LPG, Propaan & Butaan voor Dummies (fabels & feiten)

Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

LPG, Propaan & Butaan voor Dummies (fabels & feiten)

Bericht door Leo »

Omdat er nogal wat fabeltjes, indianenverhalen en rampscenario's de revu passeren zodra het over LPG gaat, heb ik maar ff het 1 en ander uitgezocht.


Ff een kleine uitleg over LPG:
LPG is een mengsel van Propaan en Butaan; gassen die ontstaan bij het verwerkingsproces van aardolie.
De drukken die deze gassen bij normale temperaturen kunnen genereren zijn vrij laag.
Iets van 8,5kg/cm2 voor Propaan en 1,2kg/cm2 voor butaan bij 20 Graden Celcius.
Dat stijgt voor propaan naar 14kg/cm2 bij 40 graden Celcius.
Deze drukken noemen we gasdamp-drukken of -spanning. ( is eigenlijk de druk die onstaat omdat de vloeistof kookt en daarom verdampt. Bij iedere kooktemperatuur van het vloeibare gas hoort een bepaalde druk.)
Dat zijn nu niet bepaald drukken om onder de indruk van te raken , want wat is nou 2 tot 3X bandenspanning?
drukkenlpgko7.jpg
Propaan "bevriest" bij ca -42 gradenC, Butaan echter al bij -0,5gradenC.
In werkelijkheid bevriest het spul niet echt, maar het verdampt (kookt) niet meer zodat het ook geen druk meer genereert.
FF simpel gezegd: het gas komt de tank niet meer uit.

Waarom nu een LPG-tank/fles niet verder vullen dan 80%?
Daar is een logische en simpele verklaring voor:
Een vloeistof die je verwarmd zet uit.
1 liter vloeistof wordt dus groter dan 1 liter naarmate de temperatuur stijgt.
Stel dat je de fles helemaal vol getankt hebt, dan kan die uitgezette vloeistof helemaal nergens meer heen.
Het staal van de tank of fles zal nog een beetje meerekken en vervolgens scheuren.
Niet ontploffen zoals sommige nitwits beweren!!
Er valt namelijk niks te ontploffen in die fles; voor ontploffen heb je een mengsel van gas én zuurstof nodig. In een tank zit alleen puur gas.
Zodra er een klein scheurtje in de tank zit zakt de druk onmiddelijk weer naar de gasdampdruk, maar de fles gaat zichzelf natuurlijk wel fraai leeg staan te blazen waarbij je een ongezonde omgeving kan creeëren als je nét toevallig in de buurt staat met een Zware Van Nelle in het hoofd.. 8)

Als je nu de tank maar voor 80% vult heeft de vloeistof alle ruimte om uit te zetten en zal de druk nooit hoger oplopen dan de dampgasspanning.
Dat was reden nummer 1.

Een tweede reden komt om de hoek kijken als we gaan koken of verwarmen met LPG.
Op dat moment hebben we gasdamp nodig, en geen vloeibaar gas.

Bij een normale huis, tuin en keukengasfles (die altijd rechtop moet staan!) ziet het er zo uit:
gasflesschematisch450x3.jpg



Een tank die gemaakt is om op LPG te rijden is een tikkie anders dan een tank om op te koken.
Het verschil is echter niet zo enorm groot als de nitwits ons willen doen geloven.
Een auto die op LPG rijd haalt onder uit de tank vloeibaar gas. (zie figuur hieronder)
Dat transporteert hij door een dunne leiding naar het machinekamertje, alwaar een apparaat zit wat verwarmd wordt door het koelwater van de motor.
Op dié plek wordt het pas gasdamp.
tractietank.jpg



Als we willen koken of verwarmen dan hebben we dus gas(damp) nodig, en dat halen we boven uit de tank.
dampgastank.jpg



Wat is dus het hele verschil tussen de twee tanken?
Het al dan niet aanwezig zijn van een stukkie pijp i­n de tank.
Dat pijpje zit vastgelast aan de uitgang van de tank.
Of in het geval waarin de buiten-aansluitingen dwars/halverwege op de tank zitten:
Moet je er op rijden dan is dat stukkie pijp naar beneden gebogen zodat ie in de vloeistof hangt, wil je er op koken/verwarmen dan is dat pijpje naar boven gebogen zodat ie in het gas uitkomt.
Je snapt dus wel dat ook om die reden de tank niet voller mag zijn dan 80%...
Anders zou je in plaats van gas toch nog vloeistof in je omhoog gebogen pijpje krijgen, en dat is niet de bedoeling.


Wat doen we verder nog met dat gas zodat we er mee kunnen koken/verwarmen of (stompzinig energieverslindende toepassing, maar toch echt waar:) koelen.
Het moet natuurlijk naar een veel lagere druk gebracht worden.
Dat doen we door middel van een reduceerventiel.
reduceergrdb6.gif
Zo'n reduceerventiel verminderd de druk naar slechts 30 Millibar (Mb).
(Oudere apparaten soms nog 50Mb.)
Als je bedenkt dat 1kg/cm2 = 1000Mb, kun je wel indenken hoe weinig druk dat is.
Ongeveer de druk die een niet-roker kan blazen met zijn longen.
Zoals Bart al schreef zijn er speciale tweetraps-reduceerventielen te koop die voorkomen dat er per ongeluk toch nog vloeibaar gas in je leidingen komt.
Afbeelding
Voor de prijs hoef je het niet te laten, da's zo'n 30 euri voor een stukje meer veiligheid/zorgeloosheid.


Is het helemaal meteen rampzalig als er vloeibaar gas in de leiding naar je gasstelletje zit?
Krijgen we meteen enorme ontploffingen en andere rampspoeden?
Ben je gek, dat valt best wel mee als je installatie fatsoenlijk aangelegd is.
De leidingen en slangen behoren er op berekend te zijn.
Je zou ff een grote gele vlam kunnen krijgen indien je nét staat te koken.( maar dan moet de camper toch wel behoorlijk schudden naar wij dachten)
De gasvlam zal daarna direct doven om de simpele reden dat de verhouding tussen lucht/gas totaal verstoord is en geen brandbaar mengsel meer afgeeft op de brander van het kooktoestel/kachel/koelkast.
Omdat er automatische beveiligingen op je gastoestellen behoren te zitten zal de toevoer ook na ca.20 seconden stoppen.
In die tussentijd is de gasleiding echter meestal al zodanig bevroren dat er weinig druk meer op staat. (ff leuk detail tussendoor: met propaangas kun je in een gesloten systeem met compressor uitstekend vriezen, het zit zelfs in sommige koelkasten ipv de verboden Freon12-gassen)

Indien de tank bestemd is om op te koken/verwarmen/koelen noemen we het een dampgastank en wordt ie rood geschilderd.
Een goeie tank kún je niet eens verder vullen dan 80%; dan wordt in de tank automatisch de vulopening afgesloten.
Zit die automaat er niet, dan moet je met je duffe kop ff op de aanwezige meter kijken en even berekenen hoeveel je kunt toevoegen.
Of gewoon op de tankmeter kijken en stoppen wanneer hij op 80% staat natuurlijk.
Gebruik je gezonde verstand, want bedenk dat voor een imbiciel zelfs water gevaarlijk is; hij kan jou er in laten verzuipen. :wink:
Een LPG-tank wordt gekeurd door het stoomwezen.
Deze keuring is 10 jaar geldig.
Niet dat de tank dan opeens een bom geworden is, maar de verzekering zou nog wel eens moeilijk kunnen gaan doen .


En hoe zit dat nou als je campertje in de fik staat, ontploft zo'n tank dan niet?
Wederom NEE.
In geval van brand is een normale gasfles zelfs gevaarlijker dan een LPG-tank.
Daar waar de normale gasfles op een gegeven moment scheurt (wederom: niet ontploft!!) en ongecontroleerd zijn gas naar buiten blaast, zit er op de LPG-tank een speciaal veiligheids-ventiel.
Als de LPG-tank te heet wordt, en daarmee de druk te hoog, dan gaat dat veiligheidsventiel open en blaast de overdruk gecontroleerd af.
Een uitzondering op de "scheurende-flessen" regel zijn CampingGaz-flessen.
Deze hebben als veiligheid een messing dop die er van af schiet, zodat de fles niet scheurt, maar óók gecontroleerd leeg loopt.

FF samenvattend:
Is LPG in een camper gevaarlijk?
Nee dus, met een dampgastank en een goed aangelegde installatie is het net zo ongevaarlijk als het aardgas in je huis én veiliger dan een "normale" gasfles.
De mensen die schreeuwen over gevaar zijn meestal dezelfde die dunwandige plastic flesjes met spiritus, terpetine, lampolie en wasbenzine los in het keukenkastje van hun camper hebben staan en soms ook nog een oud jerrycannetje met benzine voor de generator ergens achterin hebben slingeren...


Met vriendelijke groet, Leo.:D



En voor de freaks nog een verhelderende tabel:
propbut.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Leo op 24 sep 2007, 00:50, 12 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Hi Leo

Heb nog wel een goede toevoeging, zoals je al vertelde is LPG een menging van propaan en butaan. De meng verhouding veranderd door het jaar heen bij de tankstations. Het is dus niet slim om de tank vlak na de zomer vakantie vol te gooien als je hem nog ergens in de winter gaat gebruiken. Wacht met het vol gooien tot je hem in de winter weer gaat gebruiken.

Bart Keser,
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Leo »

zeerover schreef: Dank! ('k had geen scheikunde in m'n pakket, dus mis een boel kennis..)
Grinn, ik had alleen een pakketje brood op school. en een 10 voor het van school afgetrapt worden.. :P
Zeerover schreef:Als het buiten wat lichter is, zal ik die LPG-tank eens met anders ogen bekijken. Misschien snap ik nu opeens wat al die buisjes en metertjes zijn. :idea:
Vast wel, zo veel zit er nu ook weer niet op zo'n tank geschroefd.. 8)
Zeerover schreef:Waarom doen dan van die paniekverhalen de ronde?
Ik begreep dat er vloeibaar gas uit je formuis kon stromen en dat dat door zou stromen en branden..
(en dat vond ik wel eng klinken...)
Die stomme paniekverhalen was de hoofdreden dat ik maar ben gaan typen.
Jep, onkunde schreeuwt hard, Papagaait,zaait graag paniek en trekt niks na, laat staan dat ze zelf eens iets uitproberen.
Natuurlijk brand er wel eens een camper uit omdat iemand met gas aan het klooien is geweest.
Ik ben eens een huurjacht tegengekomen die had gewone Gamma-waterslang als gasleiding.. :?
Als zoiets dan ontploft brult de hele goegemeente dat gas gevaarlijk is, zonder de oorzaak te weten.
Maar gas is hetzelfde als een kettingzaag; het apparaat is niet echt gevaarlijk, de ellende begint bij de idioot die hem verkeerd gebruikt..:wink:

Maar nog ff over dat vloeibare gas wat dan met liters tegelijk je camper in zou stromen:
Heb je al eens gezien wat voor een klein rotgaatje er in je kooktoestel zit?
Vanavond heb ik een gastank leeg laten lopen omdat ik er iets aan moet veranderen.
Heb het ding op z'n kop gezet, en de kraan zodanig geopend dat er een mooi klein straaltje vloeibaar gas uit kwam.
Nou zat er nog maar ca 5 liter in die tank, maar na 20 minuten was dat rotding nog niet helemaal leeg, de afsluiter bevroor simpelweg, en versperde steeds de uitgang.
Bedenk nu nog eens hoeveel gas er in 20 seconden door dat minigaatje van je kooktoestel kan "stromen":wink:
Zeerover schreef:Waar kan je dat aan zien? Dat er zo'n automatische vulopening-afsluiter aanwezig is?
Ik heb die LPG-tank nog niet hoeven bijvullen en voordat ik dat ga doen, wil ik wel precies weten wat voor vlees ik in de kuip heb..
Geen idee of je dat aan de buitenkant kunt zien.
Voor mij zien die vulnippels er allemaal hetzelfde uit.
Gewoon een kwestie van proberen misschien, of als je veilig wilt blijven: Gewoon niet verder vullen dan 80% op je metertje.
Maar mischien weet iemand anders daar een antwoord op?
Zeerover schreef:
Leo schreef:Een LPG-tank wordt gekeurd door het stoomwezen.
Deze keuring is 10 jaar geldig.
Kan je dat ook ergens zien? Zit er een zegel op o.i.d.?
Ah, gelukkig weer iets waar ik een antwoord op weet.. :P
Dat staat in je tank geslagen, meestal op de verdikking waar je aansluitingen op zitten.
Dan staat er het stoomwezenstempel, daarachter de keuringsdatum, en daarachter de datum tot wanneer hij goedgekeurd is.
Maar maak je niet ongerust, jouw datum is allang verstreken, daar durf ik een litertje aceton op te zetten.. :P
Zeerover schreef:Leo, bedankt weer voor je verhaal.
Opeens is LPG een stuk minder eng.
Niks te danken Sandra, 't was weer ff leuk om een stukkie duidelijkheid te tikken. :)


Met vriendelijke groet, Leo.Afbeelding
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Arnold Smeets »

Leo schreef:Maar nog ff over dat vloeibare gas wat dan met liters tegelijk je camper in zou stromen:
Heb je al eens gezien wat voor een klein rotgaatje er in je kooktoestel zit?
Vanavond heb ik een gastank leeg laten lopen omdat ik er iets aan moet veranderen.
Heb het ding op z'n kop gezet, en de kraan zodanig geopend dat er een mooi klein straaltje vloeibaar gas uit kwam.
Nou zat er nog maar ca 5 liter in die tank, maar na 20 minuten was dat rotding nog niet helemaal leeg, de afsluiter bevroor simpelweg, en versperde steeds de uitgang.
Bedenk nu nog eens hoeveel gas er in 20 seconden door dat minigaatje van je kooktoestel kan "stromen"
Leo,

Op zich denk ik dat je geen ongelijk hebt maar mij is verteld dat vloeibaar gas zodra het de ruimte krijgt meteen een factor 10 uitzet tijdens het gasvormig worden. Je krijgt dan al snel dat de verhouding gas/lucht voldoende is om ontstoken te kunnen worden en dat over een groot volume dus niet alleen bij de gaspit. Volgens mij is het om die reden dat autotanks niet meer mogen worden omgebouwd.

Ik ben verzekerd bij de Europeesche en die heeft drie jaar geleden alle oudere campers gecontroleerd op o.a. een omgebouwde gastank. Dit omdat ze regelmatig oorzaak schijnen te zijn van problemen. Was overigens ook voor mij vervelend, ik heb nu flessen. Voor mij veel goedkoper maar duurder dan toen ik mijn tank nog had.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

indianenverhalen enzo.

Bericht door Leo »

Arnold Smeets schreef:Op zich denk ik dat je geen ongelijk hebt maar mij is verteld dat vloeibaar gas zodra het de ruimte krijgt meteen een factor 10 uitzet tijdens het gasvormig worden.
Hoi Arnold.

Die uitzettingsfactor zou best nog wel eens veel groter kunnen zijn. ( X 250 dus)
Maar zoals ik al schreef gaat die verdamping gepaard met een grote daling van de temperatuur, die er op zijn beurt voor zorgt dat het steeds langzamer uitstroomt.
Probeer het maar eens.
Arnold Smeets schreef:Je krijgt dan al snel dat de verhouding gas/lucht voldoende is om ontstoken te kunnen worden en dat over een groot volume dus niet alleen bij de gaspit. Volgens mij is het om die reden dat autotanks niet meer mogen worden omgebouwd.
En deze redenering kan ik dus niet volgen Arnold.
Autotanken en gasdamp tanken worden op dezelfde produktielijn gefabriceerd, met dezelfde materialen, dezelfde lasmethoden.
Pas als het afnamegedeelte gemonteerd wordt, ontstaat het verschil tussen een damp- en een auto-tank.
Het verfkleurtje laat ik even buiten beschouwing, dat is van geen belang in deze.
Meer verschillen dan ( de stand van) het pijpje is er innerlijk niet tussen de tanken.
Als je dus op een verantwoorde wijze dat uitgangspijpje veranderd of verwijderd wordt een autotank een hele goeie dampgastank.
Misschien moet je er nog ff een andere afname-afsluiter op zetten, maar dan heb je de hele ombouw toch wel gehad.

Dat gas op een gegeven moment een ontplofbaar mengsel vormt is natuurlijk bekend, anders zouden we er niks aan hebben.
Alleen begin ik een beetje kriegel te worden over de enorme hoeveelheden vloeibaar gas wat meteen een atoomkrater in de camping zou slaan.. :evil:
Iedereen heeft het "van horen zeggen", maar nog niemand heeft gezegt dat het bij hèm werkelijk gebeurt is en dat hij het brandwondencentrum heel goed van binnen kent...
Als je de verhalen moet geloven worden er iedere zomer hele campings uitgemoord door "onverantwoordelijke criminelen die een autotank omgebouwd hebben".
Maar hoeveel campers ontploffen er nu ècht per jaar door deze oorzaak?
Hoeveel van die dingen branden er uit door deze oorzaak?
Doden, gewonden?

Ik ken geen aantallen, maar weet 1 ding zeker: in dit overgereguleerde land zou er allang een loodzware wetgeving en keuring op bestaan indien er zoveel ongelukken mee zouden gebeuren als al die indianenverhalen ons willen doen geloven.

Vergeet ook niet: Om vloeibaar gas is je leiding te krijgen moet je al een enorme stommiteit uitgehaald hebben namelijk; méér vullen dan 80%, Òf er een originele onaangepaste autotank onder hangen.
Het zijn de mensen die stomme fouten maken, niét het materiaal.

Nog zo'n voorbeeldje over dat "enorme" gevaar van vloeibaar gas:
Nog niet zo idioot lang geleden zaten er helemaal geen vulbegrenzers op LPG tanken.
Je had een klein kraantje wat je opende, dat ding stond de hele tankbeurt lang te sissen en als daar vloeibaar gas uit begon te borrelen, dan moest je stoppen.
Vervolgens haalde je met een grote klap de slang er af, waarbij ook nog eens een beste hoeveelheid vloeibaar gas vrij kwam.
En dit alles gebeurde in je kofferruimte óf gewoon achter in je bussie, zodat je hele auto lekker naar de LPG rook...
Je hele auto vol met gas, maar ontploffen?
Zelden tot nooit..:wink:

En een laatste voorbeeldje:
Een paar weken terug schreef er een man op (ik dacht) Camperforum.nl.
Hij stond ergens op wintersport, had gas getankt (officiële gasdamptank) en opeens wilde z'n kachel niet meer branden.
Hij vermelde ook nog dat zijn leidingen bevroren waren.
Bleek ff later dat zijn 80% klep niet gewerkt had en al z'n leidingen vol vloeibaar gas zaten..
Maar issie ontploft?
Welnee, hij stond te sterven van de kou omdat z'n spullen niet meer werkten.. 8)
Arnold Smeets schreef:Ik ben verzekerd bij de Europeesche en die heeft drie jaar geleden alle oudere campers gecontroleerd op o.a. een omgebouwde gastank. Dit omdat ze regelmatig oorzaak schijnen te zijn van problemen.
Een gastank heeft een geldige keuring van 10 jaar.
Wanneer nu een autotank omgebouwd wordt, dan heeft deze tank meestal al een leven achter de rug.
Die keuringstermijn van 10 jaar zal dan ook snel bereikt zijn, en een verzekering heeft een rothekel aan verlopen keuringen.
Ook hebben die oudere tanken niet die automatische laadbegrenzing, waardoor het voor dombo's erg gemakkelijk is om ze 100% te vullen, met (misschien) alle complicaties vandien.
Arnold Smeets schreef:Was overigens ook voor mij vervelend, ik heb nu flessen. Voor mij veel goedkoper maar duurder dan toen ik mijn tank nog had.
Jep, en dit vind ik dan ook zo wat.. :?
Een dom (of ongelukkig) persoon kan met flessengas net zo gemakkelijk vloeibaar gas in zn leidingen krijgen.
Leg de fles maar op z'n zij, of zet 'm op z'n kop.:wink:
Het is een fabeltje dat flessen veiliger zouden zijn dan tanks.
En denk nou niet dat alle mensen weten dat een fles rechtop moet staan..:wink:

Al met al Arnold, mijn stelling is:
Met gezond verstand is gas veilig, of het nou in een omgebouwde autotank zit, of in een fles.
Zonder gezond verstand moet je er met je tengels van afblijven.
En gáát het een keer mis, dan vallen de gevolgen wel mee, want dat gas wil er niet zo makkelijk uit als de indianenverhalen ons willen doen geloven.

Mvg, Leo.:D
Laatst gewijzigd door Leo op 13 dec 2006, 05:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
janbenz1
Berichten: 96
Lid geworden op: 14 feb 2007, 20:39
Locatie: Drachten

Bericht door janbenz1 »

Bedankt Leo, we zijn nu al een dik jaar verder, maar ik heb van dit artikel van je heel veel opgestoken.
Geweldig hoe je dit uitlegt, nu snap ik het eindelijk.
Dat reduceerventiel moest ik ook even op studeren, maar het is me duidelijk hoe het werkt.
Is het voor een doe het zelver goed te doen om een lpg tank aan te passen voor dampgas?
Heb je hier misschien ook foto's of tips voor.
Ik ben behoorlijk handig, al zeg ik het zelf, maar zoek wel de goede tips.
Kun je me hiermee op weg helpen?

Vriendelijke groet Jan.
There is no bether coke than my benzsmoke!

Groetnis fan jan, ût Fryslân.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Hoi Jan,

hartelijk dank voor de veer in m'n r**t.:D


Is het voor een doe het zelver goed te doen om een lpg tank aan te passen voor dampgas?
Tuurlijk is dat goed te doen.
Maar omdat ik er vanuit moet gaan dat er hier ook mensen lezen die absoluut niet zelf kunnen nadenken, eerst nog ff dit:
Voordat je aan een gastank gaat hakken, boren, slijpen, snijden, lassen of wat dan ook: Eerst de tank helemaal vullen met water!!!
Pas daarna weet je voor 100% zeker dat er geen gas meer in zit.



Zoww, dat waren ff de formaliteiten, en dan nu het antwoord:
Afbeelding
Op bovenstaande foto zie je een gastank met losgeschroefde appendages.
Links bovenop ligt de 80% vulveiligheid.
Zoals je ziet is dat niks anders dan een soort wc-vlotter die de vulopening afsluit op het moment dat een bepaald (vloeibaar) gaspeil bereikt is.
Je ziet twee grote gaten waar die vlotter zou kunnen passen.
De vlotter hoort in het gat waar GEEN pijpje ingelast zit, want anders kan hij natuurlijk niet werken.
Weet je echter heel zeker dat je tot dat kleine gedeelte van de mensheid behoort die zelf nog kunnen nadenken, dan kun je simpelweg het "vlottergat" gebruiken om damp af te nemen.
Op de stijgbuis monteer je dan de vulnippel.
Bij het vullen moet je dan natuurlijk wel zelf ff kijken wanneer de 80%-grens bereikt is.
Net als vroeger dus...:wink:





Afbeelding
Bovenstaande afbeelding is een detailopname van de appendage-plaat.
Zoals je nu kunt zien is het linker gat bestemd voor de vlotter.

In het rechtergat zie je de wand van de stijgbuis zitten.
Dat is dus het pijpje wat tot de bodem aan toe loopt zodat er alleen vloeibaar gas uit komt.
Om er een damptank van te maken hoef je helemaal niks anders te doen dan een kleine opening bovenin dat pijpje te maken.
Want als er bovenin een opening zit zal hij alleen damp aanzuigen en geen vloeistof.
Dat gaatje kun je fabriceren door te slijpen met een Drewel, te hakken met een scherp beiteltje, of te boren nadat je met een beitel een staand randje gemaakt hebt waar de boor kan "pakken".
Bij deze werkzaamheden komen natuurlijk staalsplinters vrij die je liever niet in je tank hebt.
Daarom is het verstandig om de tank zodanig te draaien dat het staal niet in de tank kan vallen.
Oftewel: ondersteboven werken, danwel de stijgbuis met een flinke hoek naar beneden laten wijzen tijdens de werkzaamheden.

Als je geen zin hebt om aan die tank te werken, kun je een eenvoudig expansievaatje kopen/maken wat je op dat "vloeibare gedeelte" aansluit.
De verdamping vind dan plaats in dat expansievaatje.
Als je heel goed kunt lassen kun je zo'n vaatje zelf maken door simpelweg een 30cm lange 4-duims pijp aan beide zijden dicht te lassen.
Je zet dan dat expansievat overeind.
Onderin laat je het vloeibare gas toe, terwijl je bovenop de damp afneemt.
Maar zoals gezegd: Ze zijn ook te koop en kosten iets van 70 euri.

Wil je op dampgas gaan rijden dan is zo'n expansie vaatje niet geschikt omdat ie binnen de kortse keren bevroren is.
Maar om te koken en verwarmen is de capaciteit van zo'n ding meer dan voldoende.



Wat is er verder nog te zien op de detailfoto:
Je ziet daar een grote messing moer met een veer er in.
Dat is dus dat veiligheidsventiel wat zorgt voor die gecontroleerde afvoer van gas in geval van calamiteiten.
Als je tank dus ergens binnen staat, dan is het verstandig om op dat ventiel een slang te schroeven die ergens buiten je bussie uitkomt.
Gaat ie dan afblazen, dan komt dat gas in de buitenlucht terecht. (deze constructie is trouwens verplicht bij een tank die binnen gemonteerd is.)

Verder zie je nog de tankmeter die in dit geval voorzien is van een electrische opnemer zodat je op je dashboard kunt zien hoe vol de tank nog is.

Meer smaken hebben we niet, tis allemaal een fluitje van een cent.. :P


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
it camperke
Berichten: 293
Lid geworden op: 10 mei 2006, 22:58
Locatie: Bij de mummies
Contacteer:

Bericht door it camperke »

En, Het allerleuktse is dat je deze tanks bij elke autosloper of oudeijzer handerlaar kunt kopen voor nog geen 10 Euro. Heel wat anders dat die 200 of weet ik veel voor zo`n rood tankie..

Groet,

Otto.
http://www.mijnalbum.nl/Album=FAHR7X8Z

http://www.youtube.com/watch?v=qn4sZDD6cnM

Montage geschied in omgekeerde volgorde als demontage.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Nog een nuttige aanvulling die ik op een ander forum tegenkwam:

Nadat je een gaatje in de stijgbuis hebt gemaakt kun je die stijgbuis tot onder het gaatje opvullen met een roestvrijstalen sponsje.
Dit om te voorkomen dat er op 1 of andere stomme reden toch nog vloeibaar gas uitklotst.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Bericht door Admin »

... en mocht er dan nog een druppel vloeibaar gas bovenkomen als je tank een boertje laat, dan zorgt je tweetraps reduceerventiel dat er echt alleen maar damp in je leidingnet komt.

Afbeelding
Tjeerd
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 dec 2004, 11:12
Locatie: Heerhugowaard

LPG tanken om te koken

Bericht door Tjeerd »

Iets wat ik mis in deze discussie is het vullen van de DAMPTANK met LPG om te kunnen koken.

Een ieder die een dergelijke tank onder zijn bus heeft hangen gaat bij de pomp zijn tank volgooien met LPG en dit vullen gebeurd met een druk van 10 BAR !!!!!!!!

De dampspanning die normaal boven de vloeistof zit is ca 3bar en deze druk is voor ons reduceeventiel wat de druk terugbrengt naar 30 mBar

Hierdoor maak je kans dat je het reduceerventiel naar de eeuwige jachtvelden helpt en het risico loopt op een ware vuurhaard op je kookstelletje!!!

Simpel maar wel belangrijk om te doen, draai eerst de kraan op de tank dicht daarna pas de tank vullen!

Ik hoop hierbij een zinvolle bijdrage aan dit topic te hebben toegevoegd.

Tjeerd (593)
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Op de LPG-pomp zit meestal een manometer: de druk is vaak maar 7 a 8 bar en dat geeft geen problemen.
De druk is volgens de wet van Pascal overal gelijk en dus heerst boven de vloeistof de zelfde druk!

En voor de volledigheid: het overdrukventiel begint af te blazen bij 17 bar, de tanks worden getest met drie maal de werkdruk.

Ik zelf heb ook een manometer op de tank, dan kan ik zien hoeveel er nog in zit.
Belangrijk is echter dat de 80 % vulstop nog in tact is en goed werkt!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Tjeerd,

afgezien van het feit dat ik dit onzinverhaal al meer tegengekomen ben en het volledig eens ben met het antwoord van Anton, zou je eens moeten kijken in de druktabel welke afgebeeld staat in het eerste bericht van dit topic.
Daar kun je zien dat propaan bij 20Graden al een druk heeft van 8,5 Bar.

Omdat er voor LPG geen apart reduceerventiel bestaat, gebruikt men altijd een propaan-reduceer.
Die dingen moeten het ook uithouden als 1 of andere simpele doorgebakken toerist een propaanfles in het zonnetje zet. :roll:
Indien die fles 40Graden wordt, dan heerst er in de fles een druk van 15 Bar.
En dat kan die reduceer op zijn sloffen hebben, want de testdruk van die dingen is altijd een veelvoud van wat ze in het gewone leven ooit voor hun kiezen kunnen krijgen.


Dus wederom een prachtig indianenverhaal Tjeerd, eentje die normalerwijze gretig rondgebazuind wordt door angstige onwetenden.


Jouw bericht bewijst dat je ergens iets nog niet snapt, óf dat je niet goed gelezen hebt.
Vraag gerust indien je het niet kunt volgen; daar is dit forum voor en vragen is nooit een schande.

Tegen slecht lezen heb ik helaas geen remedie, en aan onnodig paniekzaaien heb ik een bloedhekel. :cry:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Nah, ook maar de stoute schoenen aangetrokken en begonnen met het ombouwen van een LPG tank.
Maar nu zag ik dat het stijgbuisje gezien vanaf de buiten aansluiting, naar het meetkundig midden van de tank gaat en vervolgens loodrecht naar de bodem van de tank gaat. Dit zou in de praktijk betekenen dat als je de tank gaat vullen het 80 procent niveaux boven het geboorde gaatje zit.
Mijn vraag is nu of je tank kunt kantellen zodat de vulaansluitingen boven op de tank zitten maar dat de vlotter toch blijft functioneren zodat het vulmaximum toch die 80 prct is. O ja, en of die twee traps reduceer echt noodzakelijk is, of
dat een enkel reduceer volstaat.
Alohaa, toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Anton »

Hoi,

Als je de kraan verwijderd hebt boor je zo hoog mogelijk een
gaatje van een een mm. of 3 a 4.
Boortjes zullen sneuvelen daarom mag je er ook met scherp voorwerp een gaatje in maken, zo hoog mogelijk !!

Nu is de functie van de stijgbuis uitgeschakeld!
Ik druk altijd een rvs sponsje (wibra) in de stijgbuis mocht het klotsen , maar dan rij je wel erg vreemd!

Ik zet zelf de tank wat meer rechtop dus minder gekanteld neem die hoek over en buig het stangetje van de vlotter iets bij: klaar!
Voor dat doel zit er ergens aan de tank een stukje ijzer die de normale hoek bepaalt.

Nu is de 80 % vulling ook gegarandeerd, dat kun je controleren bij de eerste keer tanken.
Oja dat gaatje wijst naar de rij richting, dus als je remt kan er geen vloeibaar gas in komen!
Een tweetraps regelaar is aan te bevelen.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Okidoki, da's duidelijk.
Die twee traps reduceer kunnen/mogen dat ook twee 50MB reduceren achter elkaar zijn of speciale voor LPG tanks ontworpen tweetraps reduceren.
Gruss gott, Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Anton »

Hoi Toine,

Die tweetraps zijn er geen 2 van 50 of 30 mb achter elkaar die kun je wel ergens kopen, ik meen dat er Ernst er ook een (een dubbele) op had zitten.
Ik zelf heb er maar een op zitten dat komt ik eerst nog een eindje de hoogte in, dan kan er al helemaal geen vloeibaar gas inkomen.

Had ik al gezegd dat je om veiligheidsredenen de tank wbt de werkzaamheden, even afvult met water?
Dan knalt het niet zo als het mis gaat :lol: :lol:

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Dennis en Nancy »

Deze LPG 'dummie' krijgt, als alles goed gaat, deze week een tank. (eigenlijk 2 dus ik kan kiezen).

Die tweetraps regelaar is dat nu een dubbele 'normale' regelaar, of twee normale regelaars na elkaar? Of ben ik nu echt een heel grote dummie en bedoelen jullie iets compleet anders?

Groeten Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Je haalt me de woorden uit de mond Dennis. Misschien als Ernst dit leest even merk en type van bedoelde reduceer. Dat goegelt ff wat makkelijker.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Anton »

Hoi Toine en Dennis,

Dat zijn dus niet 2 dezelfde regelaars die achter elkaar staan!

De ene brengt de druk terug naar bv 2 bar en de andere regelt af na 30 of 50 mb wat je wenst!
Ernst heeft daar een foto van geplaatst maar die kan ik niet terug voinden, helaas.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Admin »

Afbeelding

Die tweetraps regelaar is, als ik het me goed herinner, Canadees of Amerikaans. Hij was in Duitsland, waar de oranje bus naar toe is gegaan, in elk geval niet bekend :cry:
Ik heb 'm indertijd aangeschaft bij Gautzsch Gimeg. Was toen een hele toer, want ze wilden eigenlijk niet leveren beneden een minimumordergrootte van een heleboel...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Frank.fjph »

Je hebt er ook die kleiner zijn en wel een afblaasopening bezitten,waardoor bij defekt mem braan de druk niet omhoogschiet, maar het gas afblaast (is ook een risico... maarminder dan een vuurzee uit je gasstel)

Frank
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

Net ff op de site van Gimeg gekeken, en idd, daar staan ze.
http://www.gimeg.nl/?sc_id=1785&sp_id=1800 :mrgreen:
Ik weet alleen niet of ze aan particulieren leveren.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4379
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG voor Dummies

Bericht door Admin »

Nee, ik heb destijds via m'n inmiddels geliquideerde zaakje bestreld.

Overigens is het plaatje van Gimeg een 50 mb exemplaar en volgens mij is vrijwel alle Europese gasapparatuur inmiddels gestandaardiseerd op 30 mb.! Waarvan akte!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: LPG voor Dummies

Bericht door karogegro »

I know, maar mijn handeltje werkt nog op 50MB, en er staat er ook een die reduceert naar 30MB. Voor zover ik kan zien speciaal voor LPG. Kwestie van een caravan dealer bellen en bestellen zo'n ding.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten