Gas/propaan uit Duitsland

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Gas/propaan uit Duitsland

Bericht door Anton »

Hoi,

Ik heb vanmiddag in Duitsland een gasfles (propaan 11,5 kg) gekocht.
Het werkt net als in Nederland, je betaald eenmalig statiegeld, dat krijg je terug als je de fles weer inleverd.

Maar het interresante is dat ik voor de inhoud 14.75 betaalde.
De fles zelf (Pfand) € 31,50

11,5 kg gedeeld door 0.45 (lpg) = 25.6 liter Lpg dat maal 0,57 cent kom je uit op:€14,59
Je hebt dan voor dat prijsverschil wel zuivere propaan.
Hier en daar zal er wel meer verschil tussen de lpg's stations zijn, maar wie het past: doe je voordeel.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Gas/propaan uit Duitsland

Bericht door Dennis en Nancy »

Anton,

Ik kan hier in de buurt propaan tanken aan de pomp, in je iegen fles. Ik geloof dat ik vorig jaar 11 of 12 euro heb betaald voor een 11kg fles. Ook propaan.
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gas/propaan uit Duitsland

Bericht door Anton »

Hoi Dennis,

Dan zit jij goed!
Het bijvullen kan niet op zo veel plaatsen, en de prijzen wat die gasten nemen is vaak ook duur
Onder m'n nieuwe campertje komt geen lpg tank.
Maar ik moet hier voor een ruilfles € 28.betalen!

Ik zit veel in Duitsland en kan ze daar dan makkelijk omruilen.

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Dennis en Nancy
Berichten: 1956
Lid geworden op: 23 jan 2007, 11:22

Re: Gas/propaan uit Duitsland

Bericht door Dennis en Nancy »

Anton schreef:Hoi Dennis,

Dan zit jij goed!
Voor de mensen uit de buurt: Suntjes Koezoep 3 Herkenbosch,...Keulsebaan roermond volgen richting Duitse grens /vlodrop station. Eerste tankstation aan de LINKER zijde. (niet de Gulf aan de rechter kant.)

Dennis
" If freedom is outlawed, only the outlaw will be free. "

" One Life,.. Live it "
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Gas/propaan uit Duitsland

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Anton en Dennis,

Ben gewoon nieuwsgierig :roll: ; wat is het voordeel van propaan gas tov van lpg?
Vandaag is een Kadootje
Gebruikersavatar
Anton
Berichten: 2756
Lid geworden op: 17 okt 2005, 12:27
Locatie: Hengelo ov

Re: Gas/propaan uit Duitsland

Bericht door Anton »

Hoi Peter,

Het verschil in propaan en lpg zit 'm hier in dat er in lpg een hoeveelheid butaan is toegevoegd.
Dat geeft niets maar als het kouder dan +4 is verdampt het niet meer en blijft achter in de tank.
Als je om de dag een tank verstookt bv voor verwarming dan blijft er in de winter butaan achter, ik zelf heb daar nooit geen last mee gehad!

Propaan uit de bekende grijse fles schijnt iets schoner te zijn dan de lpg die je van de pomp krijgt.
Bepaalde apparatuur, sommige koelkastjes moet je dan een keer per jaar schoonmaken, wat een klein klusje is.
In mijn 608 maak ik de koelkast elk jaar even schoon, de kachel doe ik niets aan die brand altijd mooi!
Het kookgebeuren doet er ook niet moelijk over.
Je kunt ook filters kopen die je in de leiding monteert daar slaat dan de prut neer, maar het zijn echt kleine hoeveelheden.

Waarom de vulling in Duitsland de helft goedkoper is als in Nedereland daar ben ik nog niet achter.

Succes!

Groet Anton
Kwestie van gas geven......


Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: Gas/propaan uit Duitsland

Bericht door Leo »

Hoi Peter,

slechts 1 berichtje naar boven kun je er alles van lezen.. :mrgreen:
viewtopic.php?f=20&t=1097

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Peter MERCAMPO
Berichten: 416
Lid geworden op: 08 dec 2004, 18:03
Locatie: 'T Gooi

Re: Gas/propaan uit Duitsland

Bericht door Peter MERCAMPO »

Hoi Dennis Anton en Leo,

Had het topic over gas al eens gelezen en dat heeft mij destijds gesterkt in de keuze voor een dampgastank, wel geplaatst tussen de chassis balken, veiligheid? :) , niet alleen daarom ook voor een mooie gewichtsverdeling net achter het pignon en kroonwiel, mooi plekkie en het reserve wiel paste er dan ook nog net onder. Loont zich altijd meerdere keren een topic door te lezen, althans dat geld voor mij, duurt soms even voor het kwartje valt :? Wist wel nog dat de gassen in lpg verschillende verdamptemperaturen hebben, nu weet ik dan weer dat propaan zich beter leent voor het koudere klimaat, handig voor op de wintersport! Wil bij mij nog een buitenaansluiting maken, mocht ik op wintersport gaan kan ik daar altijd nog een grijze fles propaan aan koppelen. Het is ook handig voor nood als er geen lpg te krijgen is, kan ik altijd nog zo een veel te dure campinggas bus er op aansluiten. Wist niet dat propaan 'schoner' is. Voor mij is dat echter niet zo van belang, heb van de gaskoelkast al lang afscheid genomen en voor een compressor gekozen. Dus gelukkig geen schoonmaakklusjes, tenzij ik de inhoud te lang laat liggen :lol:

In elk geval weer wat opgestoken, ben nog steeds erg blij met dit forum :!:
Groet, Peter :wink:
Wilde gisteravond al effu reageren,
had in een keer een krijsende baby te kalmeren
Vandaag is een Kadootje
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten