mercedes 609 ex ambulance

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
renny
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2009, 23:56

mercedes 609 ex ambulance

Bericht door renny »

Beste camperaars,

Ik ben van plan om een 609 ex ambulance te kopen , zijn er onder jullie die dit ook gedaan hebben ? wat ik voornamelijk graag wil weten hoeveel zo,n redelijk grote bus nu weegt als deze helemaal gestript is ...(van z.n brancaars e.d. ) het is de bedoeling om hier mee met klein rijbewijs te rijden als camper.

tevens zijn alle andere tips of linkjes natuurlijk welkom ! ik heb ook al heel veel interessants gezien op dit forum , maar nog niet over mijn eerste vraag .

bedankt voor jullie reactie,s
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door Admin »

Hallo Renny,

Het is wel vertoond, met name met een 608, de voorloper van de 609. Maar...àls het al lukt een voertuig onder de 3500 kg naar de keuring te brengen (halfvolle tank, boordgereedschap) wat heb je dan aan ruimte over om een ombouw tot camper te realiseren? Denk aan schoon water, grijs water, huishoudaccu('s), gastank... En de RDW calculeert een bepaald gewicht aan belading voor elke persoon aan boord. Dus ik zet een vraagteken bij de wenselijkheid een wagen die gemaakt is om 6500 kg te wegen te strippen naar 3499 kg. Want wat is dan de toekomst van dat voertuig?

Als je een goede 609 voor een acceptabele prijs kunt kopen, heb je daar een heel degelijke bus aan, ideaal om een camper van te maken. Je zou toch eens serieus moeten overwegen of het niet haalbaar is een rijbewijs C of C1 te halen. Daarvan heb je als het goed gaat nog vele jaren plezier, zelfs lang na deze 609!

Waarschijnlijk zullen anderen ook nog wel reageren. Mogelijk hebben zij andere gezichtspunten.

In elk geval succes! Houd je ons op de hoogte?
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
renny
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2009, 23:56

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door renny »

Beste Ernst,

Bedankt voor je reactie ik begrijp wat je bedoelt

wat betreft het c rijbewijs , heb ik overwogen , alleen zie ik erg tegen op het chauffeurs diploma te halen ..... vooral die administratie gedeelten , die ik nooit nodig zal hebben ...
Het is jammer dat je niet gewoon je vrachtwagen theorie kunt halen en gewoon afrijden
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door catch »

renny schreef:Beste Ernst,

Bedankt voor je reactie ik begrijp wat je bedoelt

wat betreft het c rijbewijs , heb ik overwogen , alleen zie ik erg tegen op het chauffeurs diploma te halen ..... vooral die administratie gedeelten , die ik nooit nodig zal hebben ...
Het is jammer dat je niet gewoon je vrachtwagen theorie kunt halen en gewoon afrijden
en dan nog de kosten :?

het C1 schijnt niet veel minder ingewikkeld te zijn

mij is verteld dat een 6 serie niet naar B is te keuren ,maar ik weet dat zelf niet zeker

gr willem
Gaan als de Brandweerauto
renny
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2009, 23:56

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door renny »

wat is het verschil dan tussen C en C1 rijbewijs ?
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door Frank.fjph »

De 609 serie is volgens mij nooit door mercedes als 3500kg op de markt gebracht, waardoor het heel lastig wordt denk ik.

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door Leo »

renny schreef:wat is het verschil dan tussen C en C1 rijbewijs ?
20 Vragen meer of minder tijdens het theorie-examen, dus daar hoef je het ook niet voor te laten.

Vergeet ook niet dat je een groot deel van de belasting kunt afschrijven omdat het een beroepsopleiding is.:wink:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
LP1313
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jul 2008, 11:59
Locatie: Ravenswaaij

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door LP1313 »

Hoi;
Naar mijn mening heb je voor je groot rijbewijs camper geen chauffeursdiploma nodig.
Alleen als je beroepsmatig rijdt met groot rijbewijs heb je een diploma nodig en dan nog alleen maar als het voertuig met lading zwaarder is als 8 ton.
Ik rij zelf al 14 jaar met mijn LP1313 met groot rijbewijs zonder chauffeursdiploma en ben meerdere malen gecontroleerd zonder problemen.
renny
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2009, 23:56

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door renny »

Tja ik weet het niet zeker maar volgens mij moet je nu je chaufeurs diploma hebben , anders mag je niet eens afrijden........
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door Leo »

Nope, dat chauffeursdiploma heb je niet nodig voor een camper en ook niet voor het afrijden.
Maar die 20 extra vragen zorgen er wéll voor dat het opeens een beroepsopleiding is die je kunt afschrijven van de belasting.

Persoonlijk snap ik het probleem niet zo.
De opleiding is nou niet bepaald van universitair nivo, en het zorgt ervoor dat je opeens in allerlei voertuigen kunt rijden zonder angst te hebben voor een ongeluk.
Want hoe je het ook wend of keert; ook al kán zo'n Mercedesbus veel meer laden dan die 3500kg, bij een ongeluk kun je er op wachten dat de verzekering moeilijk gaat doen. Want je mag gewoon niet zwaarder rijden dan die 3500kg.

Als Koos Speer nou eens heeeel veel wil verdienen dan moet ie in het hoogseizoen alle campers gaan wegen.
Is ie meteen aan zijn tax met de hoeveelheid bekeuringen.
En terecht, want die gewichten en eisen zijn er niet voor jan snot.


Mijn advies is dan ook: Gewoon je C + CCVB gaan halen.
Kost niet veel, is lang niet zo moeilijk als je denkt, en je kunt alles rijden wat je wilt.
Enneuhh..Meestal zijn de prijzen van een C-auto ook stukken lager.. :wink:

Alles beter dan welbewust met een te zwaar voertuig op de weg zitten.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door Dennis en Nancy »

Als je al een 608/609 op B wil hebben laat het dan in Duitsland terugkeuren voor import naar NL

Hier is het VEEL duurder en VEEL ingewikkelder. Dan moet je onderdelen gaan vervangen!

Als hij teruggekeurd is doet het RDW niet moeilijk.

Ik heb onze UPS 608 omhooggekeurd. Was op 4500kg in duitsland en RDW heeft er weer een 6 tonner van gemaakt.

Ik heb het C ervoor gehaald met CCVB net als Nancy mijn vrouw.


Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door Dennis en Nancy »

renny schreef:Beste camperaars,

Ik ben van plan om een 609 ex ambulance te kopen , zijn er onder jullie die dit ook gedaan hebben ? wat ik voornamelijk graag wil weten hoeveel zo,n redelijk grote bus nu weegt als deze helemaal gestript is ...(van z.n brancaars e.d. )

Onze 608 UPS woog 2900kg helemaal leeg!

Leeg is dan ook echt leeg (helemaal basic):

Chassis + Motor.
Lichtgewicht opbouw van Spier uit Aluminium met glasvezel motorkap en dak.
Instrumentenkastje, bestuurdersstoel en een klapzit.

Geen dashbord, geen isolatie, geen reservewiel, geen houten vloeren etc etc.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
catch
Berichten: 173
Lid geworden op: 23 dec 2008, 20:06
Locatie: t'Gooi

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door catch »

Dennis en Nancy schreef:Als je al een 608/609 op B wil hebben laat het dan in Duitsland terugkeuren voor import naar NL

Hier is het VEEL duurder en VEEL ingewikkelder. Dan moet je onderdelen gaan vervangen!

Als hij teruggekeurd is doet het RDW niet moeilijk.

Ik heb onze UPS 608 omhooggekeurd. Was op 4500kg in duitsland en RDW heeft er weer een 6 tonner van gemaakt.

Ik heb het C ervoor gehaald met CCVB net als Nancy mijn vrouw.


Dennis
wat waren de kosten daarvoor dennis?

sorry dat ik even inbreek op deze topic met deze vraag,ik krijg bedragen tussen de 600 en 3500 euro :|
Gaan als de Brandweerauto
renny
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2009, 23:56

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door renny »

tot dusver allemaal bedankt voor jullie reactie,s het C rijbewijs halen lijkt verreweg de beste optie , en is in derdaad geen ,, rocket science ,,
Mocht iemand toch nog iets specifiek weten over de 609 ambu,s graag !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door GerardM »

Renny,

er zijn een aantal handelaren op o.a. Marktplaats die de 609D Ex-ambu aanbieden op zowel
''groot" als "klein rijbewijs", dus technisch en administratief zou het moeten kunnen. In prijs maakt
dat, bij hen in ieder geval, niet uit. Als ledig gewicht wordt 2950 kg genoemd, dus dat is met de ambulancehandel
er nog in. We hebben ergens op dit forum het er wel eens eerder over gehad hoe men aan dat gewicht
komt bij ambu's maar helaas heeft nog niemand gemeld die een volledige uitgeruste ambu op de
weegbrug heeft gezet.

Ik kan mijn ervaring met een 508 Ex-ambu met je delen, gezien de grootte van beide wagens
en ongeveer gelijke inrichting zou het volgens mij niet teveel moeten schelen. Toen ik mijn 508 ongestript
kocht, stond er 2730 kg als ledige massa op het kentekenbewijs. Nadat ik 'm had ontdaan
van de tussenwand (zeker 70 kilo), brancards en de broederstoel ben ik aan de inbouw begonnen.
Ik heb daarbij niet de lichtste materialen gebruikt, gewoon 18mm massief grenen van de Praxis, een
aanrechtblad van de Ikea en een 90L compressorkoelkast, wat extra accu's, een extra 6mm multiplex vloer
eroverheen en nog zo wat. Bij de RDW herkeuring om de inrichting op Kampeerauto te krijgen werd
de ledige massa bepaald op 3090 kg met nog een resterend laadvermogen van 400 kg.

Daarna heb ik nog wat kleine verbouwingen en toevoegingen gedaan, bij de APK onlangs zag ik
dat het gewicht inclusief de circa 100 kg van de keurmeester op 3280 kg zat. Op vakantie nemen
we nooit meer mee dan wat zomerkleding, een beetje eten en drinken en een zonnig humeur, dus
dat zit wel goed. Het voordeel van ''klein rijbewijs'' vind ik dat als ik onverhoopt niet zou kunnen rijden,
mijn vrouw altijd legaal achter het stuur kan kruipen.

Het hangt er natuurlijk helemaal vanaf hoe zwaar en uitgebreid je je inbouw wilt gaan doen en welke
materialen je daarbij gaat gebruiken. Een goede berekening vooraf kan daarbij helpen.

Wat je nog zou kunnen doen is even kontakt opnemen met de twee handelaren (Roelof Beuving en Ron Bolleboom)
en daar je concrete vraag stellen, of een proefritje langs een weegbrug maken, dan weet je het ook.

Succes met de aanschaf !

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
renny
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2009, 23:56

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door renny »

Beste Gerard!

bedankt voor je zo volledige uitleg , ik heb begrepen van de handelaren dat de 609 wel ,iets, zwaarder is.... hoeveel precies weten ze niet
Ik zit nog in dubio..... ik heb van m,n zwager alle boeken voor het chauffeurs diploma geleend en dat stelt niet zo veel voor ... voornamelijk heel veel overbodig geleuter om iets wat eenvoudig is , moeilijk leesbaar te maken...... een soort notaris taal..
Ik heb het examen al aangevraagd voor de theorie en C rijbewijs is nooit weg !
Ik ga binnenkort wel eens even kijken bij de handelaren die jij noemt , ik ben niet bang dat ze op raken , na enig speuren weet ik dat er nog tientallen in Nederland staan van beiden type,s en nog honderden in het buitenland , voor zover ik het kan beoordelen heeft het Franse , Nederlandse , Duitse , Deense leger er mee gereden
Waarschijnlijk nog veel meer landen !

groeten Renny
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door DVIII »

misschien totaal niet te vergelijken , maar een hokatex 609 met een klein hefklepje weegt 3550 kg
dat klepje weegt nog geen 400 kg, dus een lichtelijk vergrootte , en met houten wanden uitgevoerde 609 weegt leeg dan 3150 kg dus je kan nog wel een risico nemen op het leeg gewicht , maar je blijft dan in de hoogste gewichtsklasse hangen, iedereen met een 3500mm 508 zit daar ook al en een 609 zal nog sneller over de tax gaan.
ik had ooit een 508 4100 mm ( dubbelverlengd) daarmee zat ik altijd over de 3500 kg.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door GerardM »

Ook allemaal waar, maar de oorspronkelijke vraag ging over een 609D in Ambulance uitvoering,
de D-KA dus, met een wielbasis van 295 cm; een lekker kort ding dus. Net als de korte 508 in ambu
uitvoering.

Ik hoop dat Renny in zijn zoektocht uiteindelijk het echte antwoord zal vinden en het hier zal melden !

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
renny
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2009, 23:56

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door renny »

Dat zal ik zeker doen ! ik zit nu achter mijn ccv-b boeken hopelijk heb ik met een 3 maanden het C papiertje op zak !
In de tussentijd zal ik jullie vast met nog meer vragen bestoken op dit erg levendig forum!

Allen bedankt zover voor de reacties , en wie weet wat er nog volgt...

Renny
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik denk dat het CCV-B je niet gaat lukken in 3 maanden. Hou je er rekening mee dat de opzet en structuur van de opleiding veranderd is sinds eind 2008?

groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
renny
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2009, 23:56

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door renny »

Beste Dennis ,

Hoe bedoel je precies ? als het goed is doe ik over twee weken examen voor Administratie , en begin Maart examen voor Verkeer en Techniek.

groeten Renny
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door Dennis en Nancy »

OK dat is de nieuwe opzet.

Dat heb je rap geregeld. Zowel Nancy als ik mochten maar 1 module aanvragen per keer en tussen de modules (3) zaten gemiddeld 8 tot 10 weken wachten.

Het mooie is dat de opleiding aftrekbaar is van de belasting.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
renny
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2009, 23:56

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door renny »

Oke ik hou jullie op de hoogte !
renny
Berichten: 11
Lid geworden op: 17 jan 2009, 23:56

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door renny »

Jipppiieeeee ik heb het ! binnen 2 maanden ppfffffff ik ben blij dat ik er van af ben !
nu weer concentreren op leuke dingen zoals campertjes!!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: mercedes 609 ex ambulance

Bericht door DVIII »

omdat het KAN , gefeliciteerd !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten