Problemen tussen 25 en 35 km per uur bergop.....

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
tcmbverbeek
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2010, 14:53

Problemen tussen 25 en 35 km per uur bergop.....

Bericht door tcmbverbeek »

Hoi allemaal,

Mijn 407D lange uitvoering met een max. gewicht van 4600 kg heeft een OM-616 met 72pk en een vijfbak. Ik kocht hem met 66.000 km op de teller als oud-ambulance en er staan nu 85.000 orginele km op de klok. De bus loopt 100 km per uur op de vlakke weg en gebruikt geen olie, hij is dus net ingelopen en als nieuw.

Afgelopen Meivakantie zijn we de bergen van Zuidfrankrijk ingereden. Op de autowegen lukte het allemaal redelijk vlot. Op sommige stukken van de route-soleil viel de kruissnelheid van 85/90 terug naar 60 en moest ik terug in ze'n 4. Twee maal moest ik terug naar de 3e versnelling en reed dan bij 4000 toeren geschat ongeveer 50 km per uur.
In de bergen op de smalle weggetjes en ook op de route-napoleon bemerkte ik een "gat" tussen de tweede en derde versnelling. In ze'n twee kan ik optrekken tot 30 km per uur, de motor loopt dan naar schatting 4500 toeren en hoger wil ik niet. Zodra ik overschakel naar 3 zakt de snelheid (door het schakelen) terug naar 25 km per uur bergopwaarts (bij hellingen van 10% of meer). De motor trekt het dan niet vanuit ze'n 3 en zakt terug in toeren. Ik moet dan noodgedwongen in ze'n 2 met 25 km per uur de berg op. En dat duurt dan soms wel een kilometer of 10.
Indien het lukt om bergafwaarts snelheid te houden waardoor ik met 30 km per uur in ze'n 3 de berg opga trekt de motor wel door en haal ik met gemak 50 km per uur bergop in 3 bij hellingen van 10% en zelfs meer.
Haarspeltbochten vormen dus een probleem, ik moet dan terug naar ze'n 2 in de bocht.

Wie weet hiervoor een oplossing???

Grotere wielen, dus 17,5 inch i.p.v. de standaard 16 x 16R die ik heb zijn misschien een mogelijkheid omdat dan de overbrengverhouding verandert. Maar wie heeft hiermee ervaring? En wat zijn de andere voordelen en nadelen van grotere wielen???
Motor opvoeren, gas of aceton toevoegen etc. zijn niet mijn ding, ik wil de boel heelhouden.

Graag hoor ik van jullie en alvast bedankt,

vr gr Ted
Mercedes 407D - 1986 - OM616 - 72pk - Middellange uitvoering - Webasto 2352 - Dubbellucht enthousiast.
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: Problemen tussen 25 en 35 km per uur bergop.....

Bericht door vanhooltje »

Hallo tcmbverbeek,

Van de overbreging van een MB heb ik geen verstand (heb zelf een ander merk), maar met groterre wiel ga je dit niet oplossen. Vanwegen dat je daarmee de traktie op je wielen verlaagd.
En met zo,n gewicht en met die hellingen vind ik het nog knap dat je 25km/pu haald met 72pk.

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Gebruikersavatar
Janneman
Berichten: 194
Lid geworden op: 08 okt 2007, 12:50
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Problemen tussen 25 en 35 km per uur bergop.....

Bericht door Janneman »

Tja, mijn 207D campertje doet het niet anders. De oplossing? Het is toch vakantie? Dus lekker met 30 km/h omhoog knorren en je komt er ook prima. Een slechte 2e optie is een moderne camper met turbomotor kopen maar dat is denk ik ook niet jouw ding.

Maar zonder gekheid, dit wist ik al wel voor ik de bus kocht. Mij maakt het verder weinig uit, ik kan zo mooier van het uitzicht genieten. Als er ergens een keer een breder stukje in de weg zit laat ik de eventuele achterliggers er even langs, gaat allemaal prima.

Verder, als je met hoogte van banden gaat liggen knoeien zul je bereiken dat je volgens de teller straks met 50 km/h omhoog zoeft en zal het volgens de GPS nog steeds maar 30 zijn, dat helpt niet erg veel.
-----------------------
Groetjes,
Jan
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Problemen tussen 25 en 35 km per uur bergop.....

Bericht door dereiziger »

Mijn hanomagje f-25 had ook dat probleem . maar die rookte ook behoorlijk bij het bergopwaarts, daar bleek een cilinder minder compressie te hebben .. moet mijn 508 nog gaan uitproberen in de bergen .. nog een maandje en we zullen het weten .. met 17,5 inch banden los je het niet op iig ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rene
Berichten: 390
Lid geworden op: 10 mei 2006, 12:43
Locatie: Scharwoude

Re: Problemen tussen 25 en 35 km per uur bergop.....

Bericht door Rene »

Hallo, ik kan me wel voorstellen dat het niet prettig is om met 30 km p.u. naar boven te sukkelen. Ik kende het probleem ook,ik zat dan met dicht geknepen naad :mrgreen: naar boven te sturen terwijl vrachtwagens met dik 80 km voorbij scheuren :shock: . In je spiegel wil je dan al zeker niet meer kijken :shock: . Ik heb het opgelost door een andere motor erin te leggen en te werken met aceton. Ik vlieg nog steeds niet naar boven maar ik kan wat makkelijker met het verkeer meekomen. Nogmaals ik vond het geen lekker gevoel om naar boven te sukkelen maar dat is meestal inherent aan onze oude bussies.
Rij nooit harder dan dat je beschermengel kan vlieggen!!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: Problemen tussen 25 en 35 km per uur bergop.....

Bericht door Berthil »

Bij mijn 508 van 5 ton is het niet veel anders.
Aceton en powerdiesel helpen een beetje, vooral rookt ie dan wat minder de bergop en dat is beter voor de achtervolgers.
Voor de rest gewoon geduld hebben en je niet op laten jagen.
En waar het kan ga ik even in een parkeerhaven staan dan kan de hele file die achter me zit er langs en dan geniet ik even van het uitzicht of natuur.

Groeten Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten