Vragen, vragen, vragen !!!

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
R1150GS
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:07

Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door R1150GS »

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum, omdat ik plannen heb om zelf een camper te gaan bouwen van een oldtimer-bus. Ik moet nog een bus kopen en ben hier druk naar op zoek.

Nou heb ik een aantal vragen: Ik heb mijn oog laten vallen op een 407D (verlengde uitvoering) Op zich lijkt dit me een geschikte basis! Nou is het wel zo dat de stahoogte in zo'n 407 ongeveer 1.75/1.80 is. Dat zou dus betekenen dat ik altijd iets gebogen moet staan in de camper, omdat ik zelf 1.86 ben.

Zou dit irritant worden op den duur of zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en menen dat het geen probleem is? Zelf denk ik: aan één kant sta je misschien niet zo vaak rechtop in je camper, maar bijvoorbeeld tijdens het koken/afwassen wel..

Wat weegt zo'n 407 eigenlijk? Het is een duitse bus die nog gekeurd moet worden. Ik wil hem terug laten keuren naar B, maar het is wel de bedoeling dat ik nog genoeg speling over hou om te kunnen laden.

En is de lengte van die verlengde uitvoering een probleem? Zo'n ding past niet echt lekker in een parkeervak volgens mij en eigenlijk wilde ik hem wel graag in mijn straat kwijt kunnen. (straat met alleen maar gezamelijke parkeervakken)

Verder: wat is een normale prijs voor zo'n bus? Er zit een 2400 diesel in met nog maar 25000 km op de teller. Het is een ex-ambu bus uit duitsland en qua lak en onderstel is hij werkelijk in uitmuntende staat! Geen spatje roest, niets! Verder is de gehele laadruimte al geisoleerd en zit er een speciale standkachel in die op diesel werkt. Ook bij uitgeschakelde motor dus. Zoals ik het in kan schatten is het een heel goed onderhouden bus waar niet veel problemen mee te verwachten zijn...

Nou, een hoop vragen... ik hoop dat iemand me op weg kan helpen!
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door vanhooltje »

misschien dak verhogen met 10 cm, rand er tussen lassen?

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door Admin »

Hallo R1150GS (ga je daarmee ook de woestijn in?),

Welkom op dit forum!

Wat jij beschrijft lijkt een prima basisvoertuig. Net ingereden en geen roest, wat wil je nog meer? Niet de snelste, maar goed voor nog een paar honderdduizend kilometer (bij fatsoenlijk gebruik en behoorlijk onderhoud). Houd er wel rekening mee dat banden en andere rubber onderdelen verouderen, puur van de leeftijd. Kijk dus even naar mogelijke krimpscheurtjes in de wangen van de banden!

De prijs is een lastige vraag: op Mobile.de staan 407's in alle stadia van verlenging, leeftijd, roest, kilometerstand en inbouw met prijzen van € 2400 tot € 10000. Jouw kilometerstand en (vooral) gebrek aan roest zou je wagen waarschijnlijk boven in dat rijtje inpassen.

Met jouw lengte lijkt het me onontkoombaar de woonruimte te verhogen; je wilt per slot van rekening niet met vreselijke rugpijn terugkomen van een weekje camperen, nietwaar?
Die verhoging is niet zo'n heksentoer, maar dat hangt wel af van jouw handigheid, beschikbaar gereedschap en werkruimte. Op dit forum lopen diverse bezoekers rond die dat al eens gedaan hebben. Ik heb het zelf met een oer-Transit (frontstuur en zijklepper) gedaan in de jaren '70. Rondom doorgeknabbeld, 2 cm onder de goot, en een strook gemenied plaatstaal, dik in de kit, met gasdichte RVS popnagels er weer tussen gezet. Was binnen de week gepiept en is nadien nooit gaan lekken :D . Jij zit natuurlijk wel met de aanwezige isolatie, maar daar kom je vast wel uit.

Succes met de aanschaf! En als je meer specifieke vragen hebt, vraag maar!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
R1150GS
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:07

Re: Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door R1150GS »

Mja, dat dak verhogen dat zie ik niet zo zitten... ik geloof dat het best te doen is, maar dat kan ik niet zelf en de bus zal er verder ook niet echt mooier op worden denk ik!

Ik zoek echt een bus die wegenbelastingvrij is waar ik zo een interieur in kan bouwen en meteen mee weg kan. Dus zo'n dak verhogen gaat me echt te ver!

Verder is die verlengde uitvoering wel erg lang voor bij mij in de straat dus misschien kan ik toch beter op zoek naar een wat kortere bus met een hoger dak!

Voor mij moet hij echter wel te berijden zijn met een B rijbewijs. Hij moet dus flink onder de 3500 kilo blijven, want met inbouw erin moet ik ook nog lading mee mogen nemen uiteraard...

Iemand goede alternatieven waar ik naar op zoek kan gaan? En wat weegt zo'n verlengde 407 eigenlijk?
Kasper
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 jan 2005, 22:35
Locatie: prov. Groningen

Re: Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door Kasper »

Hoi,

Een laag dak vind ik irritant. Mijn lengte is 1.85m en bij een normaal (laag) dak (406/508/608) sta je óf de hele tijd wat met je romp voorover óf met je kin naar beneden. Mijn advies: zoek even door.

Ik heb het dak verhoogd.

groet,
Kasper
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door Frank.fjph »

Hoi ,
welkom,ik weet niet waar je woont, maar als je hem wilt parkeren bij jou in de straat zou ik even nagaan wat jouw gemeenteambtenaren bedacht hebben, ik mag er alleen door de week tussen 08.00 en 18.00 parkeren,dus dat schiet niet op !!!!
Het is dan handig de afmetingen kleiner dan 2.40 hoog en 6.00 lang te kiezen.

Heb je ook geen keuze meer voor stahoogte of niet....

Frank
R1150GS
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:07

Re: Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door R1150GS »

Daar zit wat in... maar hoe hoog is een 407 dan? En komt een verhoogde boven de 2,40? Staat hier idd ook in de apv, maar ik denk dat de lengte eerder een probleem op zou leveren dan de hoogte...

Sowieso woon ik in een vrij tolerante buurt waar niemand eigenlijk ergens moeite mee heeft, maar ik heb liever wel een bus die aan de eisen voldoet!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door Frank.fjph »

Mijn 508is ca 2.80 hoog, de 40X serie staat iets lager op de veren, dus de dubbelverhoogde zal ca 2.70 zijn, dus jouw enkelverhoogde schat ik dan op 2.70-0.15 = 2.55 hoog

Als het in deAPV staat, valt het wel mee, bij mijligt het anders, die zijn helemaal de weg kwijt en hebben er een officieel parkeerverbod van gemaakt :twisted: :evil: :cry:


Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door DVIII »

een middellange bus is ook 6 meter 10 dus te lang ben je ook al , waarom kies je trouwens voor een 407, daar zou ik nooit aan beginnen. het is de verkeerde motor in een te grote bus. maar als je dat toch wilt , laat hem in duitsland alvast ,<3500kg keuren door de TUV ben je meteen klaar voor hier. het scheelt een boel geharrewar met de instanties .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door Peter MERCAMPO »

Mijn vorige bus, een 406, niet veel anders dan een 407 maar dan 10Pk minder.
Het exemplaar was niet verhoogd en dat heeft veel nekkramp veroorzaakt!
Naast het lichamelijke ongemak van een te laag dak sluit ik mij bij eerdere sprekers aan dat er eigenlijk een te lichte motor zit in een te zware bus!
Uiteindelijk ging ook dat irriteren (of je moet een hekel hebben aan heuvelachtig landschap en je vakantie alleen willen doorbrengen in het lage land)
Wellicht kun je op zoek gaan naar een oude leger ambu deze zijn kort en hoog.
Vergis je niet in de tijd die het kost om 'even' een interiuur in te bouwen, ben zelf ook al een paar jaar bezig.
Je zou er ook voor kunnen kiezen alleen daar te verhogen waar sta hoogte gewenst is.
Verder bezint eer ge begint.....
Mijn ervaring is dat 'effuh' best lang kan gaan duren.
Succes met je keuze!
Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Thorvald
Berichten: 28
Lid geworden op: 08 dec 2004, 14:10
Locatie: Tilburg

Re: Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door Thorvald »

he, ik zou ook niet echt voor een 407 gaan,

het is toch een heel ander blokje wat erin ligt.

Zo te horen ben je zelf redelijk handig of wil je nog het een en ander doen aan je bus.

al overwogen om een chassis cabine met bakje erop te nemen.

Voordeel is: stahoogte in je bus, ik ben 1,97 en kan rechtop staan.
breedte van de bus, Mijn bed is 210 cm lang
Vaak een alluminum opbouw, weegt weinig en roest niet.
Veel ruimte achterin, veel bageruimte onder je bus om bijv bakken neer te hangen extra dieseltanks LPG enz...
Vaak wat goedkoper in aanschaf als de busmodellen...


afmetingen:
320 hoog, gewicht 3400 kg incl inbouw,lengte 6 meter

dieselverbruik, 1 op 7 met spoiler en letten op snelheid, max 85, anders wordt het 1 op 5 / 6

succes met je keuze maken...

Thorvald

Nadeel, je hebt vaak geen doorgang naar voren, dit is wel te maken maar is nooit helemaal solide. Ik vind het niet zo erg....

nadeel 2; je hebt er wat meer werk aan.... ramen erin maken, eventueel een achterkant dichtmaken
R1150GS
Berichten: 4
Lid geworden op: 20 feb 2009, 13:07

Re: Vragen, vragen, vragen !!!

Bericht door R1150GS »

Thorvald schreef: 320 hoog, gewicht 3400 kg incl inbouw,lengte 6 meter

Tja, die 3400 kilo is echt te zwaar... ik heb een B rijbewijs en wil ook nog wat laadvermogen overhouden!

Maar verder klinkt het idee wel goed... 407 valt af in ieder geval!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten