Vragen over de MB 609.

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Wie is die handelaar dan waar jij hem vandaan hebt?
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Grenzgenger »

Wij hebben onze auto ook in Rohrbach gekocht. Dit was voor ons niet zo ver rijden (380 km) maar ook als het verder was geweest hadden we hem ook zelf gehaald. We zien dit toch ook als een avontuur en het was best een spannende dag, denken we nog steeds met plezier aan terug!

Groet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
busje303
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2009, 05:37

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door busje303 »

Hallo mensen, ik volg dit topic met belangstelling.

Ook wij willen (in de toekomst) een 609 kopen. De Duitse weg zoals hier beschreven (dank Gerard ea) klinkt goed en ik denk dat die handelaren in bv Rohrbach genoeg ervaring hebben met Nederlandse klanten (die eigenlijk allemaal ongeveer hetzelfde willen :wink: ) om goed geholpen te worden.

Nu hebben wij ook geen C rijbewijs. Onze gedachte is om zo'n 609 te kopen die tot 3,5 ton is teruggekeurd en daar maar eerst eens een tijd mee te gaan rijden en er een simpel camperinterieur in te maken. We hebben dan de tijd om eventuele dingen aan de bus te verhelpen / te verbeteren en komen er tijdens het kamperen waarschijnlijk wel achter wat de meest geschikste indeling voor ons zou zijn.

Ondertussen kunnen we dan alletwee (mijn vrouw rijdt ook graag in een bus :mrgreen: ) ons C rijbewijs gaan halen. Nu de vraag:

Kun je dan de bus weer terug laten keuren naar zijn "oude" gewicht (bv 4800kg) ?

Dat zou voor ons een aantrekkelijke manier zijn om geleidelijk een "echte" (want zwaarder te beladen) camper te krijgen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie antwoorden, alvast bedankt voor het nadenken :wink:

Groet, René. (die nog maar pas hier op dit forum aktief is, maar al wel een schat aan informatie heeft opgedaan. Het klinkt in ieder geval als een leuk forum met vriendelijke mensen. ook al hebben we nog geen Mercedes, ik denk dat we toch alvast eens komen kijken bij een meeting om ervaringen te horen en ideëen op te doen. )
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Gerard Exis »

Hallo Rene, ik heb de volgende ervaring:

ik heb een handelaar gevonden net over de grens, is een klein bedrijfje die er nog voor knok om z'n klanten tevreden te houden. Deze man heeft al zijn beloften nagekomen, incl een volle tank diesel. Ik had de 609 gekocht op de volgende voorwaarden: afleveren met nieuwe trekhaak, bij TUV terug laten keuren tot 3,5 tonen export/verzekering voor 30 dagen.
Ik heb een aanbetaling gedaan zodat deze man het allemaal in orde kon maken, zodra die klaar was zou ik hem ophalen. Intussen ik met het document (leger kenteken heet dat gellof ik, in ieder geval een vervanging voor een normale duitse kenteken) naar de RDW om te vragen of dit goed ging, nee dus !!! Zonder orgineel "normaal" kenteken moet je een homologatieverklaring halen in Nijkerk. Deze heb ik gebeld en deelde mij mede dat de terug keuring betreffende het gewicht geen waarde had, ik moest minimaal bladveren veranderen. I.v.m. de kosten die dit met zich mee kan brengen begon het al te zweten, maar okay, ik had de stap gezet en zal hem dan afmaken ook. Direct daarop deze handelaar gebeld en hem vermeld dat dit "legerkenteken" voor mij het terugkeuren heel moeilijk maakte. Zijn oplossing, geen probleem, ik maak hier eerst een duits "normaal" kenteken met direct het max gewicht van 3,5 ton, zo moet RDW het 1 op 1 overnemen.
Kijk deze man verdient een pluim, ik heb niets extra's voor dit hoeven te betalen. De accu's werden er gloednieuw ingezet toen ik mijn wagen ging halen, omdat hij al 2 keer had dat de accu's leeg waren s'ochtends.
Henk die met mij mee ging om de 609 op te halen heeft er gelijk ook een gekocht.

Op je vraag hoe je later moet terug keuren naar 4800kg kan ik je geen antwoord geven, waarschijnlijk zijn er andere hier die dit wel kunnen.

Succes, met de zoektocht.

P.s ongeveer 3 jaar geleden mijn 508 ook zelf in Duitsland gevonden, kocht hem met 12.400 km en in perfecte staat, vanaf dat moment de mensen op dit forum gek gemaakt met mijn vragen en het resultaat: de BESTE en MOOISTE camperbus van europa (ja ik wil bescheiden blijven anders had ik geschreven de wereld :mrgreen: ). Vorig jaar ruim 3 maanden een super vakantie gemaakt in Tunesie en Algerije, eind volgende week ben ik weer weg naar Noord Afrika tot half maart met mijn trots
Deze vakantie en aankomende vakantie heb ik in mijn zak gehouden door de 508 en 609 zelf in Duitsland te gaan zoeken en kopen, investering totaal 4 dagen (met zoeken en ophalen)
Laatst gewijzigd door Gerard Exis op 26 nov 2009, 08:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

ik denk dat terug brengen naar 4800 kg niet zo'n probleem is als andersom, in nederland.
bij het terugkeuren naar < 3500 kg zit de hele mikmak van belasting en douane er bovenop omdat er wat te halen valt. als je omhoog keurt naar een bekend voertuiggewicht van laten we zeggen 4800 kg is er niets te halen voor vadertje staat.
dus dat zal soepel verlopen !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Admin »

Zorg in elk geval dat je van alle oorspronkelijke documenten fotokopieën achterhoudt. De originele Fahrzeugbrief en Fahrzeugschein (is in de plaats gekomen van de Abmeldebescheinigung) moet je inleveren bij de RDW.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Gerard Exis »

Goeie tip, bedankt zal er zeker fotokopieen van maken.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Is die handelaar toevallig woonachtig in Witten?
En die prijzen zijn netto en brutto. Welk bedrag betaal je als je hem exporteerd naar Nederland?
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Goldwingh »

Hallo Frank. De Handelaar zit in Wesseling. 50389 Industriestrasse 91

Groet Henk
Groet Henk MB609
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door beatrix18 »

Je ziet ze niet veel, maar is een 512 Vario soms een alternatief?????

Peter
Laatst gewijzigd door beatrix18 op 28 nov 2009, 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Leo »

Zowww, het zooitje ff opgezuiverd.
Ik hoop dat het nog een beetje leesbaar gebleven is.

Mvg, Leo.
mod.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door bancras »

Gerard, je hebt een trekhaak onder de 609 laten monteren. Kun je ook schrijven welk merk en liefst ook typenummer. En kan het reservewiel en de opstap blijven zitten? In nederland kan ik geen trekhaak meer vinden, het voertuig is kennelijk te oud. In duitsland is nog wel een bedrijf dat een westfalia-trekhaak voor de 609 in zijn programma heeft (www.aukup.de), maar die verstuurt alleen binnen duitsland.
Verder schrijf je dat je een aantal boekjes bij de auto heb gekregen. Was daar misschien ook een werkplaatshandboek bij?
Groeten, Bob.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Dennis en Nancy »

Gerard Exis schreef:Op je vraag hoe je later moet terug keuren naar 4800kg kan ik je geen antwoord geven, waarschijnlijk zijn er andere hier die dit wel kunnen.
Onze bus kwam uit duitsland met een teurggekeurd duits kenteken van 6t naar 4400kg. Op de fahrzeugbrief stond ergens bij: zonder technische veranderingen.

RDW heeft toen we voor de invoerkeuring kwamen meteen zonder vragen de bus voor 6t op kenteken gezet.

Dat exportkenteken is wel een mooi iets. Dat krijg je enkel met een TUV gekeurde wagen. Geen probleem om daar zoi de grens mee over te komen en naar de keuring te rijden. ideaal.

Onze UPS is met een Kurzzeitketeken de grens over gereden omdat we een sloper op de kop hadden getikt die enkel voor export bestemd was.

Frank: ondertussen al iets gekocht?

Grt dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
busje303
Berichten: 5
Lid geworden op: 24 nov 2009, 05:37

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door busje303 »

Hallo,
@ Leo, dit topic is nu weer veel beter leesbaar :mrgreen:

We zijn gisteren in Schaik (noord-Brabant) bij een handelaar in (oud) leger spul geweest om te kijken naar een 609. Ik zag op het web volgende advertentie: http://www.mascus.at/Transport/Krankenw ... 77056.html

Ik woon er vlakbij (nou ja, in Schijndel, zo'n 25 km) en was er vroeger al eens wezen kijken (altijd leuk om dat oude en hele oude groene spul in het echt te zien....)

Van de 609 hij heeft er nu nog zo'n 25 staan, allemaal uit Duitsland, van 1987 en jonger. Stickers overgeverfd en weg geverfd met ook een groene verf :roll: Bussen zien er verder goed uit, en hij vraagt er € 6000 tot € 8000 voor, natuurlijk EX btw.

Ze staan op Duits leger kenteken en zijn dus ook op 4800 kilo gezet, maar hij heeft er al verschillende verkocht en een van zijn klanten heeft er een simpel camper interieur ingezet nadat hij de zware ambulance uitrusting eruit had gesloopt. In Breda zonder problemen omgekeurd naar 3500 kilo en camper. Foto's van dat simpele interieur heeft de handelaar beschikbaar en gegevens van de eigenaar uit Breda ook (kentekennummer) zodat het ook geen probleem zou moeten zijn om er een elders bij het RDW omgekeurd te krijgen.

Wel mooi zo'n bus, je moet er echt in omhoog klimmen, met handgreep 8)

Ik kan me wel voorstellen dat je snel aan de grens qua gewicht komt als je er een minder basic camper interieur in wilt gaan bouwen met watertanks en niet lichtgewicht meubelwerk, fietsdrager erop, zonnepaneel etc.

Mijn vrouw vond hem ook helemaal gaaf :wink: dus wij gaan serieus hier eens over nadenken........

Groet, René.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Goldwingh »

Omdat ik nog zoveel onbeantwoorde vragen over de 609 lees, wil ik mijn ervaring bijdrage met het kopen van een 609 in Duitsland. In het kort. Eerst in Nederland wezen kijken naar een 609 op Nederlands kenteken onder de 3,5T. Vraagprijs € 8995,00 incl. Heb samen met Gerard Exis in Duitsland toen twee 609 gekocht bij een Handelaar onder Keulen. Wagens stonden met Militair Kenteken. De Handelaar heeft alles geregeld, Burger kenteken en TUV keuring enz. zodat wij daar weg konden rijden inclusief een 5 dagen verzekering, Gerard had een 30 dagen verzekering omdat hij er mee naar Roemenie ging. Dat was voormij op donderdag 10 December en de volgende dag er mee naar de RDW gegaan. Laten invoeren en APK keuring. Alles probleem loos. Volgende week ontvang ik het Nederlandse Kenteken. Mijn Kosten in Duitsland was € 5450,00 en bij de RDW € 125,50. Dus ik ga nu beginnen om mijn 609 om tebouwen tot Camper onder de 3,5T. Tot nu toe kost deze wagen mij op Nederlands kenteken €5575,50. Vernam van de Keurmeester in Veldhoven, dat ook met een Militair nummer nu bij elk RDW station het geregeld kan worden, maar waarom als de Handelaar dit voor je doet in de prijs?
Groet Henk en Adrie Regio Eindhoven
PS, In de prijs zit ook nog de montage van een trekhaak a € 500,00. Op de bijgevoegde papieren staat: GDW nv-Hoogmolenwegel 23 - B-8790 Waregem. Zie Website: http://www.gdwtowbars.com
Laatst gewijzigd door Goldwingh op 13 dec 2009, 09:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet Henk MB609
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

ik zou het risico van afkeur door deze aardige nederlandse keurmeester niet durven lopen. straks heb je een 609 gekocht en draait vadertje staat de duimschroeven aan . dit niet goed dat niet goed effe wat onderdelen kopen die echt nergens goed voor zijn die te vervangen etc etc .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Admin »

GDW trekhaken zijn in het algemeen voorzien van een EC94/20 keur, dus daar zou de RDW niet omheen kunnen.
Maar veel minder bekend is dat je op een bedrijfswagen met trekhaak in het kenteken houderschapsbelasting betaalt voor een aanhanger, ook als je helemaal geen aanhanger hebt :cry: En niet eens weinig: je gaat van € 111 naar € 432 per kwartaal (tarief vrachtwagen < 15 t; ondernemer)!

Als je trouwens onder de 3.5 t blijft en als particulier aangeeft, betaal je geen meerprijs voor de trekhaak, maar betaal je wel € 720 per kwartaal. Een inschrijving bij de KvK loont soms nog :roll:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Goldwingh »

Halo Ernst, ik houd het in de gaten en ga na of dit ook zo is als het een Kampeerwagen wordt. Ik houd het forum op de hoogte . Op dit moment rijd ik nog met een Hyundai H200 zelfbouw Camper waar van het begin af aan een trekhaak onder zit. Nooit exstra bijtelling gehad.
Groet Henk en Adrie
Groet Henk MB609
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door bancras »

Ernst, de houderschapsbelasting zou voor een voertuig met koppelinrichting van € 111-. naar € 432-. gaan? Dat kan wel kloppen, maar de € 111-. is dan voor 3 maanden en de € 432-. voor een jaar.
Op de site van de belastingdienst staan iets andere getallen: voor een euroklasse 0 voertuig is de houderschapsbelasting € 134-. per kwartaal en € 524-. per jaar. Met koppelinrichting wordt de maximale massa van de aanhangwagen bij het GVW van de auto opgeteld, maar zolang je maar onder de 15 ton totaalgewicht blijft maakt het niet uit of er nu wel of geen trekhaak is gemonteerd.
Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Goldwingh »

Informatie zoals beloofd, ik betaal nu voor een 609 bestelwagen onder 3,5 ton, € 213,00 belasting per maand. Inclusief een trekhaak. Denk hem over drie weken als Kampeerwagen te laten keuren.
Groet Henk en Adrie
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Goldwingh »

Mijn 609 is op 18-02 goed gekeurd als Camper. Kosten RDW E 53,00. Geen BPM. Nul tarief. Ben niet speciaal aan het strippen geweest. Dus compleet uitgerust met trekhaak enz. Moet nog wel een hoop afwerken op detail. De keuken had ik geleend van mijn Hyundai H200. Dus daar komt nog een ander voor. Voor foto`s zie: http://picasaweb.google.nl/goldwingh/Camper60902#
Groetjes Henk en Adrie.
Groet Henk MB609
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten