Suburban kachel tips gezocht.

Plaats reactie
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door Peter MERCAMPO »

Beste Hobbyisten,

Ik heb uit mijn vorige bus de kachel gehouden deze doet zijn werk goed en stookt het snel behagelijk warm. Hij werkt met een thermostaat en als de kachel aanslaat blaast hij de hete lucht de bus in. Hij heeft altijd op campinggas gedraait maar heeft het ook uitstekend op lpg gedaan. Ik krijg hem echter met de vonkknop niet meer aan. Ik zie hem nog wel vonken maar de waakvlam wil niet gaan branden. Met een kaarsenaansteker krijg ik hem nog wel aan de praat en als de thermokoppeling warm is blijft hij ook wel branden. Bij sommige winden wil de waakvlam wel eens uitwaaien maar de dop, om hem weer aan te steken, laat zich niet makkelijk open en dichtdraaien. Weet iemand een adres waar ze ook onbekende kachels willen servicen en/of repareren of heeft iemand tips? Wat ik heb kunnen achterhalen dat het een kachel is van Amerikaanse makelij, merk Suburban type (mij) onbekend.
Afbeelding
Ik wil de kachel graag behouden want het is een prima ding maar ik wil hem graag wel makkelijk kunnen aansteken en weten dat het veilig is. Hoe reinig je een kachel? is het mogelijk om hem electronisch aan te steken? (ik realiseer mij dan wel dat ik de gaskraan ingedrukt moet blijven houden totdat de thermobeveiliging werkt) Zijn de thermobeveiligen standaard dingen en waar zijn ze te verkrijgen (voor reserve)?

In afwachting en mvg Peter.
Vandaag is een Kadootje
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door karogegro »

Het eerste wat bij mij opkomt is te weinig gasdruk. Maw, wellicht een verkeerd reduceer, dus ipv een 50mb reduceer een 30mb gemonteerd.
Toine
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door Peter MERCAMPO »

Het zou kunnen maar volgens mij had ik in mijn vorige bus ook gewoon 30mb. Kun je een 50mb drukregelaar er tussen zetten zonder dat de vlammen je om je oren slaan? het is wel een gedateerd ding dus het zou best kunnen. Helaas heb ik alle oude spullen (op de kachel na) weggegooid en kan ik niet meer nagaan of het op 30 of 50 mb heeft gedraaid.
Vandaag is een Kadootje
karogegro
Berichten: 522
Lid geworden op: 26 sep 2007, 14:37
Locatie: united urk a/d greppel

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door karogegro »

Probeer op de kachel een type plaatje te vinden, want daarop staat vermeld op wat voor gasdruk de kachel werkt, vervolgens nagaan of het reduceer de benodigde gasdruk levert voor de kachel. Zoniet, dan vervangen voor het juiste exemplaar.
Toine.
" Het kan me geen moer schelen wie je vader is, zolang ik zit te vissen, loop jij niet over het water"
rinus
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 mei 2006, 22:59
Locatie: Delfgauw

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door rinus »

Ik denk in eerste instantie niet aan de gasdruk van 30 of 50 mbar dat maakt voor het aansteken niet zoveel uit maar veel eerder aan een lekkage in het toestel of aansluitingen van de luchttoevoer en rookgasafvoer, er ontstaat dan tocht in het toestel waardoor het aansteken moeilijk wordt. Het uitwaaien bij sommige winden duidt hier ook op, door drukverschil waait de vlam af van het thermokoppel met als gevolg dat het toestel uit gaat.
Dus controleer alle pakkingen en aansluitingen. Het niet goed ontsteken kan een te grote afstand zijn tussen electrode en waakvlambrander zijn, die moet ongeveer 3 mm zijn.
Honywell thermokoppels zijn voorzien van verschillende adaptors die geven de meeste kans dat dit past. Die koop je b.v. bij een goede cv installateur.

succes

Rinus
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door Peter MERCAMPO »

Bedankt voor de tips, ik ga de aanvoer en afvoer nog eens goed controleren en kijken of de afstand goed goed staat, ik denk zelf dat de druk goed is omdat hij het altijd goed heeft gedaan, ook in de huidige bus met 30 mb op lpg. Ik heb geen type plaatje kunnen vinden op welke druk het apparaat moet werken, wellicht kom ik het nog tegen.
Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door Peter MERCAMPO »

Heb de kachel nog eens goed bekeken en het nodige vuil er uit gehaald (middels een stukje tuinslang met duktape aan de stofzuiger) tevens ben ik net zo lang aan het pielen geweest met een schroeferdraaier tot ik een mooie vonk had bij het waakvlam punt. En jawel hij doet het weer met een paar drukken op de knop en soms zelfs met één druk op de knop :) Ben helemaal blij. Aan de aan- en afvoer kan ik geen lekkage ontdekken. Ik bedacht mij dat het beesje in mijn vorige camper ook wel eens is uitgewaaid. Aan en uitvoer zitten aan de zijkant dus de wind hoeft maar net even te hard of uit de verkeerd hoek waaien en dan.... word het tijd om een dekentje te pakken of 'm maar weer eens te ontsteken. :wink:

Bedankt en gegroet, ben blij dat ie 't weer doet!
Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door Arnold Smeets »

Dat is heel gunstig Peter, zeker met dit weer!

Mag ik volkomen ongevraagd adviseren de zaak toch nog even te laten afpersen? Het is bij mij nu 3x gedaan sinds ik mijn camper heb en iedere keer was het raak. Even zo vele keren zat er een lekje in een stuk gasleiding waaraan ik niet gewerkt had. Voorzichtige conclusie: aansluitingen kunnen toch lostrillen en af en toe afpersen voorkomt een hoop ellende.

Groet,


Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Arnold,

Ik ben enigzins leek, Wat bedoel je met afpersen? Ik controleer jaarlijks de boel met een spuitbusje 'gasleak vinder', als het gaat borrelen dien je de zaak weer even aan te draaien en te opnieuw te 'knellen'. Hebben wij het hier dan over hetzelfde?
Groet Peter.

ps een ongevraagd advies is (bij mij) altijd welkom, uiteindelijk heb je altijd de mogelijkheid een en ander naast je neer te leggen :wink:
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Arnold Smeets
Berichten: 398
Lid geworden op: 24 dec 2004, 19:49
Locatie: Hoevelaken

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door Arnold Smeets »

Dan nog een toelichting voor op die stapel 8) :

Als je laat afpersen wordt er een klein pompje aangesloten waardoor een heel klein beetje overdruk op je systeem gezet wordt. Als die overdruk intact blijft dan is je systeem luchtdicht = gasdicht. Als die overdruk niet intact blijft heb je ergens een lek.

Kortom: in plaats van koppeling na koppeling na te lopen met je flesje controleer je met afpersen in 1 keer helemaal. Wel al je kranen openzetten!
En dat flesje: dat gebruik ik nog steeds als ik ergens aan gewerkt heb en dat is maar goed ook want niet altijd was dat in één keer gasdicht. Toch lekker als je het dan zelf kunt controleren.

Groet,



Arnold
Just become like a child that discovers the beauty of the world every moment again and again.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Arnold,

zijn dat soort pompjes ook in de handel en zo ja zijn ze dan ook nog een 'beetje' betaalbaar. Of laat je zoiets bij een bedrijf uitvoeren? Bij wat voor bedrijf kun je zoiets laten uitvoeren?
Ik neem aan dat je hiervoor niet terecht kunt bij afpersbedrijf Holleeder Inc. :lol:

Groet Peter.
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door Admin »

Hoi Peter,

Elders (Meccano keuken) schrijft Rinus dat je moet afpersen met 150 mbar en dat de druk in 5 minuten hoogstens 5 mbar mag schommelen.
150 mbar is 1.5 m waterkolom, dus als je een transparante slang van een meter of 5 (of meer) neemt, 2 m verticaal naar beneden, ronde bocht buigen onderaan, dan 2 m verticaal omhoog en de bovenkant met de rest van de slang naar je gasinstallatie. Dan schenk je met een klein trechtertje water in het open been van de U totdat het in de ene been 1.5 m hoger staat dan in het andere. Streepje of stukje tape op de slang en wachten of er wat met het waterniveau gebeurt...
Investering: minimaal (als je al niet een rol brandstof-, water- of luchtslang voor je aquarium hebt liggen...)

Succes!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door Dennis en Nancy »

Peter MERCAMPO schreef: Ik neem aan dat je hiervoor niet terecht kunt bij afpersbedrijf Holleeder Inc. :lol:

Groet Peter.
Oei,..... jij durft.

:mrgreen:
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
yaco
Berichten: 111
Lid geworden op: 13 dec 2004, 21:33
Locatie: Zeeland

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door yaco »

Gelukkig zit ie niet bij ons!
608D brandweerbus.

Groetjes Yaco.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Suburban kachel tips gezocht.

Bericht door Peter MERCAMPO »

Krijgt de defribilator ook nog eens rust.....
Vandaag is een Kadootje
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten