mercede 609 kopen en ombouwen

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Keesi
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2014, 12:17

mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door Keesi »

Wie heeft er tips voor mij om een Mercedes 609 te kopen in Duitsland bij defensie of anders of in Nederland en deze om te bouwen tot camper. Aanschaf interieuronderdelen en bij wie, bouwtekeningen, technische info, onderhoud, verbruik, etc.?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door Admin »

Dat zijn een heleboel vragen in één....
Om te beginnen met die 609: ik zou eens goed rondkijken op mobile.de.
Als je eenmaal het basisvoertuig hebt, komt het vervolg vanzelf. Je moet natuurlijk wel zeker weten dat het een 609 moet worden!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Keesi
Berichten: 3
Lid geworden op: 04 mar 2014, 12:17

Re: mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door Keesi »

Ja veel vragen. Ik heb een VW T5 en dacht deze om te bouwen, maar wil iets groters tot dat mij de MB 609 op viel, een stoere bus waar ik gelijk een klick mee heb. Ik heb een groot rijbewijs personen vervoer en moet er nog achter komen of ik daar mee met een MB 609 kan rijden of dat ik toch nog een vrachtwagen rijbewijs moet halen. Maar waar haal ik de MB 609 vandaan? Liefst uit duitsland van defentie! In nederland kom je bedrijven tegen die ze ook in Duitsland op kopen. Dan doe ik dat liever zelf
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door Admin »

O ja, tegenwoordig zijn de rijbewijzen C en D ontkoppeld (vroeger kreeg je D pas als je C had...)
Met meer dan 3500 kg MTM en minder dan negen personen heb je C (of C1) nodig. Een als camper ingerichte 609 onder de 3500 kg gaat je niet lukken (al zeggen sommigen dat het gelukt is...?) en met negen zitplaatsen plus een bestuurdersstoel heb je vermoedelijk te weinig "woonruimte" over.

Oplossingen:
- rijbewijs C(1) halen
- grotere bus als "autobus met kampeervoorziening". Zie de belastingdiscussies elders op dit forum. Heb je er ruimte voor? Wil je meer aan brandstof uitgeven?

En, zoals ik eerder schreef, voor het aanbod in Duitsland (en de rest van Europa) kijk je het best op www.mobile.de.
De Bundeswehr verkoopt zelf via www.vebeg.de, te vergelijken met Domeinen in Nederland en, net als in Nederland, moet je veel geluk hebben om daar "tussen te komen".
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door Leo en Janet »

Wij hebben een 609D. Het is heel moeilijk om onder de 3500kg te blijven. De wagen leeg weegt al 3000kg. Wij hebben dus het C1 gehaald. De wagen loopt in de winter 1:6 en in de zomer soms 1:9. Onderhoud is erg gemakkelijk, alleen de filters vervangen en olie verversen en af en toe met de vetspuit onder de auto. Kleppen hoeven eigenlijk nooit gesteld. Maar de 609D is erg klein, ik zou voor een verlengde versie gaan als je C of C1 rijbewijs bezit. Maar wij kunnen goed uit de voeten met die kleine wagen. Heeft ook voordelen met parkeren. Met C1 kan maar tot 750kg getrokken worden.

Wij hebben het eigenlijk verkeerd gedaan, we hadden eerst het C1 rijbewijs moeten halen en dan pas voor een auto moeten kijken. Maar helaas het zij zo! We zijn tevreden over het karretje.

Veel suc6.
Groetjes
Leo
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door De Rooie Reus »

Misschien is een O309 iets?

Groet van
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
rienold
Berichten: 73
Lid geworden op: 01 okt 2010, 21:54

Re: mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door rienold »

Als je een 609 wilt, dan moet je er snel bij zijn.

Er wordt weer een hele mooie 609 aangeboden bij de Vebeg.
Gebruikersavatar
Gerard Exis
Berichten: 231
Lid geworden op: 14 jul 2009, 21:35

Re: mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door Gerard Exis »

Ik heb een 609 uit 1987 met een personenauto kenteken (dus gekeurd als kampeerbus), max gewicht 3490 kg, blijft wel heeeeel weinig kg over om te laden. Ik heb er ook geen "normaal" camper interieur erin zitten, voor mij was alleen maar het "camperkenteken" belangrijk. Ik ben erg te spreken over de auto, rijd er bijna iedere maand Roemenie - Nederland mee op en neer.
Dus wil je gewoon een fijne complete kampeerbus bouwen, zou ik "onder de 3500kg" uit m'n hoofd zetten, omdat zoals al eerder terecht is opgemerkt, de bussen leeg al behoorlijk zwaar zijn, dus de kans dat je "overwicht problemen" hebt is gegarandeerd.
Groeten Gerard. 609 + 1017 4x4

http://www.exis.ro
Gebruikersavatar
Arno Z
Berichten: 523
Lid geworden op: 11 mei 2011, 15:01
Locatie: Ouderkerk a/d Amstel
Contacteer:

Re: mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door Arno Z »

Bestudeer ook even de nadelen van een camper boven de 3.5T. Denk hierbij aan toltarieven en op sommige plaatsen milieuzone's, voor veel mensen geen echte 'beperking', maar wel even iets om over na te denken.
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 1646
Lid geworden op: 07 dec 2004, 21:16
Locatie: Het mooie West Friesland
Contacteer:

Re: mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Op Mobile staan regelmatig zeer nette 711s. Die krijg je alleen zeker weten niet meer <3500kg ;-)
Dit zijn ex-politiebussen in nette staat, zijn personenbussen en hebben een langere achterasoverbrenging. Je moet wel met Polizei-Grün en de ramen kunnen leven (net als Paul? Folie en dan gewoon overheen isoleren en timmeren?) en houdt nog wat banken over! Vaak zit er ook al een dieselstandkachel en dakluiken in.

Let bij ex-brandweerwagens (ook daar staan er genoeg van) op de overbrenging van de achteras. Vaak (maar niet altijd) hebben deze een korte overbrenging, wat bij lange afstanden minder prettig rijden is.

En roesten doen ze ook best..........

Groeten Jeroen
In aanbouw: Volkswagen LT46 2,8TDI (ex-servicebus fa. Gebr. Van Kessel)
~~ ervaring is kennis die je opdoet, nadat je het nodig had!~~
bancras
Berichten: 75
Lid geworden op: 20 sep 2009, 16:51

Re: mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door bancras »

De 609-ambulances van het Duitse leger zijn nooit in actieve dienst geweest. Ze hebben een goede anti-roest behandeling gehad en hebben weinig kilometers gereden. Ook hebben ze altijd binnen gestaan. De groene 609's zie ik niet meer bij de Vebeg, zo langzamerhand zal de voorraad wel op zijn. Bij Hommeles zag ik een nieuwe voorraad witte 609 ambulances, zie: http://www.hommeles.com/trucks/mercedes ... ulance_10/ Misschien zit hier iets voor je bij.
Groeten, Bob.
Gebruikersavatar
Leo en Janet
Berichten: 115
Lid geworden op: 30 apr 2010, 16:16
Locatie: Oostvoorne
Contacteer:

Re: mercede 609 kopen en ombouwen

Bericht door Leo en Janet »

Of anders bij: http://www.camperpoint.nl/3/3/0/Mercedesbussen in Wildervank.

Groet
Leo
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten