508/608

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

508/608

Bericht door Vinz »

Ik had al even rond gekeken maar kon het niet vinden, misschien staat het wel ergens..

Hoeveel is het verschil in gewicht tussen een 508 en een 608.
En is dat verschil weg te werken, lichtere bladveren etc.. of moet je dan meteen aan papier werk gaan denken..?

Ik zie erg veel leuke 608tjes voorbij komen maar vaak zijn ze te zwaar voor B rijbewijs en als ze op B staan lijkt het me dat je er nix mee kan vervoeren.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 508/608

Bericht door Admin »

Misschien handig te weten hoe de Mercedes typenummers in elkaar zitten: in het nummer vind je de MTM (in tonnen) en het motorvermogen (in tientallen pk).

Dus een zandkipper type 4140 weegt geladen 41 ton en er zit een motor in van 400 pk. (Daarvoor heb je wel een groot rijbewijs nodig.)

Een 508 was ooit 5 ton MTM, een 608 dus 6 ton. Beide hebben een motor van 80 pk (is voor de latere bouwjaren opgekieteld naar 85 pk).
In praktijk was de MTM resp 5.5 en 6.5 t. Voor dit gewicht zijn ook de veerpakketten ontworpen.
Een 508 is administratief vrij makkelijk terug te keuren ("ablasten") naar 3499 kg, van een 608 is dat minder geloofwaardig. In de standaarduitvoering scheelt het echte leeggewicht niet zo veel. Het is vooral een papieren kwestie. Op dit forum is al een boel zinnigs gepost over het rijden van een 608 (en een 609) op een rijbewijs B, dus onder de 3500 kg. Met de ingebouwde zoekmachine (gebruik eens de vette zoektermen) kun je dat vinden.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: 508/608

Bericht door Goldwingh »

Iets meer over de 609. Indien je de Ambulance uitvoering koopt, deze heeft een aangepast veren pakket en is reeds terug gebracht naar 4,2t en kan mits je hem goed stript op 3,5t gezet worden. Zie mijn voorbeeld. https://picasaweb.google.com/1177408081 ... amper60902#
Groet Henk
Groet Henk MB609
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: 508/608

Bericht door Leo en Janet »

Onze 609 was gestript 3020Kg. Nu met complete inrichting en gebouwd bij een profi weegt hij in vakantie uitrusting en alle tanks vol 3740Kg. Dus dat wordt in het najaar het grote rijbewijs "halen" en terugkeuren naar vrachtwagen. Het zij zo. Het is verder een prima wagen.
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: 508/608

Bericht door Vinz »

Hey, ik wist zelf dat de 5/6 voor 5 en 6 ton staat en de 8 voor 80 pk.
Maar wist niet precies wat het verschil was in gewicht maar dat is dus niet zo veel! Maar vooral papier werk.

Ik had min of meer al besloten dat het een 508 werd en niet een 608 aangezien die vaak erg zwaar (om)gebouwd zijn.
Had zelf ook voor 609 gekeken maar die leken me erg zwaar. En een groot rijbewijs is oke maar ik zou toch graag de 2 jaarse keuring houden.

Ik wil er permanent in gaan wonen dus er moet ERG veel spullen in daarom wil ik de lichtste bus maar wel met een om314 blok

bedankt voor de reacties, het is me iets duidelijker geworden :)

En ik zal nog even zoeken op je termen!
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Goldwingh
Berichten: 255
Lid geworden op: 07 aug 2009, 13:58

Re: 508/608

Bericht door Goldwingh »

Rij zelf een 609 met OM 344 motor, maar vind het geluid van een OM 314 stationair wel heel gaaf. Het zelfde als met motoren. Ben altijd een Goldwing rijder geweest maar kon smullen van het geluid van en Harley-Davidson ( alleen het geluid). Trouwens als je wil wonen in een 508, neem ik aan dat je een 508 verlengd en verhoogd wil hebben. Ik meen dat je dan ook in de problemen komt met het gewicht of je zet er een Caravan opbouw op. Ik hoor het wel.
Groet Henk
Groet Henk MB609
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: 508/608

Bericht door Frank.fjph »

Als je van plan bent om er veel in te bouwen zal ie altijd veel meer wegen dan 3500 kg, hoewel je er heel lang mee kan rijden zonder dat iemand er achter komt dat je een groot rijbewijs nodig zou hebben, is er hier al veel over gezegd mbt tot de risico's, dus lijkt me de optie voor 5 of 6 tons vtg handigste en dan groot rijbewijs halen (ook al veel over geschreven).

Frank
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: 508/608

Bericht door Vinz »

Ik ga denk ik voor een caravan opbouw aangezien dat groot en "licht" is.

Ik moet wel zeggen dat ik bij me vorige bus me te veel heb dood gestaard op de 2700 op het kenteken, volgens mij was ie wel wat zwaarder met de inbouw er bij. Maar ik ben niet zo bang voor die controle.. ik ree soms met 10 of 11 man in me bus en dan zit ik er dik over..

Zelf vind ik de om314 veel beter en stiller rijden dan mijn vorige 407 en eigenlijk onbelangrijk maar ik vind het snuitje van de 508 zo mooi :)
Mercedes 813
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten