Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

rbm wielens
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:04
Locatie: Haaksbergen

Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door rbm wielens »

Ik heb een tweede hands lpg gastank gekocht om mee te koken en te verwarmen en hier zit een electriche klep op.
Wie weet of dit meer voorkomt.
Ik weet ook niet hoeveel druk hij afgeeft.
Wie kan mij hierover iets meer vertellen.
Of is het beter om er een gewone kraan op te zetten.
Ik moet de bus nog laten keuren om hem als camper te registreren i.p.v. een grijs kenteken.
Moet er voor de keuring een gasaansluiting zitten of mag dit later, ik heb de bus n.l. bijna klaar.

Ter aanvulling, op de tank staat Gasförmige entname en is mij verkocht als tank voor koken.
R Wielens
Laatst gewijzigd door rbm wielens op 01 aug 2006, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben momentheel met een andere camper aan het bouwen.
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Gebruikersavatar
cees booij
Berichten: 60
Lid geworden op: 10 dec 2004, 22:48
Locatie: Amstelveen

gastank

Bericht door cees booij »

Ik zou met de tank naar een LPG inbouwer gaan en daar vragen of ze nog een ouderwetse gaskraan hebben.Kun je gelijk vragen wat je nog moet doen om te voorkomen dat je vloeibaar gas in je kookstel krijgt.Als je zo ver bent dat er alleen gas in dampvorm uit komt moet je nog een drukregelaar plaatsen. Cees.
qui va piano va sano (e lentano)
MB 613 OM352 130pk Motorrem.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Hoi gasbuwers

Er zijn enkele essentiele veiligheidsmaatregelen die je moet nemen, als je weet waar je mee bezig bent is het risico niet echt groot, maar als je geen idee hebt wat er op of in hoort te zitten dan raad ik aan het aan een ander over te laten.
Een tweede waarschuwing betreft je verzekeringsmaatschapy, er zijn er die redelijk hoge eisen aan een (kook) LPG installatie stellen, omdat er met name bij zelfbouwers al een aantal ernstige ongevallen zijn gebeurd (lees dure uitkeringen voor verzekeraar mn letselschade.

Antwoord op de vraag: 12V klep werkt uitstekend als afstand bediende afsluiter , maar vreet wel stroom, en dat geeft niet als je er alleen op kokt, maarmet koelkast of kachel gaat ook de accu snel leeg.
Tank moet aangepast worden voor dampafname en moet je nooit te vol ( minder dan 60 % ) doen.

Frank
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Frank schreef

Tank moet aangepast worden voor dampafname en moet je nooit te vol ( minder dan 60 % ) doen.

Bertus

Frank en anderen dit is 80 & vulling
Nee je hoeft voor de keuring geen gasaansluitingen te hebben wij hebben hier geen gaskeuring
Maar heb zelf al enkele campers met een LPG instalatie gemaakt en dat is ook geen probleem
Alleen kijk het goed na en met de knelkoppelingen is het net asls bij een huis instalatie dicht is dicht en kijk het even na met een beetje zeepsop

Het is wel zo dat men begint met 10 mm gasleiding in plaats van de 8 mm die tot nu toe in de campers en caravans gebruikt werden en dit omdat men eigenlijk alleen nog werkt met 30 Mb druk

Bertus
Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 dec 2004, 20:48
Locatie: Oosterend

risico !!

Bericht door Niek »

Neem geen risico en schaf een damptank aan, tenzij je precies weet waar je mee bezig bent. Vloeibaar gas in je kookstelletje en je camper kun je wel afschrijven. Nog afgezien van persoonlijk letsel.
Niek
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Niek ,ik ben het helemaal met je eens, ik schreef ook 60% omdat ik dat zelf altijd deed om het risico van vloeistof happen te voorkomen.
Dus wat Berriaaf schreef van 80% klopt wel maar gaat alleen op als het een normale autotoepassing is of als je een damptank hebt.

Maar nogmaals: alleen doen als je zeker weet waar je mee bezig bent en welke extra (dubbele) veiligheden er nodig zijn !!!!!!!!!

Frank
Gebruikersavatar
Bert Steenhuis
Berichten: 179
Lid geworden op: 16 dec 2004, 19:25
Locatie: Assen
Contacteer:

Elektrische gasklep.

Bericht door Bert Steenhuis »

Hallo R Wielens,

Ik heb destijds bewust gekozen voor een 12 volt gasklep op de LPG tank om vanaf het keukenblok het gas op afstand aan en vooral uit te kunnen schakelen, het enige wat nadelig zou kunnen zijn is de 0,8 Amp. die de ingeschakelde klep trekt.

Er zijn in dit verhaal al meer waarschuwingen geuit en daar sluit ik mij bij aan !!!!

Als je je afvraagt HOEVEEL DRUK de klep afgeeft DAN HEB JE ER WEINIG OF GEEN VERSTAND VAN EN ZOU IK ER MAAR NIET ZELF AAN BEGINNEN !!!

Die klep is uitsluitend een afsluiter en daar hoort een (juiste) drukregelaar achter.

Groeten Bert Steenhuis.
Als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is het dat ook.

Onze WEB-LOG is weer bijgewert 31 mei 2008
http://mercedes508.web-log.nl/
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

Hi R

> Als je je afvraagt HOEVEEL DRUK de klep afgeeft DAN HEB JE ER WEINIG
> OF GEEN VERSTAND VAN EN ZOU IK ER MAAR NIET ZELF AAN BEGINNEN

Ik kan mij alleen maar bij mijn voorganger aansluiten , als je niet weet waar je mee bezig bent, niet doen. Is al vaker op het form gemeld. Als je nu toch eigenwijs bent ( eigen ervaring, maar niet met LPG ) Lees en lees en zoek op het internet, naar wat je moet doen en waar je wat moet aan sluiten, wij kunnen hier een heel verhaal neer zetten hoe het echt moet, maar de kans is dan groot dat het toch fout gaat, meerdere bronnen lezen, is een must. Na je zoek tocht moet je zelf een gedachte hebben over hoe je het moet doen, en schijf dat hier in dit topic, en dan krijg je zeker goede respons of je het allemaal snapt, want je moet het snappen, waar alles moet zit en waarom het op die manier aangesloten moet worden. En men is nooit te jong om te leren en naar mijn inziens kan iedereen met een technishe knoppelje het leren.

Een paar termen die je moet snappen

- dubbeldruk regelaar
- 80 % vulling
- 60 % vulling
- gasafsluiter ( wanneer mag die aanstaan )
- dampgastank
- gewone gastank ( vloeibaargas tank )
- wanneer gebruik je welke tank en waarom
- wat is LPG ( eigenschappen )
- propaan ( eigenschappen )
- butaan ( eigenscappen )

Die laatste drie moet je zoiezo weten als je de camper veel in de winter gaat gebruiken.

succes Bart,
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Elektrische gasklep

Bericht door Arnold Smeets »

Een jaar of 3 geleden heeft verzekeringsmaatschappij De Europeesche alle bij hen verzekerde wat oudere campers nagelopen op techniek, alles met een niet 100% duidelijke dampgastank voor gebruik met kachels, fornuis en noem maar op werd per definitie afgekeurd. Ook werd gelet op de leeftijd van de tank en de slangen, te oud was afkeur.

Oorzaak was, zo vertelde de expert die bij mij langs kwam, het aantal gevallen van brandschade door niet gasdichte installaties. Nogal eens deden die zich voor in een stalling, dus niet alleen de betrokken camper was beschadigd maar ook nog de omgeving tot soms een complete stalling met inhoud aan toe.

Ik heb gerekend en ben overgegaan op gasflessen. Wij gaan per jaar 3 weken met vakantie, gebruiken verder de camper regelmatig voor een weekend of een paar dagen. Voor ons bleek gasflessen veel voordeliger te zijn.

Voor de rest sluit ik mij van harte aan bij de waarschuwingen die al gegeven zijn. Gas is heel gevaarlijk als je niet weet wat je doet en/of bij lekkage!

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
rbm wielens
Berichten: 15
Lid geworden op: 17 jan 2006, 19:04
Locatie: Haaksbergen

Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door rbm wielens »

Hallo Mensen
Bedankt voor de reacties, ik ga de gastank niet gebruiken.
Ik was toch al niet zeker en na al jullie reacties zie er er maar helemaal vanaf.
Groeten R Wielens
Ik ben momentheel met een andere camper aan het bouwen.
Nu heb ik een 407 ex.ME bus van 1986
groeten Rudie Wielens
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Bericht door janvds »

waarom een lpg tank? enigste voordeel is bij onderbouw de ruimte
maar bij flessen denk ik neem gewoon gas. of je moet er veel gebruik van maken dan kun je overwegen om een lpg (onderbouw)tank te nemen.

zelf heb ik wel een lpg fles(gekocht 2e hands), maar als je rekent moet je veel gas gebruiken om de investering eruit te halen.

jan vds
jan vds
Hobby 600 1986
Gebruikersavatar
Onze Bus
Berichten: 88
Lid geworden op: 09 dec 2004, 11:31
Locatie: Lingewaard

gastank

Bericht door Onze Bus »

Wij waren het vullen van de fles een beetje zat en wilden geen gasfles (5kg) meer in de bus vanwege de ruimte. Nu hebben we minstens een heel seizoen voldoende (16 kg) gasvoorraad en kunnen bijna overal probleemloos vullen. De prijs moet je overwegen. Hebben er tot op heden geen spijt van.

We hebben een damptank welke wij kochten bij de Pieper in Gladbeck.Dld.
Kosten voor een 52 liter tank inclusief alle toebehoren 665 euro.

"Onze Bus"
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Hoi,
Ik zie dat LPG tanks veel reakties opleveren, om op een aantal te reageren het volgende:
Arnold: jouw verhaal van de Europesche komt me bekend voor, ik heb de expert ook over de vloer gehad, en omdat ik me tevoren even had laten informeren wat de achtergrond was heb ik mijn (uitstekend beveiligde LPGinstallatie maar even verwijderd,.. was geheel eigenbouw) gezien jouw commentaar geen overbodige aktie geweest.
Daarna wilde ik hem volgens de regels er weer onder hangen met toestemming verzekeraar, dat werd te moeilijk (meer voor de maatschappij dan voor mij) omdat ik er meer verstand van had dan zij.
Ik heb de tank ook niet meer gemist:

Wanneer LPG nuttig: als je naar bv Engeland/Scotland gaat en dat in het najaar doet, dan heb ik namelijk het probleem dat het gasverbruik in een week groter is dan mijn gasfles, door het gebruik van de kachel.
Gasflessen zijn daar niet te ruilen, LPG tegenwoordig in overvloed.

Frank
adrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2009, 08:51

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door adrie »

Met intresse gelezen ik heb als lpg tech.voor verzekerings maatsch.gekeurd en alles afgekeurd.Een puinbak en levens gevaarlijk meermalen er bij geroepen voor lekkage zo erg dat de brandweer over ging tot in beslag name.ook een viscar alles nieuw aangeschaft en bakken op LPG de leidingen waren tot de brander aan gerijpt mijn vraag is elke keer met deze mensen ten eerste is het ten STRENKSTE VERBODEN OM DEZE FLESSEN TE VULLEN MET LPG ALS ER OP GEKOOKT WORD. dus verzekering afkeur.Bij een te grote gas stroom zal het gas bevriezen tot-38 gr.en krijgt men nat gas wat later overgaat in damp en dan 250 x vermeerderd. Er zijn gerust veilige opstellingen maar in NEDERLAND mag het gewoon niet dus heeft het ook geen zin om die te beschrijven.Nog een tip als de gas tank leeg is zit er altijd nog een druk in van+/-8 atm.(Bij inbeslag name dacht de brandweer commandant dat als je de tank nu te water gooi de tank wel zal vol lopen nu dus mooi niet hij begreep er niets van.de tank is jaren gebruikt door de brandweer als studie opject. Gr.Adrie
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Anton »

Hoi,

Als er 8 bar druk in zit is ie goed gevuld, kijk maar eens op het metertje van de LPG pomp!
Als ie leeg is komt er niets meer uit, zo simpel is dat
Ik heb er al meerdere aangepast en die werken nog steeds prima.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
adrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2009, 08:51

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door adrie »

Ikzou maar erg voorzichtig zijn een gewaarschuwd man teld voor twee.Ik heb dit meer keren gehoord misschien wel eens gehoord van het brandcentrum Beverwijk daar werden ze naar toe gebracht.Vraag ook eens op het Politie bureau te Purmerend die heren waren er goed ziek van half Purmerend werd afgesloten toch leuk he. Voor mij wel moscht 4 Maanden met die auto's rijden door Nederland.Nogmaals als je niet terzake kundig ben blijf er dan af.Alleen een gas tank is n.l. niet voldoende en de Verzekering keerd niet uit of de brandweer haald hem er uit.Succes A3
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik ben ook erg voorzichtig maar paniek zaaien is echt niet nodig.

Adrie schreef:

Voor mij wel moscht 4 Maanden met die auto's rijden door Nederland.Nogmaals als je niet terzake kundig ben blijf er dan af.

Waar gaat dit over?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
LP1313
Berichten: 22
Lid geworden op: 14 jul 2008, 11:59
Locatie: Ravenswaaij

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door LP1313 »

Hoi
Ik heb de tekst van Adrie nu 3 keer gelezen en weet nog niet precies wat hij schrijft. :shock:
Maar aan paniekzaaiers hebben we volgens mij niet zo veel op dit forum. :evil:

Groeten Wouter
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Leo »

Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van Adrie, want tot nu toe is het mij niet helemaal duidelijk.
Een LPG-keurmeester zou toch moeten weten waarover hij spreekt.

Een "lege" tank waar nog 8 bar druk op staat is m.i niet leeg.

"Levensgevaarlijk" zonder degelijke (technische) argumentatie wordt hier niet geaccepteert.
Dus Adrie, schrijven met die hap. :wink:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
adrie
Berichten: 10
Lid geworden op: 06 jun 2009, 08:51

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door adrie »

Een lpg tank die gevuld is en daarna leeg geraakt is zit nog altijd onder druk Wieringemeer is niet zo ver van mij vandaan en wil dit wel aan je laten zien. Het is zeker geen maniek zaaien en weet als geen ander hoe het werkt en de gevolgen daar van.Maar ik weet uit ervaring dat andere het altijd beter weten tot dat het fout gaat dan krijg je gelijk maar is het te laat.zie mijn eerdere bericht. Misschien weet ik wel iets meer als een gemiddelde hobbyist, allemaal goed bedoeld maar je heb er weinig aan.Zo lang de gas tank gesloten is staat er druk in.Veel succes
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Anton »

Hoi,

Als je LPG tankt kun je zien op de pomp, daar zit meestal een manometer dat de druk 8 bat is.
Die druk krijg je ook in je tank, als ie leeg is.

Jij schrijft dat er dan, als ie leeg is nog 8 bar op staat, mis ik dan iets?

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Leo »

adrie schreef:Een lpg tank die gevuld is en daarna leeg geraakt is zit nog altijd onder druk

Zo lang de gas tank gesloten is staat er druk in.
Zo komen we ergens.
Je hebt het over een gesloten tank, en daar zit het verschil in denken.
Wanneer het metertje op de tank niets meer aangeeft zegt dat nog niks over de inhoud.
En dan loop je idd de kans dat je een stoot gas om je oren krijgt wanneer je stomweg een appendage losschoeft.
Nu is het niet zo dat een appendage zonder sissen losgeschroeft kan worden, dus wanneer iemand door het sissen niet gewaarschuwd wordt is hij/zij knap achterlijk.


Bij ons wordt een tank pas "leeg" genoemd wanneer er geen druk meer op staat.
En als ontgassingsmethode wordt op dit forum 100% vullen met water aanbevolen.
Als je daar nog enig gevaar in ziet lees ik dat graag van je.


Mvg, Leo.

ps, ik neem aan dat die brandweercommandant de zak gekregen heeft, want da's toch wel een redelijk dom rund.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Maxer
Berichten: 473
Lid geworden op: 30 sep 2007, 06:45
Locatie: Berkhout
Contacteer:

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Maxer »

Wat wordt er toch altijd paniekerig gedaan als het over lpg gaat, lachwekkend gewoon. Ik heb in mijn bus uiteraard een lpg tank want te veel betalen kan overal maar is niet wat ik wil. Die tank is al een oude dikwandige dus ik verwacht niet dat die ooit stuk gaat. Nee, je kunt maar beter een fles hebben, die ontploft tenminste als ie te heet wordt. Een lpg tank heeft een ontluchtingsventiel wat afblaast bij te grote hitte, dus wat is dan beter? Het is een kwestie van een gaatje boren bij de uitstroompijp en je hebt een damptank, makkelijker kan haast niet en is volkomen veilig als je gewoon de 80% vuller gebruikt en de tank onder de goede hoek plaatst. Draai er een gewone kraan in, dat bespaart dradentroep en kans op storingen. Die zijn op elke sloperij te vinden en je kunt daar een gewone drukregelaar op draaien. Het is toch van de gekke dat iemand zich van een goed idee af laat praten door een stelletje wijsneuzen! Beter is het om, als je er zelf geen verstand van hebt contact op te nemen met iemand die dat wel heeft.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Leo »

Lees dit eens Nico? :wink:
viewtopic.php?f=20&t=1097
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door DVIII »

misverstand ontstaat door niet weten ! , ik tap regelmatig lpg tanks af en daar zit inderdaad wel een addertje onder het gras. Als je namelijk een lpg tank leeg laat lopen neem je ook de druk weg , daardoor krijgt soms het vloeibare gas geen kans tot damp te komen en dat blijft dan als vloeistof achter in de tank . werk alleen als de druk eraf is , tenminste ik draai de uitloopkraan eruit als de ontluchter (dat kleine kraantje) geen gas meer blaast. En zodra ik de kraan eraf draai heb ik de nieuwe "niet electrische" al klaar liggen , netjes met teflontape voorbereid. ik doe dit klusje in de open lucht ver van vuur en open vuur mogelijkheden zoals lichtschakelaars en ook autodeuren kunnen de boel verpesten, zelfs je gereedschap kan een vonkje geven dus leg de nieuwe kraan absoluut indraaiklaar naast je neer. in de korte tijd dat ik de schijnbaar lege tank open heb vormt zich uit het mini beetje vloeibaar gas alweer nieuw gas en dat stroomt als damp naar buiten.
maar in de seconde tussen het uitdraaien van de oude klep en het indraaien van de nieuwe komt er nauwelijks gas vrij.
ik heb me weleens laten verrassen door een guts vloeibaar gas in het verleden en dat kan pijnlijk zijn aan je handen omdat het een flink stuk onder nul is als het gas vloeibaar en drukloos in de buitenlucht komt. ( rarara)
volgens een ervaren gasfitter in de petrochemische industrie is het ook mogelijk bij bijna volle tanks , maar ja die is beroepsmatig roekeloos.
verder is het vreemd te horen dat er angst heerst onder zelfs de beroepslieden , politie, brandweer. je zou toch denken dat die een gedegen opleiding achter de rug hebben.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten