lpg inbouw

Plaats reactie
septmontagne
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2006, 14:50
Locatie: Zeewolde

lpg inbouw

Bericht door septmontagne »

is het toegestaan om een vaste lpg tank te gebruiken in plaats van een gasfles?
zo ja wat zijn de voorwaarden waar je aan moet voldoen?
Gebruikersavatar
Saskia
Berichten: 718
Lid geworden op: 05 dec 2004, 23:01
Locatie: Zuid-Hollandse Klei

gas

Bericht door Saskia »

Er zou over dit onderwerp een naslagwerk komen op het forum, maar tot op heden is de kennis geloof ik nog niet gebundeld.
Voorlopig heb je hier misschien iets aan, plus aan het andere wat hier al over geschreven is.
Beste allemaal,
Volgens mij mag je de LPG gewoon gebruiken, maar volgens de wet niet tanken. Geen hond die daar op let, als jij bij de pomp de slang er aan koppelt. Verder speelt een LPG-tank voor kampeergebruik geen enkele rol bij een RDW of APK keuring. Het enige punt is wel dat het deugdelijk moet zijn gemonteerd en er minimaal 25 cm speling t.o.v. de weg is. Keuringsdata etc. van de installatie spelen voor de APK geen rol. Wel voor je eigen veiligheid.

Meer info is bechikbaar.
Groeten, Martin
Afbeelding

groetjes van Saskia
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Ik meen opgevangen te hebben dat er nieuwe losse LPG-tanks zijn, die je mag vullen bij de pomp.
Anderen weten daar meer van..
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

zeerover schreef:Ik meen opgevangen te hebben dat er nieuwe losse LPG-tanks zijn, die je mag vullen bij de pomp.
Yep, dat klopt.
Deze flessen zijn ongeveer net zo groot als een "normale grote" propaanfles.
Ze zijn voorzien van 80% vulbeveiliging, overdrukventiel en inhoudsmeter.
En, niet geheel onbelangrijk: Ze zijn gekeurd zodat je ze mag gebruiken van de verzekering.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Roger 1100
Berichten: 232
Lid geworden op: 04 dec 2004, 02:13
Locatie: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door Roger 1100 »

Voor zover ik weet bestaan er twee soorten LPG-tanks voor in een voertuig. Blauwe LPG-tanks blijken brandstoftanks te zijn. Deze mag je niet gebruiken voor kookdoeleinden. Rode LPG-tanks zijn zogenaamde kooktanks die je dus wel mag gebruiken ipv een losse gasfles. Althans voor zover ik weet. Corrigeer me als ik het niet correct heb.

Zelf heb ik ook een rode LPG-tank onder de bus liggen voor kookdoeleinden. Ik vul deze gewoon aan de pomp. Wist overigens niet eens dat dit niet zou zijn toegestaan. Eigenlijk wel vreemd. Wat maakt het uit of je nu een brandstoftank of een kooktank vult aan de pomp?
Carpe Noctem.
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Je kunt even kijken bij de firma JSP die afgelopen clubweekend een presentatie van zijn producten heeft gegeven. Zie ook de ledenaanbieding in de vorige week verschenen Uitlaatklep. Ik denk overigens dat die aanbieding niet geldt voor LPG-flessen, maar die verkopen ze wel.

groeten, Sylvia (vz. zelfbouw)
groetjes, Sylvia
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

Over die kleur etc staat HIER beschreven.
Er staat daar trouwens nog wel meer info, ff de tanden op elkaar en helemaal doorlezen.
Dan weet je het meeste wel dacht ik.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
septmontagne
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2006, 14:50
Locatie: Zeewolde

lpg

Bericht door septmontagne »

reuze bedankt voor de info over lpg inbouw
rest mij nog de vraag over de drukregelaars dubbel? 30 en 50gr in een set?
alsmede de kleur gewoon rood schilderen dus?

MVG johan :shock:
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: lpg

Bericht door Leo »

septmontagne schreef:reuze bedankt voor de info over lpg inbouw
rest mij nog de vraag over de drukregelaars dubbel? 30 en 50gr in een set?
Hoi Johan,

je zet als eerste de 50mb reduceer er op, en tak af wat je daar van nodig hebt.
Ergens in die 50mb leiding zet je de 30mb reduceer, en klaar ben je.
Je kunt ook T-stukken kopen, zodat je twee reduceer-ventielen op 1 tankafsluiter kunt aansluiten.

De T-stuk optie geniet mijn voorkeur, omdat ik proefondervindelijk vastgesteld heb dat, als je een grote afnemer op die 30mb aansluit, het 30mb reduceer het niet kan bijpoten. ( grote afnemer is bv mijn ringverwarming)
Tis weer eens zo'n verschilletje tussen theorie en praktijk.. :roll:
septmontagne schreef:alsmede de kleur gewoon rood schilderen dus?
:wink:

Mooi rood is niet lelijk.. 8)


mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
septmontagne
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2006, 14:50
Locatie: Zeewolde

lpg om te koken

Bericht door septmontagne »

geweldig alle informatie over de lpg tank vast aan de auto voor mij dubbelluchter uit 67

behalve dan of ik het tankie nou wel of niet mag rood spuiten.

En lees ik ergens echter wel tussen de regels door dat de dubbelluchter dan niet verzekerd is????????????????????????????????????????????met die mooie rode tank.

mvg johan
Unknown User

Re: lpg om te koken

Bericht door Unknown User »

septmontagne schreef:Geweldig alle informatie over de lpg tank vast aan de auto voor mij dubbelluchter uit 67, behalve dan of ik het tankie nou wel of niet mag rood spuiten.
En lees ik ergens echter wel tussen de regels door dat de dubbelluchter dan niet verzekerd is?
Leo schreef:Over die kleur etc staat HIER beschreven.
Er staat daar trouwens nog wel meer info, ff de tanden op elkaar en helemaal doorlezen.
Dan weet je het meeste wel dacht ik.

Mvg, Leo.:D
Leo had daar al iets over een keurmerk geschreven en verzekeringen.
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

Rode tank

Bericht door Onze Bus »

Door de fabrikant van LPG tanks worden twee soorten tanks gefabriceerd. De eerste is een tank geschikt voor vloeistofafname en wordt gebruikt in personenautos als motorbrandstof en heeft een grijze kleur. De tweede is een tank voor dampafname en wordt gebruikt in de kampeerauto om mee te koken en heeft de kleur rood.
Technisch zien de tanks er van binnen anders uit.
Het gewoonweg rood schilderen van een grijze tank maakt de tank dus niet geschikt om mee te koken. Om maar niet te spreken over de gevaren die het op kan leveren. Verder is ook aan de ingeslagen code op de tank te herkennen welk soort tank het is. Als er dus iets gebeurt dan weet de verzekering je echt wel te vinden.

Zelf hebben wij ook een damptank welke wij kochten bij de Pieper in Gladbeck.Dld.
Kosten voor een 52 liter tank inclusief alle toebehoren 665 euro.

"Onze Bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten