Mercedes Jargon
Geplaatst: 03 okt 2011, 20:22
In een soort aanvulling op mijn Hanomag verhaal schoot het me nog te binnen dat het misschien eens handig is die Mercedes lettertjes en cijfertjes te bundelen en verzamelen. Voor de meesten is dit vast al gesneden koek, maar er wil vast ook nog wel eens iemand die nieuw is binnenkomen en dan kan het er maar weer staan? :mrgreen:
Net als veel andere, vooral Duitse, merken gebruikt Mercedes allerlei lollige letter en cijfercombinaties om zijn modellen aan te duiden. Ik beperk me hier maar even tot de ouwe zut, ik denk niet dat hier momenteel veel Actros, Atego of Axor rijders huizen, hooguit beroepsmatig?
De cijfertjes
Deze zullen de meesten wel kennen. De eerste 2 cijfers geven het maximale toegestane gewicht aan* Het derde en/of vierde cijfer (hier niet zoveel van toepassing :mrgreen: ) geeft bij benadering het motorvermogen in PK's.
*check wel het kenteken. Sommige speciale uitvoeringen of modellen kunnen afwijkende laadvermogens hebben!
Bekend voorbeeld is de 508: ~ 5,0t MTM met een vermogen van ~80pk
Een ander voorbeeld is de 813: ~ 8t MTM (bij een motorvermogen van meer als 100pk verdwijnt de tussen-nul)
Tot slot nog de laatste variant, de 1222: ~ 12t MTM met een motorvermogen van ~ 220pk.
De letters
En dan staan er ook nog van die rare letters bij. Niet op de snoet van je Mercedes, maar op het kenteken. Wat is dan dan?
Dat lijstje is wat langer. Het kan zijn dat ik wat vergeet, laat het weten, dan kan ik het toevoegen, maar dit zijn de mij bekende coderingen:
voor de cijfers
L = Lastwagen
P= Pullman (oude aanduiding voor frontstuur, bij wagens met neus zoals Kurzhaubers is er geen aanduiding)
A= Allrad
K = Kipper
S = Sattelzug
O = Omnibus
F = Feuerwehr (wordt alleen bij door Mercedes af-fabriek geleverde brandweeronderstellen gebruikt)
L= Luftfederung
na de cijfers
D = Diesel (alleen bij modellen die ook als benzine te krijgen waren, anders vervalt deze)
G = Grosstransporter (ook: Grossraumkastenwagen)
Deze letters worden ook in deze volgorde gebruikt,
Je krijg dan bijvoorbeeld bij de Dusseldorfer 508 van ons eerdere voorbeeld: L508DG Dit is de bestelwagenuitvoering. Echter, het kan natuurlijk ook een brandweerwagen zijn geweest: LF408 (omdat de D ontbreekt, is dit een benzineuitvoering).
Kocht je een 813 als kipper, kreeg je een LPK813. Omdat deze lichte LP modellen er enkel als diesel waren, onbreekt hier de extra D. Had je geld over en kocht je een bakwagen met luchtvering, kreeg je een LPL813. Het normale model heet dan gewoon LP813. De 813 was ook nog als chassis voor busopbouw te leveren. Dit was de LPO813.
Bij de zwaardere modellen krijg jje bij de eerder genoemde 1222, als brandweer met 4x4 zoiets: LAF1222. Een 1222 trekker had dan deze codering: LS1222. Omdat dit type al een NG model is, waarvan geen uitvoering met neus meer leverbaar was, en hij ook alleen als diesel te krijgen was, ontbreken zowel de P als de extra D.
Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is en veel plezier met deze lettervermicelli! :)
Jeroen
Net als veel andere, vooral Duitse, merken gebruikt Mercedes allerlei lollige letter en cijfercombinaties om zijn modellen aan te duiden. Ik beperk me hier maar even tot de ouwe zut, ik denk niet dat hier momenteel veel Actros, Atego of Axor rijders huizen, hooguit beroepsmatig?
De cijfertjes
Deze zullen de meesten wel kennen. De eerste 2 cijfers geven het maximale toegestane gewicht aan* Het derde en/of vierde cijfer (hier niet zoveel van toepassing :mrgreen: ) geeft bij benadering het motorvermogen in PK's.
*check wel het kenteken. Sommige speciale uitvoeringen of modellen kunnen afwijkende laadvermogens hebben!
Bekend voorbeeld is de 508: ~ 5,0t MTM met een vermogen van ~80pk
Een ander voorbeeld is de 813: ~ 8t MTM (bij een motorvermogen van meer als 100pk verdwijnt de tussen-nul)
Tot slot nog de laatste variant, de 1222: ~ 12t MTM met een motorvermogen van ~ 220pk.
De letters
En dan staan er ook nog van die rare letters bij. Niet op de snoet van je Mercedes, maar op het kenteken. Wat is dan dan?
Dat lijstje is wat langer. Het kan zijn dat ik wat vergeet, laat het weten, dan kan ik het toevoegen, maar dit zijn de mij bekende coderingen:
voor de cijfers
L = Lastwagen
P= Pullman (oude aanduiding voor frontstuur, bij wagens met neus zoals Kurzhaubers is er geen aanduiding)
A= Allrad
K = Kipper
S = Sattelzug
O = Omnibus
F = Feuerwehr (wordt alleen bij door Mercedes af-fabriek geleverde brandweeronderstellen gebruikt)
L= Luftfederung
na de cijfers
D = Diesel (alleen bij modellen die ook als benzine te krijgen waren, anders vervalt deze)
G = Grosstransporter (ook: Grossraumkastenwagen)
Deze letters worden ook in deze volgorde gebruikt,
Je krijg dan bijvoorbeeld bij de Dusseldorfer 508 van ons eerdere voorbeeld: L508DG Dit is de bestelwagenuitvoering. Echter, het kan natuurlijk ook een brandweerwagen zijn geweest: LF408 (omdat de D ontbreekt, is dit een benzineuitvoering).
Kocht je een 813 als kipper, kreeg je een LPK813. Omdat deze lichte LP modellen er enkel als diesel waren, onbreekt hier de extra D. Had je geld over en kocht je een bakwagen met luchtvering, kreeg je een LPL813. Het normale model heet dan gewoon LP813. De 813 was ook nog als chassis voor busopbouw te leveren. Dit was de LPO813.
Bij de zwaardere modellen krijg jje bij de eerder genoemde 1222, als brandweer met 4x4 zoiets: LAF1222. Een 1222 trekker had dan deze codering: LS1222. Omdat dit type al een NG model is, waarvan geen uitvoering met neus meer leverbaar was, en hij ook alleen als diesel te krijgen was, ontbreken zowel de P als de extra D.
Ik hoop dat het idee een beetje duidelijk is en veel plezier met deze lettervermicelli! :)
Jeroen