Vragen over de MB 609.

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Vandaag een stukje proef gereden in een 609.

Tja , echt snel zijn ze niet te noemen. Wel sterk qua trekkracht. Rond de 95 rijden ze het lekkerst en het lawaai
is me 100% mee gevallen.
Wel erg wind gevoelig maar wat wil je ook met die windkracht van vandaag. Heeft elke camper last van.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Dennis en Nancy »

Onze UPS is ook windgevoelig. (Maar geloof me dat is nog niets bij de grootvolume vrachtwagen combi die ik beroepsmatig rij.)

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Goldwingh »

Wie heeft recente ervaring met het invoeren van een bestelwagen uit Duitsland boven 3,5 ton en dan invoeren voor een B rijbewijs tot 3,5 ton. Mij is verteld dat dat nu alleen nog kan door het monteren van een lichtere bladveren pakket. Rij nu nog met een zelf omgebouwde Hyundai H200 en wil deze dan vervangen door bijvoorbeeld een Mercedes 609. De vraag is, wie heeft info over het juiste veren pakket en wat zijn de kosten voor die keuring en wat komt er dan nog verder voor kosten bij. Als ik het goed heb is het verschil in aankoopprijs met Nederland +/- €2500,00 . Is het dan nog wel interessant met al de bijkomende kosten.
Groeten Goldwingh ( op het Camperforum bekend als Henk en Adrie)
Groet Henk MB609
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

al eens aan terugkeuren in duitsland gedacht , daar is het niet zo'n probleem namelijk.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Goldwingh »

Hallo DVIII. Mijn vraag gaat juist over het terug keuren in Duitsland, zodat je het invoert op max 3.5 ton.
Groet Henk
Groet Henk MB609
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

als dat gezeur over die veren in duitsland ook al begint , dan ben ik bang dat er geen ontkomen meer aan is. :(
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Goldwingh »

als dat gezeur over die veren in duitsland ook al begint , dan ben ik bang dat er geen ontkomen meer aan is.
Juist vandaar mijn vraag. Wie weet het.
Groet Henk MB609
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Grenzgenger »

Als je in Duitsland terug laat keuren hoef je technisch niets te wijzigen. Als je hem daarna laat keuren in Nederland neemt de rdw alles zo over!

Onze auto gaat over 4 tot 6 weken naar de Tüv en verwacht daar weinig problemen.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Goldwingh »

Hallo Grenzgenger. Ik zal het waarderen als je mij op de hoogte houd. Ook namens Gerard Exis.
Groet Henk
Groet Henk MB609
Grenzgenger
Berichten: 171
Lid geworden op: 04 jul 2009, 18:12
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Grenzgenger »

Dat was zeker mijn bedoeling, ook zal ik wat foto's maken van de auto! Het is in Duitsland best wel moeilijk om aan gegevens te komen om de doodeenvoudige reden dat er hier minder zelfbouwers zijn. Mijn auto is echter al bekeken door een deskundig iemand en deze verwacht geen problemen!

Gr. Marcel.
Sommige fouten zijn zo leuk dat het zonde is om ze slechts eenmaal te maken.
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Hier in nederland schijnt het zonder problemen te kunnen heb ik me laten vertellen zonder aanpassingen.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

Frank, het is dus in nederland WEL een probleem !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Dennis en Nancy »

Ik heb hierover toendertijd contact gehad met de afdeling homologatie of zoiets van MB Nederland.

Veren en remmen MOETEN worden aangepast,.....

Dan is het waarschijnlijk goedkoper om als >3500kg in te voeren en je c rijbewijs te halen.

In duitsland omkeuren is gemakkelijker maar die sloper waar wij de UPS van hebben heeft enkele van deze bussen laten terugzetten op <3500kg voor enkele nederlanders en ik geloof dat het niet zonder slag of stoot ging. Het feit dat er geen TUV meer op de UPS'en zat zal daar ook wel mee te maken hebben gehad. Wat ik wel weet is dat de bussen uiteindelijk omgekeurd zouden worden.

Onze UPS was teruggekeurd in duitsland van 6t naar 4.4t maximaal. Op de fahrzeugbrief stond dat er teurggekeurd was ZONDER TECHNISCHE VERANDERINGEN. Ik kon dus zonder problemen de UPS op 6t laten zetten. Kan me wel voorstellen, als je een moeilijke keurmeester/rdw medewerker hebt in een zeer slechte bui hebt, dat ze er problemen van maken.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

DVIII schreef:Frank, het is dus in nederland WEL een probleem !

Hoezoo?? Er adverteren 2 bedrijven op marktplaats die ze verkopen MET kenteken onder de 3500 kg. En 1 zelfs op camper kenteken.
Dus waarom zij wel en een ander niet?

En wat voor aanpassingen moeten er zoal gedaan worden? Zal niet zo weten waarom je de remmen moet aanpassen. Dat er een bladveer verwijdert moet worden heb ik meer gehoord.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

sorrie Frank maar die importeurs laten de bussen in DUITSLAND terugkeuren naar <3500.
En er valt niets af te halen van de veren als het maar twee BLADEN zijn , het zijn geen paraboolveren zoals onder de dusseldorfer. dus nieuwe veerbladen van en paar honderd euro stuk , en dat maal acht omdat het goede cijfer er niet instaat.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Misschien hebben zij ze ook in Duitsland al als <3500kg laten omzetten...?
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door DVIII »

en aanvullend, je kunt uitvoeren en direkt weer invoeren na keuring/wijziging dus een nederlandse bus komt via en omweg aan zijn gunstige papierwinkel.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Dennis en Nancy »

In deze link staan de gegevens van Mercedes afdeling in Nijkerk. Mailtje sturen en hun bellen je terug. Heb ik ook gedaan en hun kunnen antwoord geven op vele vragen.
En vergeet niet dat een invoer van een 508 waar een verenpakket veranderd word geen 609 is die je op NL B kenteken wil hebben.

Verder denk ik dat met een beetje ombouw en wat accu's, watertankje van 90 liter en een gastank al ver aan de 3500kg zit. Je moet je afvragen of je dat wel wilt. Onze UPS heb ik op 6t gezet. Was 2900 leeg en is nu met inbouw en volledig volgetankt met water ergens rond de 4500kg.
Het rijd niet lekker in europa met een bus die te zwaar is (of te licht op kenteken).

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Dennis en Nancy schreef:[Die bedrijven hebben andere/betere mogelijkheden dan jij als particulier. Voor hetzelfde geld hebben ze ergens een setje veren en remmen liggen voor de invoerkeuringen welke ze er tijdelijk snel ff onderviolen voor de keuiring.
Daar geloof ik niets van. Om al die aanpassingen te maken ben je zo meer dan een dag aan het sleutelen om het eronder te krijgen en dan moet het er ook weer onderweg. Denk niet dat ze dat doen.

En het maakt toch niets uit dat de remmen tot 6 ton max. zijn en de auto terug gekeurd word tot 3,5 ton? Hebben ze genoeg over. Qua vering kan ik me iets bij indenken maar de remmen niet.

De bus schijnt 2900 kg leeg te wegen. Als je aan de minimale eisen wil voldoen met camper interieur zal er zo'n 100>150 kg bijkomen. Er moet een keukenblok en rondzit inzitten b.v. Dan heb je hem op kenteken op 3100>3150 kg staan.
Heb je dus nog 300>350 kg laadvermogen. Kan dus wel. Dat je met overgewicht komt is meer regel dan uitzondering, ook met een moderne camper heb je al snel veel overgewicht.

Je kunt zo'n bus dus op vrachtwagen kenteken laten staan maar dan moet je wel een rijbewijs daarvoor hebben. En 1 halen is vrij aan de prijs.

Dat de 609 bussen in Nederland goedkoper zijn dan in Duitsland is onzin. Er is een handelaar in zuid duitsland die er 5500 tot 6500 euro voor vraagt. De goedkoopste in Nederland is 8500 euro.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Admin »

Hoi Frank,

Heb enige ervaring met invoer, homologatie en keuring in verschillende Europese landen. Op grond van mijn ervaringen kan ik je een advies geven.

Als je een 609 op klein rijbewijs koopt, is die vermoedelijk prima om een groot volume polystryreenbolletjes te vervoeren. Maar als je er ook nog een camperinterieur, twee huishoudaccu's, een normale watertank en een gastank in kwijt wilt, hoop ik voor jou dat je nooit een vliegende brigade van de RVI met mobiele weegbrug tegenkomt! Zo simpel is dat. En als je denkt dat dit onzin is, heeft Leo gewoon gelijk (dat heeft-ie heel vaak!).

Dat diverse handelaren een 609 onder de 3.5 t aanbieden is niet zo vreemd als je je realiseert dat er véél meer rijbewijzen B dan rijbewijzen C in omloop zijn. Zou jij niet graag je afzetmarkt zo groot mogelijk maken? Ik hoop voor jou dat je niet in die valkuil stapt.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Maar als ik bij handelaren kom die zeggen dat het wel kan en hier lees ik dat het een probleem kan zijn wil ik graag horen hoe dat kan. Dat hebben inderdaad 3 mensen geschreven en ik trek hun deskundigheid ook niet in twijfel , in tegen deel.
Die handelaren verkopen toch niet voor de flauwe kul zoveel?
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Ernst.

Dank voor je antwoord.
Ben het totaal met je eens dat je erg snel boven de 3500 kg komt maar dat is ook zo met een moderne nieuwe camper. Maak dat dagelijks mee met mijn werk.
Maar met een sober interieur zal het niet zo'n vaart lopen , maar toch hebben jullie daar wel een punt.
Maar er werd geschreven dat het een groot probleem was en bijna onmogelijk zonder technische aanpassingen , dat is dus niet zo.
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

beatrix18 schreef: Frank, jij hebt je keuze al gemaakt, ik doe het zelf nog ff niet.

Peter

Is een 508 dan groter dan een 609? Ligt er natuurlijk aan hoe je de indeling maakt maar veel ruimte hou ik niet over hoe ik hem denk in te gaan richten.
Zijn die 508 bussen trouwens lichter dan de 609?

En ik heb mijn keus nog niet gemaakt hoor. Ben belangstellend aan het rond kijken wat de mogelijkheden zijn.
beatrix18
Berichten: 350
Lid geworden op: 30 aug 2005, 20:52

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door beatrix18 »

Ik weet de maten en gewichten niet van de 609 maar denk dat de 508 wel kleiner en lichter is.
Vandaar ook de bedenkingen van een zes op klein rijbewijs!
Mogelijk heeft iemand op het forum daar en overzichtje van.
En ja, veel campers zijn te zwaar maar een zes wordt véél te zwaar.
Als je met twee personen bent en "sober" en zonder toilet inricht moet je ruimte zat hebben.
Maar velen met een grote Hymer of Touringcar zullen het nog steeds een hondenhok vinden. :P
Voorlopig zijn wij blij met dat hok en hebben alles er in, ook de (vouw)fietsen!


Peter
Frank R
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 aug 2009, 14:36

Re: Vragen over de MB 609.

Bericht door Frank R »

Als je met 2 personen bent heb je inderdaad ruimte genoeg voor inbouw. Maar als je achterin een vastbed maken wil gaat het wel snel met je ruimte.

Qua gwichten weet ik dat een 609 leeg rond de 1950 kg weegt. De inbouw breedte is zo'n 195 , de lengte zo'n 3,60.

Ik was dan ook nieuwsgierig of hier mensen rond surfen die een 609 omgebouwd hebben die meer info over de maten en gewichten heeft.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten