Frans propaan anders dan Nederlands?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Frans propaan anders dan Nederlands?

Bericht door Arnold Smeets »

Iemand vertelde mij dat in Frankrijk gekocht propaan niet wilde branden in zijn Nederlandse Kampeerauto. Dit schijnt door een caravanboer uit Haaksbergen bevestigd te zijn (kan ik op zondag niet controleren). Ik kon mijn oren niet geloven maar heb er geen verstand van. Deze zomer wil ik weer naar Frankrijk en ik wil eigenlijk weten of ik nu 6 extra flessen mee moet nemen :shock: .

Ik kocht vorig jaar in Tsjechië een gasfles en op dat gas werden de aardappeltjes net zo rap gaar als op gas uit Nederlandse flessen, verder heb ik geen ervaring met buitenlands gas. Die aardappeltjes waren overigens ook in Tsjechië gekocht, misschien is dat van belang? :lol:

Even serieus nu:
Vragen:
is propaan niet overal gewoon propaan?
zijn dit soort problemen te verwachten als je in het buitenland, met name Frankrijk, gas koopt?

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Franse slag

Bericht door Frank.fjph »

Arnold,

Propaan is propaan, en zou overal gelijk moeten zijn. Wel kan er butaan in een fles zitten. De kleuren van die verschillende merken/landen zijn allemaal anders.
Ingeval je butaan als propaan stookt kan er een problematische verbranding ontstaan maar dat hoeft niet. De meeste apparaten kunnen dat ook wel.
LPG is wel aan verschil onderhevig, zomers zit daar meer butaan in en in de winter meer propaan dan butaan.

Een ander probleem met gas kan zijn dat de gereduceerde druk niet afgestemd is op de apparatuur ( 35 mBar of 50 mBar) .

Ik stook trouens alles in m'n installatie, Butaan, Propaan en LPG. en dat gaat met mijn apparaten uitstekend.


Frank
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten