lucht/zuurstof verbruik truma 3002

Plaats reactie
bartje2012
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2009, 23:59

lucht/zuurstof verbruik truma 3002

Bericht door bartje2012 »

Hoi ik heb sinds kort een truma 3002 (oud model) in mijn camper, netjes met schoorsteentje, en secumotion gasaansluiting, echter vanwege plaatsgebrek moest ik de kachel vrij hoog plaatsen, schoorsteen wel netjes minimaal 150 cm, maar je voelt hem al aankomen, de zuurstof aanzuig kap aan de onderkant komt echt niet in de buurt van de bodem, ik denk zelfs dat de verlengset van 50 cm het niet haalt en die past waarschijnlijk niet op dit oude model (vierkante aanzuigkap).

Nu rest mijn vraag hoeveel lucht verbruikt zo'n ding nu eigenlijk, bij zeg maar 200gr gas verbranding per uur?
mijn camper/bus is bepaald niet hermetisch dicht, het is een ex paarden wagen en er zitten 3 ventilatie gaten boven het bed, verder zijn er dikke kieren bij de achterdeuren, de zij klep, verotte rubber bij de deuren etc, ik maak me dr zelf niet zon zorgen om, omdat iig de giftige lucht naar buiten gaat, maar moet ik me wel zorgen maken??

groeten bart.
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: lucht/zuurstof verbruik truma 3002

Bericht door Frank.fjph »

Over zorgen maken doe ik geen uitspraak, dat is een zeer persoonlijke eigenschap, maar ik heb wel even voor je uitgerekend hoeveel lucht er globaal door de kachel heen moet om die 200 gr te verbranden (HAVO nivo scheikunde): 3,3 m3 per uur.

Frank
bartje2012
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2009, 23:59

Re: lucht/zuurstof verbruik truma 3002

Bericht door bartje2012 »

ok hoopte dat het per kachel zou verschillen, tja 3,3m3 per uur op 20 m3 is theoretisch grofweg 6 uur branden om de hele ruimte leeg te trekken, in hoevere is de genoemde ventilatie dan voldoende?
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: lucht/zuurstof verbruik truma 3002

Bericht door Admin »

Bart,

De constructeur heeft natuurlijk niet verzonnen dat de 3002/5002 op een gat in de bodem staat, alleen om het jou moeilijk te maken.
Ik zou eens serieus overwegen met een plaatje aluminium aan het knutselen te gaan tot je een mooie koker door de vloer heen hebt. Zo'n heksentoer kan dat toch nooit zijn.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: lucht/zuurstof verbruik truma 3002

Bericht door Frank.fjph »

Jekan het zelfs doen met een outen koker tot vlak onder de kachel,er gaat alleen maar koude lucht doorheen, o ja koude lucht.....je kan dan de koker ok nog eens goed isoleren

FRank
bartje2012
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 mei 2009, 23:59

Re: lucht/zuurstof verbruik truma 3002

Bericht door bartje2012 »

Ok heb een mooie vlakkanaal kap gekocht die van klein vlakkanaal naar ronde buis gaat, die paste precies over de zuurstof kap heen, vastgezet met hittebestendige alutape, daarna restantje dubbele afvoerbuis (zoals naar de schoorsteen). In totaal is het wel een cm of 80 geworden maar de vlam brand mooi blauw, slaat niet uit, en een rondje snelweg om den bosch met 80km uur liet hem niet uitploffen ofzo. Wat die terugslaande vlammen, kan me voorstellen dat licht ontvlambare materialen in de fik kunnen vliegen maar zo'n kap gaat pas fikken na wat langere blootstelling aan een vlam en zie de vlam nou niet echt 20 sec lang aan de andere kant eruit komen ;)

bedankt voor de schop onder mijn kont ;)

bart.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: lucht/zuurstof verbruik truma 3002

Bericht door Admin »

Graag gedaan :D Zo, jij bent weer klaar voor de wintersport!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten