Vragen over de MB 609.

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Hallo,

Ik ben opzoek naar een MB 609 ex ambulance en heb even eeen paar vragen.

Er word altijd gezegd dat de techniek en dan voornamelijk de motor onverslijtbaar is. Maar is dat wel zo?

Wie weet er handelaren in nederland/grens duitsland die ze verkopen en goede ervaringen mee heeft?
Heb er 1 op marktplaats gezien die vraagt er rond de 9000 euro voor. Is dat een normaal bedrag voor een MB609?

Voor de rest zijn alle tips welkom natuurlijk.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank.fjph »

Mijn dealer zei ooit dat de motor 1.000.000km mee kon, alleen om de 200.000 km een nieuwe koppakking, maar helaas heb ik het niet gehaald, want ook een MB motor kan er niet tegen als alle koelvloeistof er uit loopt onder het rijden.... :cry: :cry: :cry:
Maar in grote lijnen klopt het wel, het is niet onverslijtbaar, maar het blijft wellang lopen, en het belangrijkste je kan het meeste gewoon nog zelf maken.
Frank
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Tja , olie en water moet er wel opblijven. Dat is met iedere motor zo.

Maar met normaal gebruik en onderhoud zal het inderdaad dan wel lang mee gaan. Ik denk dat je er ook wat geluk mee moet hebben.

Mar wat vinden jullie van de prijzen? En wie weet handelaren in nederland/grens duitsland?
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

wie zegt dat iets onverslijtbaar is leeft niet langer dan een paar dagen , anders gezegt, er verslijt vanalles om ons heen.
een 609 is een goed verbeterde en net als de 508 ' ook zware bus , dus het is wel een betrouwbare wagen.
als je er een koopt probeer hem dan in duitsland reeds beneden de 3.5 ton te keuren , dat kan bij de TUV.
dat bespaart je een boel problemen in nederland. Dave.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Je kunt hem in nederland probleemloos op 3,5 ton kenteken zetten. Zelfs op camper kenteken.
Dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Niemand met meer info buiten het gewicht om??

Wat zijn b.v. de zwakke punten van de carroserie?
Waar zitten de handelaren in Nederland?
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door GerardM »

Frank R schreef: Waar zitten de handelaren in Nederland?
De mensen die ik ken hebben hun 609 ambu gekocht bij Roelof in Assen, altijd aktief op marktplaats, of bij Van Dam in Rhenen (http://www.dvandam.nl). Verder kun je ze soms vinden op de site van Domeinen (http://www.domeinenrz.nl) . Of als je van nog meer zelf doen houdt: op http://www.mobile.de staat ook altijd een grote keuze.

Succes met de aankoop !

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Roelof in Assen ben ik al geweest. Heeft niet zo'n grote keus op dit moment en ik wil wel een nette hebben.
Niet 1 met kapotte hemel en die aan alle kanten bij gekwast is.

Maar we zoeken rustig verder , ze zijn er genoeg.

Iemand nog zinvolle info over zwakke punten van de carroserie?
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Ik zie trouwens dat je met de handelaren op Mobile.de niet veel opschiet qua prijs.

Ze zitten ver weg dus als je ze thuis hebt staan ben je net zoveel kwijt.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Dennis en Nancy »

Zinvolle info over de carrosserie?

Tsjaa ik zit dus beroepsmatig op de weg en zie iun het buitenland (voornamenlijk duitsland en FR) veel MB Vario's.

De hoeveelheid roest op de vario's verbaasd me telkens weer. De onderkanten van de achterdeuren en de achterdorpels eronder, onderkanten van de ramen onder de rubbers, daknaden en goten en uiteraard de spatborden.

Nu zie ik wel voornamenlijk de werkbussen maar het valt me op de ze op alle werkgebieden roesten van bouwbedrijven tot de gemeentelijke werkpaarden. De ambu's en brandweerbussen zien er meestal wel goed uit. (die van de polizei trouwens ook! )

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Frank R schreef:
DVIII schreef:de zwakke punten aan de carrosserie is dt het geen de'lorean is

Met deze info kan een mens wat mee :?
Dat wil zeggen dat...:

-de carrosserie dus niet als bij een DeLoaren van RVS is;
-ze dus, net als de voorgangers (en Mercedessen in het algemeen!) behoorlijk roestgevoelig zijn! Naast de door Dennis genoemde punten is het subframe bij de voorgangers een roestgevoelig punt, dus ik vermoed zomaar bij de 609-serie ook...

Er staat er overigens hier één in de buurt, (niet te koop), waarbij je beter kunt vragen wat er nog wel goed is... Het lijkt wel Emmenthaler -zelfs de chassisbalken heb ik nog niet zo verroest gezien. Bouwjaar is overigens 1988, dus nog wel een 'vroege' serie.

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Ja , O.K. . Roeten willen ze dus wel.

Maar het voordeel is natuurlijk wel dat de ex. ambulance's altijd binnen hebben gestaan en ze dus voledig roetsvrij zijn als het goed is.
Als je het dan goed behandelt met tectyl en de bus altijd binnen hebt staan moet het dus in feite goed gaan.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Leo »

Frank R schreef:Maar het voordeel is natuurlijk wel dat de ex. ambulance's altijd binnen hebben gestaan
en van een oud vrouwtje zijn geweest die er slechts met mooi weer boodschappen mee ging doen. :roll: :lol:

Denkfoutje.
Het leger stalt ze helaas niet altijd binnen.
En al staan ze binnen, die bussen worden tussendoor op onzachtzinnige wijze gebruikt.
Worden ze daarna binnen gezet dan rotten ze gewoon verder.
Legervoertuigen moeten een bepaalde tijd meegaan en het zal defensie aan hun reet roesten of ze bij verkoop verrot zijn.

Het is heel simpel: Bij een oudere bus moet je er altijd vanuit gaan dat hij roestig is wanneer je hem koopt.
Alle andere gedachtes lopen op een teleurstelling uit.
Voor minder dan de nieuwprijs een roestvrij voertuig kopen is een illusie.

Duidelijker kan ik het niet maken.:)


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Ik zie mijn vorige werkgever nog woest bij de MB dealer binnenstormen omdat z'n 2 jaar oude (weliswaar geleasde, maar toch!) Sterrebenz, niet de minste, een S320 CDI overal al roestplekken kreeg! Kost toch een paar duiten, zo'n wagen... Sterrefan als die baas was hadden we ook een Sprinter, niet stuk te krijgen, maar ja, die roest...

Met mijn schoonvader, gepensioneerd monteur bij Defensie, had ik het laatst over die Ambu's, hij zei, als je dan toch zo'n ding wilt, koop dan alsjeblieft een Duitse, omdat die gasten er veel gedisciplineerder mee omgaan, over het algemeen dan! De Hollandse exemplaren zou hij z'n handen niet aan branden, en niet alleen vanwege wat roest!

Mercedes heeft al jaren last van roestvorming, waar de Franse merken een inhaalslag gemaakt hebben vallen bij een 6 jaar oude Sprinter er gewoon wat extra ventilatieopeningen in...?

Gr. Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Ohh , dat valt dus nog wel tegen. Gister toevallig 1 bekeken en echt nergens roest te bekenen. Ook niet op de dragende delen.

Kijk , dat er geen oud omaatje mee rond de kerk getuft heeft snap ik ook wel.Dat er niet zachtzinig om om gegaan word is wel duidelijk. Met welke bedrijfswagen word dat wel?
Maar bekijk eens het van een andere kant. Ze vragen tussen de 8 en 10 duizend euro voor zo'n bus. Wat koop je daar voor als ingerichte camper? Vaak een klote indeling met alkoof , meestal een 1,9 diesel en als je "geluk" hebt een 2,5 diesel. Komt ook niet voorruit en hebben dus best geleden daaronder. Je vind ze niet die minder hebben gereden dan 150 dkm. met het gevolg dat je sleutelen moet.
Dan die koets van Fiat of Peugeot. Denk niet dat ik iets nieuws vertel dat die krengen roesten willen> dus werk.

Dus dan is zo'n bus nog zo gek niet. Meestal rond de 15 dkm , nagenoeg roestvrij , technisch top, je kunt de indeling zelf bepalen enz..

Wat jeroen hannomag al zegt heb ik vaker gehoord. Die duitsers gaan er veel voorzichtiger en netter mee om dat de nederlanders. Schoonmaken na gebruik en onderdelen preventief vervangen enz.
GerardH
Berichten: 88
Lid geworden op: 11 mei 2009, 14:52
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door GerardH »

Jeroen,

Mijn schoonzoon is autospuiter ( ja dat is best makkelijk..) en zijn werkgever heeft een contract met MB Nederland om roest weg te werken, inderdaad van soms heel jonge auto's.
Volgens mijn schoonzoon roesten die dingen op de meest gekke plaatsen. Onlangs eentje van 2 jaar oud, waar ze nieuwe wielkasten in hebben gelast. 't Zal je auto maar wezen.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Grenzgenger »

Wij hebben een aantal maanden geleden een ex ambulance gekocht en deze is absoluut roestvrij. We hebben echter bij een andere handelaar dezelfde 609 ambulance gezien die aanmerkelijk slechter waren. De handelaar waar wij hem gekocht hebben is niet echt in de buurt, zo'n 360 km vanaf Sittard!

Gegroet Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door winand »

Frank R schreef:..., meestal een 1,9 diesel en als je "geluk" hebt een 2,5 diesel. Komt ook niet voorruit en ...
Een 508 of 609 ia nou ook niet bepaald een snelle jongen, vergis je niet!
Bij een 508 ligt de kruissnelheid op de snelweg zo rond de 85 km/h met een top van pak em beet 95 km/h. De 609 zal niet veel sneller zijn, wel ietsje stiller van binnen gelukkig
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
GerardM
Berichten: 778
Lid geworden op: 06 dec 2004, 22:55
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door GerardM »

Deze maand drie stuks 609 in de aanbieding:

http://www.domeinenrz.nl/domeinenrz_nl/ ... fotos=2110

Groet,

Gerard
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Mercedes-Benz 508D NL Ex-Ambu 1987 +++ Mercedes-Benz 280TE 1981 +++ Qualität ist kein Zufall +++
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

je kunt niet zomaar vanalles aannemen, ik heb er één die 110 loopt en op 16-195 banden 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Dennis en Nancy »

Precies,.. Wij krijgen de 608d met 4400kg net niet boven de 99 echte kilometers. Zelfde banden en op TomTom!

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Grenzgenger schreef:Wij hebben een aantal maanden geleden een ex ambulance gekocht en deze is absoluut roestvrij. We hebben echter bij een andere handelaar dezelfde 609 ambulance gezien die aanmerkelijk slechter waren. De handelaar waar wij hem gekocht hebben is niet echt in de buurt, zo'n 360 km vanaf Sittard!

Gegroet Marcel.
Waar heb je hem gekcht als ik het vragen mag?
En wie had de slechtere?

Mag ook via pb hoor.
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

winand schreef:
Frank R schreef:..., meestal een 1,9 diesel en als je "geluk" hebt een 2,5 diesel. Komt ook niet voorruit en ...
Een 508 of 609 ia nou ook niet bepaald een snelle jongen, vergis je niet!
Bij een 508 ligt de kruissnelheid op de snelweg zo rond de 85 km/h met een top van pak em beet 95 km/h. De 609 zal niet veel sneller zijn, wel ietsje stiller van binnen gelukkig

Ja , daar klopt inderdaad wel wat van. Een 609 loopt rond de 110 met een fijne kruissnelheid van 95.
Dat is wat ik vernomen heb met een proefrit.

Maar wat ik als probleem ervaar is dat de 1,9 eigenlijk al te licht is voor een camper. De 2,5 eigenlijk ook al.
Die draaien dus altijd op hun top. Je ziet ze niet veel te koop met minder da 150/175.000km.
Met reviesie's als gevolg.

Een 609 heeft eigenlijk een overbemeten motor die het dus makkelijk aan kan. Je hebt niet het idee als je 100 rijd dat je hem overbelast of overtoert. Wat wel met de Fiat motors zo is.
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Grenzgenger »

Met het laatste ben ik het helemaal eens. Wij hebben een Hymer gehad met 2,5 td motor, op papier zou deze motor sterker moeten zijn als de motor uit onze 609 maar dat is echt niet zo. Onze 609 heeft een topsnelheid van 100 km/h en een prettige kruissnelheid is tussen de 90 en 95 km/h.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Bommes »

Wij hebben nu (na 2 fiats zonder turbo) een transit 2.5 diesel met turbo en 100 manke ezeltjes..
De transit motor (york motor) is totaal anders, veel minder toeren nodig dan de fiat variant, veel hoger koppel en dus veel rustig in toeren.
Klinkt rustiger, (wel zwaarder) en voelt veel krachtiger dan de fiat variant.
Toch rijden er duizenden 2.5 fiat dieseltjes zonder turbo, en met het juiste onderhoud en normaal rij gedrag draaien die motortjes makkelijk 2 ton of meer.
En het is trouwens net zo verschillend wat betreft top snelheid als met de mercedes lees ik hier.
Er zijn er met een 2.5 zonder turbo en een alkoof opbouw die niet boven de 95 komen, en de zelfde camper wat betreft gewicht en opbouw die makkelijk 110 lopen.
Ons fordje haalt op zijn teller de 130, en dat is net op de 120 op de tom tom, maar dat rijd echt voor geen meter.
Fijne cruise snelheid met net 2500 toeren is 105 a 110 op de tom tom.
Verbruik is dan ongeveer 1 op 8,5.
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten