Gsm antenne

Een brandende algemene vraag? Dit is de plaats waar u moet zijn met algemene vragen en/of opmerkingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Gsm antenne

Bericht door De Rooie Reus »

Voor mijn track & trace systeem werk ik met een gsm shield zoals in de link:

http://www.ebay.com/itm/DTMF-Enabled-SI ... 19e4b31d68

Er wordt een kleine antenne bijgeleverd die ik niet gebruik.

Ik heb een draadje gesoldeerd aan de antenne-ingang en die verbonden met een plat stukje metaal
De totale oppervlakte daarvan is denk ik 6 cm2.

Ik heb weleens een nokia 3310 uit elkaar gehaald en daar was de antenne iets van 3 cm2.
Het zendvermogen van een gsm is pakweg 2 Watt.

Ik dacht dat als het shield zijn zendenergie niet kwijt kan, ik beter een grotere antenne kan gebruiken omdat ik niet weet wat het vermogen van zo'n gsm-shield is. Wat ik wel weet is dat het piekampèrage maximaal 2 is maar dat er dan maximaal zeg 10 watt wordt uitgezonden is onwaarschijnlijk.

Het geheel past nu in:
http://www.ebay.com/itm/Waterproof-Plas ... 3f33a5ff4e

Het is dus nogal anoniem omdat het niet herkenbaar is. Er steekt immers geen antenne uit en je kunt het overal schroeven waar je wilt. Desnoods camoufleer je het met body-coating.

Iemand enig idee of deze antenne van 6 cm2 een risico op kan leveren?

Ik hoor het graag,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Hugo
Berichten: 257
Lid geworden op: 07 apr 2007, 22:54
Locatie: Amsterdam

Re: Gsm antenne

Bericht door Hugo »

Is het niet zo dat zowel het uitgaande als het ontvangend signaal versterkt moet worden?
Als je aan de vorm van de antenne sleutelt zal je zeker de gain / versterking van de antenne beïnvloeden.
Hierdoor gooi je een hoop de lucht in maar het ontvangende gedeelte zal weinig doen dacht ik zo.
De beste signaalwinst is winst door niet actieve elementen, dus de vorm van de antenne is belangrijk.
Het mooiste is een hoorn of een paraboolantenne maar dat wordt te gek.
zoiets bedoel ik http://www.pi6ats.nl/6cm_horn_antenna.htm maar eigenlijk dit:http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoornantenne
Groet Hugo
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Gsm antenne

Bericht door Admin »

Martin,

Je noemt de afmetingen van antennes in cm2. Maar AFAIK bepaal je de lengte van een antenne in cm1, dus gewone centimeters. Die lengte heeft alles te maken met knopen en buiken, weet je nog, van de natuurkundeles...
En dan moet die lengte passen bij de GSM-frequenties, dus 900 en 1800 MHz. Die prachtige ideeën van Hugo zitten helaas een stuk hoger :WTF:

Je zou een stukje montagedraad van de juiste lengte aan de binnenkant van je zeepdoosje kunnen plakken. Als je een hoek om moet, kun je het beste onder een hoek met je draadje aankomen, dus niet haaks op de rand die je omslaat.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Gsm antenne

Bericht door De Rooie Reus »

Ik denk dat ik inderdaad een draad leg in het doosje zoals Ernst suggereert. Van www kom ik uit op een halve golflengte en bij 1800 Mhz zou dat ongeveer 8 cm moeten zijn.
Het plaatje werkt overigens perfect maar misschien krijg je door de vorm wel veel verlies en wordt het bereik daardoor beperkt.

Bedankt mannen,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Grumble
Berichten: 154
Lid geworden op: 30 jan 2012, 21:35

Re: Gsm antenne

Bericht door Grumble »

ff 3 dingen waar ik zo aan denk:
1 - Bij dergelijke frequenties gaat het skin-effect al effecten geven, wat betekend dat een plaatje een veel beter rendement zal geven als een draadje, immers de oppervlakte van een plaatje is veel groter als een draadje van dezelfde lengte .
2 - Heb je de microwave test al gedaan? Zet het dekseltje van je bakje (daar zit nl geen metaal in) in de magnetron en zet hem op vol vermogen en laat een paar minuten staan. Als het kastje heet wordt betekend dit dat veel van de elektromagnetische straling door het plastic geabsorbeerd wordt en dus minder geschikt is om een zend/ontvanger in te bouwen.
3 - Op het internet zijn vele voorbeelden te vinden van het zelf ontwerpen van antennes.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Gsm antenne

Bericht door De Rooie Reus »

Ik zal het doosje morgen eens aan de microgolven blootstellen. Het is overigens van ABS en dat wordt ook voor mobiele telefoons gebruikt. Ik heb dus goede hoop.
Ik heb nog eens een oude gsm gesloopt en daar zit ook een plaatje in als antenne. Ik kan me nog uit de '90 jaren herinneren dat er vaak een uitschuifbare antenne aan de gsm zat. Tegenwoordig heb je dat niet meer.
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Gebruikersavatar
De Rooie Reus
Berichten: 906
Lid geworden op: 04 dec 2004, 14:22

Re: Gsm antenne

Bericht door De Rooie Reus »

Geslaagd voor de magnetrontest.
Het antenneplaatje hou ik er voorlopig in tot ik eens in een gebied kom met weinig dekking. Dan laat ik iemand bellen en weten we of de antenne voldoende is. :up:

Groet van,
Martin
In de toekomst zullen we nog vaak aan vroeger denken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten