LPG tank onder de bus

Paul

LPG tank onder de bus

Bericht door Paul »

Ik ben bezig met een "oude" Heftruck LPG tank gereed te maken voor onze bus.. nou zit ik alleen een beetje met de het hoe en wat betreft vloeibaar en gasdamp.

Uit deze tank komt normaal vloeibare LPG, en ik wil daar uiteraard graag gasdamp uit hebben.
Er zit onder de output kraan een lange buis in de tank gelast zodat hij altijd vloeistof onderuit de tank pakt.

Nou zijn er geloof ik een aantal opties, de output en input omwisselen, zodat de output geen vloeistof maar damp uit laat. of er kan een verdamper buiten de tank geplaatst worden.

Wat zou de beste oplossing zijn?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is een voorbeeld van een verdamper onder een andere bus..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Paul op 18 feb 2010, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Admin »

Verwisselen lijkt me niet zo'n geweldige optie, omdat je dan geen 80% beveiliging meer hebt.

Op jouw vierde foto staat het reduceerventiel in het midden; de eigenlijke verdamper is de verticaal opgehangen stalen cilinder, die je pas op de laatste foto goed kunt zien.

Ik heb bij mijn eerste bus, met vergelijkbare tank, in de stalen stijgpijp, net onder de kraan een paar gaatjes geboord. Vreselijk priegelwerk, met een tandartsboor plus het gevaar (?) dat er boorsel in de tank valt, maar het heeft bij mij altijd goed gewerkt. Wel voor de zekerheid in combinatie met een tweetraps reduceerventiel.
Of ik je kan aanraden hetzelfde te doen hangt af van jouw knutselvaardigheid...
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Leo »

Ligt er een beetje aan of je s'winters gas gebruikt.
Zoals je <hier> kunt lezen verdampt de butaan niet meer uit de LPG bij temperaturen onder de +3 graden.
Wanneer je vloeibaar LPG naar zo'n expansievaatje stuurt en je zet dat expansievaatje op een warme plek (binnen), heb je nooit last van onverdampte butaan.
Het tweede voordeel van zo'n vaatje: Je hoeft niets aan je tank te veranderen.


Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door DVIII »

ik zou ook gaan voor de extra verdampertank in je interieur zodat je zelf ook kan zien aan het ijs op het verdampertje of er danwel gas of bevriezing optreedt ! . en je kan iedere heftrucktank gebruiken als de huidige ineens afgekeurd wordt .
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Gebruikersavatar
vanhooltje
Berichten: 1188
Lid geworden op: 27 nov 2008, 23:57
Locatie: Vrouwenparochie

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door vanhooltje »

dat gaatje maken in die stijgpijp is heel eenvoudig :D
Neem een scherpe centerpunt en je slaat er zo een gaatje in, het is heel dun staal en je hebt ook geen last van boorgruis in je tank. Probeer maar, heel makkelijk, bij mij ging het ook zonder problemen :D

grt peter
Groet, Peter

Schrijf- en typfouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer verstand van techniek

http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV + http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT

Ook op Afbeelding
Frank.fjph
Berichten: 2227
Lid geworden op: 15 apr 2006, 17:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Frank.fjph »

Als je van deze tank gasfase wil aftappen,dan kun le het kleine zeskantboutje naast de vulaansluiting eruit draaien en ervangen door een kraantje met de gewenste aftapaansluiting.
De draad was bij mij 1/4 ": gasdraad,conisch.
Dit is de oude "ullage" aanluiting die vroeger werdgebruikt oor de 80% vulgraadcontrole.
Wel even met een ijzerdraadje controleren of er toch een dippijp aan zit!!!!!

Heeft bij mij jaren goed gewerkt.

Frank
Gebruikersavatar
janvds
Berichten: 269
Lid geworden op: 29 okt 2005, 16:54
Locatie: Amerongen

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door janvds »

Vraag me alleen wel af of dit geen afkeurpunt gaat worden bij de huidige APK
Heeft een deskundige hier een antwoord op?
jan vds
Hobby 600 1986
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Admin »

De kampeerinrichting is, anders dan bij de TÜV in Duitsland, geen onderdeel van de APK.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Paul

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Paul »

Er werd mij bij onze vorige bus elk jaar geadviseerd om voor de herkeuring even de primagaz fles te verwijderen, want wat er niet in zit hoeven ze ook niet te keuren..
Maarja wat er precies aan regels geld en hoe streng ze gevolgd worden weet alleen de keurmeester, bij de bus waar ik de foto's heb gemaakt van het tankje heeft de afgelopen 3 jaar een aftakking van de gasleiding los onder de bus gehangen, die was aan het einde een keer of 6 omgerold en daarna goed dichtgeknepen en afgetaped met gaffa..
Die leiding heb ik laatst voor ze weggehaald en de gasslang vervangen, maar bij de apk hebben ze er nooit wat over gehoord.



Leo zijn uitleg over het vaatje klinkt toch wel het meest veilig en makkelijk uitvoerbaar.
Alleen wat is een warme plek? het gas is juist nodig om te kachel op te stoken :wink:

En waar haal je zo'n mooi damptankje? of simpeler, hoe heet zo'n tankje officieel dat maakt het zoeken makkelijker..
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Admin »

Volgens mij zijn de gasaansluitingen wel deel van de APK, er werd mij in elk geval elk jaar geadviseerd om voor de herkeuring even de primagaz fles te verwijderen, want wat er niet in zit hoeven ze ook niet te keuren..

"Volgens mij" is geen criterium. Dat is alleen de regelgeving voor de uitvoering van de algemene periodieke keuring APK en dat is weer ondergeschikt aan:
- Wegenverkeerswet 1994 (WVW)
- Regeling Voertuigen (Reg V)
- Kentekenreglement (KR)
- Ministeriële regeling houdende vaststelling regels erkenning voor het uitvoeren van de periodieke keuring van motorrijtuigen en aanhangwagens (ERK)
- Ministeriële regeling houdende aanwijzing van voertuigen die zijn uitgezonderd van de keuringsplicht, bedoeld in artikel 72 van de Wegenverkeerswet 1994 (MRUK)
- Aanvullende permanente eisen en gebruikseisen
- Bekendmaking cusumsysteem erkenninghouder (VIZ 2006/8287)
- Bekendmaking cusumsysteem keurmeester (VIZ 2006/8288)
- Voorschriften Meetmiddelen 1997
- Toezichtbeleid
- Besluit voertuigen (Besl V)
- Regeling Erkenning en keuringsbevoegdheid APK (REK).
Lees die publicaties eens door (staan allemaal op het web) en vertel me dan waar iets staat over kook- en verwarmingsgas voor het kampeervoertuig!
Maar er zitten op dit forum ook "echte" APK-keurmeesters, die kunnen het vast beter uitleggen.
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
dereiziger
Berichten: 1069
Lid geworden op: 24 jan 2010, 14:53
Locatie: visvliet

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door dereiziger »

gas om te koken of om te verwarmen zijn geen punten voor de apk . het enige wat telt is de ophanging van de tank . die moet goed zijn . de rest is voor de apk niet relevant ..
Afbeelding
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Leo »

Paul schreef:En waar haal je zo'n mooi damptankje? of simpeler, hoe heet zo'n tankje officieel dat maakt het zoeken makkelijker..
<Hier> staat zo'n expansievat op pagina 4/71.
Bovenstaande prijslijst is afkomstig van <deze> firma.

Mvg, Leo.:D
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Gebruikersavatar
Detlev
Berichten: 920
Lid geworden op: 20 apr 2006, 17:21
Locatie: De Bilt

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Detlev »

Leo, wat is dat nu voor een link: een "expansievat Naakt" :oops:
Mercedes 406 uit 1969
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Leo »

A dirty mind is a joy forever.. :roll:
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
Paul

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Paul »

Admin schreef: Lees die publicaties eens door (staan allemaal op het web) en vertel me dan waar iets staat over kook- en verwarmingsgas voor het kampeervoertuig!
Maar er zitten op dit forum ook "echte" APK-keurmeesters, die kunnen het vast beter uitleggen.
Uhmm nee, ik heb wel iets beters te doen en geloof je zo ook wel.
Gebruikersavatar
Leo
Site Admin
Berichten: 4153
Lid geworden op: 08 okt 2005, 07:58
Locatie: Oost Drenthe

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Leo »

Sommige mensen nemen wél ergens de tijd voor ondanks dat ze iets beters te doen hebben. :roll:

Na een paar minuten zoeken vond ik <hier> onder hoofdstuk Motor - Brandstofsystemen - Nieuw dat de (kook & verwarmings-) gasinstallatie van een camper sinds Mei 2009 een onderdeel is van de Nederlandse APK.
Er wordt gecontroleerd op deugdelijke montage, corrosie en lekkage.


Mvg, Leo.
Techniek is altijd logisch, daarom snappen de meeste mensen er geen moer van.
DVIII
Berichten: 2794
Lid geworden op: 24 jun 2007, 21:38
Locatie: het koningklijk leuterveld

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door DVIII »

Ik even heb afgewacht , maar ik dacht ook dat dat de gasbende ook onder de keur viel !. daarom moet je een beetje demontabel bouwen om de gasfles te kunnen wisselen voor een goedgekeurde.
Oh lord won't you buy me...... en de toekomst mag wel wat moderner !
Paul

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Paul »

Leo schreef:Sommige mensen nemen wél ergens de tijd voor ondanks dat ze iets beters te doen hebben. :roll:
Het zal aan mij gelegen hebben maar ik vond de post van Admin heel belerend en vervelend overkomen..
En ik had geen zin in een discussie dus vandaar mijn "ik heb wel iets beters te doen" antwoord..

Maar bedankt voor het uitzoeken Leo.
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Admin »

Belerend of niet, we proberen op dit forum met feiten te komen en niet met veronderstellingen.
Leo heeft een feit boven water gehaald (een nieuw feit, van nàdat ik Nederland verlaten had), waarvoor dank!
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Paul

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Paul »

Admin schreef:Belerend of niet, we proberen op dit forum met feiten te komen en niet met veronderstellingen.

Sorry Admin, maar "Blind obedience to The Rules is not my best thing." is ook op mij van toepassing :P
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 4381
Lid geworden op: 24 nov 2004, 17:45
Locatie: Haulerwijk (ZO Friesland)
Contacteer:

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Admin »

OK, dan zijn we 't helemaal eens :lol:

[Vervelende bijkomstigheid is dat we soms voor het mogen rijden in onze eigen auto's wèl afhankelijk zijn van lieden voor wie The Rules heilig zijn.]
Groeten,

Ernst / Admin


If you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem.


No man can deny, die Gedanken sind frei!
Gebruikersavatar
gilles
Berichten: 106
Lid geworden op: 16 feb 2010, 22:02

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door gilles »

dereiziger schreef:gas om te koken of om te verwarmen zijn geen punten voor de apk . het enige wat telt is de ophanging van de tank . die moet goed zijn . de rest is voor de apk niet relevant ..
sorry dat ik je in de reden moet vallen, maar de gasinstallatie moet vanaf 1 mei 2009 weldegelijk gasdicht zijn en worden gecheckt door de keurmeester (op gasdichtheid )
dus dit is weldegelijk een APK eis!
Gebruikersavatar
Bommes
Berichten: 482
Lid geworden op: 25 nov 2007, 09:11
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Bommes »

een gasfles in een afgesloten gaskast waarvan je de sleutels niet mee geeft met de apk zal dus ook tot een afkeur leiden.
Als de fles of tank aanwezig is moeten die deugdelijk zijn bevestigd, en gasdicht zijn.
De apk keurmeester zal de installatie niet afpersen, maar moet door visuele controle en zeepsop/spuitbus methode de gasdichtheid controleren.
Ook dus van de slangen en leidingen in je kastjes, en dergelijke.

Verwijder je de fles en of gastank is dit geen afkeur, en is de installatie dus niet te keuren afgezien van de deugdelijke bevestiging van de leidingen/slangen.

Dit deel is toegevoegd in mei 2009 aan het apk regelement.
Het bevat ook wijzigingen aangaande de luifel bevestiging, dat gezever met die vleugelmoeren is nu over.
tevens is het controleren van de banden spanning een keuringshandeling geworden. (overigens was het dit al..)
Greetzzzz, Marius
Afbeelding
Clement
Berichten: 94
Lid geworden op: 31 dec 2008, 21:40
Locatie: Antwerpse Kempen

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Clement »

Dag Paul,
Paul schreef:....................Wat zou de beste oplossing zijn? ....................
De beste oplossing, waarnaar je vraagt, is de veilige oplossing van een zogenaamde dampafnametank, dus eentje dat dient voor deze toepassing. Een mogelijk even goede oplossing is de tank van zijn huidige apendages ontdoen en er de gepaste opzetten. Een slechte want niet steeds veilige oplossing is de tank ondersteboven plaatsen. En alle andere alternatieven houden nóg meer risiko's in dan deze laatste.
Vriendelijke zwerfautogroeten.

Clement
Paul

Re: LPG tank onder de bus

Bericht door Paul »

Ok, ik ga dus op zoek naar een dampafnametank..
Ik stuur wel even wat mails met de tank foto naar gasbedrijven en vraag welke ik precies moet hebben.


Bedankt allemaal.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten