Gasbun achter op de auto?

Plaats reactie

Gasflessen achter op de camper?

Het mag volgens de regels dus lijkt me prima!
4
22%
Het mag maar lijkt mij niet verstandig en zou het zelf nooit willen.
11
61%
Levensgevaarlijk en onverantwoordelijk!
3
17%
 
Totaal aantal stemmen: 18

Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Gasbun achter op de auto?

Bericht door melhof »

Op campercafe.nl staat een topic waarin iemand vraagt of gasflessen ook achter op de auto geplaatst mogen worden. :?:

Een aantal mensen met kennis van zaken en regels geven antwoord dat hier geen enkel bezwaar tegen is op voorwaarde dat ze in een kist zitten.

Dit lijkt mij zo totaal onverantwoordelijk...
Zijn gasflessen achterop de auto niet een soort van bom op je achterkant? :?

Ze vormen dan, in een kist of niet, toch een soort van bumper of op zijn minst kreukelzone.
Als, ALS er een auto/vrachtwagen achterop je komt ingereden (wat je niemand toewenst) gaan die wel als eerste plat met als gevolg een ENORME wolk gas... die beide auto's zal omhullen en maar hopen dat er geen vonkje meer is na zo'n klap. :o

Dit om de volgend reden:
:!: Ik ben een keer betrokken geweest bij een bijna ongeluk! :!:
Afgelopen zomer was ik met mijn gezin en een Portugese vriend onderweg naar Spanje.
Hij zou wel even de gasfles die naast de camper stond loskoppelen bij het weggaan.
Ik hoorde wat gespuit toen hij met de baco bezig was.
Net toen ik hem wou toeroepen dat hij wel eerst even de kraan moest dichtdraaien, was het te laat... de fles was los en spoot weg!
Hij had hem nog in zijn handen en hield hem 'op zijn kop nog wel' in de lucht.
Ik ben in een (twijfelachtige) zeer snelle actie naar hem toegerend, heb de fles dichtgedraaid... :roll:

Het was een grote mist/nevel wolk van vele meters doorsnee met overal op de grond verdampende gasvloeistof!
Het WAS een volle 5L fles en daarna was hij vrijwel leeg, binnen enkele seconden! Dit al tussen het (vonkende) schrikdraad van de paardenwei en GELUKKIG buiten.
Ofwel wij hadden met zijn allen kunnen eindigen in EEN grote explosie.
Zo'n enorme wolk (vele meters doorsnee aan mist zag ik en overal het verdampende vloeibare gas) ontsteekt wel niet zo heel makkelijk, maar verder of dichter bij is er altijd wel een goede verhouding voor ontsteken.

:!: DIT WIL JE ECHT NIET MEEMAKEN IN JE CAMPER :!:

Dus daarom gasflessen het liefst op een plek die veilig is en alleen van buiten berijkbaar.
De vriend was in Portugal (waar iedereen op gasflessen stookt) gewend aan flessen met een zelfsluiter... :(

Dit is een half jaar geleden gebeurd... het was toen schrikken. Maar ik kan het nu ik het opschrijf niet zonder emotie doen en ben totaal gespannen. Hoe meer je er over gaat nadenken hoe enger het eigenlijk wordt.

Zelf ben ik mij al maanden aan het afvragen waar ik in onze camper de gasbun moet gaan inbouwen.
Dus niet aan de achterkant en wel van buiten bereikbaar door een klep. Ook stel ik mijzelf de eis dat het een stalen kast moet zijn met een uitbreekbare deur naar buiten.

Melchior

PS.: Ik ben verder niet bepaald bang aangelegd. Maar probeer vooral mijn verstand te gebruiken bij zaken die gevaarlijk kunnen zijn. Zo heb ik zonder problemen mijn eigen hulpgas (LPG) installatie onder de camper gebouwd. Vooral goed nadenken over wat je doet en wat er mis kan gaan. :wink:
Hier is de link: http://www.campercafe.nl/viewtopic.php?t=1480
Ben

Bericht door Ben »

geen bericht
Laatst gewijzigd door Ben op 17 aug 2007, 05:50, 1 keer totaal gewijzigd.
bart
Berichten: 215
Lid geworden op: 28 mei 2006, 10:03

Bericht door bart »

ik denk niet dat de gasfles open scheurt als er iemand op rijd, ik heb testen gezien van een LPG tank en daar reden ze met een pin een gas tank in.
en de tank ging niet kapot alleen het overdruk fentiel ging even open.
en daarna weerdicht. weet niet precies hoe het is met flessen gas is, en overdruk fentielen ( heeft leo nog wel ergens op het forum over geschreven).

Maar even een ander voorbeeld als een vrachtwagen op een bemzien auto rijd scheurd de tank dus bijna altijd open en dan stroomt er heel veel benzine uit, hier een vonkje en, je kunt het zelf wel voorstellen. Diesel
is op dat gebied veel veiliger.dus een tankje er bij met LPG of propaan moet toch geen probleem zijn.

Ik heb een 70 liter tank LPG er onder liggen.

Bart
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ik heb het idee dat jullie een paar dingen door elkaar halen:
Een LPG tank achteropis nog i ets waarvan ik denk dat de construktie redelijk sterk is, en heeft nog afblaas ook.
Maar als je er een butaanfles op zet het een lage werkdruk en dus ook lage barstdruk en dunne wand, dan wordt het al een heel ander verhaal.
Propaanflessen zijn iets steviger, en campinggas (weliswaar butaan) zijn weer wel sterker (mechanisch) dan de rest o.m. door hun kleine omvang en relatief erg dikke wand (gedacht aan autotemperaturen in het zonnige zuiden tot 70 Celcius.Ik zou het nooit doen zelf.

Mijn gasfles zit middenin aan de zijkant met een deurtje naar buiten en een ventilatiegat in de bodem. Is nog niet perfekt, maar ik had een prachtige LPG tank onder de auto hangen , maar doordat ik een veiligheidskeuring door mijn verzekeraar kreeg opgelegd (na 5 jaar?) en ik tevoren ze had uitgehoord waarom dat zo nodig moest , wit ik dat ze moeilijk gingen doen daarover en heb hem er onder uit gehaald.
Toen was alles uitstekend in orde, maar naar mijn kennis en ervaring een stuk minder veilig als daarvoor!!!!!

Frank
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Bericht door Leo »

FF relativerend:
In moderne campers staat die fles ergens ingebouwd.
Dacht je nou echt dat die bordkartonnen wandjes van zo'n ding ook maar enige bescherming bieden bij een aanrijding?
Persoonlijk hoef ik niet zo'n kast achterop.
Maar dat is meer omdat ik helemaal niks achter m'n bumper wil hebben.


Dan wbt dat bijna-ongeluk van Melchior:
Voor mij weer een bewijs dat mensen gevaarlijk zijn.
Gas is een veilig medium mits het verstandig gebruikt wordt.
http://www.dubbellucht.nl/forum/viewtopic.php?t=1097


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
melhof
Berichten: 359
Lid geworden op: 27 jun 2006, 19:41
Locatie: Zuid Spanje

Bericht door melhof »

FF wat reacties hierop:

Dat een benzine tank mogelijk gevaarlijker is dan een gastankje ben ik het mee eens. Maar zo'n ding zit ook beter beschermd in de carroserie van een auto verwerkt. Tegenwoordig zijn ze veelal van kunststof zodat ze niet meer scheuren of lek gaan.
Een plas benzine is wel minder opvallend dan een spuitende gasfles en een wolk met damp.

Een dieseltank is veel veiliger. Die kan lek maar een plas diezel krijg je zelfs met wat moeite niet aangestoken.
Een grappige gedachte is dat er waarschijnlijk meer mensen in een plas diesel zijn uitgegleden dan...

Een LPG tank is ook meestal beter in de carroserie ingebouwd. Die heb je echt niet voor of achterop je bumper zitten. De kwaliteit van deze tanken is ook goed zoals al eerder wordt aangehaald.

Bij moderne campers is het een ander verhaal.
Daar is alles boordkarton, niet alleen zal die erg meegeven als er een ongeluk is, zodat de tankjes berijkt worden, maar ook zullen die weer met gemak dieper de camper in worden gedrukt.
Dus alsof je het tankje tussen matrassen in de matrassen drukt.

Maar niet alle campers zijn van boordkarton, en dat zouden we zeker bij deze club moeten weten.
Het geval was dat die persoon op het andere forum juist een harde achterkant had. En nog fietsen achter de gasbun wou zetten ook.

Over mensen: ja, dat zijn echt de gevaarlijkste wenzens op aarde. :)

Zonder gekheid: Dat is dus de reden dat ik een stalen gasbun wil die van buiten berijkbaar is.
Een menselijke fout, zit in een klein hoekje, snachts in de kouw, met je dronken kop, of gewoon een onwetendheid iemand(anders dan jezelf natuurlijk :D )
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Frank.fjph schreef:Ik heb het idee dat jullie een paar dingen door elkaar halen:
Een LPG tank achteropis nog i ets waarvan ik denk dat de construktie redelijk sterk is, en heeft nog afblaas ook.


Als je levensmoe bent moet je dat vooral doen!

Maar als je er een butaanfles op zet het een lage werkdruk en dus ook lage barstdruk en dunne wand, dan wordt het al een heel ander verhaal.

Als je even leest wat op die flessen staat kun je zien dat ze voor propaan en butaan geschikt zijn.

Propaanflessen zijn iets steviger, en campinggas (weliswaar butaan) zijn weer wel sterker (mechanisch) dan de rest o.m. door hun kleine omvang en relatief erg dikke wand (gedacht aan autotemperaturen in het zonnige zuiden tot 70 Celcius.Ik zou het nooit doen zelf.

De flessen zijn zodanig gecontueerd dat ze ook in de zon kunnen staan, of dat aan te bevelen is ik denk het niet

Mijn gasfles zit middenin aan de zijkant met een deurtje naar buiten en een ventilatiegat in de bodem. Is nog niet perfekt, maar ik had een prachtige LPG tank onder de auto hangen , maar doordat ik een veiligheidskeuring door mijn verzekeraar kreeg opgelegd (na 5 jaar?) en ik tevoren ze had uitgehoord waarom dat zo nodig moest , wit ik dat ze moeilijk gingen doen daarover en heb hem er onder uit gehaald.
Toen was alles uitstekend in orde, maar naar mijn kennis en ervaring een stuk minder veilig als daarvoor!!!!!

Frank


Gas ze!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Anton,

Als je het over de 5 kg flesjes heb als je bedoelt dat die zowel butaan als propaan mogen gebben klopt dat . :)
Ik vul die ook voor de zomer met butaan, dan kan er nl 0,9 kg meer in!! :idea: :D
Maar ik bedoelde eigenlijk de (13 kg)blauwe Shell flessen (zijn nu bijna niet meer leverbaar,omdat zeniet meer gevuld worden) en enkele andere merken butaan flessen: die zijn nl lichter geconstrueerd dan de propaanflessen.

Over de campinggasflesjes: ik bedoelde dat die juist veel sterker ontworpen zijn dan de 13 kg butaanflessen, omdat die tijdens normaal gebruik (bv onderweg in een auto) op een veel hogere temperatuur komen waardoor een veel hogere ontwerpdruk is aangehouden, en ook is de barstdruk veel hoger.

Leuk detail voor de gasliefhebber: Ik heb films gezien waarin proeven werden gedaan in een bunker om de explosieve kracht te meten van de grote gasflessen (13 kg propaan).
Waren leuke beelden hoor,... maar als laatste testemen een 3 kg caminggaz flesje........ :?: :?: wat denk je... na dat ene flesje was de bunker afgeschreven die het de hele testcyclus met de veel grotere flessen had gehouden...
:lol: :lol: :roll:

Ra ra hoe kan het.. wie het weet mag het zeggen.

Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik bedoel die grote, kleintjes heb ik ook nog en daar mag butaan en propaan in, de gewichten staan er op.
Ik vulde die dingen altijd zelf maar heb er nu een 70 liter lpg tank onder gemaakt hoef nu nog maar een keer of 2 a 3 te tanken.
Een lpgtank begint bij 17 bar af te blazen.
Op gewone gasflessen staat als ze vol zijn ongeveer 8 bar op.
Ze worden zover gevuld (op gewicht) dat ze ook in de zon kunnen staan.
Dat wil zeggen de vrije rumte boven het vloeibare gas neemt de expansie royaal op.
Dit is een leuke rekensom voor je zakjapanner!

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Bericht door Frank.fjph »

Ja die getallen ken ik ook en de vullingsgraad voor cilinders is 80% en voor tankwagens 90% (en daar ging nog wel eens iets mee mis o.a. Camping in Spanje)

Jij ging niet voor de volgende ronde van de Quizvraag? :roll: :wink:

Frank
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Bericht door Anton »

Hoi,

Lpg tanks voor auto's en dampgastanks worden 80 % gevuld.
Gasflessen niet.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten