Vervanging elektrieke afsluiter??

Plaats reactie
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Vervanging elektrieke afsluiter??

Bericht door paulv »

Op mijn "damp"gastank zit een elektrieke afsluiter (van de gasleiding) "geschroefd op de gastank dmv. een vierkant plaatje" en die verbruikt relatief veel stroom :evil: (1A?).
Zijn er mogelijkheden deze te vervangen door een mechanische afsluiter of door de spoel te vervangen door een permanente magneet :D ?

Mvg. uit een zonnig 8) Almeria (+20C), Paul
Bezoek altijd welkom!
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: Vervanging elektrieke afsluiter??

Bericht door Clement »

Dag Paul,


Een ventiel dat 25 x minder verbruikt is misschien ook wel een optie.

Onze huidige heeft geen gas meer aan boord, maar op onze vorige hebben wij het gedurende 15 jaren gedaan met dit: http://www.truma.com/truma05/nl/product ... 75678.html . We koppelden dit ook nog aan een gasdetektor, zodat we een perfekt gasalarmsysteem hadden: niet tegen stoute mensen die 's nachts rondlopen met gasvoorraadjes (want die zag ik nooit), wel als waarschuwing voor ontsnappend gas (want daar hadden we ooit wél mee te maken, met brand als gevolg!). We hadden wel een override-mogelijkheid, als de detektor kapot ging konden we nog verder gas gebruiken zonder alarm-funktie.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vervanging elektrieke afsluiter??

Bericht door Admin »

Hoi Paul en Marja in de zon...

De schroefdraad van de elektrische klep en van een handbediende kraan zijn dezelfde.
Helaas heb ik er vorige week een naar het containerpark gebracht. dacht dat ik die nooit meer nodig zou hebben :cry:

Maar elke LPG-dealer of autosloper kan je vermoedelijk wel helpen.
Een permanente magneet lijkt me geen optie. Als dat veld sterk genoeg zou zijn, zou je ook geen 1 A nodig hebben!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Groetjes van Sylvia en mij (4.5 ℃).
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
paulv
Berichten: 1753
Lid geworden op: 23 jul 2006, 22:31
Locatie: Saint Denis des Murs

Re: Vervanging elektrieke afsluiter??

Bericht door paulv »

Bedankt Clement en Ernst,

Het gemakkelijkste is voor mij is model "3". Ik ga wel even kijken waar ik die kan krijgen :roll: .
Gelukkig is het eenvoudiger dan ik dacht.
Ik kan nu nog niks doen want de tank is nog halfvol maar het stroom verbruik baarde me lichte zorgen met de slechte opbrengst in Frankrijk van de zonnepanelen, hoewel ik, om het stroomverbruik te minderen, al de gasdetector ermee in serie had geschakeld. Hij (de afsluiter) blijkt eenmaal ingeschakeld met een spanning van ~6V nog te houden :D .
Hier in Almeria (aanrader :wink: ) heb ik nergens last meer van, strakblauwe hemel en volop zon 8) .

Mvg, Paul
Bezoek altijd welkom!
Gebruikersavatar
tcmbverbeek
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 jan 2010, 14:53

Re: Vervanging elektrieke afsluiter??

Bericht door tcmbverbeek »

Dag Paul,
In aansluiting op de foto's van de kranen hiervoor en jouw opmerking (damp)gastank het volgende;
Ik heb ook een LPG-tank omgebouwd met zo'n kraan. Ze zijn inderdaad bij ieder LPG-inbouwstation verkrijgbaar. Let op... belangrijk!!! Onder die kraan zit een standpijp in de tank die doorloopt tot op de bodem. Deze pijp moet je perforeren door er een gaatje in te boren. Ik heb dat gedaan door een slijpsteentje op een boormachine te zetten en er een gleufje in te slijpen. In dat gleufje kreeg mijn 8mm boor grip zodat ik er een gat in kon boren. Waarom moet dat gat er in? Als je die standpijp intact laat bestaat de kans dat vloeibare LPG uit de kraan in je gasslang of koperen pijpje terecht komt. Je gasregelaar kan niet goed omgaan met vloeistof. Hierdoor is de kans aanwezig dat er bij je brander van koelkast of kookstel vloeibaar gas expandeert met een steekvlam als gevolg. Door een gaatje in de standpijp te boren kan er geen vloeistof meer uit de tank komen. Het is dan een echte "gasdamptank" geworden. Die zijn ook wel te koop voor 400 euro of meer. Maar een oude LPG-tank koop je voor enkele tientjes.
Succes ermee.

vr gr Ted
Mercedes 407D - 1986 - OM616 - 72pk - Middellange uitvoering - Webasto 2352 - Dubbellucht enthousiast.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: Vervanging elektrieke afsluiter??

Bericht door Admin »

Ted,

Bedankt voor het meedenken. Maar... Paul heeft al een werkende dampgastank, alleen z'n elektrische afsluiter consumeert 12 W en dat is te veel als je niet elke dag rijdt of mooi weer hebt voor je PV-paneel... (Of een onuitputtelijke huishoudbatterij natuurlijk :x )

Over jouw oplossing is al veel geschreven. Samenvattend: als je weet wat je doet, werkt het prima. Als je niet weet wat je doet, loop er dan met een boog omheen.
Nog enkele opmerkingen:
- Veel tanks hebben een stalen buis vastgelast zitten onder de schroefdraad voor de kraan. Dan moet je dus met een tandartsenboor o.i.d. aan de slag - wil je de schroefdraad voor de kraan niet beschadigen - en loop je ook nog eens de kans dat de krullen in je tank terechtkomen.
- Een tweetraps reduceerventiel verdient aanbeveling, want dat laat geen enkel vloeibaar gas door, mocht je b.v. over een verkeersdrempel rijden met een gasverbruiker aan (geen aanrader!)

Afbeelding
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten