Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door Leo en Janet »

Beste mensen, zoals ik al in voorstellen vertelde heb ik geen éne moer verstand van auto's, laat staan diesels. Gaarne onderstaande vragen beantwoorden. Ik weet wel iets van motortechniek maar niets van deze auto en zijn techniek. En er is maar weinig info op het internet te verkrijgen.....dus bij deze dan maar..

Alvast bedankt voor de moeite.

Gr
Leo

Motor is een OM364

A. Vervangen van motorolie, om de … km.
B. Type motorolieolie:….
C. Vervangen van versn.bak olie, om de .. km.
D. Type bak olie;…….
E. Vervangen van diff. olie, om de…… km.
F. Type diff .olie;………
G. Wat is de klepspeling in mm?
H. Kleppen stellen om de …..km.
I. Waar vind ik het bdp van cilinder één?
J. Wat is cilinder één?
K. Luchtfilter vervangen om de …..km.
L. Kruiskoppelingen etc. smeren om de …km

M. Wat is dit en waar dient het voor?
Afbeelding

N. Wat is dit? Tussen kardan en balk?
Afbeelding

O. Moet deze rubber geleiding nog gesmeerd?
Afbeelding

P. Wat is dit en waar dient het voor?
Afbeelding

Q. Wat is dit en waar dient het voor?
Afbeelding

R. Wat is dit en wat doet het?
Afbeelding

Dit is de aansluiting van de bowdenkabel van je kilometerteller/speedometer/tachograaf op je versnellingsbak.

S. wat is dit en wat doet het?
Afbeelding :roll:

Heb je luchtbekrachtigde remmen (of vollucht)? Dan is dit de compressor. Heb je vacuümbekrachtigde remmen? Dan is dit je vacuümpomp. Slimmigheidje van Benz: Hetzelfde pompje met een omgekeerde plaat met kleppen voor twee verschillende functies.
Laatst gewijzigd door Leo en Janet op 29 jun 2010, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door Admin »

Oeps! Verkeerde button geklikt. Sorry :oops:

Kun je je vragen nog eens stellen? Ik heb ze geëdit i.p.v. gekwoot :cry:
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door DVIII »

BIG BROTHER maakt er een potje van , Ernst toch ...... afijn de eerst vraag is half beantwoord , dat kniestuk in je kabel is de overbrenging van je tellerkabel . Die schroef je met een links/rechtse sok aan de bak en er zit meteen een tandwieloverbrenging is die aangepast is aan je bandenmaat ( dus het is geen 1:1 verhouding) als je hem weglaat geeft je teller een andere uitlezing.
het tweede plaatje is de koffiezetter , de meeste mensen gebruiken hem niet maar hij is verrekte handig onderweg.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door Leo en Janet »

Oei oei je was al bij P geloof ik, zonde van je werk. Gelukkig had ik al een voorgevoel en het meeste in word opgeslagen...dus het was zo weer hersteld.

suc6
Leo
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door DVIII »

zie je, fouten kan iedereen maken, S is de luchtpomp ... en M is het servo'olie potje van de stuurbekrachtiging , 0 is nee.
P is een brandstofvoorfilter , Q is de oliefilterhouder (eet patronen) .
wat een efficientie zeg zo'n vragenlijst.
Laatst gewijzigd door DVIII op 30 jun 2010, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door Leo en Janet »

DVIII schreef: wat een efficientie zeg zo'n vragenlijst.
Mwahh, valt wel mee hoor, ik ben niet zo heel efficient ... :roll: maar ik wil aan de hand van de antwoorden een onderhoudschema creeren om al het onderhoud zelf uit te voeren. Dus wanneer remolie, motorolie, smeernippels, filters vervangen etc etc. En later komen dan de vragen, hoe pak ik bepaalde klussen aan. Ik zie dus heel graag jullie antwoorden tegemoed.

Gr
Leo
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door Leo en Janet »

DVIII schreef: wat een efficientie zeg zo'n vragenlijst.
Mwahh, valt wel mee hoor, ik ben niet zo heel efficient ... :roll: maar ik wil aan de hand van de antwoorden een onderhoudschema creeren om al het onderhoud zelf uit te voeren. Dus wanneer remolie, motorolie, smeernippels, filters vervangen etc etc. En later komen dan de vragen, hoe pak ik bepaalde klussen aan. Ik zie dus heel graag jullie antwoorden tegemoed.

Gr
Leo
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door DVIII »

okay, reken erop dat je regelmatig de fuseés smeert met een vetspuit. je moet daarvoor wel een krik onder de vooras zetten. eens in de zoveel tijd , neem één jaar de olie ververst of elke 20000 de olie en de filters vervangt.
het luchtfilter is een ding wat je het beste kunt bekijken alvorens zomaar te gaan vervangen.
en als je toch goed bezig wilt zijn , smeer het motorkap slotje en de kachelwaterklep met WD 40 . ook de deursloten mogen jaarlijks wat grafiet in de bek krijgen. voor de winter je deurrubbers invetten met vaseline . en de draairaam machanieken en leidbanen smeren met grafiet en wd40 . Ook niet vergeten reserve sleutels te maken voor noodgevallen. de sloten zijn namelijk best duur !. als je niet onaangenaam verrast wilt worden door een afslaande motor op een overweg, het startslot is dan het zwakste punt in de keten om weer snel weg te komen. Ik raad daarom aan een extra startknop in het dash te bouwen met twee draadjes naar de stuurkolom om daar parallel aan te sluiten op de startdraad. werkt geweldig en spaart je een vroegtijdig versleten startslot. die zijn namelijk best zwak. ten eerste omdat MB niet al te beste sloten gebruikt en ten tweede omdat het terugdraaien en weer starten een flinke belasting is voor het mechaniek als je onder druk moet handelen. 8)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door Dennis en Nancy »

DVIII schreef: P is een brandstofvoorfilter
Ik ben het bijna altijd met je eens maar ik herken dit als het dieselpompje voor de standkachel (webasto of eberspaecher) Er zitten kabeltjes aan!

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door DVIII »

ja ik geef toe , ik gokte en nu bedenk ik me dat het om een ex ambu gaat . en die hebben inderdaad een hulppompje. ( ik heb er denk ik zelfs een paar in een kluwe slangen op zolder slingeren , maar pin me er niet op vast).
enne, pluim voor de immer oplettende Dennis :wink:
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door Leo en Janet »

DVIII bedankt voor de antwoorden, handige tip wbt de startknop. En ook die andere onderhoudstips, heel leerzaam. Ik heb vandaag (op het werk :oops: )het forum eens grondiger dan anders doorgespit, maar over kleppenstellen etc kan ik weinig vinden. Of kijk/lees ik er over heen?
Maar mijn lijstje groeit al, maar ik denk er over bij de eerste de beste grote beurt maar eens over de schouder van de monteur mee te kijken en heel veel te vragen.... :roll:

A. Vervangen van motorolie, om de 20000km of jaarlijks.
B. Type motorolieolie:In de zomer 20w50 en in de winter 10W40
C. Vervangen van versn.bak olie, om de 20000km of jaarlijks?
D. Type bak olie; Atf ( wat het ook is??)
E. Vervangen van diff. olie, om de..... km?
F. Type diff .olie;80W90
G. Wat is de klepspeling in ...mm?
H. Kleppen stellen om de ....km.
I. Waar vind ik het bdp van cilinder één?
J. Wat is cilinder één?
K. Luchtfilter vervangen om de …..km. Visuele controle.
L. Kruiskoppelingen kardan etc. smeren om de...km.
M. Servo oliepotje tbv stuurbekrachtiging
N. ?
O. Nee
P. Aanvoerpomp standkachel
Q. Oliefilterhouder.
R. kilometerkabel aansluiting.
S. Compressor of vacuümpomp.
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door Goldwingh »

Op de lucht inlaat spruitstuk van mijn 609 zit een stikker voor de klepspeling. Inlaat 0,4mm en uitlaat 0,6mm.
groet Henk
Groet Henk MB609
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door bancras »

De voorgeschreven motorolie heeft de Nato-code-Nr O-236, wat dat ook moge zijn. Ik doe er 15W40 in, uit de bouwmarkt. Er gaat 10,5 liter in.
De klepspeling bij koude motor is inderdaad voor de inlaatkleppen 0,40 mm en voor de uitlaatkleppen 0,60 mm, maar met een tolerantie van +0,20 mm en -0,10 mm. De inlaatklepspeling mag dus zijn 0,30 tot 0,60 mm, en de uitlaatklepspeling 0,50 tot 0,80 mm. De klepspeling bijstellen is pas nodig als de speling buiten de tolerantie valt.
Cilinder 1 zit vooraan bij de fan, cilinder 4 dus bij het vliegwiel.
De zuigers in cilinder 1 en 4 gaan tegelijk op en neer, en evenzo de zuigers in de cilinders 2 en 3. Als de kleppen van cilinder 1 op kantelen staan (beide kleppen ingedrukt) dan kun je de kleppen van cilinder 4 afstellen, en omgekeerd. Voor 2 en 3 geldt hetzelfde.
Vanaf de voorkant, vanaf cilinder 1, is de volgorde: uitlaat-inlaat, inlaat-uitlaat, uitlaat-inlaat, inlaat-uitlaat.
Wanneer het luchtfilter vervuild is dan zal de weerstand over het filter toenemen. Dit wordt aangegeven door de Wartungsanzeiger, op het dashboard, tussen de twee grote klokken, recht voor het stuurwiel. Hiertoe onbelast de motor op afregeltoerental brengen en kijken of de Wartungsanzeiger rood wordt. Is dit het geval dan moet het filter vervangen worden.
De extra startknop lijkt mij toch wel nadelen te hebben. Wanneer bij lopende motor per ongeluk deze startknop wordt ingedrukt dan zal dit een forse schade tot gevolg kunnen hebben. Het kontaktslot is niet voor niets beveiligd tegen de mogelijkheid om te starten bij een reeds lopende motor.
Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door Leo en Janet »

Zo dat is een mooie uitleg Bob, en ik snap het nog ook :roll: Zo'n 38jaar geleden was ik generator monteur in het leger. Zowel Diesel als elektrisch. Dat van dat kantelen (ze noemden dat tuimelmoment) komt weer helemaal boven.
Dit is de info die ik nodig heb.

Dank heren.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door Leo »

bancras schreef:De extra startknop lijkt mij toch wel nadelen te hebben. Wanneer bij lopende motor per ongeluk deze startknop wordt ingedrukt dan zal dit een forse schade tot gevolg kunnen hebben. Het kontaktslot is niet voor niets beveiligd tegen de mogelijkheid om te starten bij een reeds lopende motor.
Bij mijn O303 zit al 30 jaar een startknop. Gewoon vanaf fabriek.
Op mijn F40 zit er ook 1.
Nooit de behoefte gehad om die knop in te drukken bij lopende motor.
Bij een moderne luxe wagen kan ik me er nog iéts bij voorstellen, want die motoren hoor je amper meer lopen.
Maar van enige geruisloosheid kun je bij een Mercedesbus niet spreken.. :lol:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door DVIII »

DVIII schreef: als je niet onaangenaam verrast wilt worden door een afslaande motor op een overweg
ik praat uit ervaring , niet alleen met een mercedesbus maar meerdere voertuigen waar ik onderhoud aan pleeg. ik zal het maar onomwonden zeggen, die sleutelbossen van al die ervaren chauffeurs hangen vol met "ik weet niet wat" en daar gaat zelfs een stevig slot van kapot .... maar dan, probeer die koeienbossen maar eens snel om te draaien.... afijn lang verhaal kort , een startknop is zo gek nog niet. ( alle NIET sleutelstarters 406,7 en 508,608 etc. kun je met draaiende motor starten)
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door bancras »

Bij de oudere voertuigen is de startknop de enige manier om de motor te starten. Dan weet je waar die knop voor dient. De 609 heeft een kontaktslot met een sleutel. Wanneer iemand anders, bijvoorbeeld een APK monteur, de motor start met de sleutel en zich vervolgens afvraagt waarvoor die drukknop dient, dan zijn de rapen gaar. Dan zou ik liever het kontaktslot alleen gebruiken als stuurslot en kontaktslot, maar de startfunktie uitschakelen. En bij de startknop een duidelijke tekst aanbrengen dat het de startknop is.
Maar ik heb zelf geen probleem met de standaard uitvoering. En ik heb een bescheiden sleutelbos. Wanneer ik ooit problemen krijg met het kontaktslot zal ik het dan wel met een paar draadjes oplossen. Wanneer je alles dubbel wilt gaan uitvoeren wat ooit wel eens een keer kapot kan gaan dan ben je nog wel even bezig.
Verder lijkt het mij niet erg verstandig om te stoppen op een spoorwegovergang; en dat de motor dan afslaat als je de trein op je af ziet komen, dat kan ik me dan nog wel voorstellen.
Groeten, Bob.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Vragen, vragen en nog eens vragen!!

Bericht door DVIII »

Bob je hebt helemaal gelijk !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten