.v.m. installatie van een GDPR-module is Tapatalk uitgeschakeld.

Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1535
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 22 apr 2008, 20:53

Belofte maakt schuld:
viewtopic.php?f=28&t=3175&st=0&sk=t&sd=a&start=25
En dus is hier na een paar avonden zoeken en type het eerste deel van mijn epistel "Hanomag versus Mercedes" omdat toch voor veel mensen niet helemaal duidelijk is hoe dat nou zit en ik me dan blijkbaar geroepen voel dat te gaan uitleggen ;)
===========================================================================





===========================================================================
Hanomag versus Mercedes...

Inleiding


Nou ja, ik zal eerst het hele verhaal van Hanomag even uit de boeken oplepelen ;)
Eigenlijk is Hanomag al een hele oude fabriek. Volgens mijn boekje in 1875 opgericht door ene Georg Egestorff en heette toen ook nog zo. Later is dit veranderd in Hannoversche Machinenfabrik AG - ehemalige Werken Georg Egestorff. Omdat dat toch wel lang was (duh...) hebben ze de telegraafafkorting van dit geheel gebruikt als handelsnaam: HANOMAG. Hannoversche Machinenfabrik AG dus.
In die vroege dagen had men een eigen ijzergieterij, harderij, plaatwerkerij en nog meer van dat alles om alles zelf te kunnen maken. Men maakte toen, naast onderdelen voor andere fabrieken als externe leverancier, zelf vooral stoomketels en stoomlocomotieven die wereldwijd verkocht werden. Bij de Stoomtram Hoorn-Medemblik rijdt er nog 1: de LTM 26.

Omdat dit op een gegeven moment door felle concurentie niet veel geld meer in het laatje bracht begon men rond 1910 met landbouwmachines. Totdat er opeens één of andere Duitse Keizer, genaamd Wilhelm, het nodig vond een oorlog te voeren: toen bleken de faciliteiten van Hanomag ook zeer geschikt om kanonnen en andere wapens te maken. Na de oorlog werd de landbouw weer opgepakt, net als de treinen. Halverwege de jaren 20 werd er een kleine personenwagen gemaakt en was er een nieuwe loot aan de Hanomag boom geboren die tot tijdens WOII geduurd heeft.
De stoomlocomotieventak werd eind jaren 20 aan het in die tak van industrie grotere Henschel verkocht -met die dingen heeft NS trouwens ook nog gereden, de serie 3900, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Uit deze personenwagens werden eerst lichte, later zware vrachtwagens geboren. Hanomag was trouwens, na Mercedes, de 2e fabrikant met een personenwagen met dieselmotor, een 1.9 liter met het straatklinkertrekkende vermogen van 32pk...
Daaruit ontstond o.m. de eerste vrachtwagen met ondervloermotor, niet echt een succes door de onconventionele bouw -wat de boer, annex transportondernemer, niet kent, dat vreet ie niet. Dat je zomaar een meter of 2 extra laadbak hebt door die constructie kwam men pas eind jaren '50 achter.

Ook werd een serie 'wegtrekkers' gemaakt, de SS-serie (StrassenSchlepper). Tijdens de oorlog werd het zwaarste model, de SS100 (=100pk) ook voor het leger gemaakt:

Afbeelding
Bron: v2rocket.com

Tijdens de oorlog werden verder nog zo'n 15.000 van deze dingen gemaakt:

Afbeelding
Bron: strijdbewijs.nl
Een gepantserde troepentransport-halftrack, type Sd.Kfz 251, samen met Bussing-NAG ontwikkeld, dit is een z.g. "Pioniere" uitvoering met brugdelen. Het ding bleek erg veelzijdig, in totaal werden er zo'n 22 varianten van gemaakt.

Maar goed, na de oorlog lag de hele zooi in puin. Er moest toch geld verdiend worden, en waar is dan het meeste behoefte aan? In elk geval niet aan gepantserde halftracks.... :mrgreen: Eerder aan vrachtwagens en aanhangers, want daar waren er niet zo veel meer van over. Ook van de landbouwmachines was veel verdwenen of kaputt.
En aldus ontstond het volgende produktieplan:

Vrachtwagens:
-L28 als nieuwe ontwikkeling
Afbeelding
L28. Bron: norwegen.piranho.de
-SS-serie hernoemd als ST, soms verlengd chassis en als vrachtwagen gebruikt
-aanhangerfabricage

Trekkers:
-uitgebreid produktieplan, gebaseerd op vooroorlogse modellen, zowel wiel- als rupstrekkers. Later ook nieuwere modellen.

-Personenwagens:
1 prototype in 1951, maar niet verder doorgezet.

De introductie van de L28 was een groot succes, zo groot zelfs, dat de ST en aanhangers niet meer gemaakt werden om capaciteit vrij te maken.
Door de concurentie van de Mercedes L319 werd als opvolger de Kurier/Garant/Markant geïntroduceerd:
Afbeelding
Bron: olaf's fotoseite.de

Tussendoor werd begin jaren '60 ook de failliete Borgward/Tempo fabriek overgenomen en de lichte voorwielaangedreven bestelwagentjes overgenomen die later de F20-F35 en Mercedes 206D-307 zouden worden. Hanomag zelf was inmiddels door het Rheinstahl concern overgenomen, het embleem veranderde van de gevleugelde "H" in een cirkel, in een "H" met het Rheinstahl regenboogje, dat je nu nog als Thyssen op b.v. roltrappen ziet.

In 1967 werd de F45-F76 geïntroduceerd:
Afbeelding
Bron: hanomag-kurier.de
Deze waren een compleet eigen Hanomag constructie. Zoals in het verleden wel meer gedaan was, was de motorenserie hiervan ook in de gelijk geïntroduceerde landbouwtrekkerseries te vinden.
De nieuwe modellen waren in de volgende uitvoeringen leverbaar:

-bestelwagen, wielbasis 3050 of 3500mm met hoog of laag dak en diverse deurcombo's
-dubbele cabine
-kipper
-trekker/oplegger
-bakwagen
-'koffer'wagen
-chassis-cabine (of alleen met voorruit, of alleen met snuit)
Zie ook http://www.hanomag-kurier.de/history3.html voor een uitgebreider overzicht en wat meer foto's.

Voor 1969 veranderen er wat kleine dingen: de emblemen worden alumiumkleurig, er verschijnen extra instaptreden onder de cabine omdat de instap bij de grotere modellen wel erg hoog is, en om de concurrentie met de LP808 aan te gaan komen er de 8-tons F85 en F86. De laatste heeft een opgeboorde 5,7 liter 115pk motor.

In 1969 fuseert Rheinstahl Hanomag (alleen de bedrijfswagens!) met het eveneens tot dit concern horende Henschel. De naam op de motorkap veranderd tot het zakelijke Hanomag-Henschel. Op de trekkers en landbouwmachines blijft nog wel Hanomag staan.
In 1970 besluit men dat men van het goed draaiende concern af wil en verkoopt het aan Mercedes. Daar koopt men een concurrent in eigen huis, maar zowel Hanomag als Henschel hebben een aantal modellen die Mercedes niet heeft, zoals zware kippers en de nog van Borgward overgenomen F20-F35.

Door de overlap met de ook in 1967 geïntroduceerde Dusseldorfers verdwijnen al heel snel de modellen met dubbele cabine, de kofferwagen en de bestelbus. Deze worden met gelijke nummers (hoezo verwarrend!) vervangen door het model dat b.v. Winand heeft.
Afbeelding
bron: hanomag-henschel.net, foto van mezelf.

Ze worden zelfs ook in Dusseldorf gemaakt, door de andere modellen heen. Zelfs al zou je alles overzetten van een normale Mercedes, verraadt het chassisnummer ze nog: dit begint i.p.v. 309/310, met 609/610. De F20-F35 worden 206D-307.
De types blijven wel hetzelfde, maar er ontstaat een verwarrende situatie: een Hanomag-Henschel F65 kan nu een Dusseldorfer zijn, maar ook een Hanomag ontwikkelde chassis-cabine zijn! Als stelregel kun je aanhouden: bestelbus of dubbelcabine van na 1970 = Mercedes. Alles van voor 1970 = Hanomag.

Veel Henschel vrachtwagens worden als snel niet meer gemaakt of uitgerust met een Mercedes motor. Sommige Henschels worden nog van een ster voorzien en als Mercedes verkocht.
Dit duurt nog tot 1974, als Mercedes (logischerwijs) deze onoverzichtelijke situatie tot een einde laat komen.
Overigens wordt de landbouwtak opgeheven door Rheinstahl en de bouwmachines worden aan Massey-Ferguson verkocht.

Een heel verhaal, maar dit is nog maar het begin! :mrgreen:
===========================================================================





===========================================================================

Het programma van Hanomag van 1967 tot half 1969
Het leverprogramma van Rheinstahl-Hanomag bestond voor de overname uit 2 series, de lichte- en zware wagens.
De voorwielaangedreven lichte wagens werden doorontwikkeld vanuit de door Tempo/Borgward ontwikkelde Tempo Matador. Alle wagens zijn gedurende deze tijd voorzien van losse letters HANOMAG en de gevleugelde “ H”.

Lichte bestelwagens
Afbeelding
F20, vroege uitvoering, let o.a. op de emblemen, knipperlichten en deurscharnieren.

Motor: (van Borgward afkomstige) D301 diesel, 55pk, Austin A60 benzine, 60pk.
Versnellingsbak: ZF DS-10, 4 versnellingen
Typen: F20, F25, F30 en F35. Het nummer gaf het afgeronde maximum gewicht aan, zo mag de F35 incl. lading dus 3,5 ton wegen. Afhankelijk van gewicht/type torsie- of bladveren.
Leverbaar als: bestelbus, chassis-cabine, open bakwagen met/zonder zeil, halve cabine, dubbele en 3-dubbelle cabine (de laatste is zeldzaam).

Lichte vrachtwagens:
Afbeelding
F55, vroege uitvoering, zonder opstaptredes/spatbordbreders. De opstap je je onder de deur ziet was bij deze modellen een optie. Dit is overigens een heel vroeg bouwjaar (1967 of begin '68) wat te zien is aan de zwarte emblemen. Later werden deze aluminiumkleur. (blank) Plaatje even geleend van Pieter Hansma van hanomag-henschel.net

Motor: D141L, 2,8 liter, 65pk. Het middelste cijfer staat voor het aantal cylinders.
Versnellingsbak: ZF S4-222, 4 versnellingen
Typen: F45. De F45 had als enige voor de jaren '67 en ' 68 de combinatie van de 2,8 liter D141L motor en de ZF versnellingsbak.
Leverbaar als: bestelbus, kofferwagen, chassis-cabine, open bakwagen met/zonder zeil, halve cabine, alleen voorruit en vloer, dubbele cabine, kipper, trekker/oplegger.
Wielbasis: 3050 of 3500 voor bestelbus, 3500 voor kofferwagen, 3050 voor kipper en trekker, 3050, 3500 of 3900mm voor chassis-cabine en diens varianten.

Motor: O141L, 2,8 liter, 80pk (benzine). Constructief hetzelfde als de D141L, echter met een andere kop en Stromberg/Solex carburateur. Wat bij de diesels de stopknop is bij, is bij de benzines de choke.
Versnellingsbak: Hanomag G150, 5 versnellingen
Typen: F46-O. De O staat voor Otto-motor, en is de benzine uitvoering van de F45. Zeker met deze motor uiterst zeldzaam. Dit is de eerste van de “+1” typen die een opwaardering van het basismodel waren.
Leverbaar als: bestelbus, kofferwagen, chassis-cabine, open bakwagen met/zonder zeil, halve cabine, alleen voorruit en vloer, dubbele cabine, kipper, trekker/oplegger.
Wielbasis: 3050 of 3500 voor bestelbus, 3500 voor kofferwagen, 3050 voor kipper en trekker, 3050, 3500 of 3900mm voor chassis-cabine en diens varianten.

Motor: D142L, 3,1 liter, 80pk. Een D141L met grotere boring (Ø100 i.p.v. Ø95). Voorzien van extra water-/oliekoeler.
Versnellingsbak: Hanomag G150, 5 versnellingen
Typen: F55, F65, F75. F75 is ondergemotoriseerd en daardoor relatief zeldzaam.
Leverbaar als: bestelbus, kofferwagen (F55, F65), chassis-cabine, open bakwagen met/zonder zeil, halve cabine, alleen voorruit en vloer, dubbele cabine, kipper, trekker/oplegger.
Wielbasis: 3500 voor bestelbus, kofferwagen, kipper en trekker, 3500, 3900, 4100 of 4700mm voor chassis-cabine en diens varianten.

Motor: D161L, 4,2 liter, 100pk zescylinder. Eigenlijk anderhalve viercylinder.
Versnellingsbak: Hanomag G150, 5 versnellingen
Typen: F66, F76. Wederom “ +1” typen, ook in dit geval voorzien van een zwaardere motor.
Leverbaar als: bestelbus, kofferwagen (F66), chassis-cabine, open bakwagen met/zonder zeil, halve cabine, alleen voorruit en vloer, dubbele cabine, kipper, trekker/oplegger.
Wielbasis: 3500 voor bestelbus, kofferwagen, kipper en trekker, 3500, 3900, 4100 of 4700mm voor chassis-cabine en diens varianten.

Het programma van Hanomag van half 1969 tot 1974
Na de overname voor Mercedes werd in het bestaande palet, naast de al door Hanomag gedane wijzigingen, nog meer veranderingen doorgevoerd. Zo staat er bij alle modellen nu enkel HANOMAG-HENSCHEL op de motorkap.

Wijzigingen lichte bestelwagens
Afbeelding
Het model van na 1970, let op o.a. de gewijzigde deurscharnieren en richtingaanwijzers. Ook de snuit is iets langer om de iets grotere OM615 te kunnen herbergen.

Motor: D301 --> Mercedes OM615, 2,0 of 2,2 liter, 55 of 60pk. Austin A60 --> Austin A70, 1,6 liter, 70pk benzine.
Overigen: details, zoals deurscharnieren, emblemen en achterlichten.
Deze modellen duiken ook in het Mercedes programma op als 206D, 207, 306D en 307 en blijven tot 1977 in produktie.

Wijzigingen lichte vrachtwagens
Afbeelding
F76 van na 1969, met het nieuwe embleem en de verbrede voorspatborden met instaptredes.

Algemeen: alle modellen van na halverwege 1969 hebben verbrede voorspatborden met een instaptrede en betere spiegelsteunen met grotere spiegels.
Verder verdwijnen de bestelbus, kofferwagen en de dubbele cabine in 1970 uit het programma.

Versnellingsbak: S4-222 van de F45 --> Hanomag G140, 4 versnellingen
Motor O141L van de F46-O --> Mercedes M115, 2,2 liter, 80pk.
Remmen F55 Hydraulisch --> Hydraulisch met lucht bekrachtigd zoals bij >F65.
Motor D161L van F66, F76 ---> F66, F76, F85. Vanaf half 1969 komt de met de 100pk motor uitgeruste F85 de strijd aanbinden met de Mercedes LP808 en 811 in de 8,5 tons klasse.

Toevoegingen lichte vrachtwagens
Motor: D162L, 4,7 liter, 115pk zescylinder. Zelfde als D141/D142, zelfde motor als D161 maar met boring Ø100 ipv Ø95.
Versnellingsbak: Hanomag G152, 5 versnellingen
Type: F86. Dit is een beetje een buitenbeentje, als enige heeft deze de D162 motor met 115pk en de G152 versnellingsbak. Door de toenmalige rijbewijswetgeving in Duitsland en het prijsverschil met de F76 zijn de F85/F86 maar weinig verkocht.
Leverbaar als: chassis-cabine, open bakwagen met/zonder zeil,, kipper, trekker/oplegger.
Wielbasis: 3500 voor kipper en trekker, 3500, 3900, 4100 of 4700mm voor chassis-cabine en diens varianten.
===========================================================================





===========================================================================
De Hanomag-Mercedes modellen
De overname door Mercedes had 2 grote gevolgen: de kleine F20-F35 werden nu ook als Mercedes 206D, 207, 306D en 307 verkocht, en zoals ik al eerder schreef, verdwenen de bestelbussen, dubbele cabine en kofferwagen uit het programma.
Die laatste is nooit veel verkocht, dus niet echt een gemis. Beide andere varianten werden echter wel goed verkocht, en hadden b.v. hetzelfde dak -kun je mooi op de foto's van de F45 en F76 zien, de F45DoKa heeft een beduidend boller dak.
Beide varianten werden dus in 1970 uitgerangeerd, vanwege dit:
Afbeelding

De linker dus. Een Mercedes 406D/408/508D/608D, met de koplampen en grille van een Hanomag-Henschel. Ik vind dit persoonlijk een stukje briljante marketing, om met zo weinig veranderingen, zo'n grote gelijkenis met de andere Hanomag-Henschels te creeëren. Deze versies boden veel meer keuze als de originele Hanomag varianten, die waren maar in 2 lengtes en 2 hoogtes te krijgen en dan nog met wat deurcombinaties. Wel was de Hanomag bus als zescylinder F66 te koop, en dat type zou door Mercedes pas in 1977 gemaakt worden als 613D -toen de poorten van de Hanomag fabrieken in Bremen al 3 jaar MB's uitspuugden. De rest van de modellen en varianten bleven naast de nieuwe bussen gewoon leverbaar.

Typen
Om ook op het typevlak aansluiting te krijgen, waren er de volgende typen:
F40Ka - verving F45Ka
F45Ka - verving F46Ka (benzine)
F46Ka - verving F55Ka
F55Ka - verving F65/66Ka
F65Ka - verving F65/66V Ka

Nieuw was echter de personenbus: F40B, F45B en F45O-B, waarbij de O voor Ottomotor staat. De V staat bij Hanomag's trouwens voor "Verstarkt", d.m.v. andere veren en 10PR, in plaats van 8PR banden, werd een hoger laadvermogen toegelaten.

Dit was voor de Hanomag klanten van toen, gesneden koek. Voor de Mercedes-ridders van tegenwoordig -hoort hem nou ouwe mannepraat praten- ziet het overzicht er zo vast bekender uit:

F40Ka - L406DG
F45Ka - L408G
F46Ka - L508DG
F55Ka - L608DG 5990kg/gvw
F65Ka - L608D 6390kg/gvw

Ditzelfde overzicht geldt ook voor de DoKa varianten, die zijn echter zo zeldzaam dat ik er tot nu toe nog maar één gezien heb, en dat was op ebay.de.

Een rariteit blijft dat Mercedes de personenbus onder eigen naam als O309 verkocht: hierdoor ziet het schema er voor die versie een beetje eentonig uit:

F40B - O309 (met OM615)
F45B - O309 (met OM314)
F45O-B - O309 (met M115 benzine)
Op de MB's zie je aan de buitenkant in eerste opslag het verschil niet, overal staat dus O309 op.

Verschillen
Eigenlijk zitten er maar weinig verschillen tussen de MB's en deze Hanomags. Het meest opvallend is natuurlijk de snuit, daarnaast zit er een ander kapje op het stuur... Het meest opvallende verschil is ook het kleinste: beginnen de Mercedes chassisnummers met 309 (406D t/m508D) of 310 (608D), deze Hanomag-Mercedessen beginnen met 609 of 610. Zelfs al is ie al helemaal vermercedest, dit nummer verraadt hem altijd. Deze bussen werden overigens op dezelfde banden in Dusseldorf door elkaar geproduceerd. De eigen Hanomag modellen liepen in de voormalige Borgward-fabriek in Bremen van de band.

Overzicht modellen en specs:

Motor: Mercedes OM615,2,2 liter, 60pk
Versnellingsbak: Daimler-Benz, 4 versnellingen
Typen: F40Ka, F40B. De F40 was gelijk aan de Mercedes L406D; de F40B was de personenbusuitvoering welke bij Mercedes altijd als O309 verkocht werd, onafhankelijk van motor en/of onderstel. Bij Hanomag-Henschel heette dit model met een OM615 F40B.
Leverbaar als: bestelbus, chassis-cabine, maar enkel met dubbele cabine, personenbus.
Wielbasis: 2950 of 3500mm, 3 dakhoogten voor Kastenwagen en personenbus.

Motor: Mercedes OM314, 3,8 liter, 80 of 85pk
Versnellingsbak: Daimler-Benz, 5 versnellingen
Typen: F46Ka, F55Ka, F65Ka, F45B. Deze modellen zijn gelijk aan de Mercedes L508D/L608D. Door de OM314 motor heette de personenbus nu F45B. De F65Ka komt pas na 1972 in het programma.
Leverbaar als: bestelbus, chassis-cabine, maar enkel met dubbele cabine, personenbus.
Wielbasis: 2950 of 3500mm, 3 dakhoogten voor Kastenwagen en personenbus.

Motor: Mercedes M115, 2,2 liter, 80pk (benzine)
Versnellingsbak: Daimler-Benz, 4 versnellingen
Typen: F45, F45O-B. Deze versie maakt het helemaal bont- er bestaat nu dus een Hanomag F45 met Hanomag D141 motor (zie eerste post), een F45B met allerlei motoren en versies, en om het makkelijk te maken noemen we het equivalent van de L408 benzine ook maar F45. De toevoeging "O" bij de F45O-B staat voor Ottomotor
Leverbaar als: bestelbus, chassis-cabine, maar enkel met dubbele cabine, personenbus.
Wielbasis: 2950 of 3500mm, 3 dakhoogten voor Kastenwagen en personenbus.

Behalve het toevoegen van het type F65Ka rond 1972 veranderd er aan deze modellen weinig. Overigens is het type F45, als Dusseldorfer, met benzine motor het zeldzaamst van deze hele reeks: slechts ongeveer 70 wagens worden hiervan gebouwd, veelal voor de brandweer.

Ze worden nog tot 1974 gemaakt, een enkeling beland nog in 1975 op kenteken, maar daarna is het over en uit. Ze maken de facelift die de Mercedes-modellen in 1977 ondergaan (o.a. draairamen, hangende pedalen, toevoeging L613D, etc) niet meer mee in elk geval.
===========================================================================



===========================================================================


Tot slot
Tot slot zijn de kleine F20-F35 en Mercedes equivalenten een studie op zich, die vallen echter buiten mijn interessegebied en ik heb er dan ook haast geen documentatie over. Mocht iemand zich geroepen voelen....! ;)

Groeten,
Jeroen

[edited 26-5-11]

- historie van Hanomag toegevoegd
- 2 postings samengevoegd tot één verhaal
- dooie plaatjeslinks bijgewerkt
- diverse spelfouten eruit gevist...
- RSI-vingers laten masseren door mijn vriendin
Laatst gewijzigd door Jeroen_Hanomaf op 27 mei 2011, 23:16, 12 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4141
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Wieringermeer

Re: Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Bericht door Leo » 26 mei 2011, 22:42

En omdat sinds vandaag bovenstaand onderwerp compleet is, heb ik maar even de vrijheid genomen om de gum te hanteren.

Bedankt voor de moeite Jeroen.:)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.

Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Bericht door Kasper » 27 mei 2011, 09:55

Hallo Jeroen,

Interessant verhaal.
Verschillen
Eigenlijk zitten er maar weinig verschillen tussen de MB's en deze Hanomags. Het meest opvallend is natuurlijk de snuit, daarnaast zit er een ander kapje op het stuur... Het meest opvallende verschil is ook het kleinste: beginnen de Mercedes chassisnummers met 309 (406D t/m508D) of 310 (608D), deze Hanomag-Mercedessen beginnen met 609 of 610. Zelfs al is ie al helemaal vermercedest, dit nummer verraadt hem altijd.
.....
Typen: F46Ka, F55Ka, F65Ka, F45B. Deze modellen zijn gelijk aan de Mercedes L408D/L508D/L608D. ....
Op mijn kentekenbewijs staat vermeld F55KA identificatienr 610............ . Dat is in tegenspraak. Foutje kenteken?
De achterasnaaf heeft 8 bouten per kant, het is dus een 608/F65Ka !
Groet,

Kasper

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1535
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 27 mei 2011, 23:15

ikkezelf schreef: Dit was voor de Hanomag klanten van toen, gesneden koek. Voor de Mercedes-ridders van tegenwoordig -hoort hem nou ouwe mannepraat praten- ziet het overzicht er zo vast bekender uit:

F40Ka - L406DG
F45Ka - L408G
F46Ka - L508DG
F55Ka - L508DG 5990kg/gvw
F65Ka - L608D 6390kg/gvw
Hier staat inderdaad een foutje in, scherp gevonden!

De F55Ka is inderdaad een 608, het lijstje moet er zo uit zien:

F40Ka - L406DG
F45Ka - L408G
F46Ka - L508DG
F55Ka - L608DG 5990kg/gvw
F65Ka - L608D 6390kg/gvw

Ik heb het gelijk even aangepast!

Groeten en dank, Jeroen

DVIII
Berichten: 2790
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Bericht door DVIII » 28 mei 2011, 14:39

daar kan ik nog een triviaal steentje aan bijdragen dat de ecoliner vrachtwagen , de 709 tot de 1120, cabine ontwikkeld is bij Hanomag Henschel. en door mercedes is geadopteert als het ware
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1535
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 28 mei 2011, 16:53

Nog een triviaal feitje is dat de Hanomag F45-F86 cabine nog langere tijd bij Steyr gebruikt is, zij het met een andere snuit. De basiscabine + deuren zijn echter gewoon uitwisselbaar.

Verder blijft dit toch wel de meest on-mercedessige-mercedes ooit denk ik:

Afbeelding
De LAPS2632 -in correct Mercedes jargon had dit eigenlijk de LPAS moeten heten! ;)

Jeroen

Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1293
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Bericht door winand » 09 dec 2012, 23:36

Leuk filmpje over de geschiedenis van Hanomag en Hanomags productie van 'oorlogstuig':

http://www.youtube.com/watch?v=rYtbELWhltk

Van diverse trekkers zijn een hoop filmpjes te vinden, maar deze Hanomag trekker rijdt 100 km/h op de snelweg :shock: :

http://www.youtube.com/watch?v=9HYQTYwMUA4
http://www.youtube.com/watch?v=uzo-u336rQw

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1535
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 11 dec 2012, 16:55

Voor de liefhebbers staat er momenteel zo'n Hanomag auto, die je in het eerste stukje film ziet, te koop op marktplaats. :)
Dankzij al die nog rondrijdende trekkers kan ik voorlopig nog gemakkelijk aan motoronderdelen komen, ze zijn naar alle hoeken van de wereld ge-exporteerd :)

DVIII
Berichten: 2790
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Bericht door DVIII » 11 dec 2012, 19:05

ge-exporteerd , het land uit gezet zal je bedoelen :D :D :D
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !

Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 896
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Bericht door Detlev » 11 dec 2012, 19:21

Hebben jullie deze http://youtu.be/8yLAr1UnYyQ ernaast zien staan?? :shock: :?
Mercedes 406 uit 1969

DVIII
Berichten: 2790
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Bericht door DVIII » 11 dec 2012, 20:13

een hele berg snoepgoed !!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !

Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1535
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: Hanomag versus Mercedes (deel 1+2)

Bericht door Jeroen_Hanomaf » 12 dec 2012, 22:38

DVIII schreef:ge-exporteerd , het land uit gezet zal je bedoelen :D :D :D
Precies, meer onderdelen voor mij dus! :mrgreen:

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten