gas er uit?!?!?

Plaats reactie
Unknown User

gas er uit?!?!?

Bericht door Unknown User »

Ben monenteel een discussie aan het volgend op de Busfreakspagina, waar door een behoorlijk aantal mensen wordt geopperd de gasinstallatie er helemaal uit te gooien... en helemaal over te gaan op diesel/stroom.. Ik ben zelf aan het denken om de gas installatie eruit te mikken, maar ben nog niet helemaal over de streep.
Er zijn voldoende voors en tegens te zien; voor: gewichts- en ruimtebesparing, geen gezeul met gasflessen, een, in mijn ogen, aanzienlijke stijging van veiligheid (heb toch altijd wat bedenkingen ivm gesleutel aan de gasleidingen, koppelingen enz..).
Tegen: de hoge aanschafprijs van zonnecellen en het twijfelachtige rendement daartegen af zettend... Verder heb ik er geen idee van wat een dieselverwarming of kooktoestel verbruikt en welke nadelen daarvan te ondervinden zijn (zullen er vast wel zijn)...
Kortom..
Iemand suggesties, ideëen of ervaringen???
ben heel benieuwd...
groeten
Ron
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Mhhhh

Ik kan mij niet voorstellen om gas door diesel te vervangen, Ik begrijp jou relatie naar zonnepannelen in dit verhaal niet.

Maar voor Verwarming kan ik mij enigsins iets voor stellen om dat met diesel te doen, nadeel van diesel is da hou je het ook verbrand er altijd meer stank rond je bus hangt dan met gas.

Je hebt het over met gas flessen zeulen, kan ook verholpen worden door LPG onder bouw, er zijn al tanks van 27 cm door snede special voor huistuin en keuken doel einden.

Nu ik dit type denk ik waarom jij ook over zonnepanelen hebt en dat is voor de koel kast. Nou veel plezier maar een koelkast op 12v laten draaien. Heb even gekeken bij waeco.
Ik kan de getallen niet goed interperteren en doe het dus opzijn gunstigste voor het verbruik. Een electrische compresor koelkast het een midden vermogen ( wat dit ook mag beteken ) van 40W ( ik hanteer dit even als max vermogen. Bij 32 graden draait de koel kast 45% van de tijd dat is dus 18 watt per uur. naar zonne pannelen is dit dus 24 * 18 watt = 432 watt per dag. Ik zie in het club blad dat een 85 wpiek panneel in de zomer gemiddeld 216,75 watt opbrengt per dag. hier heb je er dus twee van nodig aleen voor je koelkast. in de winter is het een heel ander verhaal en daar gaat het aantal zonnen pannelen echt omhoog door dat de koelkast in de kamper staat en niet buiten.

Met gas is dit veel makelijker op te vangen omdat er in met gas veel meer energie opgeslagen kan worden per cubice meter dan accu's of zonne pannelen, en een 55 liter LPG tank doen mensen die er op koken en stoken heel lang mee.

En ja gas is iets gevaarlijker, maar in de camper kun je hier melders voor plaatsen, en hoge stroom electronica is ook niet ongevaarlijk. Er vliegen in nederland meer huizen in de fik door electrisch storing als door gas problemen.

Maar aan jou de keus :-) Ik heb voro LPG onder bouw gekozen en ga dat op de zelfde manier onder mijn bus bouwen als Twan Schoenmakers, zie noise killer postings.

Bart Keser,
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Ik zou ook niet zonder de Gastank willen en kunnen, wij hebben een 85 liter tank natuurlijk er zelf onder gebouwd, en het gevaar zie ik niet, en het is ook nog eens schoon . oke het gewicht, maar een webasto weegt ook wat

En met diesel het zal altijd ruiken of stinken het maakt lawaai.

En wij hebben ook 100 Watt 24 Volt op het dak van de Camper, maar wanneer schijnt de zon zo dat het paneel de volledige 100 Watt brengt

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

Bericht door john1 »

Alles op diesel zou wel handig zijn.
Bestaan er ook koelkasten op diesel??

Ik heb wel begrepen dat er keramische kookplaten op diesel bestaan.

Diesel is overal te krijgen en niet :?: :twisted: :?: duur??
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Als je alles op diesel zou kunnen krijgen,
Dan zou je er een extra dieseltank voor rode dielselolie onder kunnen bouwen,
Dan word het misschien nog goedkoper dan op Gas & lpg om te koken te wassen en te verwarmen.

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
abel
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 feb 2005, 23:53
Locatie: Noordwolde

Bericht door abel »

rode dieselolie aan de pomp is zo goedkoop nog niet!
Mercedes L319 (brandweer) '66
Mercedes L613D Bus Camper
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Abel

Wij betalen bij onze buren die een boerderij hebben 65 Euro cent per liter
Dat scheelt toch een stuk bij de normale pomp

Bertus
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Wij hebben de gasinstallatie eruit gegooid (of beter gezegd: niet ingebouwd). Er zijn inderdaad kookplaten op diesel, daarvoor moet je in de scheepvaartwereld rondkijken. Alleen voor 12 Volt overigens.

Voor ons niet geschikt omdat we alles op 24 Volt doen (tsja, je man zal maar electrotechniek als hobby hebben :D ) en het ding op het moment van uitschakelen een zo hoge spanningspiek genereert dat daarmee iedere bestaande omvormer zou worden opgeblazen, aldus de importeur.

Wij hebben gekozen voor de dure maar in onze ogen supermooie keramische kookplaten op laagspanning die ik in de vorige Uitlaatklep (bij van de werkgroepen/zelfbouw) kort beschreven heb. Consequentie is wel dat we nu 2 accu's van 230 Ah nodig hebben en een zonnepaneel, maar dat hadden we al. We hebben uitgerekend dat we er enkele maaltijden op kunnen koken voor de accu's half leeg zijn, wat wij als veiligheidsmarge aanhouden. Maar aangezien we bijna elke dag rijden lijkt dat niet zo'n probleem.

We gaan verwarmen met een Webasto standkachel en de koelkast wordt een compressorkoelkast, ook alleen op stroom. Er schijnen vroeger ook Dieselkoelkasten te hebben bestaan voor tropische landen, maar die hebben we nog niet kunnen vinden.

Verder .. rode diesel, alleen om op te koken en te verwarmen natuurlijk, anders krijg je problemen. Als we ooit in de toekomst een elektrisch gestart Diesel aggregaat gaan draaien ( Ernst droomt nog even verder ... :D ) dan komt er ook een extra tank voor rode Diesel.

saluutjes Sylvia
groetjes, Sylvia
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Nou de reden waarom ik van plan ben van gas af te zien, is dat we over een tijdje het interieur van onze bus onder handen willen nemen. Nieuwe en extra bedden, isoleren, nieuwe/andere apparatuur. En omdat we van plan zijn over een tijd definitief naar Zweden te gaan verkassen, wil ik van het gas af. Daarboven is er niet of nauwelijks aan te komen, vandaar....
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

kerosine

Bericht door john1 »

KEROSINE :twisted:
Op de site van Dometic staan koelkasten die op kerosine werken!!

grtz
John
john1
Berichten: 65
Lid geworden op: 03 aug 2005, 13:45
Locatie: Maastricht

Bericht door john1 »

Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Vorige week op de Caravan Salon in Düsseldorf heb ik gezien dat Webasto een kookplaat op Diesel levert. Het kan dus wel. Ik heb een foldertje meegenomen dus als iemand meer details wil hoor ik het wel.
groetjes, Sylvia
Unknown User

Bericht door Unknown User »

ja!!!
ikke ikke ikke........

groetjes
Ron
Gebruikersavatar
Sylvia
Berichten: 144
Lid geworden op: 04 dec 2004, 21:47
Locatie: Großenkneten
Contacteer:

Bericht door Sylvia »

Het gaat om de Webasto Diesel Cooker X 100. Een heel nieuw product dus nog geen prijs bekend. Ik citeer uit de folder: "deze kookplaat bezit als warmtebron een Dieselbrander die in het kooktoestel geintegreerd is. Deze verhit een Ceran kookplaat (ziet eruit als je keramische plaat thuis, heel mooi) die plaats voor twee kleine pannen biedt. Je ziet alleen de glazen keramische kookplaat, die net als thuis zeer robuust is en makkelijk schoon te maken is. Dus geen open vlam meer en de uitlaatgassen worden, net als bij de Webasto kachels, naar buiten geleid."

Verder is er dan nog een bedieningseenheid (de aan/uitknop zeg maar) met een traploze temperatuurkeuze en een speciale hoogteschakelaar voor gebruik in de bergen.

Je bouwt de kookplaat van bovenaf in in het aanrecht. Van onderaf komt er dan nog een behuizing tegenaan die - met een geintegreerde koelventilator - ervoor zorgt dat via een flexibele dubbelwandige buis - die je door de bodem van de auto naar buiten laat lopen en afdicht met silikonenkit - de warmte van de onderkant van de kookplaat naar buiten geleid wordt. Met een brandstofleiding wordt het geheel aan de retourleiding van de motor aangesloten. N.B. Je mag legaal op rode diesel koken, maar dan heb je natuurlijk een aparte tank nodig.

Het geheel werkt op 12 Volt, vermogen 900-1800 watt. Brandstofverbruik 0,09-0,19 liter/uur. Stroomopname 0,43 A (5 watt) maximaal, als je hem aanzet ca 8 A gedurende 6 minuten. Starttijd 3 minuten. Afmetingen 46x31x0,7 (kookplaat) en 54x34x15 (behuizing). Gewicht totaal 9,5 kg.

Waarschijnlijk is een en ander niet goedkoop maar wel precies wat jullie zoeken. Dus sparen maar :D
groetjes, Sylvia
Unknown User

Bericht door Unknown User »

op zich klinkt het goed. Precies wat we zoeken.... Maar s ff afwachten voor welke prijs je hem je eigen mag noemen...
bedankt voor de tip!
groeten
Ron
Gebruikersavatar
berriaaf
Berichten: 1331
Lid geworden op: 03 dec 2004, 11:26

Bericht door berriaaf »

Dubbelluchters

Wie zoekt er een diesel 2 pits kookplaat

Nu op ebay Duitsland staat er een op

Nog zes dagen om te bieden, momenteel staat hij op 600,00 Euro

Bertus

http://www.ebay.de
Wie schrijf fouten vindt mag ze houden
Weer of geen weer het is altijd camper weer.
Onze camper site,s : http://www.camper-freaks.nl , http://www.camper-freaks.eu
Unknown User

Bericht door Unknown User »

Zooooo....
Ik ben eruit (denk ik).
Op de planning staat een Orico kookplaat. Is mobiel dus je kunt ook lekker buiten koken. Een warmtewisselaar waarbij de warmte van het koelwater van de motor wordt gebruikt om de boiler te warmen en 2x (misschien zelfs 3x) 108 Ah huishoudaccu's..... En koelen met een kompressor koelbox...
moet ik het toch wel ff mee uit kunnen zingen....
Het gas zal dus straks passe zijn.....
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten