Advies gevraagd:Mercedes hymer 208, 2,3 lt gas/benzine, 275k

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
anka
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jan 2010, 21:50

Advies gevraagd:Mercedes hymer 208, 2,3 lt gas/benzine, 275k

Bericht door anka »

Wij zijn op zoek naar een camper om deze zomer met onze twee kinderen door Europa te gaan trekken. KOmend weekend gaan we kijken naar een camper met de volgende specificaties:
Mercedes hymer 208 onderstel uit 1982
275.000 km stand op de teller
gas/benzine
2.3 Lt. 4 cilinder benzine / gas, 4 versnellingen

Wie kan ons adviseren:
Waar moeten we op letten bij dit type camper?
Aandachtspunten van rijden op gas?
Aandachtspunten onderhoud?
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Advies gevraagd:Mercedes hymer 208, 2,3 lt gas/benzine, 275k

Bericht door Dennis en Nancy »

275000 op LPG,..... Ik zou er van af blijven. Heb problemen gehad met een op LPG rijdende Jeep. 265000km en helemaal gaar.

Misschien dat de wat meer technische mannen daar beter advies over hebben

Vochtproblemen in de opbouw zijn veelvoorkomend.

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Advies gevraagd:Mercedes hymer 208, 2,3 lt gas/benzine, 275k

Bericht door Detlev »

Ik heb een 208 met gas/benzine gehad, ook aardig wat km's maar minder als deze.
We hebben er heeeel veel ellende mee gehad. Ruilmotor en weer ellende. Toen ie het uiteindelijk weer deed heb ik 'm weggedaan. :(
Met zoveel km's zou ik er niet aan beginnen!
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Advies gevraagd:Mercedes hymer 208, 2,3 lt gas/benzine, 275k

Bericht door Rene »

Ik heb uit mijn 308 de m115 eruit gehaald en er een diesel in gelepeld. M115 veel onderhoud
( kleppen) en bij zulke km standen zou ik wel een heeeele goede controle laten plegen op de motor.
gr. Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Johannes

Re: Advies gevraagd:Mercedes hymer 208, 2,3 lt gas/benzine, 275k

Bericht door Johannes »

Hallo Anka,
Op zich is er nieks verkeerds aan een m115 op lpg en dat de kilometerstand op 275000 staat bewijst op zich genoeg. Alleen...er zijn zoals je wel kunt lezen een paar maars.
Wat vaak als niet belangrijk genoeg wordt afgedaan is het aanpassen van de cilinderkop aan het rijden op lpg, waardoor je veel onderhoud hebt aan de kleppen. Doordat het orginele materiaal niet tegen de hetere uitlaatgastemperatuur kan slijt het erg snel of verbrand met alle dure gevolgen van dien. Gezien de hoge kilometer stand lijkt het erop dat die aanpassing wel gedaan is. Toch zul je regelmatig de speling van de kleppen moeten controleren en eventueel instellen.
Op deze motor zal een conventioneel onstekingssysteem zitten, wat betekent dat je een verdeler hebt met contactpunten. Deze onstekingen hebben veel liefde en aandacht nodig om probleemloos te kunnen functioneren. Je zult dus , vaker dan de klepspeling, de staat en afstelling van de contactpunten moeten controleren dan wel afstellen of vervangen.
Er bestaat de mogelijkheid dat de vorige eigenaar deze onsteking heeft laten vervangen door een elektronische van bv. 123 ignition. Daar heb je nooit geen omkijken meer naar .
Dan heb je nog de carburateur die , omdat hij vaak en lang droog staat, een hoger risico op lekkage's heeft door uitgedroogde pakkingen en extra slijtage omdat sommige onderdelen niet "gesmeerd" worden door benzine.
Het schijnt dat sommige monteurs al niet meer een bejaarde carburateur kunnen afstellen , dat geeft alleen problemen als je het zelf niet voorelkaar kunt krijgen.
Ik wil je niet ontmoedigen, het is altijd een spannende gebeurtenis vooral als je er naar uitziet een eigen camper te bemachtigen. Maar als je het niet zelf kunt repareren en de vaardigheid en kennis niet hebt om dit soort storingen te kunnen lokaliseren en oplossen zou ik je adviseren er nog eens goed over na te denken.
Toen wij onze 409 kochten en het eerste jaar naar zweden gingen waren er dagen bij dat we geen tien kilometer ononderbroken konden rijden. Van de vier weken heb ik zeker 1 week onderweg gerepareerd , hoofdzakelijk omdat de boel verwaarloosd was maar de voornoemde zaken zijn die vakantie allemaal voorbij gekomen. Tenslotte zijn we op drie cilinders nederland binnen gestruikeld en de laatste kilometers moest mijn vrouw bijna duwen. Nu doet hij/zij? het redelijk probleemloos na een aantal updates.
Wij wensen je ontspannen vakanties toe met een mega relaxte camper.
Pieter.
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Advies gevraagd:Mercedes hymer 208, 2,3 lt gas/benzine, 275k

Bericht door Rene »

moest mijn vrouw bijna duwen. Nu doet hij/zij? het redelijk probleemloos :?:
Toch heb je een geweldige vrouw ( zinnetje een beetje uit de context gehaald) :wink:
Gr Rene
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Johannes

Re: Advies gevraagd:Mercedes hymer 208, 2,3 lt gas/benzine, 275k

Bericht door Johannes »

:lol: :lol:
Goeie , ik moest warempel nog teruglezen hoe het zat.
En inderdaad ik heb een geweldig maatje.
Groet Pieter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten