Ervaringen met MB 100

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Ppieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2010, 21:59

Ervaringen met MB 100

Bericht door Ppieter »

Onze Mercendes Benz 207D is niet door de APK gekomen. De roestgaten in de wielkasten zijn te groot. Grote delen van de carosserie te bestaan uit polyesterplamuur (van een aantal delen was dat bekend), een een gedeelte is gerepareerd met een gegalvaniseerd stuk plaatstaal. Afgemaakt met een vaag stukje hoekijzer.

Zelf repareren was geen optie: wel interesse maar geen tijd en evenmin kennis en ervaring. We hebben besloten dan maar af te zien van reparatie. Onze camper is in de verkoop.

Ondertussen is het vakantieplannen gewoon doorgegaan en daarom hebben we een ander vakantievehikel gekocht: een MB100 uit 1987 met weinsberger orbiter op- en inbouw.

Deze ben ik op het forum niet of nauwelijks tegengekomen, ik vraag me af waarom. Het is een veel lichter busje dan de oude 207D, met precies dezelfde OM616. Dat is tijdens de rit goed te merken. Zijn er camperaars met ervaringen met dit busje?


Pieter
Gebruikersavatar
Hansie
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 apr 2010, 21:52
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Hansie »

Onder het mom "beter laat als nooit" :wink:

Dit is de onze:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Goldwingh »

Je vraagt om ervaring van een wagen die je al gekocht hebt. Dus mosterd na de maaltijd. Eerlijk gezegd heb ik een voor oordeel over de MB100. Het wagentje oogt goed en zou een goede motor moeten hebben. Als je echter kijkt op Mobile.de, dan worden ze voor een habbekrats aangeboden met heel vaak de vermelding van een gereviseerde of ruilmotor met toch wel jonge kilometerstanden. De wagen draagt wel de Ster, maar komt uit Spanje, waar de reputatie vroeger al niet best was. Dan een practies punt. De motor zit in de cabine waardoor je de stoelen niet kunt draaien voor ekstra ruimte. De kleine bedrijfjes kochten deze wagen nooit voor een tweede keer. Aldus mijn opinie. Als ik de plank mis sla, hoor ik dat graag.
Groet Henk
Groet Henk MB609
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Frank.fjph »

Over mosterd gesproken, heb je de datum van de vraagstelller gelezen???????

Ik heb meer het idee dat Pieter graag ervaringen en tips van mede MB100 gebruikers zoekt... :roll: :)

Frank
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Goldwingh »

Sorry Pieter en Frank. Was niet de bedoeling om negatief te zijn. Heb alleen mijn kijk op die wagen gegeven. Daar er verder niemand reageert, versterkt wel mijn idee over die wagen. Er zijn er best veel van verkocht maar zijn bijna van het straat beeld verdwenen. Dan kan ik toch geen jubel verhaal ophangen? Ik hoop voor Pieter dat hij het goed treft met die Camper en dat dat de uitzondering is die de regel bevestigd.
Groet Henk en Adrie.
Groet Henk MB609
Ppieter
Berichten: 9
Lid geworden op: 08 mar 2010, 21:59

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Ppieter »

't Is alweer een tijdje geleden dat ik de vraag stelde. Doel was inderdaad zien of er ervaringen met deze auto zijn. Misschien zaken om in de gaten te houden, tips enz.
Inmiddels hebben we een heel geslaagde vakantie met de MB100 achter de rug.
De vorige camper was een 207D, maar door APK problemen (gaten in de carrosserie) hebben we die van de hand gedaan. De nieuwe eigenaar is heel handig met het opknappen van ouwe busjes, en in ieder geval een stuk handiger dan ikzelf ;-).

De MB100 is rijdt zo licht dat zelfs m'n virendin erin durft te rijden. Dat is in ieder geval een groot voordeel.
Het nadeel van de motorkap in de cabine zijn we gewend van de 207D.

Verder is het voor de verandering wel lekker om in een camper met fabriekinbouw te zitten. Veel onderdelen zijn wat beter van kwaliteit dan we gewend zijn.

Nu bleek wel dat de voorruit niet origineel is. De nieuwe voorruit is iets scheef aangebracht waardoor er rechtsboven een kier is ontstaan. We vermoeden nu dat de camper wat meer geschiedenis heeft dan we van de verkoper hebben begrepen. Door de kier kan water naar binnen sijpelen met nare gevolgen voor het kozijn van de bijrijdersdeur.
Voor reparatie moet het rechtervoorscherm er vanaf, en dat kan alleen met de slijptol. Het afgeslepen deel moet door een nieuw deel worden vervangen.
En daarmee hebben we al 1 nadeel van deze bus te pakken.

Maar verder een heel fijn busje!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Goldwingh »

Hallo Pieter
Ik sta inmiddels hier op het forum bekent als "recht voor z`n raap", daarom ben ik blij dat je een fijne vakantie met je MB100 hebt gehad en wens je verder succes met je reparatie.

Bericht van uit Maison de Retraite Mobile.
Casa de Retiro Móvil.
Zalig niks doen leer je heel snel.
Groet van Henk en Adrie , Blanes
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Hansie
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 apr 2010, 21:52
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Hansie »

Leuk om te lezen dat er meer mensen zijn die genieten van een MB100 camper.
Tuurlijk weet iedereen dat ze in Spanje gebouwd zijn en dat het plaatwerk niet is wat het moet zijn maar dat is een kwestie van onderhoud toch?
Wij rijden er inmiddels 5 jaar tevreden mee rond en ik ben er nog steeds erg blij mee.
Het past nog mooi in een normaal parkeervak met zijn 520 cm.
De teller staat nu bijna op 100.000. :wink: originele klm.
Ik heb wel een tip Pieter, de voorvering moet elke 5000km gesmeerd worden met de vetspuit, zorg er voor dat dit niet vergeten word ander kan de boel verstopt komen te zitten.
Veel plezier ermee!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Frank.fjph »

Pieter

Heb je al aan goede kit gedacht ipv lassen en slijpen, als je het droog kan aanbrengen, dan zou het een makkelijke oplossing b ieden.

Succes,

PS Bij onze eigen 207D heeft zoolief de raamrubber geheel met Ducktape (zwart) ook weer tijdelijk dicht gekregen, maar dat was ook hard nodig want de lekkage rechts loopt bij de 207D in het zekeringkastje!!! :twisted: :(

Frank
Pieter
Berichten: 24
Lid geworden op: 30 aug 2007, 21:35
Locatie: Amsterdam

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Pieter »

Hansie en Frank,

Bedankt voor de tips. Binnenkort maar weer eens in de stalling gaan kijken.
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb ook een 207 gehad en ja roesten kunnen ze.
Idd gaat het zekeringskastje eraan, het blik wat er onder zit, dan de balken v/d cabine die wat dieper liggen.
Als je nog meer pech hebt ook de plaat waar de rembekrachtiging op zit, ook een klus op zich.
Bekend zijn ook de cabine vloer de in/opstappen links en rechts de dakgoten.
Gaan we er onder dan de ophanging in de buurt van de ogen v/d bladveer kijken we verder dan zien we , als ze er nog zijn, de overblijfselen van de langsbalken waar vaak hele stukken ontbreken.
Kortom echte hobbyauto's waar je mooi lassen op kunt leren.

Wat betreft de Italiaan die is nu drie keer achter elkaar probleemloos door APK gekomen.
Alhoewel, de laatste keer was er een kentekenlampje stuk, dat verwacht je toch niet, ik was wel enigszins ontgoocheld.
Nieuw lampje er in en we gaan weer!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
mazzel
Berichten: 5
Lid geworden op: 11 jun 2009, 00:14
Locatie: Leek

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door mazzel »

Hoi Pieter,
Ook ik ben in het bezit van een mirage city 3.
Deze is gebouwd in Italie.
Het chassis (MB100D) komt uit Spanje. Er zit een erg goede motor in.
Mercedes-Benz OM616.
Deze rijd je bij normaal gebruik niet kapot.
Een van de beste van MB. 2400cc. 75 PK.
Historie vind je op .wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM616
We hebben hem nu 3 jaar en bevalt uitstekend.
Heel fijn is ook het remsysteem. Dubbele gescheiden cylinders voor.
Erg fijn in de bergen.
De vijfbak schakelt goed. Deze was in de eerste series erg kwetsbaar.
Veel info. kun je op de duitse Kuttersite vinden.
Een nadeel is dat hij lawaaierig is.
Hier wen je snel aan.
Voor vragen kun je bij mij terecht.
Grtz.,
Ger.
Een heel tevreden MB100 rijder. :lol:
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Wim »

Allemaal mopperen we op het roesten van deze , toch wel erg , oude gebakkies :mrgreen:
Wat we echter allemaal vergeten is dat deze orgels gebouwd zijn om op z'n hoogst een jaar of 8 mee te gaan .
En dan valt het na zo'n 20 jaar toch wel erg mee . :roll:

bovenal ze bestaan nog na al die tijd :mrgreen:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Ervaringen met MB 100

Bericht door Leo »

Zo is dat Wim.
Je moet pas gaan opletten wanneer hij niet meer roest; dan zit er geen ijzer meer onder.. :mrgreen:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten