Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Leo »

DVIII schreef:Als je namelijk een lpg tank leeg laat lopen neem je ook de druk weg , daardoor krijgt soms het vloeibare gas geen kans tot damp te komen en dat blijft dan als vloeistof achter in de tank .
Als dat niks met temperatuur of haastige spoed te maken heeft, moet je dat mij toch ff uitleggen.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Clement »

Dag DVIII,

DVIII schreef:....................En zodra ik de kraan eraf draai heb ik de nieuwe "niet electrische" al klaar liggen , netjes met teflontape voorbereid. ....................
En waarom zou die elektrische zo hoogstnodig door een niet elektrische dienen te worden vervangen?
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door DVIII »

ik ben net een half uurtje bezig geweest een antwoord te schrijven maar het matige systeem van phpBB laat geen volledige antwoorden toe . toen ik wilde bevestigen was de inlog uitgelopen :mrgreen:
kennelijk is dit systeem alleen bedoelt voor jip en janneke.
Laatst gewijzigd door DVIII op 09 sep 2009, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Clement »

Ja DVIII,

Mij heeft men ook al diverse keren liggen gehad op die manier. Tegenwoodig tracht ik (als ik er aan denk...) eerst alles op te stellen in een tekstprogramma (zoals Word), en dan te kopiëren naar hier. Bijkomend voordeel:
• bepaalde opmaakelementen, zoals dat bolletje vooraan deze lijn, zijn nu wél mogelijk.
Nadeel: sommige opmaakkenmerken (vet, italiek, …) moeten nog toegevoegd worden op de manier zoals het hier gevraagd wordt – maar dat is geen echt grote job.

Ik wil je zeker niet de les spellen met deze mail, enkel een tip geven.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door DVIII »

afijn ik monteer een handmatige kraan omdat daar een regelaar direct aanpast , ten minste als je een flessenkraan gebruikt. het voordeel dat de electrische klep steeds af te sluiten is maakt dat je de leidingen boel na de klep kan verwaarlozen ?? ik dacht het niet. dus een goede gasinstallatie is 100 % gasdicht en dus veilig.
en als ik niet in de bus ben draai ik de kraan dicht !
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Clement »

Dag DVIII,


Het direkt aanpassen van een regelaar is iets waar ik niet aan dacht. Maar voor mij weegt dit niet op tegen ht steeds naar buiten moeten lopen om handmatig een kraan af te sluiten. Dat je met een elektrische kraan “stroomafwaarts” méér risiko’s kan lopen dan met een handbediende is natuurlijk niét zo. Integendeel: het wordt makkelijker om die risiko’s te verkleinen:
• doordat je er wegens het gemakkelijk bedienen echt niet meer tegen opziet om zelfs meermaals per dag die kraan af te sluiten, bvb. telkens als er gereden wordt;
• door het monteren van een gassensor die bij waarnemen van gas niet alleen een snerpend lawaai maakt maar daarenboven ook nog die elektrische kraan afsluit.

Onze vorige zwerfwagen had gas aan boord (twee vastgemonteerde dampafnametanks onderaan) en was ook voorzien van zulk elektrisch ventiel met schakelend alarm: nooit enig probleem mee gehad, wel altijd een veilig gevoel!

Ik zie nog altijd geen reden om dat elektrisch ventiel te vervangen door een handbediend.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Frank.fjph »

Politie.... :?: :?: :?: :lol: :lol: :lol:

Brandweer: die komen pas als een ander iets stoms doet,.... 8) :lol:

(ken er wel een paar die veel verstand hebben van LPG / gev.stoffen)

Frank

PS zie net dat ik op een bericht van gisteravond reageer, :oops: :oops:
Laatst gewijzigd door Frank.fjph op 10 sep 2009, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Frank.fjph »

Dan nu nog even mijn antwoord op de vraag waarom een elektrische klep of afsluiter..

Kijk zoals een stadsgenoot van vroeger al zei: elk voordeel heb zijn nadeel......
Als voordeel van de elektrische klep heb ik altijd gevonden dat je altijd snel de gastoevoer kan sluiten(brand, lekkage, of aanrijding) dus nuttig ondanks dat je een gasdichte veilige installatie hebt.Ik had er destijds ook een op mijn LPG tank, die had ik aangesloten op een afgedopte kleine (gasfase) aansluiting op de tank.
Het nadeel ontdekten we toen we in het najaar in Scotland vrijwel altijd in het wild stonden en de kachel aan hadden: het stroomverbruik van dat ding bleek meer dan 8W (0,8 A)
En dat was een aanslag op mijn stroomvoorraad ( 0,8 x 24 = 20 Ah!)

Frank
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Clement »

Dag Frank,


Dat ding dat wij hadden verbruikte twintig keer minder dan dat van jullie, nl 40 mA. Kijk eens op http://www.truma.com/truma05/nl/product ... 75678.html . Bij gesloten stand was het verbruik natuurlijk 0. En zulk verbruik bleek voor ons gdurende 15 jaar wél een haalbare kaart te zijn, zelfs met ons schamel woonakku'tje van 70 Ah. We gebruikten die ook al eens in 't putteke van de winter, ook in Schotland, ook op IJsland, enz.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door DVIII »

afijn het antwoord op Leo zijn vraag , is dat als je vloeibaar gas zover laat afblazen ( in gasvorm) er op een moment geen dampgas meer loskomt uit de koude vloeistof. je kan dan in de tank kijken als je die open schroeft. dat komt omdat vloeibaar gas eigenlijk alleen onder druk kan bestaan , net als de koolzuur in je frisdrank moet er een beetje druk op de fles blijven staan. anders komt al het gas uit je fris en die is dan niet zo fris meer.
de geclaimde 8 bar is een beetje overdreven het gaat om een paar bar druk en die is eigenlijk constant op je tank aanwezig. alle meer gas in je tank is vloeibaar en dus geen gas maar vloeistof.
nu denk je vast als het niet kan bestaan als de druk weg is , rara hoe kan het dan wel.
als de druk weg is vraagt het vloeibare gas enorm veel warmte en die is er niet, de vloeistof en de tank koelen tot maximaal af en er komt geen damp uit of tenminste minimaal. het is net als met smeltend ijs het kost tijd en warmte om vloeibaar gas om te zetten in damp .
Laatst gewijzigd door DVIII op 10 sep 2009, 06:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Frank.fjph »

Verhaal van jou kloptwel,Dave, noemen ze ook wel 'koud-koken "
In de lijn van de eeder genoemde hulpverleners kan ik je melden dat men liever een gat in een 40 tons LPG tankwagen heeft aan de bovenkant dan aan de onderkant, want dan wordt de gaslekkage langzaam minder, terwijl een zelfde lek in de vloeistoffase 750 x zoveel gas laat uitstromen en dat gaat door tot de vloeistofspiegel het gat bereikt.

Nog een natuurkundige wijsheid: als je het met in de zomer getankte LPG doet (of in zuidelijke landen getankte LPG) dan gaat het beter dan met winter LPG... :shock: :idea:

Verder nog de opmerking dat je wel een behoorlijke hoeveelheid gas per seconde moet laten uitstromen, omdat de afkoeling van de vloeistof ontstaat omdat erniet snel genoeg omgevingswarmte kan toestromen, dus met een klein gaatje lukt het niet...
FRank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Leo »

Da's een stuk duidelijker Dave. :wink:
Gewoon een kwestie van temperatuur dus.

Ik dacht ff dat je iets nieuws had uitgevonden.. :wink: :mrgreen:


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Leo »

[quote="Frank.fjph"]Nog een natuurkundige wijsheid: als je het met in de zomer getankte LPG doet (of in zuidelijke landen getankte LPG) dan gaat het beter dan met winter LPG... :shock: :idea:
Dat is heel verklaarbaar: In "zomer-LPG" zit een veel groter percentage Butaan dan in "winter-LPG".

Verder nog de opmerking dat je wel een behoorlijke hoeveelheid gas per seconde moet laten uitstromen, omdat de afkoeling van de vloeistof ontstaat omdat erniet snel genoeg omgevingswarmte kan toestromen, dus met een klein gaatje lukt het niet...
Ligt er natuurlijk aan wat je een klein gaatje noemt.
Toen ik (tijdens de winterperiode) met LPG-toevoeging reed, bevroor regelmatig mijn tank.
En wel zó erg, dat er niet voldoende propaan meer uit kwam om nog enig resultaat in het motorvermogen te bewerkstelligen.
Dat was meestal al na 150km het geval.



Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Frank.fjph »

Leo,

Op die verhouding but/prop doelde ik ook....

Bovendien gaat het in de winter ook veel sneller door de lage buitentemp, en als het dan tot onder de -12 komt wil de propaan ook niet echt meer.

ALs oplossing kan je dan een zg kookvaatje nemen / maken......
maar ik meen dat (je) daar al over geschreven is.

Frank
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door karogegro »

Huh, maar als je al een dampgas tank hebt, wat is dan de toegevoegde waarde van zo'n verdamper/kookvaatje.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Frank.fjph »

Dat heeft te maken met de hoeveelheid damp/gas die je afneemt, als die te groot wordt dan gaat de fles/tank koud worden (soms zichtbaar door ijsafzetting op de buitenkant (bevriezende luchtvochtigheid))
Dat komt bij normaal kampeergebruik niet voor hoor
Voor extreme gasafname is dan dat vaatje/verdamper een oplossing
Frank
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door DVIII »

normaal kampeer gebruik is dus niet s'winters !!!
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door karogegro »

Wacht ff Frank, als het zoals je aangeeft door grote gasafname en een lage omgevings temperatuur niet eens je damp tank meer uitkomt, wat gaat die verdamper/kookpot dan nog uitmaken. Wat ik me wel kan voorstellen is dat je een gastank hebt die vloeibare gas levert en die je vervolgens in een warme omgeving bijv. de warme camper, naar de verdamper/kookpot leidt en van daar uit je dampgas betrekt. Maar waarschijnlijk maak ik ergens wel een redenatie fout.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Frank.fjph »

Nee geen denkfout, want dat bedoelde ik ook met dat vaatje: je stopt er vloeibaar LPG in, daardoor koelt de tank helemaal niet af, maar het vaatje,en als je die dan met wat kunstgrepen verwarmd ,dan hou je druk op je tank. (Dat vaatje is eigenlijk hetzelfde als de "verdamper van een autogassysteem, daar gebeurt hetzelfde, en de verwarming gebeurt met het koelwater.

Frank
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Gastank met een 12 volt klep i.p.v. een kraan

Bericht door Clement »

Gegroet,


Is het in eerste intantie niet de verdamper die meestal als eerste forfait geeft bij grote afname van gas bij lage temperaturen?
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten