508 camper

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
trix
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2011, 18:16

508 camper

Bericht door trix »

ik ben mij aan het orienteren voor een camper, kopen of zelfbouw ben ik nog niet uit.
nu ben ik op dit prachtige forum terecht gekomen waar vele onderwerpen gaan over b.v. MB 508.
ik vind dit een verschrikelijk mooi model bus, en door de grote breedte (hoeveel is deze precies ?) erg geschikt voor een ombouw.
echter zie ik een heel groot nadeel,...je raad het al het gewicht. wat zijn eigenlijk de gewichten van de afzonderlijke uitvoeringen ?
en is er aan dat gewicht nog wat af te snoepen ? er moet nog wel voldoende restgewicht over blijven om een interieur te bouwen.
en hoe doen anderen dat?

bij voorbaad dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
Tom
Berichten: 107
Lid geworden op: 02 sep 2006, 01:12
Locatie: Noord Holland

Re: 508 camper

Bericht door Tom »

Ik heb 2 stuks 508 kort model en hoog dak.
Een grijs kenteken ledig gewicht 2730 kg laadvermogen 760 kg
Een kapeerauto ledig gewicht 2880 laadvermogen 610 kg

Tom
Laatst gewijzigd door Tom op 23 jun 2011, 01:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: 508 camper

Bericht door Yoni »

Tom heb je ze zelf ook wel eens gewogen?
Onze vorige 508 had ook 602kg laadvermogen opkentegen maar toen we vetrokken voor vakantie woog die maar liefst 3700!
Als je bang bent voor overgewicht weet ik niet of het de juiste keuze is het zijn gewoon lomp zware dingen.
Misschien lukt het je wel met een hele simpele inrichting om er onder te blijven ik heb de strijd zelf opgegeven met zowel de 508 en 609 ik wil zelf niet meer de weegbrug op!
De binnen breedte is ongeveer 190 als de muren zijn geisoleerd.
Gebruikersavatar
jooph
Berichten: 279
Lid geworden op: 20 dec 2004, 10:12
Locatie: Holwerd

Re: 508 camper

Bericht door jooph »

Ben er mee eens dat het heel moeilijk is om onder de 3500kg. te blijven.

Heb een kort model en ben alleen, maar zit toch tegen de 3500kg. terwijl ik toch best oplet m.b.t. gewicht.

Breedte 508 is 188cm. met afwerking van 6mm. plaat op de spanten.

Joop
Gebruikersavatar
melvin
Berichten: 310
Lid geworden op: 07 okt 2010, 16:39

Re: 508 camper

Bericht door melvin »

zelfde verhaal, ik heb een 1 keer verlengd model.
ben nu wel aardig op weg met de inrichting en weeg al bijna 3200 Kg. Excl watertanks, zithoek, huishoudaccu's. dat komt er allemaal nog bij straks.
nu heb ik wel bijv. me keukenblad van dik hardhout gemaakt en let ik verder niet echt op lichtgewicht materiaal, dat gaat allemaal stuk bij mij :oops:
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: 508 camper

Bericht door dereiziger »

Ik heb een 2x verlengd met op het kenteken ledig gewicht 4160, volledig ingebouwd dus wel C rijbewijs maar aan de andere kant mag ik nog ruim 800 kg laden .
de breedte achter is incl isolatie 1,88 nu ben ik zelf 184 dus kan er prima in liggen ;)
Afbeelding
trix
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2011, 18:16

Re: 508 camper

Bericht door trix »

ik houd wel van wat luxe dus komt er bij mij wel van alles in. valt er ergens niet wat gewicht af te snoepen ?
als ik het goed heb lig er onder de bodem een raamwerk van in mijn ogen zware balken. zou dit b.v. van alluminium kunnen, ik roep maar wat :) .
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: 508 camper

Bericht door Yoni »

ja als je heel de cabine van het chassis licht wel, maar dan moet je nog steeds het aluminium met je stalen carrosserie samen "lassen" maar meer dan 80 kilo zal het je niet opleveren denk ik.
Niet echt een haalbare optie in mijn ogen!
Ik zou voornamelijk veel populieren hout gebruiken dat weegt bijna de helt van maranti plexen.
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: 508 camper

Bericht door Gino »

Of gewoon je c-rijbewijs halen. Ik mag nu 1300kg laden. Veel campers zijn vaak overbeladen, dat geldt niet alleen voor de 508-en. Kijk maar eens op www.camperforum.nl

Veel mensen hebben alleen veel vooroordelen bij het behalen van het C-rijbewijs en het rijden met een camper van >3500KG
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
trix
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2011, 18:16

Re: 508 camper

Bericht door trix »

maar ja.... dat C-rijbewijs kost ook weer veel geld :evil:
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: 508 camper

Bericht door Gino »

Ach, wat is veel geld. Onder de 2000 euro moet het wel lukken. Het is een investering voor je leven. Tevens is een camper >3500KG in aanschaf wat goedkoper. Verder kost het rijden van een (oude) camper redelijk wat geld. Vergis je daar niet in.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: 508 camper

Bericht door Berthil »

Gino schreef: Onder de 2000 euro moet het wel lukken. Het is een investering voor je leven.
en als je je chauffeursdiploma er bij haalt (kost niet meer, alleen iets meer leren), kun je (als je belasting betaalt :? ) het ook nog aftrekken van de belasting, want dan is het een erkende beroepsopleiding.
Groeten Berthil
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
trix
Berichten: 6
Lid geworden op: 21 jun 2011, 18:16

Re: 508 camper

Bericht door trix »

Gino schreef: Tevens is een camper >3500KG in aanschaf wat goedkoper.
ik kan deze niet vinden op b.v. marktplaats, of gebruik ik mischien de verkeerde term ?
Gino
Berichten: 237
Lid geworden op: 30 mar 2010, 23:27
Locatie: Valkenswaard

Re: 508 camper

Bericht door Gino »

Gewoon zoeken naar 508 of 608 op marktplaats. Het gewicht of de noodzaak voor C-rijbewijs staat er meestal wel bij. Staar je niet blind op prijzen. De meeste bussen moet je gewoon gezien hebben en dat verklaart dan meestal de prijs. Op mijn zoektocht ben ik wat rommel tegen gekomen. Als je door de telefoon vraagt naar de staat dan blijkt deze altijd heel goed te zijn. Koop verder niet te snel. Heb geen haast.
Niesmann+Bischoff Flair 8000i
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508 camper

Bericht door Admin »

Vergeet ook niet op mobile.de rond te kijken. Aangezien de MB een Duitse wagen is, vind je er daar meer, dus goedkoper. En vanwege de strengere TÜV meestal ook in betere conditie.
Invoer is makkelijker dan de meeste mensen denken. Zo nodig krijg je informatie daarover op dit forum.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Berthil
Berichten: 874
Lid geworden op: 06 dec 2004, 13:32

Re: 508 camper

Bericht door Berthil »

kijk ook eens op http://www.camperleven.nl
daar staaan ook regelmatig leuke oude (mercedes) campers.
Succes Berthil.
MB Sprinter 2015

De enige manier om je dromen uit te laten komen, is wakker worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten