Tol

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Tol

Bericht door Vinz »

Ik zit er over na te denken om een 608 op vrachtwagen kenteken te nemen ipv de 508 die ik heb op b kenteken.
Worden de tol wegen dan duurder van nederland naar spanje (en rest europa) want ik las ook al hier in een ander topic dat er al vrachtwagen tarief wordt gerekend aangezien je dubbele achterbanden hebt ook al is het b rijbewijs.

Google maakt mij niet veel wijzer maar dat kan ook aan mij liggen :wink:
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tol

Bericht door Admin »

Verschil in tol op basis van enkel- en dubbellucht is mij nog nooit ter ore gekomen.

Criteria die je wel tegenkomt in verschillende landen:
- de hoogte boven de vooras
- wel of geen aanhanger
- aantal assen
- MTM
- lengte
- aantal zitplaatsen

De diverse exploitanten van tolwegen, tunnels, veerboten e.d. hebben allemaal wel een eigen website. Daar vind je wat je nodig hebt, maar dan uit de eerste hand.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Tol

Bericht door Maxer »

In Duitsland betaal je geen maut, voor Oostenrijk heb je een Go-box nodig
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Tol

Bericht door De Rooie Reus »

In Spanje val je inderdaad een klasse hoger (2) met vier wielen. Ik weet niet wat dat nu concreet scheelt.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tol

Bericht door Admin »

In Spanje heb ik altijd de autopista gemeden. De autovía is me snel genoeg :shock:

Voor Oostenrijk geldt de MTM, onder de 3.5 t een vignet, daarboven een GO-box. Enkele of dubbele montage speelt geen rol.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Tol

Bericht door Vinz »

oke.. even beter zoeken :roll:

Spanje geen verschil en in frankrijk wordt het duurder.

http://www.kilometerafstanden.nl/kosten ... spanje.htm

http://www.frankrijkalsvakantieland.nl/ ... nkrijk.htm
Mercedes 813
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tol

Bericht door Admin »

Vinz,

als ik het zo lees, moet je Frankrijk en Spanje omwisselen in je laatste posting.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Tol

Bericht door dereiziger »

Zwitserland is ook duurder .. en de tol in noorwegen en voor de bruggen denemarken -zweden ben je ook behoorlijk aan de beurt boven de 3,5 ton
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tol

Bericht door Admin »

Ton,

het ging niet over het gewicht (MTM), maar over het aantal wielen op de achteras.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: Tol

Bericht door dereiziger »

in Zwirserland kijken ze idd naar het aantal banden ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tol

Bericht door Admin »

Nou, dat is mij nooit overkomen: tot 3.5 ton een vignet (alleen voor autowegen), daarboven een Pauschal (voor het hele land plus Liechtenstein).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Tol

Bericht door Vinz »

Spanje blijft volgens mij het zelfde, zelfde soort bus: 2 assen met 4 achterwielen, maar dan meer gewicht

Klasse 2 | Tot klasse 2 behoren het busje, bestelwagen of kampeerauto met dubbele wielen achter (4 wielen op de achteras). Ook de vrachtauto, kampeerauto en bus met 3 assen valt onder deze klasse.

En in frankrijk ga je van klassen 2 naar klasse 3:
Klasse 2
• Auto's, busjes, campers of bestelwagens zonder en met aanhanger waarbij het hoogste punt van het voertuig of de combinatie meer dan 2 meter, maar maximaal 3 meter mag bedragen, gemeten vanaf de grond. (Antenne, skibox, dakkoffer of imperiaal met fietsen, surfplanken of boot worden voor de hoogtebepaling niet meegerekend).
Klasse 3
• Campers, bussen en bedrijfsvoertuigen op 2 assen met een hoogte van meer dan 3 meter, of een eigen gewicht van meer dan 3,5 ton.

Ligt uiteraard ook een beetje wat voor model bus je hebt, mijnes is 6 meter en 3 meter hoog, uiteraad wil ik het liefst geen tolwegen rijden maar soms gebeurt het wel is. De enige tolweg in belgie had ik dan ook te pakken paar maanden geleden..
Mercedes 813
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Tol

Bericht door paulv »

Frankrijk heeft veel gratis autosnelwegen, bij betaalde autosnelwegen zijn er altijd ook zeer goede "N" wegen paralel.

Zelf betalen we nergens voor snelwegen met gescheiden rijbanen als we weer eens een keer naar Nederland gaan.Van Limoges naar Den Haag is van de 1000km slechts ~200km mooie brede "N" wegen zonder gescheiden rijbanen.
Van Limoges naar de Spaanse grens, Irun 250km, bijna allemaal gratis snelweg slechts ~100km mooie "N" weg, hoewel we het laatste stuk(10km) uit praktische overwegingen wel betalen.
Via Vielha (350km) iets meer, ~200km, prima brede "N" weg, de rest gewoon ook gratis autosnelweg.
Richting Nice kun je ook bijna altijd over de gratis autosnelwegen.

Spanje heeft ook zat gratis autosnelwegen, met naast de tolwegen ook brede "hoofdwegen".

Je moet die tolwegen wel willen opzoeken :roll: , er is altijd een prima bijna gelijkwaardig alternatief.
Dus daar zou ik het niet voor laten.
Wat wel een positief punt is voor een vrachrwagen kenteken dat je nu legaal veel zwaarder kunt
zijn. Denk maar aan het wegen voor de grens in Oostenrijk.

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: Tol

Bericht door Detlev »

Buiten dat, iedere TomTom of iets dergelijks heeft toch een vermijd tolwegen functie :?
Ik bedoel voor diegenen die ook al geen kaart meer kunnen lezen?
Ik rij toch ieder jaar een fiks stuk door Europa heen en zie nooit zo'n tolweg. Nog afgezien van de ongelofelijke geestdodende lelijkheid van het gros van die tolwegen, de vreselijk dure brandstof, je zal er maar pech krijgen hoofdprijs verplichte wegsleepdiensten, enz, ben ik waarschijnlijk net zo snel over het n wegennet! 8)
Wij gaan waarschijnlijk, als we beiden het C halen, komend jaar de bus ook weer terug keuren naar >3500 kg. Kunnen we inderdaad meer inbouwen/meenemen. Dat gaat dan voornamelijk om watervoorraad en zo.
Mercedes 406 uit 1969
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Tol

Bericht door Vinz »

Ik weet ook wel dat er veel gratis snelwegen zijn maar altijd handig om even te checken, ben nog maar 2 keer met de bus naar spanje geweest, eerste keer ree ik mee en was er erg veel tol, tweede keer ree ik en was er geen/amper tol!
Wou even kijken wat de ervaring is van andere mensen hier op het forum.
Mercedes 813
Gebruikersavatar
winand
Berichten: 1300
Lid geworden op: 02 sep 2006, 17:27
Locatie: Eindhoven

Re: Tol

Bericht door winand »

Vergeet niet dat je dan een vrachtwagen bent, dus overal waar het verboden is voor vrachtwagens (en dat is op heeel veeel plaatsen) mag je niet meer in.. :z
:: Mercedes L508DG 1981 :: MB busjes T-shirts & truien webshop
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Tol

Bericht door paulv »

Dat hangt helemaal van het bord af.

Je bent geen vrachtwagen maar een campeerauto die wat zwaarder is.

Hier een Frans overzicht: ik kon zo gauw geen Nederlandse site vinden, maar die zal niet veel verschillen.

http://www.campingcar-bricoloisirs.net/ ... on.html#PL
Voor diegene die geen Frans kennen en geen Google translate hebben :roll: :
"les campingcars ne sont pas concernés , qu'ils soient poids lourds ou non" betekent "niet van toepassing op campeerauto's, vrachtwagen of niet", een altijd handig weetje voor in Frankrijk.

Als extra waar je wel en niet kunt staan in Frankrijk: http://www.campingcar-bricoloisirs.net/ ... coderoute1
Restaurants (POI) voor minder dan € 12 (all-in) met een grote parkeerplaats: http://www.campingcar-bricoloisirs.net/ ... rvice.html

Er staan nog veel meer interessante dingen op die site, zelf zoeken :wink: .

Groeten, Paul
Bezoek altijd welkom!
Vinz
Berichten: 399
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:45
Locatie: Home is where you park

Re: Tol

Bericht door Vinz »

Ik zit wat te surfen en heb nog geen officiële verklaring gevonden maar wel verwijzingen naar rechtszaken/hoger gerecht waar wordt verklaard dat een camper geen vrachtwagen is en dat je het bord C7, gesloten voor vrachtwagens, mag negeren aangezien je geen vrachtwagen bent. (En harde dan 80 rijden maar dat is weer iets anders) Ga nog even verder zoeken naar officiële websites waar dat verklaard wordt.
Mercedes 813
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tol

Bericht door Frank.fjph »

Van een Duitser hoorde ik dit jaar dat ie blij was met zijn meer dan 3500 kg, omdat je dan een soort 10 rittenkaart koopt voor 25,= Euro en dat is stuk goedkoper als je alleen maar heen en terug door dat land rijdt, want vignet is per jaar het bedrag waar hij 5 jaar mee deed...!!!!

Frank
humenjan
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 jul 2008, 21:50

Re: Tol

Bericht door humenjan »

Frank,

Die 10 dagenkaart is maar 1 jaar geldig.
Iedere dag dat je in Zwitserland rijdt, moet je aftekenen.
Het is zeker goedkoper dan het vignet voor <3,5 ton.
Michael de Ridder
MB613
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Tol

Bericht door Admin »

Dit onderwerp (Zwitsers Pauschal) is ook uitputtend behandeld op het Vlaamse forum "Zwerfvagebonden.be". Het blijkt (met bronvermelding) dat je belasting verschuldigd bent voor elke dag dat je in Zwitserland of Liechtenstein bent, dus ook als je op een camping of een privé parkeerterrein staat.
Mogelijk zijn de bepalingen veranderd, want ik ben er ook altijd van uitgegaan dat je betaalde voor het gebruik van de openbare weg...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tol

Bericht door Frank.fjph »

Na mijn laatste aanvaring met een douanier heb ik geen behoefte er langer dan een dag op de heenreis en een op de terugreis te zijn...... :roll:

Het verhaal van de door mij geciteerde duitser ging ook over de optie dat je er alleen maar doorheen rijdt!!

Echter als je weet hoe ik anders dan aan de grens aan zo'n 10 rittenkaaar of PAuschal ding kan komen houdt ik me aanbevolen... :D :D

Frank
scorpion
Berichten: 107
Lid geworden op: 24 aug 2011, 23:43

Re: Tol

Bericht door scorpion »

Frank.fjph schreef:Na mijn laatste aanvaring met een douanier heb ik geen behoefte er langer dan een dag op de heenreis en een op de terugreis te zijn...... :roll:

Het verhaal van de door mij geciteerde duitser ging ook over de optie dat je er alleen maar doorheen rijdt!!

Echter als je weet hoe ik anders dan aan de grens aan zo'n 10 rittenkaaar of PAuschal ding kan komen houdt ik me aanbevolen... :D :D

Frank
gewoon stoppen aan de grens, buro binnen, papier invullen, betalen, en verder rijden,
onlangs gedaan, met 14ton camper met trailer, 12ton camper zonder trailer en een fiat ducato ook camper zonder trailer, deze hoefde enkel een vinget te kopen.
opgelet, de trailer moest ook een vinget hebben.
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Tol

Bericht door Dennis en Nancy »

Het vignet voor onze scooter aanhanger was duurder en meer werk (incl het denk werk en de verontschuldigingen van de mannen) dan het PSVA pauschal voor de vrachtwagen camper die ervoor stond.

Ik vond het probleemloos gaan in zwitserland.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Tol

Bericht door Frank.fjph »

Dat gaan we de volgende keer dus ook doen, en haddemn we dus eerder moeten doen om heel wat bespaart te hebben.... :(

Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten