407D underpowered? dacht het niet

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
nismo joe
Berichten: 83
Lid geworden op: 16 jun 2007, 17:17
Locatie: Cuijk

407D underpowered? dacht het niet

Bericht door nismo joe »

Inmiddels hebben we ons busje ruim een jaar.
topic:
viewtopic.php?f=15&t=2733

2 vrienden van me hebben ook dit type bus. De ene heeft een hanomag F55 De andere een 508. Beide dus met een OM314.

Ik heb "maar" een OM616.

Je merkt wel degelijk dat die OM314's veel makkelijker op gang komen. Een sprint verlies ik ook wel degelijk.

Toch ben ik eigenlijk best tevree met mijn blok. Hij loopt mooi, verbruikt nagenoeg geen olie. (jaartje tijd 1 litertje) en trekt mijn auto op de autoambulance met gemak van zijn plek.

De aanhanger weegt 560 kg leeg, de auto 1190 kg leeg. Vaak nog vol met banden en de camper idem. Dus denk dat ik ruim over de 5 ton ga.

Toch red het 407 busje het om (afhankelijk van de hellingen in de weg) de 80 te halen. Ik zit op de meeste opritten aan het eind wel aan de 60. Naar de 80 heeft hij dan meestal nog wel een minuutje nodig. Maar als hij erop zit, dan gaat het ook vlot en kan hij meestal zijn snelheid wel vasthouden.

Vond dat dit ook weleens gezegd mag worden :D De OM616 is een superblokje, mist wel wat koppel. Maar gezien die 72 pk (heb een OM616934 10 131235) vind ik het wel super netjes dat hij de 80 kan halen en vasthouden!!!

Iemand weleens vaker een flinke aanhanger achter zijn busje?
Gebruikersavatar
KOERT
Berichten: 95
Lid geworden op: 19 jun 2007, 15:16
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: 407D underpowered? dacht het niet

Bericht door KOERT »

Ik maak elders op dit forum zojuist een cynisch grapje over m'n OM616, maar het valt inderaad allemaal wel mee...
Ik heb niet eens een trekhaak, dus over voldoende trekkracht maak ik me nu maar geen zorgen meer.
------------------------------------------
Daimler (Mercedes) Benz L 407 DG 1978 met OM616
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: 407D underpowered? dacht het niet

Bericht door Leo »

nismo joe schreef:Iemand weleens vaker een flinke aanhanger achter zijn busje?
Yep, het ouwe beest moet geregeld de kachel van nieuw hardhout voorzien.
Daartoe hangt er een tamdemasser achter waarop dan hoge 2 bigbags met hardhout gezet worden.
Het getrokken totaal zit dan smerig boven de ton.
Daarmee kom ik waar ik zijn wil, en op de rechte polderwegen komt ie dan wel op gang.
Maar de snelweg doe ik liever niet met die combinatie, dat optrekken gaat mij ff te langzaam. :roll:

Maar jah, hier liggen dan ook maar 70 manke ezeltjes onder het motorkapje.:)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: 407D underpowered? dacht het niet

Bericht door Janneman »

Als eindelijk mijn rallycrosswagen eens klaar is mag mijn campertje die ook op de aanhanger naar de circuits gaan trekken. Ik heb dezelfde OM616 motor maar een 207D buscamper. Die is vast wel wat lichter dus het trekken van de combinatie zou een makkie moeten zijn :roll:

Groetjes,
Jan
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: 407D underpowered? dacht het niet

Bericht door Bommes »

nismo joe schreef: Iemand weleens vaker een flinke aanhanger achter zijn busje?
Ja maar niet achter onze camper, althans niet geladen.
Voor mijn werk rijd ik wekelijks met een aanhanger die vaak op zijn maximum gewicht zit 2500 Kg, dat hangt dan achter mijn reeds overbeladen VW T5 busje welke net geen 2800 Kg weegt..
het geheel loopt dan ongeveer 1 op 6, dat wel met goed door rijden, want ondanks het gewicht en de hoogte van de aanhanger (modelletje garagebox) houd het busje het goed vol.(120 is haalbaar jaja ik weet het, ben nou eenmaalvan de generatie die graag alles eens uit probeert..:))

De zelfde kar achter de camper (en dan bijna leeg) resulteert in een top die niet veel hoger ligt dan 90 en zeker om van 75 Km/u daar te komen duurt wel ff.
Fotootje van de aanhanger in kwestie:
Afbeelding
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten