Mercedes 609?

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Mercedes 609?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Een vriend van me wil misschien in Duitserland een 609 gaan kopen en vroeg mij als oude reutridder of dat wat was. Op zich denk ik dat zo'n ding best wel wat is, als je maar een Werkstattwagen neemt met aggregaat, werkbank en bankschroef zodat je onderweg tijdens de reis weggerotte kokerbalken en onderranden van je corroserie kunt lassen en de bus aldus in ongeveer dezelfde vorm terug naar huis komt als dat je vertrok.

Afgezien van dat, is er met zo'n 609 nog een beetje vooruit te komen? Hij verwacht en hoeft geen racewagen, maar op de autobahn op de hellingen niet in de weg rijden voor o.a. vrachtverkeer is toch wel een minimale vereiste. En een beetje de berggeit uithangen is ook wel handig in b.v. Zwitserland. (ik zou er zelf niet heen gaan, maar goed :mrgreen: )

Of toch maar een iets duurdere en zeldzamere 611 turbodiesel zoeken? B rijbewijs is wel een vereiste, al heb ik hem daar ook al e.e.a. over uitgelegd! :mrgreen:
Wat zijn de ervaringen? Hij wil geen korte ambu, maar de 3,5 meter wielbasis of nog iets iets langer. (succes met op B zetten!)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Yoni
Berichten: 636
Lid geworden op: 19 nov 2010, 18:44

Re: Mercedes 609?

Bericht door Yoni »

Ik vind het zelf heerlijk rijden,
Het is wel te merken dat mercedes over alles wat langer heeft kunnen nadenken.
Motor is beter geïsoleerd heel de cabine hangt in rubbers op het chassis.
Schijfremmen voor wat een wereld van verschil is
Afwerking is mooier.


Qua vermogen is hij best vlot kan goed met verkeer meekomen.
Het langzaamste wat we tussen Bosnie en spanje hebben gereden is 60 in zn 4 verder terug lopen hebben we niet mee gemaakt :)

Bij het slepen van een 508 met een grote bak er op vond de gesleepte persoon dat hij harder optrok dan hij normaal deed en haalde we nog steeds de 90.
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: Mercedes 609?

Bericht door Leo en Janet »

Ik ben heel tevreden over ons bakkie, helemaal eens met bovenstaande. Van roest is helemaal geen sprake ook al is hij 23jaar. In zijn vorige leven was hij wel ambulance en ik heb hem gekocht met 18000km op de klok.

Maar voor camper op B rijbewijs is het geen goede keus. Met 3100kg schoon aan de haak is er weinig ruimte over voor inbouw. Ik heb het dus over het korte model en de lange uitvoering weegt wel wat meer.

Succes

Leo
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mercedes 609?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Dank voor het delen van de ervaringen -beide van jullie bussen zijn toch ex-Ambulances? Dan zal het met de roest wel meevallen denk ik, maar hij wil een groter/langer exemplaar en dan kom je toch al snel in het bereik van de werkverkeer bussen met Pirelli-kalenders en stoelen waaruit Nero het nodig vond happen te nemen, en die willen dus ook best roesten... (zeker met zijn budget :mrgreen: )
Valt dus zo te lezen op zich best mee met de 90pk motor in het moderne verkeer, ook in heuvels en bergen blijkbaar.
Ik had hem al bijna aangeraden om zo'n turboversie te zoeken, maar daar zijn er veel minder van, en ze zijn vaak ook wat duurder. Als je een leuke kunt vinden wellicht interessant, maar niet persé nodig zo te lezen.

Dat van het B rijbewijs met een 609 had ik hem al uitgelegd en op gewezen, zijn verantwoording! (iets met oud en wijs ofzo?)

Dank, namens de feestcommissie! ;)

Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: Mercedes 609?

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

{zoals verwacht}

Die dingen die hij wil zijn te zwaar voor op B, dus hij gaat wat anders zoeken! :mrgreen:
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten