306d

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

306d

Bericht door Fvd »

Hallo mensen

Een vriendin van mij wil een mercedes 306 d kopen,ik heb van dit type geen kaas gegeten, zij ook niet

Kan iemand wat zinnigs zeggen over de zwakke punten van zon apparaat? ik weet daar te weinig van

Iig, als men geen kenteken vermeld bij een ad wordt ik altijd meteen ietsie argwanend,al hoef het niets te betekenen hebben

bvd

Fvd
Laatst gewijzigd door Fvd op 05 jul 2014, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 306d

Bericht door Admin »

Heb begin jaren '70 een paar van zulke busjes versleten. De zwakke punten die ik me herinner zijn:
- snel scheurtjes in de cilinderkop (als je de motor na aankomst meteen afzet);
- de levensduur van de homokineten in de aandrijfassen.
Beide euvels zijn relatief eenvoudig op te lossen (als je nog goede aandrijfassen op de sloop kunt vinden, anders wordt het vast wat duurder). Kop kan worden dichtgelast en gevlakt. Monteren met een nieuwe koppakking.
Verder probleemloze busjes.

Vermoedelijk weet onze vriend DVIII wel wat te zeggen over de leverbaarheid van de aandrijfassen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 306d

Bericht door Fvd »

Ok thx so far

Van die scheurtjes, how come? moet de temp eerst langzamer zakken, is dat het?

Fvd
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: 306d

Bericht door Admin »

Bij verwarming zet water uit, ergo: hoe heter hoe kleinere soortelijke massa. Als je de motor afzet, stopt de waterpomp uiteraard ook. Dus als de geforceerde circulatie stopt, kan het heetste water naar de kop stijgen en daar voor een ontoelaatbaar hoge temperatuur zorgen.

Geldt in beginsel voor alle voertuigen, maar deze busjes waren daar erg gevoelig voor.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 306d

Bericht door Fvd »

Ach zo, en dat geld met name voor de 60 pk blokjes?

vandaar eventueel wellicht ook 1 van de redenen van de uitvinding van de electrische fan :?:

Fvd
Gebruikersavatar
Wim
Berichten: 468
Lid geworden op: 18 dec 2008, 12:41
Locatie: Alkmaar

Re: 306d

Bericht door Wim »

Uhm , een electrische van verplaatst lucht .
Dat gaat dus niet meer helpen als de koelwater circulatie stilstaat .
Bepaalde type's VW's hadden een electrische nalooppomp in combinatie met een electrische van .
Dit zou de oplossing van dit probleem kunnen zijn .

Vereist wel weer wat inventiviteit en knutselarbeid :?:
Groeten Wim

Kan je er vooruit in ? Dan kan je er achteruit weer uit !
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 306d

Bericht door Fvd »

Uehm, electrische fan koelt nog wat na zodat de afkoeling langzamer gaat, zou kunnen schelen

hoedanook, zometeen de 306d bekijken, benieuwd of het wat is :wave:

Edit, altijd leuk als mensen hun camper zodanig hebben neergezet zodat een proefrit niet mogelijk was, in dit geval achter in de tuin, de motor startte wel, maar liep zeer onregelmatig in toeren, wave effect, ook ontdekte ik nogal veel pur aan onderzijde

Nee dit werd um nie

bedankt voor de info

Fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 306d

Bericht door DVIII »

de 06 motor is een 615 of 621 , niet zo heel slecht en het gegeven dat er maar drie krukaslagers inzitten is ook al geen nadeel , ik maak me meer zorgen om de alsmaar verslijtende stuurdelen van die busjes , de homokineten gaan in principe de levensduur van de bus mee als er geen gaten in de hoezen zitten . er zijn soms ook problemen met de versnellingsbak die de ene keer van ZF is en de andere keer van DB. ik zou in elk geval nooit aan zo'n bus beginnen als je ook moet APK keuren en dat soort , de motor is trouwens ook notoir zwak , zeker als er een flinke opbouw op staat . verder is er nog een punt van aandacht , de dubbelwandige carrosserie die zich lastig laat repareren ......
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 306d

Bericht door Fvd »

Ok thx

Mijn gedachten mtb dit type, ik had er namelijk nog nooit 1 van dichtbij bekeken

De voorwielaandrijving lijkt mij een zwak punt tov de achterwielaangedreven bussen met starre achteras, deze woog 2200 kilo en dat lijkt mij een aardige belasting op idd de aandrijfassen

Voorin zit je over het wiel, weinig bewegingsruimte, en een 60 pk motor die er inmiddels vast 20 zal zijn verloren maken mij iig niet enthousiast in combi met het gewicht, over sturen zon der bekrachtiging maar te zwijgen

Zelf vindt ik dat met de achterwielaangedreven bussen mercedes 'echte' bussen begon te bouwen, met een oerdegelijke set up, dik chassis van voor naar achter, motor in lijn, as naar achteren, starre as eronder, diff en klaar

Constructie huifkar maar wel sterk


Magoed, als het je eerste camper is dan moeje gewoon vanalles gaan bekijken en zo kom je wel tot hetgeen je wilt, dicht bij je wensen, onbevooroordeeld ben ik niet, ik ben fan van de 207/208 serie en daarmee koop je imo veel bus , meer als een 306 als die we hebben bekeken, en ik duw haar dan ook zachtjes richting het aanbod daarvan :)

Wordt vast vervolgd:)

Fvd
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 306d

Bericht door Fvd »

406 d bekeken

Waarom denken mensen grof goud in handen te hebben mbt een belastingvrije bus en dus ook de hoofdprijs vragen voor een oud afgeleefd hok?


Kortom, les geleerd, bijgeleerd,zoeken naar - ik blijf er bij - nette 207

Fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 306d

Bericht door DVIII »

Maar , een 406 , dusseldorfer kan je wel adopteren en dan ombouwen tot iets fatsoenlijks , elke 4 cilinder mag erin , ook die van een 508 , en je kan een mooie benzine brandweerbus kopen en dan ga je weer verder met een kraakheldere cabine . . kortom je hebt iets. voor jou zijn het "die" mensen zich vanalles verbeelden maar ze hebben toch maar mooi een oud lijk aangehouden , zodat jij kon komen kijken. . . . . . .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 306d

Bericht door Fvd »

Sjah, als ik dergelijke plannen had zou ik iig beginnen met een fatsoenlijke basis, het verkoopargument belastingvrij gaat ten dele op mits de vraagprijs ook naar behoren is naar het aangebodene

Het 'oud lijk' bleek anderhalf jaar stil te staan en stond uiteraard in de weg

Dit was imo een restauratieproject, er deugde weinig van, houtje touwtje oplossingen ,en binnenin - camperinbouw, werkte letterlijk niets

Voor de fanatieke hobbiest die belastingvrij enorm belangrijk vindt wellicht een uitdaging,druk ik het netjes uit

De realiteit stond imo erg ver af van de vraagprijs , al bepaald iedereen die natuurlijk zelf

Er is vast een markt voor , niet de mijne, we praten over 3,5 k,(vindt ik veel geld) mag je imo iets meer verwachten dan wat ik heb gezien vandaag

Het wringt in die zin dat ik niet goed begrijp waarom mensen met hun prijzen onrealistisch hoog gaan zitten met als voornaamste argument, ja maar hij is belastingvrij!Dat kan, en vragen kun je alles, maar daarvoor alleen tel ik geen 3,5 k neer, simple as that

Goed, 130 km heen en weer terug, het hoort erbij, je moet altijd gaan kijken, hij zal vast naar iemand gaan die het geen ruk uitmaakt hoe het erbij staat als er maar een apk op zit, dat segment , daar is het betreffende voertuig waarschijnlijk voor bedoelt, ikzelf hou er iets andere maatstaven op na

Positieve afsluiting, weer een hoop geleerd vandaag, ben ik nog steeds in me nopjes met mijn eigen brandweerhok, dit was ook niet voor mijzelf, en soms ben ik een zuurpruim:) (zo, het lucht op:)



Fvd
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: 306d

Bericht door DVIII »

ik kom dit soort aanbiedingen tegen voor het dubbele , het is dan wel schoon en netjes maar het blijft oud spul . in vijf jaar heb je de aanschafprijs eruit en je hoeft niet te keuren voor camper / recreatie voertuig omdat dat al reeds gebeurt is ook spaar je keurings kosten en kan je meteen als oldtimer verzekeren. je kan altijd bieden toch , zeker als het ding in de weg staat . klagen dat anderen te veel geld vragen moet je dan consequent doen , er is lelijker rommel te koop voor veel geld !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Fvd
Berichten: 200
Lid geworden op: 09 jun 2014, 11:57

Re: 306d

Bericht door Fvd »

Inmiddels wat gezakt en een hevige kiespijn droeg bij aan het lichte sjaggerijn

Hey, als iemand dikke prijs kan krijgen, why not, zou daar zelf ook nie moeilijk over doen, eindconclusie, het was niet wat we zochten het viel tegen en ik denk dat je voor 3,5 k iets mooiers en beters kan kopen dus zoeken we vrolijk verder :up:

Fvd
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten